a_paradise_79

Raskaana olevat kasvissyöjät

86 posts in this topic

Syöttekö Raskaus vitamiinien lisäksi vielä erikseen purkista tuota B12-vitamiinia? Nuo Raskaus Multitabsit näyttää sisältävän B12:ta mutta mietin vaan, että saakohan sitä tarpeeksi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

kookos, tällä hetkellä mä syön vaan B12:sta ja D-vitamiinia purkista. en siis syö mitään raskausvitamiinitabua erikseen. sit mulla on esim rautatabletteja, jos rautaarvot laskee niin voin ottaa niitäkin. tällä hetkellä rauta-arvot on kanssa olleet hyvät. samoin mulla on sellainen B-monivitamiini, jossa mm foolihappoa, jotan otan satunnaisesti (niinä päivinä en sit ota tuota B12-vitamiinia enää lisäksi.) =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei kiva kuulla kokemuksia! Itselläni ei raskaus ole vielä ajankohtainen, kun mies hannaa vastaan :girl_mad: itse en voi määritellä itseäni kasvissyöjäksi, mutta syön pääasiassa kasvisruokaa, ja lihaa ehkä 5 kertaa vuodessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lakto-ovo-vege oon ollu 15v jo ja ekan muksun aikana en muuta tajunnut napsia kun rautatabletteja.. nyt tän kakkosen aikaan oon syöny noita multivitan raskaustabletteja. mietin vaan et joskos sit hankkis vielä jtn kalanmaksaöljy pillereitä (saas nähä miten ne saa alas kun ne maistuu musta ihan liikaa kalalle).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kivaa, kun löysin tällaisen ketjun. Olen nyt viikolla 12+4 ja vähän nyt koettanut löytää tietoa tästä aiheesta. Sainkin mielestäni hyvää tietoa ja samalla oli helpottavaa lukea, että ainakin teitä muita on kohdeltu asiallisesti neuvolassa kasvisruokavaliosta huolimatta. Itselleni ei käynyt ihan niin hyvin.

 

Kerroin ekalla neuvolakäynnillä, että olen lakto-ovo-vegataristi ja että syön lisäksi myös kalaa. Tästä neuvolantätini kysyi, että mitähän se sitten käytännössä tarkoittaa. Varmaan olisi pitänyt hälytyskellojen soida jo tässä vaiheessa... Kun sitten selitin, hän ykskantaan totesi, että jos terveen lapsen haluan, niin tällaisista "kuvitelmista" on syytä luopua. Jäin ihan sanattomaksi. Sen jälkeen hän on kysellyt joka kerta, kun olen ollut neuvolaan yhteydessä tai he minuun, että joko olen alkanut "syödä kunnolla". En tiedä, selittääkö tätä käytöstä se, että ko. neuvolantäti on tosi nuori ja vaikuttaa suoraan koulunpenkiltä tulleelta. Silti. :P

 

Kiukuttaa ja ahdistaa niin paljon, että olen jo selvitellyt, paljonko maksaisi käyttää yksityistä neuvolantätiä raskauden ajan (= aika paljon) tai miten neuvolantätin vaihtaminen onnistuisi (= vähän on ilmeisesti vaikeaa, vaikkakin mahdollista, kyselyihini suhtauduttiin aika nihkeästi). Lisäksi on mietityttänyt, että entäs jos vaihtaisinkin tätiä ja seuraava ihminen onkin ihan samanlainen?

 

Järki joka tapauksessa sanoisi, että ovat ne muutkin kasvissyöjät terveitä lapsia saaneet, mutta kun en ole saanut mitään asiallista lisätietoa asiasta neuvolasta ja toisaalta ns. ammattilainen puhuu tuollaisia kuin tämä ihminen minulle, niin ei paljon naurata. Päinvastoin alkaa olla sellainen olo, että mitä hittoa tässä oikein pitäisi uskoa... En silti halua muuttaa ruokavaliotani, kun sen takana on kuitenkin tiettyjä elämänkatsomuksellisia valintoja.

 

En tiedä, olisiko tästä pitänyt aloittaa uusi ketju, mutta jos nyt jaksatte jotakin kommentoida, niin se olisi kiva. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletpas Gisel saanut epäammattimaista ja kurjaa kohteua. Terveydenhoitajilla on kyllä opinnoissaan myös ravitsemustietoa, jossa käydään läpi erilaisia ruokavalioita ja niiden toteuttamista, myös siis erilaisia kasvisruokavalioita.

