pipa

Vaunukeskustelua II

929 posts in this topic

Hei, kiitos vielä Cecelia ja kaikki muut kommentoineet -päädyttiin nyt Funeihin, näin lyhyelle Hartanitkin tuntuivat isoilta, samoin Briot. Funit ihanan pienet ja sirot. Emmaljungaakin vielä kokeiltiin kaupassa, mutta tavarakori oli tosiaan aika vaikeapääsyinen. Funien tavarakori tuntuu sen sijaan ihan hyvältä meidän tarpeisiin :) Nyt pitää vielä malttaa, että saisi sen kyytiläisen tuonne koppaan <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tulee pikku hiljaa ajankohtaiseksi ostaa vaunut (tahdotaan olla hyvissä ajoin liikkeellä, jotta olisi mahdollisimman moni ns. tarpeellinen juttu jo valmiina kun pieni joskus kotiutuu). :)

 

Olisin kiinnostunut kuulemaan, että onko käyttökokemuksia (tai kuulopuheetkin käyvät!) Hauck Viper Trio - merkkisistä yhdistelmistä? Toki jos on hyviä ehdotuksia sopivista yhdistelmistä, niin niitäkin otetaan mielellään vastaan! Sellaisia kriteerejä on tuleville vaunuille, että pitäisi olla säädettävä työntöaisa ainakin korkeuden osalta, jotta lyhyempikin pystyy niitä oikeasti työntämään (itse kun olen vain 156cm pitkä), ja mielellään pitäisi pystyä esim. hiekkateillä hyvin työntelemään, jos vaikka koirien kanssa tahdon lenkille lähteä ilman miestä. Eikä mielellään mitenkään hirmuisen raskaatkaan, koska en sitten tiedä miten pienenä ihmisenä jaksan työntää raskaita vaunuja.

Toki mielellään käydään jossain liikkeessä ennen ostopäätöstä katselemassa, kuten tuon mainitseman merkkini kohdalla käydään viikon päästä liikkeessä katsomassa, kun päästään Turkuun, missä liike jonka sivuilta ollaan noita katseltu niin sijaitsee.

 

Niin ja iso plussa vaunuille olisi se, jos niihin saisi suoraan kiinnitettyä turvakaukalon, tietty nekin mallit mihin voi ostaa sen adapterin on myös mahdollisia! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt parin kuukauden kokemus omista rattaista, Gesslein Vision pehmeällä kantokopalla joissa travel system käytössä Maxi Cosi Cabriofixin kanssa. Ollaan oltu todella tyytyväisiä ja ovat sellaiset kuin ajateltiinkin. Renkaat ovat kulkeneet hyvin lumessa niinä päivinä kun aura ei ole vielä ehtinyt joka paikkaan ja onpa näillä tultu sellaisenkin puiston läpi jota ei ole koko talvena ajettu. :grin: Ei herännyt vauva vaikka oli jo melkoista tärinää.

 

Visionit: Rahalla oltaisiin saatu pienempään kokoon menevät kolmipyöräiset, mutta koska nämä mahtuivat Passatin takapäähän (joskin ratasosa irroitettuna mutta päällekkäin kuitenkin, tukipalkki ottaa sentistä kiinni :skilletgirl:) olivat meille ok. Kääntyvä eturengas on kaupoissa ja muutenkin ihan paras, mieskin jatkuvasti ihastelee. Renkaat ovat olleet tarpeeksi isot talvikeleille ja vaunut kulkevat hyvin lumessakin. Jos Gessleinin F3 on yhtään samaa laatua niin suosittelen kyllä varauksetta molempia malleja, jälkimmäinenhän on pienempi kooltaan joten sopii paremmin esim jatkuvaan bussissa/ratikassa matkustamiseen ja vaunut menevt ilman ratasosaa todella pieneen tilaan (ovat myös hiukan kalliimmat). Ei olla kaivattu heittoaisaa, koppa ja kuomu suojaavat tarpeeksi. Taittuva aisa on myös hyvä ja siitä saa nopeasti vaihdettua molemmille sopivan korkeuden. Asennot pysyvät jämäkästi paikallaan, eivät heilu.

 

Pehmeämpi kantokoppa: Meille ei varsinaisesti ollut väliä kumpi koppa tulee koska ei jouduta kantelemaan koppaa, koko vaunut ajetaan eteiseen. Ainoastaan kopan koolla oli merkitystä jotta se menisi mahdollisimman pitkään kun luvassa oli pitkä lapsi näillä geeneillä. Gessleinin C-lift pesee monen mallin kovatkin kopat koollaan.

