pipa

Vaunukeskustelua II

929 posts in this topic

Joo tosiaan vauvaa voi kantaa ihan ympäri vuoden :) helpointa se on pukemisen kannalta silloin, jos on tarkoitukseen hankittu kantotakki, taikka niin kuin Ruska sanoi, mikä vaan tarpeeksi iso takki! Mun mielestä rattaiden kanssa oli kyllä hankalampaa, kun lasta piti pakata enemmän, siellä takin alla kun oli niin lämmintä. 

 

Meillä on ollut tänä talvena käytössä Babyjoggerin Versat ja ollaan tykätty. Siitä en ole varma, että millainen se vauvakoppa siihen on. Vähän tylsät ne on, mutta muuten tosi hyvät. Ainoa huono puoli on se, että kanttareiden ja kynnyksien kanssa mä saan lyhyenä ihmisenä vähän taistella, kun niissä on painopiste sellainen, että ei kippaa kauhean helposti. Niissä on (mun pitkän miehen mukaan), myös aika pitkä se askellustila, monien aikaisempien rattaiden kanssa se on potkinut sitä akselistoa.. Suosittelen siis käymään mahdollisuuksien mukaan testaamassa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viitsisikö joku jeesata noviisia :) Meillä olisi hakusessa hyvät yhdistelmävaunut ihan perustasoa. Asutaan hissittömässä kerrostalossa keskustan ulkopuolella, vaunuttelua tulee siis sekä asfaltilla että hiekka-/sorateillä. Tähän mennessä olen tutkinut lähinnä Brion vaunuja ja niistä Happyt vaikuttavat meidän tarpeisiin parhaiten sopivilta. Irtoaisiko joltain vinkkejä muiden merkkien vastaavantyyppisistä perusvaunuista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etsiskelin uusia vaunuja ja törmäsin näihin:

concord-wanderer-mobility-set-air-kombik

Concord Wanderer

Istuimen voi kääntää, renkaat lukkiutuvat, selkänoja menee lähes alas asti. Ainoat huonot puolet jotka äkkiseltään keksin on alakorin neljän kilon painoraja ja istuimen 15 kilon painoraja. Mitä mieltä te enemmänkin vaunuja selailleet olette mieltä, hitti vai huti? :)

Edit. vaihdoin kuvan parempaan.

Edited by urppis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mimzee en osaa vertailla, mutta muutamia käyttökokemuksia Happy-vaunuista teleskooppirungolla, ilmakumirenkailla ja ratasosalla & vaunukopalla:
- ovat huomattavasti sirommat kuin esim. monet Emmanjungat, ja kaupungillakin mahtuu suht hyvin menemään, sopivat myös aika kivuttomasti moniin eri autoihin. Kasaaminen on helppoa, myös renkaat lähtevät näppärästi irti. 

- teleskooppirungossa aisa pääsee vähän liikkumaan pystysuunnassa, mutta sanoivat, että tuollaisessa liitoksessa pitääkin olla vähän väljyyttä. Jarrut eivät iske renkaisiin, vaan niille on renkaassa oma rataspyörä, johon se lukittuu

- ulkonäkö on plussaa, värivaihtoehtoja on paljon, ovat yksinkertaisen tyylikkäät ja retrolla tavalla "vaunujen näköiset", eivät yltiösporttisen näköiset, jota itse vaunuissa karsastan

- ilmakumipyörillä on ollut tosi kevyt mennä koko tämän loska- ja lumiajan (lokakuulta tänne), ilmaa on pumpattu kerran

- tavarakori on iso

- vaunukopassa on hyvä se, että tulee korkeammalle kuin ratasosa + kantokassi

- huonona puolena se, että kaiken joutuu ostamaan erikseen, esim. sadesuojan ja hyttysverkon

 

Mutta kun vaihtoehtoja noissakin vaunuissa on monta (renkaat, runko, kantokassi/vaunukoppa), niin tässä on näkemys vain yksistä valinnoista :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etsiskelin uusia vaunuja ja törmäsin näihin:

concord-wanderer-mobility-set-air-kombik

Concord Wanderer

Istuimen voi kääntää, renkaat lukkiutuvat, selkänoja menee lähes alas asti. Ainoat huonot puolet jotka äkkiseltään keksin on alakorin neljän kilon painoraja ja istuimen 15 kilon painoraja. Mitä mieltä te enemmänkin vaunuja selailleet olette mieltä, hitti vai huti? :)

Edit. vaihdoin kuvan parempaan.

