Aeria

Ruokahaluttomuus

80 posts in this topic

Mulla alkoi ruokahaluttomuus joskus viikolla 7. Nälän tunnetta ei oikein missään vaiheessa tule vaan etova olo iskee ja se on yleensä merkki, että jotain pitäisi syödä. Mullekin menee kylmät ruoat (paitsi salaatit) paremmin kuin lämpimät ruoat. Voileivät, hedelmät, jogurtti ja mehujää uppoaa hyvin ja juotavat mehut yms. menee alas. Sitten vähän pakolla menee lämmintä ruokaa, kun yrittää keskittyä johonkin muuhun kuin itse syömiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, ihanaa löytää kanssasisaria! Rakastan kokkailua, hyvää ruokaa ja kaikenlaisia makeuksia - nyt ei maistuisi mikään! Rahkaa ja smoothieita on väännetty enemmän kun ikinä, ne jotenkin kummasti maistuu? Noh, eiköhän niitä kiloja vielä ehdi jokatapauksessa kertyä, nyt vasta ollaan viikolla 6...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi lisää. Mikään ruoka ei maistu, mutta väkisin on pakko jotain syödä. Leivänpäälle levitetty oivariinin maku ällöttää, samoin kaikki paistettu lämmin ruoka. Äsken vedin annoksen kanapastaa ja tuli parempi olo. Jääkaappikylmät piltin hedelmä/marjasoseet on sellasia, jotka menee alas sekä vichy, mutta ei niillä kyläiseksi tule eikä keho saa tarpeeksi ravintoa. Tänään voisin käydä ostamassa apteekista raskausvitamiineja, niin tulee luottavaisempi olo. Mä olen vasta 5. viikolla, mutta silti kova huoli tulevasta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tavallaa ihanaa, että muillakin tällaista..Mä en oo oksentanut kertaakaan nyt alkuraskaudessa, mutta ihmeellinen ruokahaluttomuus vaivaa. Ei oo oikeastaan edes paha olo, mutta lähestulkoon mitään ruokaa ei tee mieli. Aluksi vielä tyhmänä ajattelin, että pitää väkisin koittaa syödä tavallisesti ja siitäkös sitten tuli jo ällöttävä olokin. Nyt oon todennu, et parempi syödä niitä juttuja, mitä edes hiukan tekee mieli. Nyt mulle maistuu parhaiten kaurapuuro:), jogurtit, paahtoleipä ja hedelmät. Lämpimät ruuat tökkii pahiten, mutta onneksi nekin on taas pikku hiljaa alkanut maistumaan. Viikkoja nyt 12+1.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli ruokahaluttomuutta raskausviikolle 25 asti. Ei tehnyt mieli syödä mitään, vaikkei varsinaista pahoinvointia ollutkaan. Tuon 25 viikon jälkeen tilanne kääntyi päälaelleen ja ruoka maistui vähän turhankin hyvin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin on ollut ruokahaluttomuutta. Tosin sitä on ollut ennen raskauttakin, nyt vain enemmän, mutta ennen sentään herkut maistui ihanalle. Oon kuitenkin syönyt mielellään kunnon lämpimiä ruokia, koska niillä saa heikotuksen ja ällötyksen hetkeksi pois. Usein olen katsonut ruokaa, että eipä tee mieli, mutta nälkä on kuitenkin niin kova että useimmiten syön paljon, vaikka ruoka ei itsessään himottaisikaan. Outoa, nälkä muttei varsinaisesti tee mieli ruokaa. Toisaalta taas huomaan, että tavallaan alitajuisesti skannaan aisteillani syömääni ruokaa koko ajan, että eihän siinä ole mitään vikaa (outoa makua=pilaantunutta tms.). Mulla kyllä kesäisin on usein tätä vikaa, että ruoka ei maistu. Talvella taas maistuu paljon paremmin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei niinkään ongelmana ole et ruuasta tulis ällötystä, mutta ei vaan maistu mikään ja pakottamalla ei uppoo, olis ees mukavaa kun edes olis jotain mielitekoja jota vois syödä, neuvolassa tulee varmasti noottia kun vaaka näyttää lähtöpainosta - 4,8 kg / rv 19, vaikka en ole koko raskausaika kärsinyt pahoinvoinnista, BMI ennen raskautta oli 25,01 ja nyt enää 23.38 :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