 

Travel system: Ollaan oltu melkoisia kotihiiriä johtuen lapsen ilmavaivoista, mutta nyt on ollut jo pari kertaa travel system käytössä. Adapterit kiinnitettiin rattaisiin heti kun ne tulivat ja käyttökin on ollut helppoa. Ei ollut turha ostos meille, joten jos tuntuu että tämä on tarpeellinen ominaisuus vaunuissa niin luultavasti sitä onkin. Meillä on muutenkin uni herkässä vatsavaivojen takia ja varmasti heräisi jos alettaisiin nostelemaan kaukalosta kauppakäynnin ajaksi. Enkä tykkä ajatuksesta että meillä olisi kaupassa kaksi ostoskärryä, toinen kaukalolle ja toinen tavaroille. Istuimen päälle en ala kaukaloa laittamaan. :o

 

 

Joku täällä kaipaili travel systemia ja todellakin suosittelen ettei rajaa vaunuja sen mukaan että mihin menee jokin kaukalo suoraan. Tämä ensinnäkin rajaa rattaat+kaukalo-yhdistelmien määrän ja käsittääkseni ei noita kovin montaa olekaan? Ainakin silloin kun itse katselin vaunuja tuntui että kaikissa mainittiin kaukalokiinnitys adapterilla. Meillä on nuo ~20 euron adapterit ja ei se käyttö ole mitenkään hankalampaa. Adapterit ovat jatkuvasti kiinni rattaissa ja kun haluaa kaukalon kiinni pitää vain nostaa adapterit pystyyn ja kaukalo kiinni. Sen verran yksinkertaista ettei kannata ottaa epämieluisia vaunuja tai kaukaloa vain ettei tarvitse ostaa adaptereita. :) Myyjät voivat myös monesti sanoa vaunuista X "näihin sopii merkin X kaukalo" eikä sanoa sanaakaan siitä että sitäkin varten tarvitsee adapterin tai että adapterilla käy monen muunkin merkin kaukalo.

Edited by Victoria

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä tulee pikku hiljaa ajankohtaiseksi ostaa vaunut (tahdotaan olla hyvissä ajoin liikkeellä, jotta olisi mahdollisimman moni ns. tarpeellinen juttu jo valmiina kun pieni joskus kotiutuu). :)

 

Olisin kiinnostunut kuulemaan, että onko käyttökokemuksia (tai kuulopuheetkin käyvät!) Hauck Viper Trio - merkkisistä yhdistelmistä? Toki jos on hyviä ehdotuksia sopivista yhdistelmistä, niin niitäkin otetaan mielellään vastaan! Sellaisia kriteerejä on tuleville vaunuille, että pitäisi olla säädettävä työntöaisa ainakin korkeuden osalta, jotta lyhyempikin pystyy niitä oikeasti työntämään (itse kun olen vain 156cm pitkä), ja mielellään pitäisi pystyä esim. hiekkateillä hyvin työntelemään, jos vaikka koirien kanssa tahdon lenkille lähteä ilman miestä. Eikä mielellään mitenkään hirmuisen raskaatkaan, koska en sitten tiedä miten pienenä ihmisenä jaksan työntää raskaita vaunuja.

Toki mielellään käydään jossain liikkeessä ennen ostopäätöstä katselemassa, kuten tuon mainitseman merkkini kohdalla käydään viikon päästä liikkeessä katsomassa, kun päästään Turkuun, missä liike jonka sivuilta ollaan noita katseltu niin sijaitsee.

 

Niin ja iso plussa vaunuille olisi se, jos niihin saisi suoraan kiinnitettyä turvakaukalon, tietty nekin mallit mihin voi ostaa sen adapterin on myös mahdollisia! :lol:

Suosittelisin Teutonian Spirit S3-yhdistelmiä. Meillä on ko. yhdistelmät, ja en ole päivääkään katunut. Pituutta mulla on 158cm, ja Spiritit ovat sopivan kevyet ja sirot, mutta silti hyvin tukevat (ollaan käyty juoksulenkilläkin noiden kanssa). Työntöaisan korkeutta saa helposti säädettyä. Isot, tukevat renkaat, vaikka onkin 3-pyöräinen. Kulkivat viime talven ennätyslumessa umpihangessa hyvin. Ja kaukalon saa kiinni runkoon adaptereilla, jotka ovat koko ajan valmiina kiinni vaunuissa (ei siis tarvitse irrottaa välillä, kuten monissa muissa yhdistelmissä). Kaupassa kääntyvät helposti yhdellä kädellä. Istuinosan/kantokassin saa helposti käännettyä joko kasvot työntäjään päin tai kasvot menosuuntaan.