 

Meillä on Concordin Neot ja oon niistä tykännyt kovasti. Noitakin tsekkailin vähän sillä silmällä :D Concord on jostain syystä Suomessa tosi tuntematon merkki.. Me etsittiin tuollloin matkiksia kun noihin törmättiin, joten en sitten voinut noiden hankkimista peristella itselleni, kun meidän perusrattaatkin menee suht pieneen ja on suht kevyet..

 

Ainoa mistä noissa en tykkää, on toi systeemi, jolla selkänoja lasketaan, tykkään sellaisesta muotoillusta kipattavasta istuimesta enemmän. Onhan ton tyyppistä ratkaisua käytetty monissa muissakin rattaissa. Ei oo vaan mun makuun se.. Toiset rattaat jotka houkuttais kovasti, olis Stokken Scootit! Ihan älyttömän inkut, mutta kun ei tarvi  :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mimzee en osaa vertailla, mutta muutamia käyttökokemuksia Happy-vaunuista teleskooppirungolla, ilmakumirenkailla ja ratasosalla & vaunukopalla:

- ovat huomattavasti sirommat kuin esim. monet Emmanjungat, ja kaupungillakin mahtuu suht hyvin menemään, sopivat myös aika kivuttomasti moniin eri autoihin. Kasaaminen on helppoa, myös renkaat lähtevät näppärästi irti. 

- teleskooppirungossa aisa pääsee vähän liikkumaan pystysuunnassa, mutta sanoivat, että tuollaisessa liitoksessa pitääkin olla vähän väljyyttä. Jarrut eivät iske renkaisiin, vaan niille on renkaassa oma rataspyörä, johon se lukittuu

- ulkonäkö on plussaa, värivaihtoehtoja on paljon, ovat yksinkertaisen tyylikkäät ja retrolla tavalla "vaunujen näköiset", eivät yltiösporttisen näköiset, jota itse vaunuissa karsastan

- ilmakumipyörillä on ollut tosi kevyt mennä koko tämän loska- ja lumiajan (lokakuulta tänne), ilmaa on pumpattu kerran

- tavarakori on iso

- vaunukopassa on hyvä se, että tulee korkeammalle kuin ratasosa + kantokassi

- huonona puolena se, että kaiken joutuu ostamaan erikseen, esim. sadesuojan ja hyttysverkon

 

Mutta kun vaihtoehtoja noissakin vaunuissa on monta (renkaat, runko, kantokassi/vaunukoppa), niin tässä on näkemys vain yksistä valinnoista :)

Kiitos kaunis, Inni, tämä vahvisti mukavasti omia fiiliksiä noista vaunuista. Ei kai tässä auta kuin ottaa seuraava askel ja lähteä pällistelemään näitä ihan livenä johonkin kauppaan.

Edited by Mimzee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mei, ei tosiaan hirveästi tunnu suomalaisilta sivuilta löytyvän kokemuksia Concordin vaunuista. Neoista kyllä jonkun verran, ja Fusioneista vähän. Olin nyt rohkea ja tilasin nuo Wandererit, kun vaikutti niin hyviltä. Selkänojan säätämisessä mulla on kokemusta vaan noissa nykyisissä Emmoissa, ja niistä nyt ei voi mennä kun vaan parempaan. :grin:

Miten muuten Neot on toimineet talvikeleissä? Niissä taitaa olla pienemmät renkaat kuin noissa, ja pienempi tuo eturenkaitten väli.

