Tiina

Suosittele vaunuja

135 posts in this topic

^No niissä on sama ratas- ja koppaosa kuin Topline X mallissa, ja sen suhteen ei mitään valittamista. Rungon ja kääntyvien etupyörien osalta ei kokemuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemusta Skidi Herkules (lux) yhdistelmistä? Niiden ja Mutsy 4 riderien kesken tässä pähkäillään..Skidit tällä hetkellä luultavasti meille tulossa. 4Riderissa ei saanut sitä teleskooppiaisaa mulle sopivalle korkeudelle. Se alin asento niin lähellä vaunua ettei tule kävelystä enää mitään ja seuraava on sitten aavistuksen liian ylhäällä vaikka mulla kuitenkin pituutta semmoisest 170cm..pitää varmaan käydä uudestaan vielä testaamassa varmuuden vuoksi. Tuossa Skidissä kun on säätyvä korkeus muttei teleskooppia niin jotenkin osui paremmin kohdilleen. Tästä mallista en kuitenkaan ole mistään juuri kokemuksia löytänyt, puolesta tai vastaan.

 

Meillä kriteereinä olivat isot pyörät, mutta kaksi niistä kääntyvää ja ilmakumipyörät ehdottomasti. Näissä kahdessa mallissa ei pyörien koossa juurikaan eroa ole. Mutsyn Urban Ridereita myös katseltiin, mutta niistä ei tuo avokki pitänyt. Maastossakin tulee mentyä varmasti vaunujen kanssa, koska perheessä myös kolme koiraa. Tämän vuoksi olisi oltava vankat vaunut ja isot pyörät, mutta kuitenkin tahdottiin että pari niistä kääntyvää jotta on sitten kaupoissa sun muualla tarpeen vaatiessa ketterät. Saa ne pyörät kuitenkin lukittua aina kun lumessa menee :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille nyt sitten muutti Hartan Topline S vaunut smile.gif Lauantaina käytiin ostamassa. Kunhan pienokainen syntyy ja noita päästää kunnolla käytännössä testailemaan niin tulen kertomaan olenko kuinka tyytyväinen valintaan smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeminille kommenttina, että jos ostaisitte sellaiset yhdistelmät, jotka on kolmipyöräiset? Tai sitten hyvät kolmipyöräiset rattaat ja niihin pehmeän kantokopan? Niillä ns. pelkillä vaunuilla on niin lyhyt käyttöikä (n. 6kk vuodenajasta ja vauvan koosta riippuen), että niihin tuskin kannattaa paljoa satsata. Myös nelipyöräiset kääntyvillä hyvillä etupyörillä liikkuu hyvin.

Edited by pikkurinsessa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritän tässä kovasti tutustua vaunujen ihmeelliseen maailmaan :girl_smile:

 

Aluksi ajatuksenamme oli ostaa ihan vaan vaunut, ja myöhemmin sitten vasta rattaat. Vaunuista tehtävät rattaat kun tuntuvat jotenkin kömpelöiltä verrattuna kolmipyöräisiin rattaisiin, ainakin näin ajatuksen tasolla :girl_wink:

Onko siis olemassa ihan vaan vaunuja..ei siis noita joka paikassa tajottavia yhdistelmiä?

Ja kuinkahan aikaisin muksun voi siirtää matkarattaisiin, niissähän kuitenkin saa myös selkänojan makuuasentoon..? vai saako?

 

Sori vihreyteni näissä asioissa :girl_sad: ..Otan siis enemmän kuin mielelläni vastaan kokemuksia :girl_smile:

 

 

"Ihan vaan vaunuja" ei taida kovin paljon olla, joten suosittelen kans ostamaan heti sellaset rattaat kuin haluatte ja niihin sitten pehmeän kantokopan tahi kovan, jos kyseisiin sellaisen saa =)

 

Kolmipyöräiset rattaat ei ole niin kätevät kuin ehkä ajattelisi, sillä ne on liki poikkeuksetta pidempiä ja leveämpiä kuin nelipyöräiset. Taka-akselin on oltava niissä leveä, että pysyvät pystyssä, samaten se etupyörä on edempänä kuin nelipyöräisissä, jälleen tasapainon takia. Suosittelen kans tutustumaan nelipyöräisiin, joissa on sellaiset pyörivät renkaat.