Edited by Arby

Share this post


Link to post
Share on other sites

uusissa spiriteissäpä ei ole käännettävää istuinosaa enää, joten katso tarkkaan kun tilaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Minkä vuoden malleissa ei ole enää käännettävää istuinosaa? Meillä on vm. 2011, ja niissä ainakin vielä on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Outoa. Teutonian omilla sivuilla kyllä edelleen mainitaan käännettävän istuinosan olevan ko. yhdistelmän ominaisuus. En oikein tajua miten toimisi ilman sitä.

 

Spirit S3:sen yksi huippuominaisuus on muuten käsijarru, helpottaa elämää melkoisesti esim. alamäessä jos ohjaa vaikka juostessa vaunuja yhdellä kädellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Suomen Teutonian sivuja ei ole vielä päivitetty.. Esim Ruotsin sivuilla näkyy uudet värit ja uusi spirit. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No onpas tyhmä liike Teutonialta. Visioneissakin tuo ominaisuus on loistava.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennenhän oli teutonia fun ja olikohan fun cs? Jossa ei kääntynyt istuinosa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Suomen Teutonian sivuja ei ole vielä päivitetty.. Esim Ruotsin sivuilla näkyy uudet värit ja uusi spirit. :)

Niinpä näkyy olevan, ja tosiaan v. 2013 mallista lähtien.

 

Vaunukopan/kantokassin saa vielä kasvot työntäjään päin, mikä on tietenkin ehdoton ominaisuus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etsiskelin pitkään meille sopivia rattaita 1,5-vuotiaan käyttöön Mutsyn Urban Ridereiden tilalle. Hyväthän noi Mutsytkin on mutta halusin vaihtelua ja vähän kevyemmät menopelit koska meille noustaan eteiseen muutamat portaat ja niitä on aika raskas nostella edestakaisin muutaman kerran päivässä. Meillä myös 4-vuotias kaipaa kyytiin silloin tällöin esim. matkoilla, pidemmillä kauppareissuilla ja puistokäynnin päätteeksi (asumme ison mäen päällä). Meillä oli käytössä Mutsyn tuplaistuin mutta nyt 1,5-vuotias ei enää mahdu kyytiin. Rattaiden kantavuus pitäisi siis olla ainakin 25kg, että joskus isompikin voi tarvittaessa olla kyydissä. Matkarattaita meillä on kolmet mutta ne alkavat jo olla aika heppoisia 20 kiloisen alla. Myös Quinnyn Freestylet (joita säilytämme mummolassa) ovat kovilla jos 20 kg on kyydissä. Seisomalautaa (20 kiloisen kanssa) en viitsi Mutsyihin laittaa, koska rattaita ei ole tarkoitettu niin isoille kuormille.

 