 

 

Kalaa sisältävä lakto-ovo-vegeruokavalio on oikeastaan täysin ravitsemussuositusten mukainen, eikä siinä ole raskauden tai imetyksen suhteen mitään ongelmaa. Tietysti minkä tahansa ruokavalion voi koostaa hyvin tai huonosti, mutta lähtökohtaisesti tuohan on ihan ihanne.

 

Toivottavasti pystyt jättämään terkan asennevamman omaan arvoonsa. Toisaalta, voisit myös kysyä terkalta miksi tuo ruokavalio ei hänen mielestään ole sopiva ja vaatia häneltä perusteluita sanomisiinsa. Varmasti pystyt osoittamaan hänen argumenttinsa vääriksi, jos sinulla on yhtään tietoa erilaisista proteiininlähteistä. Siitähän tuossa on kyse, että lihan sijasta proteiinit saadaan kasvikunnan tuotteista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luin muuten että vegaaneilla ja kasvissyöjillä tavataan vähemmän raskausmyrkytyksiä kuin sekaravintoa nauttivilla. Syytä siihen ei vielä tiedetä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kurja kuulla saamastasi kohtelusta, Gisel. Mulla sama ruokavalio kuin sulla ja kyselin neuvolantädiltä, että pitäiskö raskausvitamiinien lisäksi syödä myös Omega-3:sia (itse olen huolissani tästä). Terveydenhoitaja sanoi, että jos syöt kerran kalaa ja sitä saat vähintään kerran viikossa, niin ei tarvi. Minä sitten vaan intin, että periaatteessa syön kalaa, mutta käytännössä aina ei tule edes se kerta viikkoon täyteen, joten lopulta th sanoi, että voinhan minä niitä omega-kolmosia sitten syödä. Jäi sellainen kuva, että se ei ihan välttämätöntä olisi, ainakaan jos sitä kalaa edes vähän syö. Th myös kysyi, haluanko lähetteen ravitsemusterapeutille. Tietysti halusin, kun kerran tarjottiin! En vielä tiedä, milloin moinen tapaaminen on, mutta voin raportoida sitten. :) Uskon kyllä, Gisel, että lakto-ovo-vege-kalansyöjät saa ihan terveitä lapsia! Ainakin omassa tuttavapiirissäni on muutama hyvinvoiva todiste tästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uskon kyllä, Gisel, että lakto-ovo-vege-kalansyöjät saa ihan terveitä lapsia!

 

Mä en ymmärrä, miksei saisi. Kuten jo aiemminkin on todettu, eihän tuossa ruokavaliossa ole mitään muuta valtavirrasta poikkeavaa, kuin proteiinin lähteet. Ei siitä lihasta sen kummempia ravintoaineita saa. Ja nuo kalan omegatkin saa rypsiöljystä, jos ei kalaa syö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ymmärrä, miksei saisi. Kuten jo aiemminkin on todettu, eihän tuossa ruokavaliossa ole mitään muuta valtavirrasta poikkeavaa, kuin proteiinin lähteet. Ei siitä lihasta sen kummempia ravintoaineita saa. Ja nuo kalan omegatkin saa rypsiöljystä, jos ei kalaa syö.

 

Niinpä. :) Jostain syystä vaan tätä edelleen kyseenalaistetaan. Tuo kyllä ihmetyttää, miten Gisel:in terveydenhoitaja ei tiedä paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niinpä. :) Jostain syystä vaan tätä edelleen kyseenalaistetaan. Tuo kyllä ihmetyttää, miten Gisel:in terveydenhoitaja ei tiedä paremmin.

 

Voin vielä raportoida, että tuo mun neuvolantäti sitten lopulta vaihtui, kun hän itse vaihtoi työpaikkaa, ja uuden kanssa mulla ei ole ollut vastaavia ongelmia. Jälkikäteen ajatellen uskon, että kyseessä olivat tuon ihmisen omat ennakkoluulot, hänellä kun tuntui muutenkin olevan aika erilainen elämänkatsomus kuin itselläni. Lisäksi hänellä ilmeisesti vain oli sellainen luonne, että hän ilmaisi itseään aina aika voimakkaasti... :rolleyes:

 