itsellä kävi niin että ensin aivan ensimmäisillä viikoilla oli -kokoajan- nälkä,vaikka olisi syönyt kuinka paljon tahansa,niin viimeistään puolentunnin päästä vatsa kurni armottomasti. silloin himoitsin kaikkia vihanneksia aivan älyttömästi. sitten tuli se vaihe että oli vieläkin kamala nälkä,mutta ruoat alkoi yksi toisensa jälkeen ällöttää,piti siis valita nälkä tai ällötys. nyt rv 7+2 on kamala pahoinvointi,mitään ei tee edes mieli syödä,koska tiedän että siitä tulee kamala olo ja joudun oksentamaan kaiken pois minkä olen juuri saanut syötyä :/ eli en tiedä onko parempi olla kiljuvassa nälässä,vai syödä ja oksentaa pian sen jälkeen,jolloin kaikki alkaa alusta -.- toivon todella ettei tämä vaihe kestä kauaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun kuusi viikkoa pärähti täyteen, alkoi ällötys. Oksentamaan en ole vielä joutunut, mutta kylmä hiki virtaa ja sydän hakkaa huonon olon vuoksi. Aamulla kaikki on hyvin, ellotus alkaa heti ensimmäisen aterian jälkeen. Ajatuskin ruoasta etoo, joten tiukkaa tekee lukea muiden ellotuslistoja :) koitan huomaamatta syyä palan omenaa tai hapankorppua ja yritän olla ajattelematta koko asiaa. Mutta kyllä tämän kestää jos vain toukka pysyy matkassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ite olen nyt 11+3 viikolla ja alku meni hyvin ei ollut kuin vähän aamupahoinvointia ruoka maistu todella hyvin. Tuntu et ois syöny koko ajan. Ei ollut edes nälkä, mutta teki mieli vaan ruokaa ja herkkuja. Mutta viimeviikolla alkoi tökkimään. Aloin oksentelemaan aamuisin vatsahappoja, kun joi lasin tuoremehua niin meni vähän aikaa niin sekin tuli jo ulos. Kokeilin pilttejä ja hedelmiä aamuisin mutta nekään ei auttanut. Niin ei pystynyt syömään mitään vasta kun päivällä ja silloinkin ruoka saattoi tulla välillä ulos. koko ajan on huono olo ja ruoka ei meinaa enään maistua ollenkaan mutta pakko sitä no syödä. mulla oli niin kauhea olo että joudun soittamaan lääkärille että laittaa pahoinvointilääkkeet. nyt niillä on menty muutama päivä ja olo on jo alkanut hellittää. pystyy jo syömään ilman että tulee ulos ja öklöttää koko ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää sopii kyllä nappiinsa mulle tää ketju. En oo siis vielä ainakaan oksennellut, mutta tää etovuus on kyllä kohtuu ikävää myös ja vaikeuttaa raskauden piilottelua esim. töissä. Oon tällä hetkellä menossa 7+3 viikoilla ja kaikki mahdollinen etoo. Eilen oli oksennus tosi lähellä kun menin keittiöön ja mies paistoi perunoita ja sipuleita perunamunakkaaseen. Se haju oli ihan hirveä. Mulla syöminen auttaa jonkin verran, mutta jos ruoka ei oo kotona valmiina, niin ruoanlaitto pienessä nälässä on ihan kamalaa. Pannulla paistaminen oksettaa jo ajatuksenakin. Lisäksi työpaikan lounasruokalassa syömisestä on tullut painajainen. Mulla tulee aina suunnilleen lautasen puolessa välissä stoppi syömiseen ja sen jälkeen ruoka jää suuhun pyörimään ja se pitää pakottaa alas.

 

Kuten joku tuolla aiemminkin kirjoitti, niin itsekin olin vannonut, että raskaana ollessa söisin mahdollisimman terveellisesti. Se ei vaan nyt oikein luonnistu, kun olot on mitä on. Ehkä se on kuitenkin tärkeintä, että ruokaa saa alas.

 

Tällä hetkellä uppoaa:

 

- Kaikki rahkat, jugurtit ja viilit

- Tummat viinirypäleet

- Sipsit ja muut snackit

- Vaalea leipä (en oo ikinä syönyt vaaleaa leipää vaan aina realia tms.)

- Suolaiset ruoat

- Mynthonit ällötykseen kesken päivän

- Nektariinit

- Omenat

- Ananas

- Marjat

 

Ja ei uppoa:

 

- Ruisleipä (mun palava rakkaus :girl_mad:  Pelkkä ajatuskin ruispaloista alkaa yököttämään)

- Pähkinät

- Rasvainen/ paistettu ruoka/ suurin osa lämpimistä ruoista

- Kasvispihvit (ehdoton yök)

 

Tosiaan pelkkä ajatus lämpimän ruoan syömisestä oksettaa. Jotain oon kuitenkin aina yrittänyt alas saada.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pudotin painoa terveellisellä ruokavaliolla ennen raskautta 15 kg, ja vannoin plussaamisen jälkeen etten repsahda totaalisesti... 

Hmm... ensimmäinen kolmannes meni vielä jotenkuten, mutta sen jälkeen en oo saanu alas lämpimiä ruokia juurikaan kuin satunnaisesti. 
Osittain varmasti vaikuttaa tämä kesä ja helteet mutta suurin syy taitaa olla ihan masuasukin aikaansaamaa. 