Bongasinkin Neot tuossa yksi päivä ja jos niitä työntänyt mies ei olisi ollut niin kiireisen oloinen, olisin varmaan pysäyttänyt ja kysellyt niistä vaunuista vähän..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mei, ei tosiaan hirveästi tunnu suomalaisilta sivuilta löytyvän kokemuksia Concordin vaunuista. Neoista kyllä jonkun verran, ja Fusioneista vähän. Olin nyt rohkea ja tilasin nuo Wandererit, kun vaikutti niin hyviltä. Selkänojan säätämisessä mulla on kokemusta vaan noissa nykyisissä Emmoissa, ja niistä nyt ei voi mennä kun vaan parempaan. :grin:

Miten muuten Neot on toimineet talvikeleissä? Niissä taitaa olla pienemmät renkaat kuin noissa, ja pienempi tuo eturenkaitten väli.

Bongasinkin Neot tuossa yksi päivä ja jos niitä työntänyt mies ei olisi ollut niin kiireisen oloinen, olisin varmaan pysäyttänyt ja kysellyt niistä vaunuista vähän..

 

Ihan ok:sti ne kulkee :) ne on olleet anopilla nyt (joka käytti niitä läpi talven), kun hankittiin Baby Jogger Versat, joissa on niin iso tavarakori, että sinne mahtui talvella pulkkka ja renkaat oli vähän isommat, niin meidän pääkäyttäjät on tykänneet käyttää niitä enemmän. Mähän käytän suht harvoin rattaita itse, kannan lasta useimmiten liinassa tai repussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ostettiin Teutonian muutaman vuoden vanhat yhdistelmät (oisko v. 2007?) ja niihin etsittiin nyt kantokoppaa. Löydettiinkin kirpparilta Brion kantokoppa (olisko ollut Kombien koppa?) joka ostettiin testimielessä, että jos ei sovi niin myydään pois. Kyllähän toi koppa näyttää noihin menevän, mutta kun kuomun nostaa ylös, se nostaa koppaa vähän ja työntää sitä pikkusen eteenpäin. Voi olla, että jos noi sais kiinnitettyä kunnolla, koppa pysyis kivasti paikallaan. Onko kellään kokemusta vastaavasta, miten ootte kiinnitysongelman erimerkkisten vaunujen ja kopan välillä ratkaisseet?

 

Toisaalta tiedossa olis myös halvalla Teutonian oma kantokoppa, niin mietin kuitenkin, että pitäisköhän vaan myydä Brio pois ja ostaa se Teutonian koppa tilalle. Sopis ainakin varmasti ja sais kiinnitettyäkin kunnolla.

Edited by Amone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokeilen onneani, olisko täällä ketään Quinnyn tai Maxi-Cosin yhdistelmien omistajia, joilla olis se kova Dreami-koppa myös?? Sain meidän vanhoihin Quinnyn Freestyle-rattaisin käytettynä ilmaseksi sen Dreamin tulevaa vauvaa varten, mutta en osaa käyttää sitä kuomua. Siis sain sen alas naksautettua molemmilla puolilla olevilla nappuloilla, mutta mites sen sitte saa pysymään takasin ylhäällä?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäiset vaunuostokset edessä ja kaipaisin neuvoja. Onko kääntyvistä etupyöristä todellista hyötyä vai kannattaisiko ennemmin ottaa "perinteiset" pyörät? Ollaan mietitty Emmaljungan Edgeä Duo S-rungolla sekä Hartanin vaunuja (en muista tarkemmin mallia). Liikkeessä kokeiltaessa kääntyvät pyörät tuntuivat tosi näppäriltä, mutta olen kuullut että voivat vispata kävelylenkillä, tukkeutua lumesta yms. Me asutaan kaupungissa, joten mihinkään erityisen vaikeaan maastoon tuskin vaunuilla on tarvetta mennä.