En silti ole pahemmin kysellyt asiasta neuvolassa, vaan hankkinut tietoa itse netistä ja kirjoista. Selvitin myös mm. Finelin avulla sitä, kuinka paljon proteiinia ja mm. mitä vitamiineja ja hivenaineita saan tai en saa normaaliruokavaliostani (ruokapväkirjan avulla). Olipahan aika homma, mutta nyt olen kyllä huomattavasti viisaampi. :) Uskoisin, että kaikki menee mukavasti, tai tosiaan paremminkin, sillä mitään ravitsemukseen liittyvää ongelmaa ei ole vielä tullut eteen, toistaiseksi ei edes raudanpuutetta, vaikka en syö rautalisää, vain pelkästään monivitamiinia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sekasyöjänä kommentoin :grin:

 

Eikös kalaa syövät lakto-ovo-vegaanit jätä vain lihat syömättä? Sekä punaisen~elukat että valkoisen~tirpat... Proteiineja sitten kerääntyy kalasta, maitotuotteista ja munista (niiden kasvikunnan tuotteiden lisäksi). Näillä minun tiedoillani Giselin ex th täti on kyllä ollut täysi törppö. Jotenkin ymmärtäisin jos kyseinen th täti olisi ollut joku ikäloppu ihminen vanhoine oppeineen, mutta nuori ja koulunpenkiltä?

 

Ja hatunnosto ruokavalion säilyttämiselle raskauden aikana, etenkin täysvegaaneille! :gkahvi: Itse joudun luopumaan monesta mukillisesta kahvia.

Edited by Keltamo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lupasin tulla kertomaan ravitsemusterapeutilla käynnistä. Hän ei ollut lainkaan huolissaan mun kasvissyönnistä raskausaikana. Käytiin läpi mun ns. normaalipäivän syömiset ja juomiset. Jotain vinkkejä ja huomioita sain. Esimerkiksi jos rauta-arvot alkaa kovasti laskea, kannattaa kuulemma päivän jollain aterialla, jolla syö täysjyväviljoja (hyvä raudanlähde) jättää maitotuotteet pois, koska ne haittaavat raudan imeytymistä. Tuoreita vihanneksia tai hedelmiä kuulemma kannattaisi syödä joka kerta, kun syö rautapitoisia ruokia, sillä C-vitamiini edistää raudan imeytymistä. Periaatteessa kai olin nämä kuullutkin, mutta en niin hyvin noudattanut. Muutoin neuvoi huolehtimaan, että joka päivä tulee syötyä jotain linssejä, papuja, soijarouhetta tms. proteiinpitoista, kuten olen aina pyrkinyt tekemäänkin. Maitotuotteita suositellaan raskaana oleville n. 6 dl päivässä + vähän juustoa, kasvissyöjille jopa 8 dl! Näin ne muistaakseni meni, kukaan älkööt nyt perustako ruokavaliotaan näille mun hatarille muistikuville. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpas mielenkiintoinen ketju! Itse olen ollut pitkään kasvissyöjä ja nyt ihan raskauden ensimetreillä aloin tutkia ravintoasioita tarkemmin. Olen "huono syöjä" eli niin kauan kuin kyse oli vain minusta niin en kovin tarkkaan pitänyt huolta kaikista tarpeellisista jutuista, mutta nyt sitten tilanne eri.

 

Ollaan oltu lapsettomuushoidoissa ja sinä aikana olen syönyt seuraavia:

 

-kylmäpuristettu vehnänalkioöljy, jossa soijalesitiiniä 10% (e-vitamiinia 117% päivän saantisuosituksesta ja sisältää myös kasviperäistä omega-3 ja omega-6:sta)

-bioteekin teho-D plus pillereitä (25mirkog. D3-vitamiinia pellavansiemenöljyssä)

-vahvaa B- ja C-yhdistelmävitaamiinivalmistetta LIFE:sta (solgar)

-vahvaa foolihappoa 800 mikrog. LIFE:sta (solgar)

-maitohappobakteereja vaihtelevasti

 

Nyt ajattelin näillä jatkaa myös tämän alkuraskauden... Mietityttää vaan että mahtaako jotain noista tulla tällä annoksella liikaa? Voiko olla haitaksi? Syön ihan hirveästi maitotuotteita ja juustoja ja niistä saan rittävän proteiinin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kanssa yksi "kasvissyöjä". Eli syön siis kalaa toisinaan, mutten suosituksien mukaan, vaan lähinnä vain silloin tällöin.

