Sateenkaari

Multitabsin raskaus monivitamiini

239 posts in this topic

Hei.

Oletteko kyseistä tuotetta käyttäneet ja onko teille oikein suositeltu sen käyttöä?

Onko noista vitamiineista ollu hyötyä, vai huomaako sitä eroa?

Kaikkea, sekä hyvää että huonoa saa kirjoittaa.

Myös muista hyvistä/suositelluista vitamiineista saa laittaa tietoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen niitä käyttänyt, mutten osaa sanoa, onko niistä hyötyä ollut. Syön suht terveellisesti, joten otan vain varmuuden vuoksi yhden pillerin (kahden sijaan) päivässä. Muistaakseni jollekin ysävälleni oli niitä neuvolassa suositeltu (tai ainakin jotain raskausajan vitamiinipilleriä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa tarkastaa, onko samassa tabletissa sekä kalsium että rauta. Kalsium siis estää raudan imeytymisen...näin oli Multitabissa ainakin joskus, mutta voi olla, että ovat korjanneet tämän!

Share this post


Link to post
Share on other sites

oon käyttänyt heti yrityksestä alkaen. ja ainakin mulla on melkein koko raskauden pysynyt jopa hemppa hyvänä vaikka edellisissä raskauksissa se on hyvin alusta asti laskenut alle 100. syön 2tbl/pvä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ottanut 2/pvä, loka-maaliskuussa tarpeen oleva d-vitamiinilisä tulee niillä saatua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä syön noita. Hemppa on ollut koko raskauden ajan todella hyvä. Ei oo tarvinut mitään ylimääräsiä rautatabuja syödä. Maitoo mä juon paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen käyttänyt yhden tabletin päivässä. En oikein osaa sanoa, onko siitä ollut mitään kummempaa hyötyä... ainakin saa D-vitamiinia ja foolihappoa. Yksi, mitä suosittelen käyttämään, on maitohappobakteerit. Pari vuotta sitten julkaistun väitöstutkimuksen mukaan äidin raskauden- ja imetyksenaikainen maitohappobakteerien käyttö vähentää merkittävästi lapsen allergioiden puhkeamista. Tässä asiasta on uutisoitu Akuutin nettisivuilla: http://yle.fi/akuutti/arkisto2001/061101_d.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon juonut gefilus piimää joka päivä. On maha toiminut paremmin ja saahan siitä noita maitohappobakteereita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kannattaa tarkastaa, onko samassa tabletissa sekä kalsium että rauta. Kalsium siis estää raudan imeytymisen...näin oli Multitabissa ainakin joskus, mutta voi olla, että ovat korjanneet tämän!

 

On tuossa Multi-tabs Raskaus Monivitamiinissa (voi miten ihanasti suomen kieltä uudistava nimi ;)) samassa kalsium ja rauta. Jos siis hemoglobiinin kanssa on/tulee ongelmia, niin kannattaa harkita jotain toista valmistetta. Esim. Multitabs Family ja jokin rautavalmiste, ja yritysaikana foolihappoa lisäksi, kun sitä ei tuossa Familyssa kovin paljon ole. (Vaikka tuskin se 400 µg:kaan auttaa, jos oikeasti on foolihaposta puutetta.)

 

Ladyvita Plus oli ennen sellainen, että siinä oli eri tableteissa rauta ja kalsium, mutta nykyään samassa. Kaipa se sitten oli joillekin liian monimutkaista muistaa, mikä tabletti milloinkin syödä :rolleyes:

 

Maitohappobakteereita ei sitten tarvitse syödä koko raskausaikaa, tutkimuksissa on sitä käytetty rv 36 alkaen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin syön noita kaksi tabua päivässä. Eikä sitä eroa kyllä itse huomaa. :P Mutta tietysti ovat hyvä lisä monipuoliseen ruokavalioon. Maitoa juon myös kamalasti, hemppa oli jo laskenut viikko sitten jonkin verran. Mutta vielä en rautakuurille joutunut.

 

Syöttekö te joitain kalaöljyvalmisteita? Kun mun ei tule kovin paljon kalaa syötyä, paitsi seitiä, enkä ole muistanut neuvolassa kysyä niistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon syönyt kalaöljytabuja, mut nyt lopetin niiden syömisen. Käytön lopettaminen suositellaan noin 2-3 viikkoa ennen synnytystä, koska joskus noi tabut voi aiheuttaa verenvuodossa ongelmia eli veri ei tyrehdy vaan vuotaa vaan enempi. Sellainenhan on todella riskikästä esim. keisarileikkauksessa. Mä en syö kalaa, joten sen takia söin noita tabuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin neuvolan ohjeesta raskauden alusta maaliskuun loppuun saakka 2 raskaus-Multitabsia päivässä, nyt enää yhden.