 

Entä mitä kannattaisi ottaa huomioon, kun haluaisi että yhdistelmävaunut toimisivat rattaina mahdollisimman hyvin ja pitkään myös? Tuntuu, että monelta keskustelupalstalta olen lukenut, että esim. tuon Edgen käyttäjät ovat siirtyneet matkarattaisiin tai keveämpiin rattaisiin vaunuvaiheen jälkeen enkä oikein ymmärrä, miksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut kääntyvistä renkaista todella paljon hyötyä. Meillä on tosin ollut vain kolmipyöräisiä (ensin Gesslein Vision, nyt Baby Jogger City mini 3). Ollaan käytetty molempia paljon kauppakeskuksissa ja kaupoissa ja on ne muuallakin kätevät kun ei tarvitse nostella/painaa kun haluaa kääntyä kuten kiinteiden renkaiden kanssa. Yhdellä kädellä ohjaaminen on myös tarvittaessa onnistunut kätevästi. Visionit ovat toimineet talvellakin.

 

Jos haluaa nelirenkaiset jotka menevät joka säässä vaihtoehto voisi olla sellaiset joissa on kääntyvät etupyörät joiden tilalle saa vaihdettua kiinteät talvipyörät. Kuitenkin siinä tapauksessa että näitä käyttää esim kaupoissa ja ostoskeskuksissa voi olla liian hankalaa vaihtaa edestakaisin renkaita, tällöin voisi olla tarve alusta asti myös matkarattailla joihin saa kaukalon kiinni. Näppäriä matkarattaita voisi käyttää näissä tilanteissa ja järeämpiä kiinteärenkaisia ulkona.

 

Meidänkin piti käyttää pelkästään Visioneita loppuun asti, mutta tänä kesänä himo tuli liian kovaksi ja meille tuli noi City minit. Ovat kuitenkin sen verran näppärämmät laittaa kasaan, kevyemmät ja menevät pienempään tilaan. Visioneita ei kuitenkaan vielä myydä sillä käytetään niitä ensi talvena lumi- ja loskakeleillä, siihen kun noi uudet rattaat ovat vähän huonot. :)

 

Niin ja lumessa kannattaa lukita kääntyvät renkaat.

Edited by Victoria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kääntyvät etupyörät on olleet ihan ehdottomat :) ekoissa rattaissa oli perusrenkaat ja vaikka ne muuten hyvät olikin, niin meillä ihan mahdottomat, kun lapsi heräs jokaiseen käännökseen ja pysähdykseen.. :rolleyes: Noilla kääntyvillä voi vaan rullailla. Ja tosiaan ne pitäis aina (?) olla lukittuvat, eli talvella ulkona voi käyttää niin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meryl, molemmissa on hyvät ja huonot puolet. Kannattaa punnita se mihin tarkoitukseen ja millaisessa maastossa te liikutte.

 

Kaupunkiin missä tiet aurataan, mä suosittelen kyllä kääntyväpyöräisiä. Meillä esikoisella oli perinteiset hyökkäysvaunut (Gesslein) neljällä isolla pyörällä, olin tyytyväinen kun en paremmista tiennyt. Kakkosen synnyttyä hommattiin tuplat jossa kääntyvät etupyörät( Easywalker) ja voi kun ne olikin näppärät. Vaikka oli leveämmät kuin nuo gessleinit niin tykkäsin paljon enemmin työnnellä noissa. Nyt kolmoselle ehdoton vaatimus oli kääntyvät etupyörät, päädyttiin Joolz Day:n yhdistelmiin ja olen ollut tyytyväinen. Ainoastaan kovassa loskassa etupyörät jummittuivat, kun loska täytti eturenkaan välin ettei pyörä mahtunut pyörimään(tämmöisiä kelejä oli pari päivää koko viime talvena. Selvisi noistakin kun veti vaunuja perässään niin että takapyörät tuli ensin. Helppoa se ei ollut aina noilla kääntymättömilläkään loskakelissä, välillä vaunut nousi loskan päälle ja sai työntään pulkkana loskapatjalla. Etupyöriä en ole nähnyt tarvetta lukita kuin ihan muutaman kerran.

