sussu79

"laihdutus" raskausaikana

53 posts in this topic

Minulla on nyt koko raskauden ajan vaan tippunut paino. N. 5 kiloa kaikenkaikkiaan. Alkuun tippui kun kaikki ja koko ajan yrjötti ja sitten on pitänyt huolen lopusta. Ja painoa oli siis plussatessa 110 kiloa. Neuvolassa ja kättärillä noilla radikäynneillä on saanut vaan kiitosta ja alussakaan painosta ei nillitetty, todettiin vaan, että painon ei tarttis nousta ainakaan paljoa.

 

Mulla on liikkuva työ, eli kävelyä/seisomista koko päivä ja siihen työmatkalla tulevat kävelyt päälle ja kerran viikossa käyn yhä uimassa kilometrin. Uiminen on itseasiassa paljon helpompaa kuin esim. portaitten kiipeäminen, mutta herra siunaa ku portaat alkaa kiristää ahteria.  :grin:  Uimassa olis tarkoitus käydä niin pitkään kuin siihen on lupa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua jotenkin ärsyttää noi "sen ja sen painoindeksin omaava saa lihota X kiloa", "paino ei saisi nousta kuin X kiloa tästä eteenpäin", koska itse en tuntenut että voisin millään tavalla kontrolloida painonnousuani raskauden aikana. Viime raskaudessa painoa tuli +27kg (BMI +30) ja vaikka mässäilin loppuraskaudessa niin 30 viikkoa 40:stä söin todella terveellisesti. Painoa tippui n.20kg ensimmäisten viikkojen aikana synnytyksen jälkeen. Ei ollut radia eikä muutakaan terveydellistä syytä että miksi paino nousi. Se vaan nousi, silloin kun söin terveellisesti ja silloin kun mässäilin. Nyt kun olen ruvennut odottamaan toista niin olen syönyt vielä terveellisemmin (=ei mitään herkkuja, paljon kasviksia, vähän hedelmiä, eikä mitään nälkäkuuria) ja käsi sydämellä voin sanoa syöväni ja liikkuvani niin, että normitilassa painoni tippuisi 0.5-1kg/viikko. Silti painoni on noussut jo kilon viime viikon plussasta. Eli huonolta näyttää jälleen kerran. Paperilla ei täsmää, mutta nähtävästi kroppani varastoi nesteitä tms. niin paljon, että paino nousee. Ajattelin käydä ravintoterapeutilla ekan ultran jälkeen, mutta en usko, että saan sieltä mitään mullistavia ohjeita joilla saan painonnousun kuriin. 

Edited by hanimami

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on muutenkin tosi rajoitettu ruokavalio perussairauksien vuoksi, joten raskaus tuo siihen vielä lisää haasteita.

Mietin vaihtoehtoja joilla saisi hillittyä painonnousua, vaikka ei varsinaisesti laihduttaisikaan.

Ts kun lähtö bmi on korkea 33, niin ei tarttis enää nousta.

Nyt ei kyllä näytä hyvältä, heti plussan jälkeen järkyttävä turvotus jo.

Edited by Mekku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now