Mua alkoi noi öljyt nyt mietityttämään, kun nyt on ollut paljon tapetilla se, onko kalaöljyt tarpeellisia vai ei, ei pelkästään raskaana oleville vaan kaikille ylipäänsä. Itse syön nyt Möllerin sydämmelle-kalaöljykapseleita, ja valkkasin sen jo aikaa ennen raskautumista täydentämään ruokavaliota. Ja tuon juuri siksi, että ei sisällä A-vitamiinia, eli voi jatkaa raskauden aikanakin, plus tuossa on B6 ja B12-vitaamia ja foolihappoa. Ja tuossa on vielä pellavansiemenöljyäkin.

Tarttisko tuon lisäksi vielä jotain kasviperäistä öljyä? Vai riittääkö tuo? Tässä linkki tuotteen sivuille:http://www.moller.fi/p-15-12-product.aspx#/product_25

Muuten en ole huolisani ruokavaliosta, olen ollut nuoresta asti kasvissyöjä, jo 18 vuotta, eikä ikinä ole ollut puutoksia ja kaikki on ollut hyvin. Nyt noi öljyt vaan mietityttää..

Tuo möllerin sydämmelle ei paljoa sisällöltään eroa rasvojen suhteen multi-tabsin raskaus omegasta, paitsi mölleristä on ilmoitettu lisäksi foolihappo ja B6, B12 ja E-vitamiini.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi raskaana oleva lakto-ovovege ja en syö myöskään kalaa, koska olen allerginen. Olen ollut kasvissyöjä ihan pikkulapsesta saakka terveydellisistä syistä. Muuten ei oo juuri mitään puutoksia ollut koskaan, paitsi teininä mulla oli jatkuva anemia, joka saatiin sit parikymppisenä kuriin, kun mulla todettiin endo (joka oli sen anemiankin taustalla). Sinänsä saan kyllä ruokavaliostani ihan tarpeeksi rautaa ja muuta, koska elän ennen muuta vihreillä kasviksilla + sienillä + proteiininlähteillä (tofu, seitan jne.). Raskaus on tällä hetkellä oletetusti viikoilla 6+6.

 

Nyt raskauden aikana oon alkanut syödä foolihappoa lisänä. Magnesiumia ja d-vitamiinia syön yleensäkin talvisin. Kalaöljyistä ei mulla ole mitään kokemusta, kun en mitään kalapohjaisia tuotteita saa tosiaan allergian takia syödä.

 

Raskauden aikainen ruokavalio on aika helppo juttu, kiellettyjen aineiden listasta (raaka liha, raaka kala, hauki, lohi, mäti...) kun suurin osa on sellaisia, mitä en söisi muutenkaan. :D

 

Mut mua mietityttää vähän vauvan ruokavalio. En tosiaan kalaruokia saisi edes valmistaa, koska reagoin kalaan myös ilman ja kosketuksen kautta, ja lihaankin koskeminen ällöttää, koska mun katsantokannassa liha = raato. Haluaisin silti varmaan kasvattaa lapsesta sekasyöjän, jos se ei peri mun ruoka-aineallergioita ja heikkoa ruoansulatuselimistöä. Riistan, poron ja muun vapaana kasvaneen, tehotuotantokarjaa eettisemmän lihan ostaminen on onneksi meidän budjetilla ihan mahdollista, mutta pitää varmaan opettaa mies kokkaamaan niistä sit jotain, koska mähän en maistamatta voi tietää, miltä se ruoka esimerkiksi maistuu, eli on riski, ettei siitä tule kovin hyvää. Miten te kasvissyöjät, joilla on jo lapsia, ootte tän dilemman ratkaisseet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä liharuuat on sekasyöjä-isin tekemiä :D Joskus ite jotain helppoja jauhelihajuttuja saatan tehdä, tai sitten käytän niitä valmiita kaupan lohikuutioita pakkasesta esim :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on molemmat "kasvissyöjiä" eli lihaa ei ole kukaan lapselle laittamassa. Ja lihattomana olen ajatellut lapsen kasvattaa, ellei ole jotain painavaa syytä miksi sitä lihaa pitäisi lapselle syöttää. Mausteista ei vissiin lapsen ruuan tartte olla, joten jos lihaa pitäisi valmistaa, niin aika mautontahan se silloin olisi, maistaisi lihan valmistaja sitä itse tai ei. Mulla ei ole ongelma valmistaa lihaa jos tarttee, koska meillä koirat lihaa päivittäin syö, joten käsittely ei ole mulle ongelma.

