Aeria

Ruokahaluttomuus

80 posts in this topic

Mulla on ollut ruokahaluttomuutta niin ekassa kuin tässäkin raskaudessa. Ekat viikot meni ok mutta nyt on tosi vaikea saada itseään syömään. Mä en oksenna mutta etoo jatkuvasti ja kun etoo riittävästi niin jo pelkkä jääkaapin näkeminen puistattaa. Joinain päivinä olo on parempi ja saan syötyä parin tunnin välein jotain pientä niin olo ei sitten pääsekään huonoksi. Mutta esim. tänään on aivan karmea päivä ollut jo aamusta. Nälkä on mutta kaikki ruoka etoo.

 

Eniten mua inhottaa lämmin ruoka. Pahin on marinoitu liha, eilen pelkkä hunajamarinoidun kanan haju toi oksennusolon.

 

Näillä mä sit elän:

- jogurtti ja mysli

- omenat, mandariinit, tuore ananas

- mahdollisimman "pulla" leipä jossa juustoa ja leikkelettä

- 3 hedelmän mehu

- karkki ja suklaa

 

Ihan oudot jutut ällöttää. Esim. viinirypäleet ja kurkku ja tomaatti maistuu musta homeelle. Ja outoa on myös tuo karkki, joka oikeasti auttaa etomiseen. Viime raskaudessa elin viikon verran juustoleivillä ja laskiaispullilla. Siis tyyliin 1 pulla ja 1leipä päivässä. Eipä päässyt paino nousemaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tätä samaa ruokahaluttomuutta, koskien varsinkin lämmintä ruokaa. Kaikki viileä, kirpeä ja raikas menee. Mä selvitin tarkkaan heti alusta mitä mun pitää syödä (olen vegaani), jotta vauva saa kaiken tarvitsemansa ja itse voin hyvin. Pettymys oli suuri kun en sitten olekaan voinut syödä niinkuin "pitää". Olin ajatellut syöväni päivittäin koululounaan kasvisruokaan perehtyneessä mestassa, vaan mitä vielä, mun suurin ällötyskausi osui juurikin muutamille lounaskerroille ja nyt yhdistän sen pahan olon ruokalaan..

Onneksi vauva ottaa mitä tarvitsee ja vitamiinit, kalsiumin sekä raudan saa purkistakin. Karkista päätin luopua, ehkä se lisäisi ruokahaluani kun nopeaa helpotusta ei enää ole saatavilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, tässä on meikäläisen ketju! Rv 7+4, oksentelua ei ole ollut kuin kerran (ja sekään ei oikeastaan pahoinvoinnista vaan hammasharjan osumisesta kieleen :rolleyes:) mutta kaksi viikkoa sitten alkoi 24/7 ällötys. Maha huutaa ruokaa mutta mikään ei meinaa upota vaan ajatuskin melkein mistä tahansa ruoka-aineesta puistattaa. Jotain on pakko syödä, koska muuten tulee aivan infernaalisen kauhea olo. Hetkellisesti tekee aina mieli jotain, mutta nämä mieliteot tulevat ja menevät jopa minuutin sykleissä - yritä siinä nyt sitten pysyä kärryillä. Erityisen kätevää tämä on töissä, kun ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä ei osaa ottaa evääksi... Suussa on kauhea maku koko ajan, ja se sekä pilaa ruuan maun että aiheuttaa puistatusta vaikkei mitään söisikään. Lisäksi närästelee kaiken aikaa (tuo paha maku suussa liittynee siihen myös), mikä rajoittaa entisestään ruokavalikoimaa: esim. monet hedelmät, tuoremehu tai vaikkapa kylmä vispipuuro kelpaisivat, mutta niiden jälkeen nousee mahahapot kurkkuun. Sitten kun pystyy syömään jotain, niin määrä on niin onnettoman pieni kerralla että vartin päästä ollaan taas saman ongelman edessä. Raskauden takia kestän kyllä nämä kaikki oireet, mutta arkipäivän jaksaminen on kyllä aika kortilla kun noihin syömisongelmiin yhdistää vielä alkuraskauden väsymyksen.

