a_paradise_79

Raskaana olevat kasvissyöjät

86 posts in this topic

Palaan kertomaan vähän omasta kokemuksesta ovo-lakto-vegenä. Eli raskaus meni hyvin ja isokokoinen neiti syntyi käynnistyksellä. Ihan normaali tyttö, kaikki kehitys mennyt hyvin.

 

Tehtiin päätöksen, että lapsi saa lihaa, koska meillä myös mies syö lihaa ja siten helpompi hoitaa se proteiinin saanti (tosin tyttö tykkää tofustakin, mutta ei pavuista). Jos haluaa jossain vaiheessa jättää lihan pois, niin ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lakto-ovo-vegetarista täällä. Ei tullut mieleenkään muuttaa omaa ruokavaliota raskauden vuoksi, paitsi terveellisempään suuntaan (vähemmän rasvaa, sokeria, valkoisia jauhoja tms.).

 

Lapsesta tulee ehkä vege. Mies syö toisinaan lihaa, mutta hänelle ei ole ongelma ettei lapsi syö. Kotona meillä ei ole lihaa kuin vieraita varten. Saas nähdä mitä lapsi sitten isompana tuohon tuumaa, mutta näin nyt alkuun niin kasvissyöjä tuosta tulee. Olen kuullut monenlaisia tarinoita, osalla onnistunut hyvin ja lapset ovat olleet ikänsä vegejä. Toisinaan taas ei ole täysin onnistunut, esim. eräs ystäväni alkoi lapsena syödä äidiltään salaa lihaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi raskaana oleva lakto-ovo-kala-vege, eli ei läheskään "oikea" kasvissyöjä :) Itse olen koittanut syödä monipuolisesti, esikoista odottaessani söin ihan loppuraskaudesta rautalisää. En ole kokenut ruokavaliotani minkäänlaiseksi ongelmaksi. Uskoisin syöväni monipuolisemmin kuin peruslihansyöjä :)

 

Esikoinen on sekasyöjä. Tosin lihaan siirryttiin verrattain myöhäisessä vaiheessa. Minä en juuri tee meillä liharuokaa, vaan mies yleensä tekee ne. Tosin soseisiin laitoin luomujauhelihaa, vaikka vähän joskus hirvitti syöttää lapselle ruokaa, jota ei ollut itse maistanut... Esimmäkseen meillä on syöty erilaisia kala- ja kasvisruokia, mutta poika (melkein 2v) on mummillaan päivähoidossa ja syö siellä enimmäkseen liharuokaa. Poika on kasvanut hyvin ja on iso ikäisekseen :)

Edited by Sistaliini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt vasta tulin taas täällä ketjussa poikkeamaan... Löytyikin Life-kaupasta kasviperäiset rasvahapot, nää mitä ostin on mustaherukansiemenöljyä :) Kiitos myös a_paradise_79 vinkistä!

 

Päiväkodin ruokavalion "päätöksenteon" ilmaisin ehkä vähän huonosti, tarkoitin sitä ettei lapsen tarvitse päiväkodissa tai välttämättä koulussakaan vielä tarkasti siis päättää kumpaa syö (liha vs. kasvis). Eli käytännössä se sitten varmasti menisi niin että olisi sekaruoalla, kun erityisruokavaliot täytyy täällä Helsingissä ainakin tilata erikseen. En itsekään usko, että päiväkoti-ikäisenä osaisi vielä itse ottaa asiaan välttämättä sen kummempaa kantaa :) Olen itse ollut päiväkodeissa töissä ja siellä on aina välillä lapsia, joiden vanhemmat ovat valinneet lapselle kasvisruokavalion tai muun erityisruokavalion. On harmittanut katsoa kun lapsi haluaisi ottaa esimerkiksi spagettia ja jauhelihakastiketta kuten muutkin mutta ei ole saanut vanhempiensa näin päätettyä. Tästä syystä tahdon että lapsi saa siinä hetkessä sitten tehdä päätöksen, mutta mitään kauaskantoisempia päätöksiä ei tarvitse tosiaan tehdä :)

 

Voisin vielä kommentoida näihin monivitamiini ym. asioihin senverran että mulla tosiaan on ollut vaihtelevasti eri raskausajan monivitamiineja koko raskauden ajan, lisäksi otin varmuuden vuoksi yhdessä vaiheessa mukaan vielä kalkkitabletteja kun maitotuotteita ei kovin paljoa tule käytettyä. Nyt viimeisille viikoille terveydenhoitaja suositteli myös rautalisää, jonka aloitin. Mulla on kyllä onneksi pysyneet hemoglobiinit hyvissä lukemissa koko raskauden ajan, mutta kuulemma synnytystä silmälläpitäen olisi rautalisä hyvä olla jo nyt :)

Edited by framboise

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla aloitettiin rautalisä n. rv 18, kun hemoglobiini oli 116. Se on perinnöllisesti matala.