 

Sitä vaan mietin että pitäiskö lapsen antaa syödä lihaa sillointällöin vaikka mummolassa? Siis ihan lapsena ennen kuin itse osaa päättää haluaako syödä lihaa vai ei. Vai pitää pelkästään kala&kasvis-linjalla siihen päätökseen asti? Oletteko miettineet? Haluan antaa lapsen päättää itse ruokavalionsa, koska niin olen itsekin 12vuotiaana päättänyt alkaa kasvissyöjäksi.

 

Tiedän jo etukäteen millaiseen vastatuuleen tullaan tämän kasvisyöntiasian kanssa joutumaan anoppilassa, tuskin hyväksyvät että edes raskaana oleva ei syö lihaa saati että lapsi kasvatetaan ilman lihaa.. Mutta enpä mäkään ymmärrä läheskään puolia anopin jutuista, joten.. Verenpaine nousee kun miettiikään koko asiaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä varmaan antaisin anoppilassakin kasvisversiota jos sitä on vaan tarjolla :) Mutta jos ei ole, niin sitten ne lihamaistiaiset pitäisi varmaan tosiaan olla ihan maistiaisia, ettei mene ruuansulatus sekaisin..? Ei mulla mitään faktaa ole lykätä, mutta voisin kuvitella näin :)

Meillä nyt tämä 4-vuotias on alkanut pohtia näitä ruoka-asioita jonkun verran ja päiväkodissa esim. syö "normiruokaa" vaikka toivoisi saavansa vaikkapa kasvispyöryköitä... Mutta tiedän että tykkää myös tosi monesta liharuuasta, niin sekaruualla nyt mennään vaikka musta tuntuukin välillä tosi ristiriitaiselta :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^On anoppilassa tarjolla kasvisruokaa, ainakin tähän asti on ollut meille aikuisille, ja toisessa mummolassa kanssa. Lähinnä mietityttää että olisiko lapselle hyvä noin silloin tällöin antaa lihaa. Nuo mummolat olisivat sillä tavalla helppoja paikkoja saada liharuokaa kun sitä sieltä aina löytyy. mutta meneekö sitten vaan elimistö sekaisin jos vaan silloin tällöin saisi lihaa. Ja onko liha tarpeellista lapselle? En ole vielä koko asiaan perehtynyt.

 

Voi että mua ärsyttää yksi työkaveri, ainut jolle olen koko raskaudesta sanonut kun on läheisin ihminen mulle töissä. Kun kerroin tästä että olen raskaana, niin melkein saman tien se sit kysyi että mites mun syöminen nyt. Vastasin että kiitos oikein hyvin. Sit se kysyi että meinaanko nyt alkaa syömään lihaa. Sanoin että en kun ei siihen ole tarvetta. Sitten aloi kysely mun hb:sta joka on aina ollut 130-140. Se sit sanoi että no se on ihan hyvä. Sitten alkoi vääntö vitamiineista. Sanoin että syön sitä raskausvitamiinia. "Entäs mitään muita, tavallisia?" En syö. Mulla ei ole ikinä ollut mitään puutosta, ja ainut mikä jää puuttumaan kasvissyöjänä on B12, eikä siitäkään ole koskaan ollut puutosta. No oli mun vastaukset sitten ihan yhtä tyhjän kanssa. Eniten ärsyttää se, että mua tenttaa lihansyöjä, joka ilmeisen useasti käy esim hakemassa pitsaa pitseriasta, esim kun taas itse me tehdään pitsamme itse hyvistä täytteistä, eikä haeta mistään yms. Enkä usko että lihansyöjät edes miettivät omaa ruokavaliotaan, kun riittää vissiin että jos syö lihaa niin kaikki on hyvin. Ja tämä henkilä on raskaana myös. Hänellä nyt on muutenkin aika outoja ja vanhanaikaisia käsityksiä muutenkin. mutta ärsyttää. Jos olet kasvissyöjä, niin muilla on oikeus ja velvollisuus puuttua siihen miten elät. PRKL.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kans yks lakto-ovo-vege moi!

