Vendelay

Hoitojen kustannukset

158 posts in this topic

Paljonko teillä kuluu rahaa lapsettomuushoitoihin ja -tutkimuksiin yksityisellä/julkisella?

 

Mitä lääkkeet maksavat?

 

 

 

Tällaista ketjua oli toivottu ja ajattelin sen aloittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä rahaa on mennyt puolen vuoden clomeihin ehkä joku reilu 200 e + muutama käynti yksityisellä gynellä about 300 e.

 

Siemennestetutkimus yksityisellä n. 80 e.

 

Ensikäynti yksityisellä lapsettomuusklinikalla + ultra + spremanpesu + inseminaatio = muistaakseni n. 450 e, josta Kela palautti 40 prosenttia.

 

Menopureja olen shopannut 20 kpl, joista olen itse maksanut yht. 336 e ja lisäksi 3 kpl Pregnyl n. 12 e sekä 3 kpl Orgalutran n. 100 e.

 

Huh, aika paljon siis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin ensin julkisella puolella ja siellä vielä olin sellaisessa Metformin-tutkimusryhmässä eli sain kaikki tutkimukset, sokerirasituskokeet yms. ilmaiseksi vuoden 2007 kevääseen asti. Sen jälkeen aloitettiin inssien teko, niitä tehtiin yhteensä 6 kpl. Jos laskee, että jokaiseen inssiin liittyi yleensä 3-5 lekurikertaa + lääkkeet, niin rahaa meni runsas sata euroa per 4 ekaa inssiä, pistosinsseissä lääkkeet oli kalliimpia eli niissä meni lähemmäs 200 euroa per inssi. Sitten välissäkin kävin ultrassa yms, eli olisimmeko NKL:lle maksaneet noin 1000 euroa vajaan vuoden aikana.

 

Yksityiselle siirryttäessä meille ei tarvinnut tehdä perustutkimuksia, paitsi siippa kävi HIV- yms. testeissä, kun edellinen testitulos oli jo vanhentunut. Ultrien, punktion ja alkionsiirron hinta Kelan vähennysten jälkeen eli pyöreesti 1800 €, sisältää myös pakastettujen alkioiden säilytyksen 1 vuoden ajan. Siipan lasku testeistä yms. oli 240 €, siitä haetaan erikseen Kelan korvaus. Lääkkeet sitten maksoivatkin runsaat 500 euroa.

 

Eli olisiko meillä kaiken kaikkiaan mennyt tähän mennessä noin neljä tonnia hoitoihin kaikkineen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

TUTKIMUKSET JA 3 X IUI

 

1. lääkärikäynti 0,00

1. simppatesti 65,00

kaikki verikokeet 244,79

2. lääkärikäynti 49,35

2. simppatesti 0,00

ovistestit (digidigi) 80,18

Femar-tabletit kolmeen kiertoon 96,33

3 x Pregnyl 13,05

3 x seurantaultra 303,58

3 x IUI 397,14

YHTEENSÄ 1249,42

 

 

IVF/ICSI

 

Suunnittelu 0,00

Lääkärinvastaanooto+seurantaultra 111,50

Lääkärin vastaanotto+seurantaultra 100,50

Punktio 423,50

Punktion aikainen lääkitys 143,00

ICSI 566,50

IVF-viljely 1 (hedelmöitys ja viljely) 423,50

IVF-Viljely2 (jatkoviljely) 423,50

Alkionsiirto 202,50

Pakastus (sis. 1 vuoden säilytyksen) 286,00

Toimistomaksu 10,00

Kelan suorakorvaus -891,33

Miehen näyte 71,09

Lääkkeet 586,48

YHTEENSÄ 2456,74

 

 

1. PAS

 

Lääkkeet 36,44 (femar ja pregnyl)

Seurantaultra 104,35

Alkioiden sulatus 423,50

Alkion siirto 202,50

Toimistomaksu 10,00

Kelan suorakorvaus -208,93

YHTEENSÄ 427,07

 

 

Me käydään yksityisellä. Lisäksi tohon päälle tulee matkakulut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan alkuun täytyy sanoa, että kuulutaan työpaikan sairauskassaan ja ollaan haettu korvaukset takautuvasti. Kassan lisäetuus kasvattaa vähennettävää summaa huomattavasti (?) Kelan korvaukseen verrattuna; ainoastaan IVF/ICSI:ssä kassa ei ole maksanut minkäälaista lisäetuutta eli korvaus on sama kuin Kelalla. Hoidot yksityisellä.