 

Gessleinien rinnalla meillä kulki matkiset, jotka otettiin reissuihin ja kaupoille, kun noita painavia yhdistelmiä ei jaksanut rehata mukana. Nyt Joolzien kanssa ollaan pärjätty ilman matkiksia, runko on kevyt ottaa mukaan ja käyttää kaukalon kanssa ja samoin muutenkin vievät vähemmän tilaa takakontissa vaikka istuinosa olisi myös mukana.

 

Mä kehotan kiinnittämään huomiota vaunujen painoon ja kasattavuuteen. Mitä painavammat ovat sitä herkemmin alkaa itse kaivata kevyempiä rattaita tilalle. Vaikka meillä oli nuo gessleinit tuplien rinnalla niin halusin vaihtaa tilalle brion ponyt joita oli paljon mukavampi työntää seisomalaudan kanssa (lapsilla tuolloin painoa 12kg+15kg). Lapsi kuitenkin kasvaa nopeasti ensimmäisen vuoden aikana ja sitten hitaammin. Jos mahdollista niin kannattaa kaupassa työnnellä eri vaihtoehtoja niin että istuinosassa on painona esim. painava reppu, tällöin huomaa eron eri vaunujen välillä miten kulkevat.

 

Hyvä vaihtoehto on tosiaan nuo Victorian mainitsemat nelipyöräiset mihin saa talvipyörät tarpeen tullen vaihdettua. Taitaa olla jo monella merkillä tämmöiset tarjolla. Meillä pitkään oli vaihtoehtona Hartanin Racet ja Brion Go:t jotka on tämmöiset. BabyJogger City Versa GT vaihdettavilla isommilla talvi takapyörillä voisi olla kanssa hyvä vaihtoehto, näissä kääntyvät etupöyrät ovat ihan hyvän kokoiset eivät niitä kaikkeista pienempiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on hyväksi todettu Brion perus isopyöräiset vaunut. Me ollaan pitkää matkaa kävelty kesät talvet ja on ollut tosi hyvät työntää. Vakaat isommankin lapsen ollessa kyydissä ja nyt seisomalaudan kanssa. Eikä niiden kääntely ole haitannut vauvaa tai minua. Niiden rattaiden rinnalla on kyllä ollut kevyet pienet rattaat, koska isot vaunut vie autonperässä liikaa tilaa. Sanoisin, että on varmasti haluamis- ja tottumiskysymyskin kummat on paremat. :) Se miksi jotkut haluaa vaihtaa piankin kevyempiin rattaisiin kokonaan voi olla siitä syystä, että vähemmän käytetyillä on parempi jälleenmyyntiarvo. Meidän yli 3 vuotta aktiivisesti käytetyt vaunut alkaa olla siinä kunnossa (kankaan haalistuneet, rupsahtaneet) ettei niistä paljoakaan saisi. Meillä on siis Brion Happyt vauvalla, Brion Ponyt isommalla sekä Britaxin b-motionit kevyinä vauvan rattaina.

 