 

12 vuotta sitten olin 12 v kun päätin etten enää syö punaista lihaa ja siipikarja sekä kala jäivät pois kuutisen vuotta sitten. Eettisistä syistä en syö lihaa eikä ajatuksena vaan tunnu omalta. Muiden lihansyöntiä vastaan mulla ei ole yhtikäs mitään, mutta välillä tuntuu että monella on sanomista mun valinnoista...  :rolleyes: Aiemman kirjoittelijan kanssa samoja kokemuksia, väittäisin että itse syön paljon terveellisemmin kuin eräs lihaa varmaan päivittäin syövä kaverini joka tässä viimeiset kuukaudet on ollut kovin huolissaan siitä, että aionko syöttää lapselle lihaa. Oikein ottaa päähän, ihan kuin en tekisi miten parhaaksi näen niin että lapsi kasvaa terveellisesti ja saa kaiken tarvittavan ravinnosta! Suomalainen ruokakulttuuri on niin lihakeskeistä että ihan ällöttää jos se menee sitten siihen, ettei ymmärretä muiden valintoja ja sitä, että kasvissyönti on oikein toteutettuna terveellistä ja hyvinkin suositeltavaa... 

 

Raskausaikana olen ottanut varmuuden vuoksi käyttöön raskausmonivitamiinit ja luistanut periaatteistani senverran että syön kalaöljykapseleita tarpeellisten rasvahappojen saannin turvaamiseksi. Syön monipuolisesti ja terveellisesti, varsinkin proteiinin saantiin olen pyrkinyt kiinnittämään erityistä huomiota. Neuvolassa terkka on suhtautunut tosi fiksusti, tai niinkuin pitääkin, en ole joutunut mitenkään silmätikuksi... Ihme kohtelua täällä joillain! Eniten on ottanut päähän se, että jotkut ihmiset ovat kauhistelleet että siirränkö ruokavalioni lapselle. Mitäs hittoa se kellekään kuuluu vaikka siirtäisinkin... Olen kyllä ajatellut, että helpointa olisi varmasti mennä lihan suhteen kala-ja siipikarjalinjalla niin, että noita aina välillä ja luomupuolelta  :) Punaista lihaa ei tule kotona syömään, mutta saa mun puolesta sitten päivähoidossa ja koulussa itse päättää että syökö kasvista vai onko sekaruokavaliolla. Jokatapauksessa kotona tulee syömään monipuolisesti ja voisin väittää, että jopa terveellisemmin suositusten mukaisesti kuin monessa liharuokaa syövässä perheessä  ;) Täytyy jutella aiheesta vielä neuvolassa sitten aikanaan ja selvittää suositukset. Itse voin paikkailla vitamiineilla mahdollisia puutoksia mutta lapsen toivoisin saavan kaiken tarvittavan ruokavaliostaan :)

 

Tsemppiä kaikille ennakkoluulojen kanssa painiskeleville  :D Yritän itsekin aina muistaa laskea vähintään kymmeneen kun kohtaan ihmisten ennakkoluuloja... En edes halua vielä miettiä millainen härdelli on edessä, kun lapsi vihdoin on maailmassa!  -_-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma en itse ole kasvissyoja vaikka olenkin vahan sinne suuntaan kallellaan, mutta ystavani on ja hanella on kaksi lasta, puolitoistavuotias ja vastasyntynyt ja han on kasvattamassa heistakin kasivissyojia.

 

Molemmat raskaudet sujuivat hyvin, ystavani imetti esikoista pitkaan ja kiinteat aloitettuaan lapsi on ollut lacto-ovo kasvislinjalla. Poika on ollut koko ajan tosi terve ja kasvaa keskikayrilla. Taalla Briteissa kasvissyontiin suhtaudutaan varmaankin vahan avoimemmin kuin Suomessa ja neuvolasta saatu ohjeistus oli vaan etta pitaa huolehtia riittavasta raudansaannista erityisen tarkasti puolen ikavuoden jalkeen jolloin aidilta saadut rautavarastot alkavat huveta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neuvolantäti oli tosi fiksu, totesi että mulla on varmaan toi terveellinen syömispuoli oikein hyvin hallussa ja saan varmaan ruokavaliostani melkein kaikkea, mut et kannattaa aloittaa raskausmonivitamiini. Ja sanoi, että sit jos itse haluan, niin se voi järkätä mut ravitsemusterapeutille, mut pakko ei oo mennä jos tuntuu ettei tarvitse.