 

Jos matkiksissa menee selkänoja alas, niin ne käy ihan vastasyntyneelle. Niihin yleensä mahtuu sama pehmeä kantokoppa kuin tollasiin vaunurattaisiin, sellasta on kiva käyttää ihan vauvalla, kun se tekee matkiksista vaunumaisemmat.

 

Onko sulla jotkut rattaat, joihin olet tykästynyt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolmipyöräisistä itselle semmoisia kokeillessa itselle iski eniten epävarmuus sen yhden etupyörän kanssa. Ajatellen että joutuu menemään jonkin suojatie korokkeen tms yli niin että joutuu hetkeksi nostamaan takapyörät ilmaan, niin aika kiikkerältä tuntuu sen yhden pyörän varassa jos hetkenkin on koko vaunu. Ehkä se vain on meikäläisen kokemattomuutta mutta hylkäsin heti ;) Samoin kun meillä kolme koiraa niin muutenkin oltava tukeva vaunu meidän käytössä niin ei tuota harkittu. Varmasti monelle käyttöön silti täysin soveltuva tuo kuitenkin smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kyllä eri mieltä siitä vaikuttaako rattaiden paino. Varsinkin jos puhutaan lumessa vaunujen/rattaiden etenemisestä niin se paino vaikuttaa paljonkin. Raskas isopyöräinen nyt vaan uppoaa syvemmälle kun kevyempi oli siinä minkä kokoiset pyörät tahansa. Pienissä renkaissakin kokoa enemmän ratkaisee renkaan rakenne. Esim. Brion GO:n yksipuolinen kiinnike estää loskan pakkautumista ja noilla tuli viime talvena mentyä ihan ketterästi auraamattomillakin kävelyteillä niin että kyydissä lapsen lisäksi oli kauppakassit (tosin kun vertasi ilman kasseja ja kassien kanssa niin olihan se paljon vaikeampaa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brion Joyfulleista. Niitähän edelsi Joy, jossa oli kääntyvät pienet etupyörät tuossa samaisessa rungossa. Mutta niiden kanssa oli paljon ongelmia, kun oli eka sellainen malli briolta. Ja ne joy:t lopetettiin, pienelle muutoksella niitä tuli Joyful. Ja nyt on sitten se kääntyväpyöräinen versio rungosta valikoimissa paremmalla onnella :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo kyllähän paino siis tokikin vaikuttaa. Sitä vaan ajattelin, että siinä vaiheessa kun kokonaisuuden paino on jokatapauksessa jo 30-40 kg, on mun mielestä enemmän merkitystä hyvällä rullauksella. Missään nimessä en vaihtaisi meidän isoja hyvin kulkevia isopyöräisiä hyökkäysvaunuja johonkin mahdollisimman kevyisiin sateenvarjorattaisiin. Silti, jos rahakaan ei olisi vaikutteena, vaihtaisin nuo kyllä ihan mielelläni johonkin kevyempiin, mutta silti isopyöräisiin.

 

Pienissä pyörissäkin on varmasti eroja ja kokonaisuus vaikuttaa. Jousituksella sun muullakin on väliä.

 

Halusin lähinnä tuoda esille sen, että ei se paino ole kaikki kaikessa. Musta on suuri ero painaako joku 5 vai 10 kg, mutta 35 vai 40 kg ei enää niinkään.