 

Joo, mäkin oon ajatellut, että lapsi on sekaruoalla niin kauan kunnes päättää itse ruveta vegeksi tms., jos päättää ylipäätään. En halua kasvattaa sitä uskomaan, että se joutuu tekemään tai syömään jotain multa salaa, koska mä en muka hyväksyisi sen valintoja. Meillä kotona syödään joka tapauksessa kasvispainotteisesti ja varmaan lisään lapselle ainakin alkuun lihan ruokiin erikseen silloin kun sitä tarjotaan, koska en viitsisi laittaa kahta eri ruokaa. Tehotuotettua lihaa en halua sille kotona tarjota, joten kotona se vähäinen liha mitä tarjotaan on joko riistaa tai luomua. Onneksi budjetti antaa sen verran myöten.

 

Kodin ulkopuolella päivähoidossa ja koulussa tuota tehotuotetun välttämistä ei ikävä kyllä voi valita, joten vetäköön siellä sit ihan sitä bolognesea mitä on tarjolla, jos haluaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä ollaan nyt miehen kans puhuttu, että miten lapsi tulisi syömään lihaa. Molemmat ollaan kasvissyöjiä, eikä oikein haluttas liharuokia alkaa tekemään kotona, mutta just päiväkotia ajatellen olisi varmaan hyvä että olisi tottunut lihaankin. Mitenkähän paljon tai useasti lapsen pitäisi sitä lihaa saada, että maha pysyy siihen tottuneena?

Mies oli sitä mieltä että mummolassakin voisi lihaa syödä, mutta ainakin anopin luona se tarkottas jotain nakkia, millä ei ole edes mitään ravinnollista arvoa, niin ei mun mielestä. Toki jos olisi jotain oikeaa lihaa, niin sitten, mutten ymmärrä sitä nakin syöntiä lihana just sen takia kun se ei edes olisi lihaa. Mun äidin luona voisi näistä asioista sopiakin, että se pitäis meidän lapsen hyvässä lihassa :grin:

Itse jos jotain tullaan tekemään niin Lilyrosen kanssa samoilla linjoilla että riistaa ja luomua.

Mut just että miten usein sitä sit pitäis lapsen saada, ettei mene maha sekaisin tai kipeäksi liian harvoin saadusta lihasta?

 

Unohtui noista Mustaherukansiemenöljykapseleista kirjoittaa. Itse olen niitä syönyt kans, ja niillä on hyvä vaikutus sitten lapseen myös, eli ehkäisevät atopiaa.

http://viestintatoimisto.invenire.fi/lehdistotiedote-iho-omegasta-apua-atopiaan

http://news.cision.com/fi/invenire-oy/r/lehdistotiedote--raskausaikana-nautittu-mustaherukansiemenoljy-vahentaa-lasten-atopiaoireita,c515959

Edited by Sama vieras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun äiti vinkkasi hyvän tavan syöttää lapselle lihaa, eli riistaa voi ostaa kerralla ison määrän ja pakastaa sen ihan pieninä nyytteinä, jotka sitten vaan sulatetaan ja lisätään erikseen lapsen annokseen. Näin ei tartte tehdä erillistä liharuokaa, jos muu perhe syö kasvisruokaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi raskaana oleva vegaanimamma lisää! Olemme mieheni kanssa vegaaneja ja esikoisemme on ns. kotivegaani. Päivähoidossa hän kylläkin syö lakto-ovo-pesco-ruokaa. Raskaus on sujunut mainiosti ja neuvolassa suhtaudutaan rennosti ruokavalioomme. Hyvä niin! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi lakto-ovo-kala-vege. Esikoinen ja mies syö lihaakin. Täällä muuten päiväkodissa on kasvisruokavaihtoehtokin, että sen takia ei tarttis lasta lihansyöntiin opettaa. Mutta me tosiaan päätettiin aikoinaan, että annetaan pojalle lihaakin ja  jos joskus haluaa siirtyä äidin ruokavaliolle niin on vapaa niin tekemään. :)

 

Ensimmäinen raskaus meni hyvin, tosin munkin piti ottaa rautalisää joskus toisella kolmanneksella muistaakseni. Nyt on vasta eka neuvola takana, mutta hemppa oli taas matala, että jos ei ole kohentunut niin rautaa pitänee ottaa tässäkin. Purkista vedän monivitaa ja d-vitamiinia. 