 

Tämän hetken sietolistalla ovat:

- jotkut vaaleat leivät pelkällä Oivariinilla (satunnaisesti onnistuu myös juusto), normaalisti en syö vaaleaa leipää ollenkaan

- kurkku

- porkkana

- perunamuusi

- vauvojen hedelmäsoseet

- jääkylmät viinirypäleet (tosin nekin alkavat siirtyä ällötyslistalle syötyäni niitä liikaa)

- Kartanon maustamattomat perunalastut, joita en tosin syö epäterveellisyytensä takia, ja joista en myöskään normaalisti pidä

- marjarahka (jugurtti taas ei!)

 

Siinäpä ne melkein olivatkin. Normaalisti minulle hyvin kelpaavista aineksista mm. tonnikala, tomaatti ja ruisleipä ovat nyt pannassa.

 

Onneksi tässä ketjussa on ihan vastaavanlaisia tarinoita, alkaa olla vähän :girl_crazy: olo kun normaalisti en ole mitenkään nirso!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa todella tutulta..! Siis nyt tässä viime viikkoina, noin rv 6 ->

Aiemmissa raskauksissa vaikka olenkin (etenkin ekassa) pahoin voinut niin silti syöminen on ollut jotenkin helpompaa kuin nyt; tässä (vasta aika alussa olevassa kylläkin) raskaudessa en tunnu saavan alas yhtään MITÄÄN :/

 

Ja todellakin, jos ei syö, tulee vielä kahta kauheampi olo ja alkaa tosissaan tulla yökkö, joten jotain olisi pakko syödä vähintään sen tunnin - parin välein. Ekassa raskaudessa piti kanssa tankata koko ajan jotain, mutta silloin ei tullut ihan näin yököttävä / oksettava olo ja ihan näin nopeasti.. Ehkä sitä alkaa jo ikä painaa :P

 

Mulla on kanssa monia muidenkin luettelemia "siedettäviä" ruokia / syötäviä, jotka menee edes jotenkin alas.. Kuten:

 

- banaani

- leipä jossa leikkelettä, pelkiltään ei leipäkään mene alas

- tuoremehu (en normisti juuri juo..)

- vispipuuro

- marjat

- uusimpana kasvissosekeitto, se on ollu pelastus kun ei voi edes ajatella syövänsä melkein mitään lämmintä ruokaa..!

 

Ihan alussa meni hyvin myös mehujäät, mutta nyt oon kyllästyny niihin jo...

 

Niin, ja mulla myös mun yleensä suuresti rakastamat limsa ja suklaa on jäänyt nyt aivan koskemattomiksi, en vaan saa niitä ollenkaan alas.. Ja se on jo todella kummallista :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on iskenyt nyt viikolla 7+ aivan totaalinen stoppi näihin syömisiin. Pahoinvointi on kokopäiväistä ja olen oksentanutkin. Mitään ei tekisi mieli syödä, sillä pahoinvointi vain pahenee jokaisen ruokailukerran jälkeen. Kaikkein vastenmielisin ajatus on lämmin ruoka. Olen yrittänyt näykkiä hedelmiä ja raakoja vihanneksia, mutta eihän pelkästään niillä elä. Mikä avuksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kans eräs, jolle ruoka ei meinaa maistua. Viikkoja kasassa jo 24, joten raskauspahoinvoinniksi tätä ei enää voi sanoa. Se meni jo ohitse tuonne 13. viikkoon mennessä. En siis enää oksentele, mutta on vaan niin vaikea saada alas mitään järkevää! Lämpimät ruuat ovat myös minun ongelmani.

 

Tulihan tuosta pluslistasta onneksi pidempi kuin miinuksista! Tässä listaa:

 

+ jogurtti, maito, piimä

+ mysli pienin määrin

+ hedelmät ja marjat

+ tuore lohi, kypsänä tietty

+ vanhahko ruisleipä

+ itse tehdyt marjakiisselit

+ pizza, ihan pizzeriasta

+ tomaatti ja kurkku

 

- liharuuat, etenkin jos niissä on liemikuutio

- broileri, ellei se ole tulisesti maustettu

- kaikki kaupan valmisruuat

- useimmat leivät

- leikkeleet

- useimmat juustot

- ruuat, joista "haistan" tai maistan arominvahventeen (etoo jo sanakin!)

 

 

Edited by Hinni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kuulun tänne!

 

Tulin hakemaan vinkkejä ostoslistana kun kauppana pitäs lähteä eikä huvita ostaa mitään...