 

Musta tärkeintä on miettiä mihin itse haluaa vaunuja käyttää. Jos tarve on lähinnä ulkona (kuten meillä) ei ehkä tarve kääntyville pyörille ole niin suuri kuin kauppakeskuksia kiertäessä. Jos vaunuja nostellaan paljon autoon on keveys merkittävämpää kuin silloin jos autoa ei käytetä (meillä vaunut on pakattu autoon ehkä neljästi 9 kuukaudessa). Henkkoht en ole ikinä nostanut vaunuja mihinkään mutta työntänyt niitä asfaltilla, hiekkatietä ja kurapolkua säässä kuin säässä.

 

Olipas sekava teksti, mutta olkoon, muuhun en nyt taida kyetä. :girl_to_take_umbrage2:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä se keveys on kyllä tärkeämpää autottomalle. Meidän vaunuja on nostettu korkealattiaisiin juniin, kannettu hissittömien talojen kerroksiin, vauvakinossa elokuvateatterin aulaan ja jos vaikka mihin. Vaunukoppa-aikana tulin välillä kantaneeksi lapsen kovassa kantokopassa niin että toisessa kädessä kulki vaunun runko ja olalla vielä hoitolaukku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo no voihan se noinkin olla! :grin: Elikkä siis ihan omien tarpeiden ja kulkemisten mukaan on eri vaunut hyviä. Ja asuinpaikan ehkä myös.

 

Hyviä nämä ketjut, kun eivät anna liian suoria vastauksia vaan pistävät ajattelemaan (ja parhaimmillaan sekoittavat pään niin ettei ummikkona osaa ostaa yksiäkään vaunuja tai sitten ostaa kuudet :girl_crazy: ).

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaunukaupoilla käyty, voin ehdottomasti suositella Vantaan Muksutallia, loistavaa palvelua! Yhtä hyvää ja asiantuntevaa en muualta saanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä se keveys on kyllä tärkeämpää autottomalle. Meidän vaunuja on nostettu korkealattiaisiin juniin, kannettu hissittömien talojen kerroksiin, vauvakinossa elokuvateatterin aulaan ja jos vaikka mihin. Vaunukoppa-aikana tulin välillä kantaneeksi lapsen kovassa kantokopassa niin että toisessa kädessä kulki vaunun runko ja olalla vielä hoitolaukku.

 

 

Mä taas en ole hirveästi autottomana joutunut kanniskelemaan vaunuja mihinkään. Tai siis olen nostellut autoon. Mutta meillä ei ole enää autoa ollut reilu vuoteen ja en ole joutunut nostamaan vaunuja muualle kuin junaan ja sekin menee niin helposti ja vikkelästi, kun kaksi henkilöä nostaa vaikka olisi painavatkin vaunut.

Mun vaununi on aika raskaat ( Mutsy Urban Rider) ja niitä en ikinä jaksaisi kasata autoon ja nostella niitä sieltä päivittäin pois ja sen takia hankin ihan kevyeet rattaat, jokta menee tyyliin yhdellä kevyeellä heilautuksella sateenvarjomalliseksi ja sitten yhdellä kädellä pystyy kanniskelemaan.

Mutta mä väitän, että useammin sitä nostelee vaunuja silloin, kun käyttää vaunuja päivittäin auton kanssa kuin se, että liikut päivittäin yleisillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Samaa olin tulossa sanomaan. Mä en ole ikinä nostanut meidän rattaita (emmaljungat) :grin: Ne on kuitenkin jo toisella lapsella käytössä meillä :girl_crazy:

 

Muoks. ja noi on siis aivan unelmat maastossa, puolmetrisessä lumessa you name it! Ja mä kärryttelen ulkona PALJON. 6h vähintään päivässä :girl_sigh:

Edited by Hernyó

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta mä väitän, että useammin sitä nostelee vaunuja silloin, kun käyttää vaunuja päivittäin auton kanssa kuin se, että liikut päivittäin yleisillä.

