SallaS

Imetys ja pureminen

10 posts in this topic

Löytyisikö vinkkejä siihen miten kohta 7,5kk ikäisen pojanvesselin saisi lopettamaan nännin puremisen. Herra omistaa vasta kaksi alahammasta, mutta viime aikoina hän on jossain vaiheessa imetystä päättänyt purra niillä tissiä. Se sattuu aivan kauheasti ja nänni voi olla arka ja kosketusherkkä vielä seuraavan päivänkin. Ensin yritin olla reagoimatta, ettei poika hoksaa, että puremalla saa reaktion aikaiseksi ja jatkoin vain hammasta purren. Parin päivän ajan en ole enää pystynyt jatkamaan vaan imetys loppuu puremiseen. Mitä tehdä? Haluaisin imettää ainakin pari kuukautta vielä. Kiinteät menee hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun Poitsu teki lähes samanikäisenä tuota puremista :( Kaksi alahammasta oli silloin puhjennut. Jos Poitsu puri, niin sanoin tiukasti "ei" enkä antanut enää maitoa. Sitten kun seuraavaksi valitteli nälkää, niin tarjosin rintaa. Joskus oikein uhmakkaana Poitsu puraisi taas, ja minä taas sanoin "EI" ja laitoin rinnan piiloon. Meni kuitenkin parissa viikossa ohi tämä vaihe. Kyllä siinä tuli äidille epätoivoinen olo (ja vähän jopa loukkaannuin :girl_to_take_umbrage2: ), ja tuli parit itkut väännettyä..

 

 

Tsemppiä!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on sama juttu. Nyt kaksi alaetuhammasta on puhjennut ja poitsu puree mun nännit ihan verille. :girl_to_take_umbrage2: Olen sanonut tiukasti EI ja laittanut rinnan piiloon ja lopettanut maitotarjoilut, mutta poju vaan hymyilee kun kiellän. Tuntuu ettei yhtään ymmärrä ettei saa purra! Onneksi nyt on mennyt vasta pari päivää, joten jos parin viikon päästä alkaisi ymmärtää niin enköhän mä kestä. Mut jos tuo pureminen ei lopu, niin en kyllä tiedä miten pystyn imettämään. Nytkin jo valmiiksi pelottaa ja kyttään tosi tarkkaan että lopetan imetyksen heti kun näyttää siltä että poju on kylläinen. Puree siis yleensä siinä vaiheessa kun nälkä on jo tyydytetty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on purtu aina silloin, kun uusia hampaita on ollut tulossa. Hampaiden tultua pureminen on unohtunut. Mutta tuota mäkin suosittelen, että jos puree, imettäminen loppuu siihen (ainakin hetkeksi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin "purraan", vaikkei hampaita vielä olekaan, kipeää se tekee silti ikenilläkin pureminen. En edes halua kuvitella mitä on hampaiden kanssa. Pureminen tapahtuu myöskin vain kun vauva on kylläinen ja kyllä heti pienimmästäkin puraisusta lähtee tissi piiloon. Jos tuo oppisi olemaan purematta ennenkuin hampaat tulevat? Tätä tosin on jatkunut jo ainakin kuukauden verran...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö puri mua hampaiden tultua ja parilla kerralla ehti niin kovasti puraista että verta tuli ja tosi kipeäähän se teki... Tietty myös imetykset sen jälkeenkin oli yhtä tuskaa, ennenkuin haava umpeutui. Rintakumin käyttäminen helpotti silloin, että uskalsin vielä imettää, kun ne jotenkin vähän toi suojaa. Nyt en enää jaksa rintakumia käyttää, mutta seuraan tarkkana imetyksessä tyttöä että jos se alkaa vähänkään kokeilee hampaitaan rintaan niin lopetan imetyksen samantien. Siitä pienestä hampailla kokeilusta kun seuraa kunnon puraisu, ainakin meidän tapauksessa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin on nyt ongelmana tuo hampailla kokeileminen. Poika on kahdeksan kuukautta ja sai ensimmäiset alaetuhampaat pari viikkoa sitten, nyt ilmeisesti tekee yläetuhampaita. Yöllä ja aamulla unisena imee ihan normaalisti ja irrottaa rinnasta ollessaan kylläinen, mutta päiväsaikaan "välipaloilla" alkaa temppuilla hampaillaan - yrittää näykkäistä, jos on jo kylläinen, haluaakin toisesta rinnasta tai tutin tilalle. Kunnolla ei ole vielä päässyt puraisemaan, muttei tuollainen kokeileminen tai näykkiminenkään kovin kivalta tunnu. Olen ihan vaistomaisesti huudahtanut "au!" sekä sanonut napakasti perään "ei" ja laittanut rinnan piiloon, mutta toistaiseksi tuo on vain alkanut hymyillä tai kikattaa reaktioilleni. Toivottavasti tuo nyt jossain vaiheessa oppii, ettei rintaa purra, mielelläni kuitenkin imettäisin vielä nelisen kuukautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monesti kai nuo puremiset osaltaan johtuu myös siitä, että imuote tavallaan "muuttuu" kun suuhun tuleekin hampaita, joten ei oo kaikki puremiset pelkkää kiusaa. :grin:

 

Meillä tuli ekat hampaat 3,5kuukautisena ja puremisvaihe kesti ehkä sen pari kuukautta. Välillä puri vahingossa (mm. nukahtaessaan) ja välillä sit tahallaan. Spontaani kiljaisu, kielto ja rinnalta poistaminen toimi meillä. Yhä edelleen imetän n.4-5x pvässä ja nyt ikää neidillä kohta 11kk. Puremisia sattuu enää harvoin ja silloin se on kyl mun oma vika kun oon tyrkyttänyt tissiä vaikka toinen ei ole halunnut.

 

Muistan kyllä miten pahalta se pureminen tuntui, mutta oikeastaan vielä pahemmalta tuntui se puremisen odottaminen. Imetinkin pitkään niin, että pidin etusormea tytön huulen reunan vieressä, että saan se nopeasti suuhun "aukaisemaan" puruotteen. Lopetin myös aina imettämisen jos alkoi rinnalla venkoilu tms. ja yritettiin sit myöhemmin uudestaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä parhaiten tehosi puremisvimmaan, se että itse vaan puri hammasta, vaikka sattui kamalasti ja katsoi erisuuntaa, ja olin ihan niinkuin mitään ei ois tapahtunu.

Jos kielsi, kiljahti tai pahin että nauroi (kun neitillä oli aina sellanen viikari-ilme sillon naamallaan) neiti vaan innostu.

 

Meillä ainakin pureminen oli tahallista "kiusantekoa", alkoi joskus siinä paikkeilla kun eka hammaskin tuli eli 8kk, ja oli neitokaisen mielestä super hauskaa, puremisen jälkeen tuli aina kamala käkätys. Auts!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hihii, löysinpähän vanhan ketjun ajankohtaisesta aiheesta :D

 

Meillä 6kk vauva puree uudenuutukaisilla sahalaitaisilla alahampaillaan jos rintaa tarjoaa kun ei ole nälkä. Ja nimenomaan viikari-ilme, koska kun ei ollut nälkä, niin silloinhan tämä olikin leikkiaika! :lol:

 

Toivotaan ettei pahene, vielä olisi ainakin puoli vuotta imetystä jäljellä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now