 

ensikäynti 248 € - 139,15 € -> omavastuu 108,85 €

- perusvastaanotto pariskunta

- UÄ

- sperma-analyysi

- MAR-testi (mies)

 

(tässä välissä laparotomia julkisella (odotus ja toipuminen) endometriooman ja myoman poiston vuoksi)

 

kontrolli ja testit, minun osuus 298 -232 -> omavastuu 66 €

- vastaanotto pariskunta

- UÄ

- testit (chlamydia, hepatitis B + C, kardiolipin, HIV, IVF-virusverinäytteet)

 

testit, miehen osuus 116 € - 92,80 € -> omavastuu 23,20 €

- vastaanotto pariskunta

- UÄ

- testit (chlamydia, hepatitis B + C, kardiolipin, HIV, IVF-virusverinäytteet)

 

IVF/ICSI 3137 € - 964,84 € -> omavastuu 2172,16 €

- 3xUÄ ennen toimenpidettä

- kaikki munasolujen keräykseen ja alkion siirtoon liittyvät toimenpiteet ja tarvikkeet, ei miehen osuus (hirveä lista, kysykää jos haluatte yksityiskohtia)

- alkioden pakastus

 

IVF/ICSI miehen osuus 162 € - 49,91 -> omavastuu 112,09 €

- spermanpesu

- siittiöiden valmistaminen ICSI:iin

 

Raskaustesti 57 € - 45,60 -> omavastuu 11,40 €

- verikoe

 

Lääkkeisiin (Suprecur 4 vko, Gonal-F 2 vko, Pregnyl, Lugesteron 3 vko) meni omasta pussista 320 €, sairauskassa korvaa ymmärtääkseni lääkekuluissa reilusti Kelaa paremmin.

 

Eli kokonaisuudessaan itselle on tullut maksettavaksi hoidoista 2493,70 € + lääkkeistä 320 € eli 2813, 70 €.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän vauvan hinnaksi tuli luokkaa 6000€.

 

En osaa eritellä tämän tarkemmin, koska olen laskenut tämän ajat sitten, ja muistan vain kokonaissumman. Tähän sisältyy 2 ICSIä ja muutama PAS, kaikenlaisia tutkimuksia(*) sekä lääkkeet. Kaikki siis yksityisellä puolella pari vuotta sitten.

 

(*)Mun piti saada tutkituttaa mm. kromosomit sekä itseltäni, mieheltä että sikiöltä, kun jos jotain olisi ollut pahasti pielessä, olisin halunnut viheltää pelin poikki mahdollisimman pian. Lisäksi otettiin ne normaalit simppakokeet, hormoniverikokeet, ja mitä niitä nyt olikaan. Ja alkuraskauden ultra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Vendelaylle ketjun aloittamisesta ja myös kaikille tähän mennessä vastanneille. Tässä tapauksessa tieto ei lisää tuskaa vaan helpottaa, ainakin minua. Realistinen tieto kustannuksista auttaa käsittelemään asiaa ainakin vähän enemmän. Jos kaikki on mutu-tietoa ja luuloja, se heijastaa lapsettomuuteen ja tutkimuksiin vielä enemmän mörköjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites noi IVF-hoidot julkisella puolella?