 

Näin mäkin jotenkin ajattelin. Autolla ollaan tosiaan pari kertaa ajeltu vaunujen kanssa, ja sinne niitä on joutunut nostelemaan. Muuten olen ihan vaan pari kertaa kuljettanut pari porrasta ylös, ja sekin menee raahaamalla, ei tarvi kantaa.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Dorjan soft startit ja niissä on isot kääntyvät etupyörät(jotka on myös helppo lukita). Olen nyt työnnellyt näitä 3kk ja olen tykännyt :)

 

Näissä on erikseen kova makuukoppa sekä ratasosa, eli eivät ole sellaiset yhdistelmävaunut, joissa makuukoppa laitetaan ratasosan päälle. En suosittelisi kerrostaloon, jossa joutuu erikseen koppaa raahaamaan koska se on painavahko. Mutta näin omakotitalossa on kiva että kopassa on tilaa vähän isommankin lapsen nukkua. Kaupassa yhdistelmien kovat ja pehmeät kopat näyttivät huomattavasti pienemmiltä kuin tämä Dorjanin koppa.

 

Mahtuvat hyvin meidän sedan-mallisen auton takakonttiin, johon eivät mahtuneet monet isoilla kiinteillä pyörillä varustetut vaunut.

 

Mukavat työntää, tosin eivät sovi kovin pitkälle henkilölle taittuvalla työntökahvalla, jalkatila jää aika pieneksi jos nostaa kahvan ylös.

 

Kori vaunujen alla on aika tilava mutta virallinen painorajoitus (3kg) ja se että koppa on aika alhaalla(joten esim. ostoskassin laittaminen koriin on vähän hankalaa) rajoittavat käyttöä. Mä olen kuljetellut siellä lähinnä isoimpia ostoksia (kuten vaippapakettia) ja vaunun sadesuojaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

no meillä melkein on sellanen ;) maidot tulee apteekista, ruuat teen itse kun kaupan ei käy, pari hedelmät tulee purkista. muttei se silti viihdY :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirppu; millaiset vaunut teillä on? Meillä ei myöskään viihdytty vaunuissa mutta ongelma poistui kun vaihdettiin vaunumallia. Eli ostettiin sellaiset vaunut, joissa istuinosa on sellainen "kuppimainen", näissä viihdytään ja nyt myös jopa nukahdetaan.

Meillä myös suurin syy vaunuissa viihtymättömyyteen (onko tuo edes sana? :girl_smile:) oli refluksi, joten selällään oleminen oli erittäin epämiellyttävää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemusta Skidi Herkules (lux) yhdistelmistä? Niiden ja Mutsy 4 riderien kesken tässä pähkäillään..Skidit tällä hetkellä luultavasti meille tulossa. 4Riderissa ei saanut sitä teleskooppiaisaa mulle sopivalle korkeudelle. Se alin asento niin lähellä vaunua ettei tule kävelystä enää mitään ja seuraava on sitten aavistuksen liian ylhäällä vaikka mulla kuitenkin pituutta semmoisest 170cm..pitää varmaan käydä uudestaan vielä testaamassa varmuuden vuoksi. Tuossa Skidissä kun on säätyvä korkeus muttei teleskooppia niin jotenkin osui paremmin kohdilleen. Tästä mallista en kuitenkaan ole mistään juuri kokemuksia löytänyt, puolesta tai vastaan.

 

Mulla oli alkuun vähän samanlaista ongelmaa noitten 4ridereiden työntöaisan kanssa. Kuitenkaan mitä oon niitä työnnellyt (olleet nyt 3-4kk) ei se olekaan ollut ongelma :) Ehkä siihen on tottunut tai jotain, mutta muistan alkuun ajatelleeni samaa (oon myös 170cm), mutta nyttemmin en enää koko juttua muistanutkaan ennenkuin luin sun tekstin :)

 