 

Lisäksi syön kalaöljykapseleita, sillä kala on yököttänyt mua koko raskauden ajan enkä vain millään kykene syömään sitä vaadittua määrää. Kerta viikossakin oksettaa, mutta siihen olen pystynyt.

 

Maitotuotteita olen koittanut hieman lisätä, esimerkkinä ruokajuoman vaihtuminen vedestä maitoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ottanut kaksi tablettia päivässä mutta kukaan ei ole suositellut, ihan omasta aloitteesta siis. :) Neuvolassa suositeltiin d-vitamiinilisää talvikuukausille, mutta sen saan tuosta monivitamiinista. En ole itse huomannut onko hyötyä vai ei. ^_^ Luulisin kuitenkin että en ihan turhaan niitä syö.

 

Mä ainakin tykkään ottaa noita kyseisiä monivitamiinitabletteja kun saa sitten samalla kaikki vitamiinit ja hivenaineet. Tosin välillä olen ottanut lisänä kalkkia ja magnesiumia, tarpeen mukaan jos ei tule syötyä maitovalmisteita tai jos on jaloissa kipuja. Kalliitahan nuo monivitamiinit tuntuu olevan, mutta kyllä ne on monet muutkin vastaavat valmisteet. Aion jatkaa vauvan syntymän jälkeenkin noiden Raskaus monivitamiinien ottamista, tosin yhdellä tabletilla.

 

 

Syöttekö te joitain kalaöljyvalmisteita?

En syö, koska ne ohentaa verta ja mulla on lääkärit kieltäneet ne. Harmittaa kun ei sitä kalaa tule syötyä tarpeeksi usein niin olisivat aika käteviä ottaa. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä syön ja auttavat suonenvetoihin. Muuten en ole huomannut eroa voinnissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä otan myös yhden kalaöljytabletin päivässä, sillä kala on etonut sen verran paljon, ettei sitä oo oikein tullu syötyä. Purkkitonnikala on kyllä mennyt alas koko ajan, mutta muuten on ollut ongelmia kalan suhteen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen syönyt raskauden alusta 2/pvä. En tiedä onko niistä ollut apua mihinkään. (Mistä kummasta sen voisikaan tietää, kun raskauden ajan koko ajan kropassa ja omassa voinnissa on niin paljon muutoksia koko ajan?) Saanpahan ainakin D-vitamiiniä tarpeeksi ja muita vitskuja ja hivenaineita. Hemppa mulla oli viimeksi 135 eli aika korkealla on pysynyt vaikka aika heikosti mitään raudan lähteitä syön. (Esim. en syö punaista lihaa lainkaan.) Mä syön tuohon päälle vielä gramman kalsiumia erikseen, kun mulla on osteopenia eli haparat luut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ravintolisinä perus Multivitaa nappi/päivä, lisäksi D-vitamiinia (Multivitassakin on D-vitamiinia 5µg, mutta suositus on 10µg joten yksi Minisun-nappi täyttää tuon) ja maitohappobakteereja (Rela). En tiedä onko noista vitamiineista ollut iloa, mutta ovatpahan ainakin rauhoittamassa mieltä. Maitohappobakteereista on ollut vatsalle selkeästi hyötyä. Ne jäi "päälle" ulkomaanreissun jälkeen ja kun tutkimusten mukaan ne voivat ehkäistä allergioita niin miksipä en niitä popsisi. Eivät ne ainakaan haittaa!

 

Kuvittelenko vain, vai onko noissa vitamiinivalmisteissa jonkinlainen raskauslisä hinnassa, kun normituote ei vaikuta yhtä kalliilta kuin vastaava raskausversio? En tosin ole ihan tarkkaan verrannut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle neuvolassa Multitabsin Raskaus monivitamiinin käyttöä suositeltiin nimenomaan sen sisältämän D-vitamiinin takia. Olenkin nauttinut sitä 2 tabua/päivä raskauden alkuajoista lähtien. Pitääkin kysyä seuraavan kerran neuvolassa, onko vielä tarpeellista tuo annostus. Samalla tietysti saa kuulla mikä hemoglobiiinin laita on, ja tarvitsisiko kenties lisärautaa. Maitotuotteita paljon kuluttavana en ole kalsiumin saantiin kiinnittänyt sen enempää huomiota.

 

Huom! Näkyy neuvolakortissa olevan Multitabsille pari vaihtoehtoakin D-vitamiinin saannin turvaamiseksi: Minisun 2 tbl tai Devitol-tipat 5 tippaa/pv. No jaa, nythän mennään jo huhtikuuta, joten onko tuo enää niin tarpeellista.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mieki käytin alkuunsa 2/kpl päivässä, mutta neuvolatädin ohjeistuksesta jätin sitten sen toisen pois ja nyt enää 1kpl päivässä, ettei tulee liikaa (olikohan se A-vitamiinia) kun aurinko alkaa kunnolla paistamaan...