Eilen sitten törmäsin Ping Pongin sivuilla alennukseen jota en voinnut ohittaa, Mountain Buggy Urban Junglet + seisomalautana toimiva potkulauta 399 €. (Veroineen ja postikuluineen hinta oli 430 €.) Urban Jungle on poistuva malli mutta meille just sopivan järeä. Painoraja rattaissa 35 kg ja seisomalaudalla 20 kg. 4-vuotias voi siis osan puistomatkoista potkutella potkulaudalla tai kävellä ja kun ei enää jaksa voidaan potkulauta kiinnittää rattaisiin seisomalaudaksi. Polkupyörällä poika kesäisin yleensä on liikkunut (ja talvisin pulkalla) mutta se tarkoittaa sitä että äiti joutuu kotimatkan ylämäen kantamaan pyörän toisella kädellä rattaita työntäen. Saa nähdä miten Urban Junglet toimivat meillä, odotukset ainakin ovat korkealla. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No ompa hyvä hinta! En löytänyt pingpongin sivuilta enää tuolla hinnalla.. Urban Junglen hinta on siellä 599e. Ilmeisesti uudet mallit eivät ole noin hyvässä alennuksessa ja vanhat on varmaan sitten loppuunmyyty.. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katsoin itsekin äsken ettei kyseistä settiä enää löytynyt, oli siis ilmeisesti viimeiset jäljellä olevat jotka aamupäivällä tilasin :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Näyttävät hyviltä! Mä kyllä edelleen skippaisin kun hetken tutkiskelun jälkeen sisämitat (kantokoppa, istumatila) on yhtä pieniä kuin Britaxilla ennenkin. Olisin ostanut Britaxin yhdistelmät ellei olisi ollut varmaa näillä geeneillä että iso tyttö tulee. Toisaalta, olinpas osaltani tyhmä kun sittenhän olisin saanut uudet rattaat jossain vaiheessa. :grin: Esim Baby Joggerit joita nyt kovasti himoitsen muttei järkeä kun Visionien kanssa melkein saman kokoiset. :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe :D miksei mun silmään osunut tuota istuinosan pituutta.. mua houkuttaisi ilmakumirenkaat, ja se että noin 60e saa vaihtokankaat aina uudet. brittihintakin on noin 360-400 puntaa, eli ei kallit varmaan täälläkään. toisaalta V on nyt 1v10kk ja paristi viikossa skippailee päiväunet, voihan se olla ettei enää nuku keväällä/kesällä ja voisin ostaa noi ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan kuullut Suomi-vaunuista? Ainakin on todella edullisia, mutta pikkuisen soi hälykellot päässä kun noihin en ole törmännyt oikein missään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt tarvittaisiin vähän kokemuksia/mielipiteitä :)

 

Olimme siis jo melkein päätyneet ottamaan esikoisellemme Mutsyn Urban Riderit, mutta nyt huomaan taas selailevani Teutonian Prestigejä. Perusominaisuuksien vertailu faktojen pohjalta on melko helppoa, mutta kaipailisin vähän käytännön näkökulmaa vaununvalintaan. Mutsyjen kääntyvä taka-akseli on varmasti tosi iso plussa (kunhan sitä oppii käyttämään, ainakin ensikokeilu kaupassa oli vähän jännä :D), Teutoniat taas olis varmaan tosi hyvät perusvaunut, joissa kuitenkin tuntuu olevan fiksuja ratkaisuja käyttöä ajatellen. Ilman tuota Mutsyn kääntyvää taka-akselia varmaan valinta olisikin teutonia. Mielipiteitä? Jossain vaiheessa meillä oli mukana vielä Emmaljungan city crossit ja Brion Happyt, mutta ne ovat nyt karsiutuneet.   

 

Ainiin, sehän piti vielä sanoa, eli tärkeää olisi saada turvakaukalo kiinni vaunurunkoon. Mutsyissä tämä ainakin onnistuu, mutta mitenkäs Teutonioissa?

Edited by Moose

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moni ei välttämättä eksy tuonne Bugaboon omaan merkkiketjuun niin vinkkaan tähän ketjuun, että Bugaboolta on tulossa uusi yhdistelmävaunumalli Bugaboo Buffalo, jossa on isot kääntyvät etupyörät ;) Lisäksi nämä taittuvat kasaan ilman että vaunukoppaa/ratasistuinta tarvitsee irrottaa. Näistä on ensi viikolla tulossa lisätietoa ainakin Bugaboon fb-sivuille.

 

 


 
379206_10151434659325660_1957416657_n.jp

aR9GOSP.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kerrankin Bugaboot, joista mäkin tykkään!

Vielä kun olisi tuo ärsyttävä teleskooppiaisa (joka ei toivottavasti sentään heilu!) vaihdettu toisenlaiseksi, niin nämä kilpailisivat kovasti Baby Jogger Versan kanssa meidän seuraava hankintana. Hintaero tulee kyllä myös varmaan olemaan aikamoinen.

Minkähän kokoinen istuin noissa on?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ heh, mäkin oln jo Versaan päätynyt, kunnes näin nää kuvat... :D Tulee tosin varmaan kuitenkin olemaan aika hintavat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Aivan ja en usko, että ovat yhtä tilavat kuin Versat.

Mä mietin ostavani Versat koppineen kaikkineen keväällä, vaikke vauva sinne sen pidempään mahtuisikaan kuin tuohon GT-tuplien koppaan. Uskon koko paketilla olevan kohtalaisen hyvä jälleenmyyntiarvo ja itse kun etsin niin eipä noita vaunukoppia paljoa käytettynä liiku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now