 

 

- ruuat, joista "haistan" tai maistan arominvahventeen (etoo jo sanakin!)

 

 

 

Samoin!!

 

Tähän mennessä olen pysynyt pystyssä syömällä

 

-Luomuruisleipää ja voita

- Arla Edamiin käärittyjä vihreän omenan viipaleita

- muroja, maitoa

- mansikkakiisseliä (ei makeutusaineita)

- pinaattikeittoa

- kananmunia

- perunalastuja (en normalisti syö)

- salmiakkipanttereita

- rapeaksi paistettua ryynimakkaraa

-perunamuussia

- basmatiriisä! Sushiriisi olis ollu parasta...

- naudanlihapihvejä! Mediumina! (En tiedä saisko syödä raakana... oi nam!) :girl_crazy:

Joku aika sitten oli himo nakkikeittoon, mutta nyt ei vois kuvitellakaan.

 

Sain täältä vinkiksi vispipuuron - aion ostaa kuivattuja aprikooseja, liottaa niitä ja tehdä samalla menetelmällä aprikoosipuuron.

Edited by Hilde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai niin, unohdin mantelit! Ne on ihania banaanin ja maidon kanssa! :girl_dance:Ja yhdessä vaiheessa lounaakis oli melekein joka päivä hummukseen dipattuja kurkku- porkkanatikkuja.

Edited by Hilde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lainaus Hildeltä: "- naudanlihapihvejä! Mediumina! (En tiedä saisko syödä raakana... oi nam!)"

 

Ainakin mun neuvolasta saamani ohjeen mukaan raakaa lihaa ei pidä edes maistaa ja että liha pitää kypsentää aina kunnolla. Joten olisin kyllä varovainen raakojen lihojen kanssa.

 

Muoksittu vähän ulosantia.

Edited by Hinni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi, jonka ruokahalussa on selvä lasku. Raskaus on vasta ihan ihan alussa, mutta siltikään ei meinaa ruoat maistua. Aamuisin erityisesti on vaikea syödä, enkä voi kuvitellakaan syöväni sitä juusto-kinkku-munakasta, jota olen syönyt aamiaiseksi vuoden ajan. Olen monena aamuna syönyt rasvaista jukurttia mansikoilla, tämän aamuiset mustikat vähän tökkii. En välttämättä koe itseäni nälkäiseksi, mutta kun alan syömään, se yleensä on laskenut ihan hyvin. Olen yrittänyt muistaa syödä vaikkei olisi nälkä, koska epäilen joutuvani pahoinvointikierteeseen jos jätän syömiset väliin. Saa nähdä nyt, alkaako myöhemmin tilanne muuttumaan siihen suuntaan kuin jollain onkin ollut, eli vain tiettyjä ruokia voi syödä. Ja on tämäkin parempi vaihtoehto kuin oksentelu :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle syöminen on todellakin ollut pari viikkoa pakkopullaa. Välillä tuntuu, että joku ruoka maistuu ja sitä sitten syön. Pakko kuitenkin parin tunnin välein jotain suuhunsa laittaa, muuten on tosi paha olla. Lisäksi olen tällä viikolla alkanut oksentamaan ja yleensä ruoat, joita oksennan, eivät sitten enää maistu. En ole edes miettinyt ruokaympyröitä, syön vaan sitä, mikä maistuu. Välillä se on ruisleipä ja välillä suklaa. Pääasia on, että saan jotain joka päivä syötyä ja pysymään sisällä.

Maitotuotteet ovat kuitenkin sellainen, joita en pysty lainkaan syömään oksentamatta.

 

muoks. Olen siis kutakuinkin viikolla 8 tällä hetkellä.

Edited by Sippura

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koko raskauden aikana ei ole tullut mielihaluja ruuan suhteen. Päinvastoin olen joutunut miettimään tänne viikolle 36 saakka, että mitä pystyisi syömään. Suosikkeja ovat olleet hedelmät, puurot ja jugurtit. Huonovointisuuden lisäksi on ollut närästystä. Nyt kun vauveli kääntyi pää alaspäin (kun uhattiin laittaa ulkokääntöön:) niin närästys ja huonovointisuus helpotti huomattavasti. Ehkä voisi pitkästä aikaa kokeilla, josko pystyisi taas syömään suklaata - ja jos ei vielä niin synnytyksen jälkeen sittengirl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin taidan kuulua tänne, nälkä olisi, mtta mitään ei tee mieli... Onneksi ei (ainakaan vielä) ruoka oksennukseksi muutu, mutta jotain silti pitää taistella mahaansa. Esm. eilen avokin mieliksi taistelin pastaa jauhelihakastikkeen kera napaani.