Ja onko noissa Skideissä ilmakumipyörät? Ainakaan en löydä siitä mainintaa tai kuvassa ei siltä näytä. Ite nimittäin pohdin aikanaan samoja juttuja ja päädyin 4ridereihin ilmakumipyörien takia, ovat todella hyvät maastossa olleet! Lisäksi kaupoissa näppärät ja ketterät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä on matkikset, kuppimalliset emmaljungat ja britaxin tuplat ihan normilla istuimella ja sisaristuimella, ja lopputulos on kaikissa että nukkuu joo, hereillä ei :D eikä siis makaa, vaan on puoli-istuvassa ollut melkein koko ikänsä, juurikin kun maidon kurlasi kurkussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli alkuun vähän samanlaista ongelmaa noitten 4ridereiden työntöaisan kanssa. Kuitenkaan mitä oon niitä työnnellyt (olleet nyt 3-4kk) ei se olekaan ollut ongelma :) Ehkä siihen on tottunut tai jotain, mutta muistan alkuun ajatelleeni samaa (oon myös 170cm), mutta nyttemmin en enää koko juttua muistanutkaan ennenkuin luin sun tekstin :)

 

Ja onko noissa Skideissä ilmakumipyörät? Ainakaan en löydä siitä mainintaa tai kuvassa ei siltä näytä. Ite nimittäin pohdin aikanaan samoja juttuja ja päädyin 4ridereihin ilmakumipyörien takia, ovat todella hyvät maastossa olleet! Lisäksi kaupoissa näppärät ja ketterät.

 

Noista Skideistä on saatavilla semmoinen joku lux-malli, joissa on ilmakumipyörät. Meillä päädyttiin lopulta Hartan Topline yhdistelmiin. Tuo Skidi alkoi jotenkin vain tuntua semmoiselta "halpismallilta" etten luota ihan täysin sen turvallisuuteen. Voin olla väärässä toki ja tämä vain pelkkä mielikuva vailla käyttökokemusta :) 4Riderin työntöaisa ei vain tuntunut missään asennossa sopivalta joten sekin hylättiin. Löydettiin sitten tuo Hartan ja se hankittiin. Nyt sitten vain odottelen että pääsen testaamaan noita vaunuja ihan käytännössä, että onko hyvä hankinta meille. Sen jälkeen voin tulla tännekin kokemuksia jakamaan muille :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myöskin etsinnässä vaunut esikoiselle, joten kokemusta ei vielä itseltä vaunuista löydy. Haluttaisiin löytää ns. joka paikan vaunut ja säästyä erillisten matkarattaiden ostolta (saa nähdä jääkö haaveeksi... )

 

Toivelistalla tällä hetkellä:

- 2 kääntyvää, mutta lukittavaa etupyörää

- hyvä jousitus, jotta pystyy kulkemaan myös sorateillä

- riittävän iso kuomu, jotta rattaista saa suojaisat tuulisilla keleillä ulkoilua varten

 

Meillä siis ulkoillaan paljon, mutta kaupoissakin tulee pyörittyä. Koiria ei ole, lenkkeily tapahtuu pääasiassa asfaltti- ja sorateillä. Lumessakin olisi kiva päästä liikkumaan, tosin tiet aurataan meillä päin ihan hyvin.

 

Suosikkeja tällä hetkellä Teutonian Be You, Gessleinin f2 ja f6 sekä P&T:n Verve. Viimeisin vaikuttaa aika pitkältä kärryltä, ehkä turhaa yhdelle lapselle. f2:sta en ole nähnyt livenä tai muutoinkaan myynnissä Suomessa (asutaan tällä hetkellä ulkomailla). Be You:n ja f6:n plussina heittoaisa, joka voisi helpottaa kulkua pienien etupyörien kanssa kun niistä tuleekin takapyörät vai onko harhakuvitelmaa? Kevyitähän noista ei ole mitkään autoon nostelua ajatellen...

 

Onko kellään kokemuksia f2:sta tai Be You:sta? Tai lisää kerrottavaa f6:sta, sen kokoontaittuvuudesta tai talviominaisuuksista? Kiitos paljon jos jaksatte ottaa kantaa, vaunuviidakossa kahlaaminen on hankalahkoa näin kokemattomana! :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now