 

Munkin mielestä lapsi saa ihan itse valita ruokavalionsa heti kun on kypsä niin tekemään. Jos haluaa syödä lihaa, niin sit syö. Jos ei halua, niin ei oo pakko. Sama juttu uskonnon kanssa, me ei liitetä sitä mihinkään kirkkokuntaan kun ei itsekään kuuluta, jos haluaa joskus itse johonkin liittyä niin ookoo. Koulun ET-tunneillahan se sit kuulee vaihtoehdoista, jos on kiinnostunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mut minkä ikäisenä lapsi mahtaa olla "kypsä"? Mietin meinaan tuota framboisen kommenttia että saisi jo päiväkodissa päättää.... mun mielestä se on aika iso homma päätettäväksi päiväkoti-ikäiselle, ja siinä voi käydä niin että haluaakin toisella viikolla syödäkin sitten toista tms. Ei sen ikäinen oikein osaa siihen päätökseen sitoutua... Koulussa kai sitten saa ite vapaasti ottaa kasvis-/liharuokaa, tai olen ymmärtänyt että niitä molempia on useimmissa kouluissa saatavilla ilman erillistä ilmoitusta kotoa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Täällä kans yks lakto-ovo-vege moi!

 

12 vuotta sitten olin 12 v kun päätin etten enää syö punaista lihaa ja siipikarja sekä kala jäivät pois kuutisen vuotta sitten. Eettisistä syistä en syö lihaa eikä ajatuksena vaan tunnu omalta. Muiden lihansyöntiä vastaan mulla ei ole yhtikäs mitään, mutta välillä tuntuu että monella on sanomista mun valinnoista...  :rolleyes: Aiemman kirjoittelijan kanssa samoja kokemuksia, väittäisin että itse syön paljon terveellisemmin kuin eräs lihaa varmaan päivittäin syövä kaverini joka tässä viimeiset kuukaudet on ollut kovin huolissaan siitä, että aionko syöttää lapselle lihaa. Oikein ottaa päähän, ihan kuin en tekisi miten parhaaksi näen niin että lapsi kasvaa terveellisesti ja saa kaiken tarvittavan ravinnosta! Suomalainen ruokakulttuuri on niin lihakeskeistä että ihan ällöttää jos se menee sitten siihen, ettei ymmärretä muiden valintoja ja sitä, että kasvissyönti on oikein toteutettuna terveellistä ja hyvinkin suositeltavaa... 

 

Raskausaikana olen ottanut varmuuden vuoksi käyttöön raskausmonivitamiinit ja luistanut periaatteistani senverran että syön kalaöljykapseleita tarpeellisten rasvahappojen saannin turvaamiseksi. Syön monipuolisesti ja terveellisesti, varsinkin proteiinin saantiin olen pyrkinyt kiinnittämään erityistä huomiota. Neuvolassa terkka on suhtautunut tosi fiksusti, tai niinkuin pitääkin, en ole joutunut mitenkään silmätikuksi... Ihme kohtelua täällä joillain! Eniten on ottanut päähän se, että jotkut ihmiset ovat kauhistelleet että siirränkö ruokavalioni lapselle. Mitäs hittoa se kellekään kuuluu vaikka siirtäisinkin... Olen kyllä ajatellut, että helpointa olisi varmasti mennä lihan suhteen kala-ja siipikarjalinjalla niin, että noita aina välillä ja luomupuolelta  :) Punaista lihaa ei tule kotona syömään, mutta saa mun puolesta sitten päivähoidossa ja koulussa itse päättää että syökö kasvista vai onko sekaruokavaliolla. Jokatapauksessa kotona tulee syömään monipuolisesti ja voisin väittää, että jopa terveellisemmin suositusten mukaisesti kuin monessa liharuokaa syövässä perheessä  ;) Täytyy jutella aiheesta vielä neuvolassa sitten aikanaan ja selvittää suositukset. Itse voin paikkailla vitamiineilla mahdollisia puutoksia mutta lapsen toivoisin saavan kaiken tarvittavan ruokavaliostaan :)

 

Tsemppiä kaikille ennakkoluulojen kanssa painiskeleville  :D Yritän itsekin aina muistaa laskea vähintään kymmeneen kun kohtaan ihmisten ennakkoluuloja... En edes halua vielä miettiä millainen härdelli on edessä, kun lapsi vihdoin on maailmassa!  -_-

 

 

Rasvahappojahan saa vegeinäkin jos et halua kalasta tehtyjä syödä? Esimerkiksi Linolive.

Edited by a_paradise_79

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now