 

en ole kyllä huomannut mitään eroa ololla, syönkö niitä vai en...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä otan myös yhden kalaöljytabletin päivässä, sillä kala on etonut sen verran paljon, ettei sitä oo oikein tullu syötyä. Purkkitonnikala on kyllä mennyt alas koko ajan, mutta muuten on ollut ongelmia kalan suhteen...

OT... Kohtalotoveri! Mä olen kummastellut tätä paljon, koska ennen raskautta rakastin kalaa ja söin sitä aika paljonkin. Kaikki muu terveellinen ruoka tuntuu hyvältä, mutta kala vaan ällöttää ihan mielettömästi. Varsinkin edellispäivänä paistettu kala, joka pitää sitten lämmittää uudestaan... g025.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
Huom! Näkyy neuvolakortissa olevan Multitabsille pari vaihtoehtoakin D-vitamiinin saannin turvaamiseksi: Minisun 2 tbl tai Devitol-tipat 5 tippaa/pv. No jaa, nythän mennään jo huhtikuuta, joten onko tuo enää niin tarpeellista.. :)

 

Vastaavia valmisteita ovat myös DeeTipat ja Jekovit. Neuvolat vaan tahtovat enimmäkseen mainostaa tuota Devitolia (vaikka DeeTipat sisältävät paremmin imeytyvää d-vitamiinia).

 

En käytä Multitabsia juuri tuon takia että se sisältää rautaa ja kalsiumia, eli mun tapauksessa ainakin yhtä tyhjän kanssa. Mä olen raskaana ja imetän esikoista, käytän maitohappobakteereita, kalaöljyvalmistetta, d-vitamiinia ja nyt ajattelin aloittaa nokkoskalkkivalmisteen. Rautaa varmaan kohta puoliin alan syömään kun hb on melko huono.

Share this post


Link to post
Share on other sites
oon käyttänyt heti yrityksestä alkaen. ja ainakin mulla on melkein koko raskauden pysynyt jopa hemppa hyvänä vaikka edellisissä raskauksissa se on hyvin alusta asti laskenut alle 100. syön 2tbl/pvä.

 

Sama täällä. Tosin kahta tablettia aloin ottamaan vasta tossa raskauden puolivälissä neuvolääkärin määräyksestä.

Pco:laisella kuulemma b-vitamiinitasot tahtoo olla huonommat, ja siksi nostettiin kahteen. Sitä myöten nousi myös

hemppa, joten rautatabletit pystyin jättämään kokonaan pois. :)

 

Oon muuten ottanut nuo tabut aina aamuöisellä pissareissulla, niin saavat rauhassa imeytyä. ;)

 

Mä oon syönyt kalaöljytabuja, mut nyt lopetin niiden syömisen. Käytön lopettaminen suositellaan noin 2-3 viikkoa ennen synnytystä, koska joskus noi tabut voi aiheuttaa verenvuodossa ongelmia eli veri ei tyrehdy vaan vuotaa vaan enempi. Sellainenhan on todella riskikästä esim. keisarileikkauksessa. Mä en syö kalaa, joten sen takia söin noita tabuja.

 

Hui, tota en tiennytkään! :huh: Mie oon kanssa syönyt melkein raskauden alusta lähtien kalaöljyä, mutta pitääkin tosiaan

kohta varmaan lopettaa, jottei käy hullusti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun terkkari kielsi kalaöljykapseleiden syömisen mikäli ne sisältävät A-vitamiinia. A-vitamiini lisää sikiövaurioita ja keskenmenoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä syön multitabsia neuvolan terkan suosituksesta, kun siinä on d-vitamiinia ja rautaa. Ensin oli 1 tbl/pv mutta nostettiin kahteen kun hemppa tippu. Nyt hemoglobiini on pysyny 120 tuntumassa eikä ole tarvinnut ottaa muita rautavalmisteita. Vaikka siinä onkin kalsiumia ja usein oon syöny jotain maitovalmistettakin just ennen kun otan, niin silti rauta imeytyy hyvin. Eikä noi muuten ummeta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun terkkari kielsi kalaöljykapseleiden syömisen mikäli ne sisältävät A-vitamiinia. A-vitamiini lisää sikiövaurioita ja keskenmenoja.

 

 

A-vitamiini on ihmiselle välttämätöntä, eli sitä ei missään nimessä pidä vältellä. Liika-annostus tietysti lisää haittavaikutuksia, mutta oikein käytettynä siitä ei ole mitään haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now