 

Ehkä se tästä. Aamusin greippimehu ja kauramaito kaakaujauholla helpottaa aamupalan miettimistä. Puurot ja vellit on yleensä toimineet menkkojen aikaiseen mahaörrötykseen, ehkä ne toimisivat nytkin :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostan vähän unohtunutta ketjua.

 

Mulla siis on ruokahaluttomuutta niin, että aamiainen ja lounas on ihan ok (tosin lounaalla syön ihan jotain 6-vuotiaan ruoka-annoksia ja salaattia), mutta sen jälkeen hyi yäk. Kauhea nälkä on mutta ajatuskin lämpimästä ruuasta ällöttää. Ja jos syö vaan leipää/viinirypäleitä/banaania (muita hedelmiä en pysty syömään....) niin tulee maha kipeäksi ja paha olo. Raivostuttaa olla kaikki illat ihan nälkäisenä tai sitten niin että oksettaa mutta oksennus ei tule. Ja mulla siis viikkoja 24+6, ja tämä alkoi ehkä reilu viikko sitten.

 

Kaikki rasvainen ruoka ällöttää, oikeastaan kaikki lämmin ruoka ällöttää - joku kana- tai tonnikalasalaatti on hyvää ja sitä menisi kyllä, mutta mies kyllä kuolee nälkään jos noita alkaa kovin usein olla päivälliseksi. Huoh. Muutenkin kaikki rasvainen on ihan eieiei. Ylipäätään siis menee alas seuraavia:

 

- viinirypäleet (näihin on hirveä himokin koko ajan)

- mansikat, sekä tuoreet että jäiset

- jäiset hillat

- ruisleipä juustolla ja kurkulla

- kirsikkatomaatit

- salaatit

- pieni määrä lämmintä ruokaa lounaalla, esim. lihakastike ja perunat

- lappapuuro

 

Että tosi monipuolista ja terveellistä jepjep. Täytyy vaan koittaa jatkossakin väkisin syödä jotain muutakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla meni ensimmäisen raskauden alussa pelkästään appelsiini alas. Muuten voin tosi huonosti ja oksentelin joka päivä. Aika pitkään meni näin. Nyt odottelenkin "kauhulla" kuinka paha olo tulee tällä kertaa. Toivottavasti ei niin paha biggrin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla iski silmään toi otsikko, kun itsellä iskenyt ruokahaluttomuus tuntuvasti! :D Itse olen normaalisti "aina nälkäinen" ruuan suurkuluttaja. Karkkeja ja jätskiä menee normaali oloissa joka päivä. Nyt olen raskaana n. rv6+2 ja pariin viikkoon ei ole ruoka maistunut normaalisti. Yleensä aamuisin ensimmäinen ajatukseni on ollut "RUOKAA!", tällähetkellä leipä vain maistuu puulta ja pyörii suussa. Jogurttipurkkia en pysty syömään tyhjäksi. Karkeista ja jäätelöstä tai leivonnaisista ei puhettakaan! Ajatuskin niistä etoo, mikä on toisaalta ihan hyvä niin tulee syötyä ennemmin jotakin kunnollista... Aamuisin pystyy tosiaan syömään korkeintaan pari viinirypälettä pakotettuna, mutta puolilta päivin on jo niin kova nälkä että hevonenkin menisi alas! :D Mitään suurempaa pahoinvointia ei muuten (vielä) ole ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täältähän saa hyvin bongattua syömisvinkkejä.. Nyt menossa ry 7+1 ja tuntuu että varsinkin kaikki lämmin ruoka ällöttää.