Jos nyt ostaisin vaunut, ostaisin sellaiset johon voi vaihtaa kääntyvätpyörät/talvipyörät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kääntyvät etupyörät ja en kyllä osaa kuvitella, että enää muunlaisia haluaisin. Isoissa ja runsaslumisissa kaupungeissa ollaan asuttu. Meidän ei ole edes tarvinnut ostaa mitään pienempiä/keveämpiä rattaita vaan samoilla yhdistelmillä ollaan menty jo kohta 3 vuotta ja kohta niille tuleekin taas jo uusi käyttäjä :) Niitä kääntyviä etupyöriäkin on monenlaisia, myös isoja tarjolla (esim. bugaboo buffalo, easywalker june) ja useimmat voi tosiaan lukita myös kulkemaan vaan suoraan eteenpäin. Jos ottaa sellaiset, joihin voi vaihtaa talveksi kääntymättömät renkaat niin suosittelen kyllä sellaisia, jotka voi vaihtaa itse vaikka päivittäin sään mukaan. Ei sinne myymälään kuitenkaan jaksa lähteä ja joillain merkeillä vaihto voi jopa maksaa. Loskakelit alku- ja lopputalvena tosiaan on ne pahimmat munkin mielestä eikä se, jos on paljon pakkaslunta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suuri kiitos kaikille kommenteista! Tämän perusteella vakuutuin siitä, että ainakin meille tulee jo vauvalle matkarattaat. En ollut aiemmin tajunnut, että niistä olisi hyötyä jo tässä vaiheessa. Kääntyvät pyörät olisivat kyllä itselle mieleiset, mutta mies on toistaiseksi ollut kiinteiden pyörien kannalla. Täytyypä katsella vielä noita vaihtoehtoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuosta tuli mieleen, että kannattaa sitten laskea miten paljon mies tulee niitä vaunuja itse työntämään ;) Useimmissa perheissä kuitenkin äiti työntää 95% ajasta niitä yksikseen ja mies joskus viikonloppuisin lenkillä tai ehkä kauppareissuilla. Ellei sitten mies ole jäämässä vanhempain- tai hoitovapaalle myös tai esim. opiskelijana ole paljon kotona noin muuten. Vaunut on parasta valita sen mukaan, joka niitä oikeasti eniten käyttää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suuri kiitos kaikille kommenteista! Tämän perusteella vakuutuin siitä, että ainakin meille tulee jo vauvalle matkarattaat. En ollut aiemmin tajunnut, että niistä olisi hyötyä jo tässä vaiheessa. Kääntyvät pyörät olisivat kyllä itselle mieleiset, mutta mies on toistaiseksi ollut kiinteiden pyörien kannalla. Täytyypä katsella vielä noita vaihtoehtoja.

 

Kannattaa tutkailla sellaisia matkiksia vauvalle joissa saa kasvot työntäjään päin :) paljon kivempi kulkea niin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Hartanin Topline S -yhdistelmät, joissa kääntyvät etupyörät. Pyörien lukitusmekanismi on todella simppeli. Lisävarusteena on hankittu talvea silmällä pitäen kääntyvien pyörien tilalle vaihdettava kiintein renkain oleva akseli. Hartaneissa tuo renkaidenvaihto onnistuu helposti ilman työkaluja ja liikkeessä asiointia. En ehkä kuitenkaan vaihtelisi etuakselia päivittäin. 

 

Vaunut itsessään kulkevat kevyesti. Nyt olen miettinyt auton peräkontisssa kulkevien matkarattaiden hankintaa, kun nuo tuppaavat viemään melkoisen tilan ja ei niitä ole kovin kiva nostellakaan. Kasaus on kyllä simppeliä, mutta silti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me tarvittaisiin kohtapuoliin mahdollisesti rattaat jotka kasautuu pieneen tilaan (säilytettäisiin sisällä kasattuna) mutta joissa olisi paremmat ajo-ominaisuudet kuin matkarattaissa. Ja mahdollisimman edulliset, käytetytkin ok. Tällä hetkellä on Gesslein Visionit ja kääntyvään eturenkaaseen tottuneena vierastan Brio Ponyja ja vastaavia, tosin ne ei kyllä ole älyttömän pienet kasattunakaan. Kaverilla on Britaxin B-motionit ja ne vaikutti käteviltä, mutta niitä ei oikein liiku käytettynä ja jos niihin päätyisi niin nuo Gessleinit pitäisi varmaan ensin myydä alta pois budjettisyistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^meillä oli samoilla spekseillä Brio Singit jotka tosin nyt meni myyntiin kun tuli b-dualit. Pitäisin singitkin mutta alkaa tila pikkuhiljaa loppumaan. noista tykättiin kyllä siinä, että meni autossakin pieneen tilaan eli taakse mahtui hyvin rattaat, tavaroita ja keskikokoinen koira.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kulkeeko nuo Singit talvella hyvin? Missään umpihangessa ei ole tarkoitus mennä, vaan ihan auratuilla pyöräteillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me jouduttiin tekemään niin että ostettiin City minit ja Visionit jää vielä talvikäyttöön. Ei noilla Ruskan kriteereillä löydetty talvikelpoisia, B-agilet talvirenkailla ehkä, mutta en jotenkin tykästynyt niihin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now