 

Niin ja tuosta usean eri ruoan tekemisestä, kun poika söi soseita niin tää mamma teki kolmet eri ruoat poppoolle. Sitte päätin, että rajansa kaikella ja pakotin miehen opettelemaan kokkaamaan omia sapuskoitaan. Nyt yritän koko ajan keksiä ruokia mikä kelpais kaikille. Haastavaa on. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole vielä tärpännyt, mutta samaa ruokaa syödään miehen kanssa siitä huolimatta, että mies on sekaruokailija. Itse en tee koskaan liharuokaa, eikä mieskään tee liharuokaa silloin jos syödään molemmat kotona. Samaa jatkuu jos ja kun saadaan lapsi. Me tosin emme tule antamaan lapselle liharuokaa ainakaan ensimmäisinä vuosina. Sitten kun lapsi on tarpeeksi iso ymmärtääkseen, että liha on kuolleita eläimiä, saa hän syödä lihaa jos haluaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi semikasvissyöjä. En siis syö kanaa enkä punaista lihaa. Kananmunia kuitenkin syön sekä kalaa ja maitotuotteita. Tällä tavoin olen elellyt jo vähän yli kymmenen vuotta. Aluksi kokeilin muutaman kuukauden vegaaniutta ja sitten myös kala oli pitkään pois ruokavaliosta. Asuin kuitenkin muutaman kesän ulkomailla, sellaisessa paikassa, jossa kauppaan ei ollut mahdollista päästä ja ruoka tuli talon puolesta. Tuolloin otin sitten kalan taas ruokavalioon, että ei ollut pelkkää perunaa ja riisiä koko ruokavalio. Tällä hetkellä järkeilen asian siten, että syön asioita jotka olen valmis itse tappamaan. Eli kalan pystyn tappamaan, mutta kanaa en. Kuulostaa omituiselta, mutta on sopinut mulle hyvin. Lapsuuden perheessäni myös metsästetään, joten voisin kuvitella joskus syöväni palan tai kaksi riistaa.

 

Nyt raskaana ollessa ajattelin jatkaa samalla linjalla kuin ennenkin. Kiinnitän vaan normaalia enemmän protskujen saantiin huomiota. Papuja ja pähkinöitä olen aina syönyt aika paljon ja muutenkin ruokavalio on mielestäni ollut ihan monipuolinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko vastata vaikken ole tietääkseni vielä raskaana.

Mahtava kuulla, että vegaaneilla on ollut hyvä vastaanotto! Itsellänikään ei ole epäilystä, etteikö pystyisi homman hanskaamaan oikein hyvin. Kyllä sitä ruokavaliota aloitellessa jo on aikanaan läksynsä tehnyt ja raskaana varmasti yhä vaan paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi lakto-ovo-vege ilmoittautuu joukon jatkoksi :) Hyvin on vauva kasvanut tälläkin ruokavaliolla, ja ainakin itsellä on tullut oltua vaan entistäkin tarkempi siitä, mitä suuhunsa laittaa ja päivän lopussa muisteltua, et mitä tuli syötyä ja tuliko nyt riittävästi ja monipuolisesti kaikkea ja tarviiko vielä tankata jotain. Alkuraskaudesta tietty mietitytti, että syönhän ylipäätään riittävän monipuolisesti ja kasvaahan vauva tälläkin ruokavaliolla hyvin, mut eipä se sekaruokavaliokaan mitenkään autuaaksi tee ja kun kuitenkin kasvislinjalla on ollut jo useamman vuoden ja esim. veriarvot olleet koko sen ajan tosi hyvällä tasolla, niin ei se raskausaikakaan siihen mitään erityistä poikkeusta tee :)

 

Jotain kommenttia oon kyllä ruokavaliostani ja raskaudestani saanut, just tyyliin että no kai sä nyt ainakin kalaa syöt kun kerran lasta odotat tai että miten sä nyt saat riittävästi proteiinia kun ei niissä kasviksissa oo sitä samalla lailla kuin lihassa ym. Neuvolalääkärikin kysyi että noudatanko jotain erityisruokavaliota kun paino ei ollut noussut ilmeisesti sen mielestä riittävästi, mutta yksilöllistähän toi painonnousu joka tapauksessa on.