 

Meidän keskussairaala ostaa IVFhoito -palvelut lähimmältä yksityiseltä (n.150km). Onko sielläkin siis niin, että meidän maksettavaksi jää ns. poliklinikkamaksu (22e/kerta), ultrat (6e/kerta), lääkkeet ja sitten punktio (€?) ja alkionsiirto (€?). Mietin vaan, että kuinka paljon halvemmaksi tulee jonottaa julkisella (6kk) kuin mennä suoraan yksityiselle, koska hoitopaikka tulee kuitenkin olemaan sama...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tehtiin yksityisellä perustutkimukset eli pari lääkärin käyntiä (joista eka ilmainen) ja kierron kartoitus ja sp-analyysi miehelle ja rahaa meni yhtensä noin 400-500e, joista tuli kelalta takaisin 82e.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä mietin samaa kuin Rikuliina. Syksyllä mekin siirrymme todennäköisesti IVF-hoitoon. Nyt viime inssin yhteydessä oli puhetta hoitajan kanssa jo IVF:stä. Olemme siis nyt julkisella hoidoissa. Hoitaja sanoi, että itse hoito ei maksa (vai menisköhän siitä se normaali poliklinikka-maksu), mutta ne lääkkeet maksaa. Ja se sanoi et ne lääkkeet voisi maksaa lääkärin määräyksestä riippuen 600-1000€.

 

Osaako joku sanoa, että pitääkö julkiselta puolelta tulevien (IVF tehdään siis yksityisellä, julkisen kautta kuitenkin) maksaa punktiosta ja alkionsiirrosta? Ja miten noi lääkkeiden maksaminen menee, mitä Kela korvaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olemme olleet mieheni kanssa alusta asti julkisella hoidoissa ja kustannuksia on tullut seuraavasti:

 

Jokainen käyntikerta oli se sitten ultra tai keskusteluaika tai simppanäyte niin käynti on maksanut 22,-/ käynti.

 

Viimeisin ivf/icsi maksoi seuraavasti:

 

alku-ultra 22,-

toinen ultra 22,-

kolmas ultra 22,-

miehen näyte 22,-

punktiokäynti 22,-

alkion siirto 22,-

alkion pakastus 0,-

 

Lääkekustannukset (sis. sumutteen, piikit ja irrotuspiikin) ylittivät himpun verran kelan lääkekattokorvauksen eli n. 600,-.

 

Eli meillä tuli julkisella puolella maksamaan yksi ivf/icsi hoitokierros n. 732,-. Seuraava kierros onkin sitten lääkkeiden osalta ilmainen (paitsi 1,50? omavastuu), jos tämän vuoden puolella ehditään. Ja lääkkeisiin menevä summahan riippuu täysin siitä miten vastetta tulee, mun annokset olivat siinä 300 ja 200 yksikköä.

 

Julkisella tulee kyllä huomattavasti edullisemmaksi, ei kyllä meikäläisellä olis vara yksityisellä käydä..

 

Lisäys sen verran, että Lugestron ei kuulu Kela korvattaviin, joten se ei kerrytä maksukattoa..Lääkkeet maksetaan kaikki itse apteekissa ja sit Kela lähettää ilmoituksen lääkekaton ylittymisestä ja korvaa ylimenneen osuuden kuitteja vastaan.

Edited by Vivy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos ketjun aloittamisesta sekä ketjuun kirjoittaneille, oli valtavasti hyötyä minulle. Näin alkuun kokeillaan nyt ainakin julkisella puolella, miten pitkälle päästään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksityisellä oltiin, perustutkimukset molemmille, kontrolliultrat kolmeen inseminaatioon, kaksi inseminaatiota ja clomit yhteensä noin 1200 eur. Yksi inseminaatio jätettiin välissä tekemättä, mutta ultrat hoidettiin hyperstimulaation varalta. Kaikki käynnit rahan arvoisia ja nyt onnellista odotusta viikolla 21 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli semmoinen käsitys, että hoidot ovat järjettömän kalliita, mutta yllättävän vähällä ollaan päästy, kun ollaan kunnallisella puolella hoidossa. Lääkemäärätkin ovat olleet vielä melko kohtuullisia eli niidenkään takia hinta ei ole pompsahtanut kattoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

me ollaan hoidoissa julkisella puolella ja laskeskelin et eka IVF-hoito tuli maksamaan kaikkine kuluineen vähän yli tuhat euroa. 7 kertaa piti kaikkiaan käydä lapsettomuuspolilla, ja matkaa yhteen suuntaan 130km, joten bensojen kulut otettu laskelmassa huomioon.