Hapankorpusta on tullut mun pelastaja. girl_smile.gif

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei maistu ruoka ei. Täytyy päivittäin oikein miettiä mitä pystyy syömään, kun kaikki yököttää. Jugurtti ja hedelmät on ok, mutta eipä niillä nyt oikein vatsaa täyteen saa.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama ongelma, kun nälkä on kaamea mutta kaikki ällöttää :(

normaalisti olen kestänyt nälän tunnetta hyvin ja siht pitkiäkin aikoja syömättä (vaikkei se hyvä olekaan) mutta nyt (rv 9+6) maha meinaa haljeta tyhjyyttään ennen kun työpäivä on ohi. Klementtiinit menee hyvin, onneksi ne on nyt hyviä ja paljon tarjolla. Mutta lämmin ruoka... Samoin kuin joku muu, en meinaa edes keksiä mitä kaupasta ostaisi, kun kaikki ällöttää. Mies ei oikein tee ruokaa niin sekin jo kärsii tästä ongelmasta :D

Jäiset mansikat ja jäätelö on ihanan kylmiä.

Ainoa lämmin ruoka mikä menee hyvin alas on sosekeitot, onneksi työpaikalla on joka päivä joku juuressosekeitto - kunhan eivät maustaisi oudosti.

 

Tsemppiä muillekin nälkäisille ruokahaluttomille, eiköhän se baby kuitenkin selviä! Itse toki syön nyt multivitamiineja, ettei tää yksipuolisuus olis niin paha.

Tää on kuin outo krapulafiilis!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ennen plussaa iski hirveät ällötykset ja mikään ei enää maistunu. Nälkä saattoi olla, mutta mikään ruoka ei kelvannut. Hedelmiä saatoin syödä koko päivän koska ne olivat ainoat jotka eivät aiheuttaneet ällötystä.

 

Nyt viikon myöhemmin hieman helpottanu. Tosin mikään kermainen, rasvainen tai ylipäätään raskaampi lämmin ruoka ei maistu.

 

Pakkasesta otetut puolisulatetut mansikat ovat olleet suuri apu. Ne helpottavat oloa. :)

Edited by Javona

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en itse asiassa tiedä olenko raskaana mutta on ilmennyt oireita siitä.. Minulla on ollut aamupahoinvointia ja oikein mikään ruoka ei ole maistunut.. Äkkinäiset liikkeet saavat aikaan ilkeitä vihlaisuja alavatsassa ja minulla tulle välillä ihmeellisiä kylmäväreitä. Olen ihmetellyt näitä yllämainittuja oireita koska jos olisin raskaana niin olisin vasta toisella viikolla.. Joten jos joillain ollut samanlaisia oireita alkuraskauden aikana niin kertokaa ihmeessä, olisin erittäin kiitollinen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

jep, täälä kans ruokahaluttomuus! Tällaselle makeepersolle ja kaikkiruokaiselle kulinaristille ku minä, on tosi outoo ku ei tee mitään mieli. Aivan sama syönkö puuroo vai härän sisäfilettä kun kumpaakaan ei tee mieli... :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisäys tohon äsköiseen kirjoitukseeni, menin juuri jääkaapille mutta pelkää ajattelu ruuasta saa klmiä väreitä aikaan ja kun näen ruokaa meinaan oksentaa.. Ainut mikä maistuu on kahvi :o Alkaa ihmetyttää tämä olo!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin ruokahaluton ja pahoinvoiva ensimmäiset pari kuukautta, mutta sitten helpotti ja tilanne normalisoitui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällaselle makeepersolle ja kaikkiruokaiselle kulinaristille ku minä, on tosi outoo ku ei tee mitään mieli. Aivan sama syönkö puuroo vai härän sisäfilettä kun kumpaakaan ei tee mieli... :girl_sigh:

 

Sama! Yleensä ruoka kuin ruoka maistuu, tässä meinaa iskeä identiteettikriisi kun ei tee mieli syödä! Lämmin ruoka on suuri vihollinen. Saatan vesi kielellä lukea reseptejä, mutta kokkausvaiheessa herkkuruoka muuttuukin yököttäväksi mössöksi. Olisko herkistynyt hajuaisti sitten tässä osasyyllisenä? Sitten yks aamu yritin tehdä eväsleipää ruisleivästä, no se jäi ihan yrityksen tasolle kun ajatuskin sai vatsan vääntelehtimään. Hedelmiä, marjoja ja salaatteja ja esim. porkkanaa tuleekin sitten puputettua oikein olan takaa. Rasiallinen viinirypäleitä menee yhdeltä istumalta, samoin kylmiä nakkeja oon himoinnut :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now