 

Ruuanlaittoa meillä helpottaa että ollaan miehen kanssa samalla ruokavaliolla ja aikoinaan yhtä aikaa jätettiinkin liha pois ruokavaliosta. Lapselle sitten sama linja, pieni on jo nyt tehty ihan vaan kasviksista ja maitotuotteista :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kans yksi kasvissyöjä joukon jatkoksi :) Mua vähän jännittää, että tuleeko noita raskaus&ruokavalio kommentteja... ekalla neuvolakäynnillä terkka ei ainakaan sanonut yhtään mitään, kyseli vaan että onko ruoka maistunut vai onko kovinkin paha olo.

Yleensä ottaen (työpaikan) kahvipöytäkeskusteluissa ym olen kuullut melkoista moralisointia ja paskapuhetta kasvissyönnistä (keskustelijat eivät ole tienneet että paikalla on kasvissyöj(i)ä), joten eiköhän sieltä jossain vaiheessa niitä kommentteja oo tulossa :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko linjoilla vielä kasvissyöjiä? Mun hb oli terveydenhoitajan makuun vähän turhan alhainen viimeksi neuvolassa. Rautatablettien syöminen on mulle muun lääkityksen vuoksi vähän kyseenalaista, ja kuulemma olisi nyt hyvä, jos saisin ruokavalion avulla tuota hb:tä nostettua. Olisiko hyviä vinkkejä tämän suhteen? Th ei oikein osannut muutakuin suositella täysjyväviljoja. Syön ihan monipuolista perusruokaa, mutta rautaboostia näemmä tarvitsisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On kasvissyöjiä, itsellä tosin hb pysyi raskausajan hyvänä, juuri edeltävänä kesänä ennen raskaaksi tuloa söin muista syistä rautakuurin ja siltä pohjalta oli rautavarastot ilmeisesti kunnossa!

 

Tästä vegaaniliiton esitteestä voisi olla jotain hyötyä: http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/rautaesite.pdf - täysjyväviljojen lisäksi ainakin palkokasveista ja vihreistä lehtivihanneksista kuten esim. pinaatista saa rautaa. Kahvi, tee ja maitotuotteet estävät raudan imeytymistä eli kun itse yritin nostaa rauta-arvoja koitin välttää noiden käyttämistä samalla aterialla jolla söin rautaa. Ja C-vitamiini puolestaan edistää raudan imeytymistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin olen kasvissyöjä ja hyvin ovat raskaudet siltä osin menneet. Neuvolassa en ole koskaan saanut ruokavaliostani mitään kommentteja. Rautaa olen joutunut ottamaan purkista aina toisella kolmanneksella, mutta niinhän joutuvat monet muutkin siinä vaiheessa. Äkkiäon kuitenkin arvot saatu nousemaan ja pillerit on voinut lopettaa. Viimeiset vuodet hb:ni on ollut yleensä aina hyvissä lukemissa (lukuun ottamatta siis noita tietyn raskausvaiheen mittauksia), joten uskon, että olen vuosien saatossa oppinut syömään monipuolisemmin kuin teininä...

 

Sain muuten jokin aika sitten lahjaksi kirjan "Aurinkomaa - koko perheen kasviskeittokirja" ja siinä on kivasti käyty läpi, mistä kasvissyöjä saa mitäkin tärkeitä aineksia. Lisäksi siinä paljon kivoja reseptejä (sellaisia normaaleja arkireseptejä), tietoa raskaus- ja vauva-ajan ruokavaliosta jne. Suosittelen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva oli löytää tällainenkin ketju täältä! :P 

 

Täällä myös yksi lakto-ovo-vege ja omin päin epäsäännöllisistä menkoista laskettuna 7+1 rvk menossa. Paljon on mietityttänyt ruokavalion riittävyys, mutta urheilun takia olen kyllä tottunut keskittymään kasvisproteiinin saantiin :)

 