 

tuohon hintaan kuuluu:

 

- poliklinikkamaksut: 7 x 22e = 154e

- lääkkeet 679e

- bensat 245e

----------------------

yht. 1078 e

 

 

seuraava IVF tulee olemaan varmaan jotain 600e halvempi, kun kelan maksukatto on nyt täynnä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olettekos muuten huomanneet että matkakuluihin saa Kelalta korvausta? Asun noin 100 km klinikalta, nyt vasta itsekkin tajusin että voinkin hakea matkakorvauksia.. Ihan mukava, 4 ultrakäyntiä omalla autolla, niin käsittääkseni tulisi korvauksia noin 160 €...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole laskenut ihan tarkkaan, mutta joskus miehen kanssa mietittiin, että reilusti yli tuhat euroa meni hoitoihin, käynteihin ja lääkkeisiin. Meille tehtiin siis 4 x IUI.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä oli keskustelua juuri tänä aamuna kun lähdimme Väestöliiton klinikalta. Piti ruveta oikein laskemaan. Hyviä puolia yksityisellä käynnistä on nopeus. Lähes aina olen saanut ajan parin päivän päähän. Olen mielelläni maksanut tietyllä tavalla mielenrauhastani ja siitä että kun on tuntunut siltä olen voinut tehdä nopeasti asian hyväksi jotain.

 

Julkiselle puolelle varmaan siirrytään jos joudutaan turvautumaan IVF. Julkisella ensikäyntiin on 3,5 kk jono.

 

Meillä on siis tehty yksityisellä alkututkimukset, minulle kolmeen kiertoon lääkekuuri ja yksi IUI. Aikaa on mennyt puoli vuotta. Noihin summiin on jo otettu huomioon Kela-korvaus.

 

Tähän mennessä:

 

alkutap, uä, aukiolotutkimus 154 e

siemennesteanalyysi 160 e

2 tap, 2 uä, muutama verikoe 252 e

lääkkeet muistaakseni 45 e

tapaaminen, uä 176 e

verikokeita 59 e

1 x OI+IUI 310 e

Lääkkeet edelliseen alle 20 e

ovulaatiotestit 7kpl pakkaus 38 e

 

yht. 1214 e

 

Huh, tulipa siitä summa! Toivottavasti se ei enää paljon kasva.

 

Vertailun vuoksi:

 

Julkisella pkl maksuja olisi tullut 6x25,6 e + lääkkeet = 153 e + 103 e = yht. 256 e.

En tiedä joutuuko julkisella maksamaan verikokeista tai siemennestanalyysistä jotain.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Julkisella pkl maksuja olisi tullut 6x25,6 e + lääkkeet = 153 e + 103 e = yht. 256 e.

En tiedä joutuuko julkisella maksamaan verikokeista tai siemennestanalyysistä jotain.

 

Me olimme julkisella puolella hoidossa ja voinkin vastata tuohon Kulta:n kysymykseen.

Eli julkisella puolella maksu on aina tuo poliklinkkamaksu / käyntikerta. Ja jos miestä tutkitaan niin häneltä menee myös tuo polimaksu. Verikokeista ei tarvitse maksaa. Meidän sairaanhoitopiirissä ei ole omaa labraa, jossa noita miehen tuotoksia tutkittaisiin, joten yksityisellä piti tuo hoitaa. Piti siis itse maksaa tuo miehen siemennesteanalyysi, josta sai toki Kelakorvauksen. Lääkkeet joutuu toki myös itse maksamaan, kuten yksityiselläkin puolella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako siis lapsettomuushoitojenkin käyntikuluihin Kelakorvausta? Mistä lääkkeistä saa korvausta? Mulla on vähän hakusessa, kun luulin, ettei mistään saa mitään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now