Proteiinin saannista en niinkään siis ole huolissani, mutta kalaöljyistä kyllä vähän. Lisäksi mietityttää esim. se, ettei voi olla varma mitä ihme geenimuunneltuja soijia ja tofuja sitä napaansa vetää :D Aiemmin ei ole tullut juuri ajatelleeksi soijan laatua, vaikka luomua pyrinkin ostamaan. Onko tofun tai soijan laadusta jollain kokemusta tai tietoa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpa hyvä, että tämäkin asia selvisi jo, vaikka vasta tjot alussa. En siis syö punaista lihaa (paitsi riistaa silloin tällöin) mutta kalaa ja lintua kyllä eli mullahan ei taida olla mitään hätää. Kuulun muutenkin luokkaan "ruokavalioonsa huomiota kiinnittävät ihmiset". Tällä hetkellä arki on rentoa (ei aikaisia herätyksiä eikä liian kiireisiä päiviä), ja olen voinut panostaa tavallistakin enemmän ruokavalioon sekä myös liikuntaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi vegaani-odottaja. Aikaisempien raskauksien aikaan olen ollut lakto-ovo-vege, nyt täysin vegaani. Hiukan mietityttää ruokavalio raskauden aikana, toisaalta sain juuri laajat verikoetulokset ja arvot B12-vitamiinia myöten olivat mainiot, joten hyvällä mallilla näyttää syömiset ja ravinteiden saanti olevan. :) Ainoa mikä mietityttää, on proteiinin määrä. Minäkin lainasin kirjastosta tuon Aurinkomaan, ja sen lisäksi on vegaaniliiton raskaus-esite tulostettuna, eikun opiskelemaan heti kun tältä raskausväsymykseltä saa jotain itsestään irti. :P Stinan huomio soijan ja tofun laadusta on kyllä hyvä, en ole tullut ajatelleeksi tuota aikaisemmin! Minä olin positiivisesti yllättynyt neuvolan täysin asiallisesta ja kyseenalaistamattomasta suhtautumisesta vegaaniuuteen. :) Terkkari kysyi, josko haluan lähetteen ravintoneuvontaan raskausajan ruokavalion takia, mutta ei tuputtanut. Moni läheinen sen sijaan on kysynyt, meinaanko jatkaa vegaanina raskausaikanakin. Itse koen kysymyksen absurdiksi sillä ei omat eettiset ja moraaliset arvoni niin rajusti muutu raskauden myötä...

Edited by Smultron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Smultron - minultakin kysyttiin, että "etkai aio jatkaa tuota nyt?" tarkoittaen "tuolla" juurikin tätä höpötystä nimeltä kasvissyönti... Ja kysyjä oli vielä kuitenkin suht nuori, joku kolmekymppinen!  :huh:

 

Ai sinulla on verikokeissa otettu ihan B-vitamiiniarvojakin!  :o Oliko siis siinä "perus" verikoepaketissa, vai pyysitkö erikseen?

Edited by stina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oho, en huomannutkaan, että täällä oli vastaus ja kysymys! :) Toi B-vitamiini otettiin erikseen mun pyynnöstä. Kävin pyytämässä lähetteen D-vitamiinin mittaukseen koska mulla on siitä imeytymishäiriö, ja kysyin voisiko samalla ottaa kaikki vegaanille tyypilliset puutokset testiin. Lääkäri kuulosti vähän siltä, että ehdottomasti pitääkin mitata ne kun kerra olen ryhtynyt näin oudoksi eli vegaanina raskaaksi... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajattelin täällä kysästä ku varmasti moni tietää asiasta paremmin kuin google :D Meillä on nyt alettu vähentää lihansyöntiä (kiitos yhden Netflixin dokkarin) ja kaapissa on soijarouhetta tms. Mietinkin että kun kerran erehdyin anoppilassa syömään soijajogurttia  (en ollut silloin raskaana) niin alkoi paasaamaan että soija on pahaksi että sitä ei kannata syödä. 

Käsittääkseni soijaan ei oo mitään rajoituksia raskausaikana? Olisi kiva hiljentää anoppi  :grin:  Itse googletin ja löysin vaan tietoa et tutkimusten perusteella soija on ok raskausaikana ja pikkulapsille. Anoppi vissiin lukenut niitä tutkimuksia joissa varsinkin poikalapsille sanottu olevan haitallista. 

 

 

muoks. lisätään nyt vielä että tarkoituksena on myös käyttää papuja, herneitä, tofua, linssejä proteiinin lähteinä ja kerran pari viikossa sitä lihaa. Koulun ruokalan kasvisruuissa näytti melkein joka päivä olevan jotain joka sisältää soijaa niin jäin miettii. 

Edited by Suanke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now