Nyt on menty sitten rahka, jogurtti linjalla, ja leipää yms. Salaatteja. Toivottavasti jossain vaiheessa ruoka rupeaa taas maistumaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulee kyllä itsellekin tämä ketju tarpeeseen! Nyt 6+3 ja kuvotus vaan pahenee. Täällä listatut "syötävät" ruoat on antaneet itsellekin vinkkiä, mitä voisi kokeilla. Tuntuu vaan ikävästi painottuvan pelkkään hiilihydraattiin kohta tämä ruokavalio, vaikka mulla oli niin suuret suunnitelmat huipputerveellisestä ruokavaliosta raskauden aikana... No, ehkä tää tilanne tästä vielä paranee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maanantai oli mulla eka pahoinvointipäivä. Sillon helpotti syöminen, joten popsin jotain parin tunnin välein. Eilen sitten mentiin iltaa kohti siihen, että monet hajut ällötti ja syömisestä tuli melkeinpä huonompi olo kuin ennen syömistä. Sama meno jatkui tänään. Iskin leivän päälle juustoa ja leikkelettä ja ensimmäiseksi otin leikkeleen pois ja lopulta juustonkin pois, mutta eipä se pelkkä leipäkään meinannut upota. Menin jatkamaan unia ja sen jälkeen sain alas toisen leivän, jossa ne juustot ja leikkeleet oli päällä :) Mutta hetken oli sellainen olo, että se tulee samantien ylös.

 

Eilinen makaronilaatikko, jossa oli wokkivihanneksia mukana, oli melkonen taistelu saada alas. Lähinnä ällötti ne kasvikset siinä. Voi siis olla, että lämpimät ruuat on hetken aikaa pannassa. Jotain raikasta vaan tekee mieli, että kai mä koitan mutustella jääkaapista tomaattia ja kurkkua ja on tossa omenoitakin. Katsotaan, että tulisko niistä parempi olo. Tällä hetkellä ei siis tosiaan kiinnosta syödä juuri mitään, kun pelkää, että sen jälkeen tulee hirveä olo. Ja olin kyllä itsekin ajatellut, että syön terveellisesti raskausaikana, mutta eipä se sitten aina ole mahdollista :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuonpas kokemukseni kehiin. Nyt menossa 31+6 raskausviikko ja ei tee mieli syödä mitään. Eilen kaikki syöminen aiheutti pahoinvointia ja tänään sitten paransi oloa, kun vihdoin klo.19 sain syötyä jotain. Ei kyllä ole nälkäkään. Luulen, että tässä vaiheessa tätä aiheuttaa matala hemoglobiini ja tyhjentyneet rautavarastot. Viime viikolla hb oli 101 ja sen jälkeen olen hieman huonosti syönyt rautani. Eilen tsemppasin ja tänään tuntuu jo vähän auttaneen.

 

Eli kannattaa uskoa terveydenhoitajaa, kun kehotetaan syömään rautaa! Kauhulla odotan jo synnytyksen jälkeistä olotilaa, jos tämä ei tästä kohene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon tienny olevani raskaana kun ei lämmin ruoka enää maistu. Aikaisemmissa raskauksissa sitä kesti koko raskausajan, nyt noin 13 viikolle asti.. Jäiset marjat ja hedelmät on ollu pääasiallinen ruoka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaahas, mä lukeudun siihen ilmeisen harvinaiseen joukkioon äitejä, joilla katoaa ruokahalu mitä pidemmälle raskaus etenee.

 

Nyt siis menossa rv 23+1 ja vähän väliä on päiviä, kun ei tee mieli yhtään mitään. Ei mitään sellaista mitä on jo valmiiksi kotona, eikä mitään sellaistakaan mitä isäntä ehdottaa että ottaa mukaansa kun tulee salilta, esim. pitsa, hamppari tms.

Eilen oli juuri tällainen päivä, ja tietty lopputuloksena aivan järkyttävän huono olo, kun on niin lujaa nälkä. Pakkohan siinä oli sit joku ruisleivänkäntty napaan tukkia..

 

Onneksi vastapainona näille päiville on sit nämä päivät kun tekee heti aamusta jo jotain tiettyä mieli, tänään se on nakkisoppa! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jännä että joillakin tulee loppuraskaudessa ruokahaluttomuutta, miulla se oli alussa ja toisella kolmanneksella alkoi ruoka maistumaan. Alkuraskaudessa kaikki lämmin ruoka tökki pahasti, mutta lihaa en pystynyt syömään ollenkaan, makkaraa suorastaan ällösin ajatustakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpa hyvä, että tämmöinen ketju löytyi. Oon kärsinyt koko raskauden pahoinvoinnista ja sen myötä myös ruokahaluttomuudesta. Ihan alussa haaveilin jostain ruoista kunnes alkoi raju oksentelu, nyt on olo parempi muuten (en oksenna) vaikkakin edelleen on pahaa oloa ja kuvotusta. Eniten mua häiritsee ruokahaluttomuus. :( kuvottaa miettiä, että kohta pitää taas syödä (koska nälkä on vähän väliä ja siten paha olo). Oon laihtunut 6-7kg ja pystyn syömään kerralla todella pieniä määriä (esim äsken keittoa noin 1,5dl ja olin aivan ähky). Tällä viikolla todettiin Radi ja sekin harmittaa, kun salaatit ei maistu tippaakaan ja pitäisi syödä paljon kasviksia. Päivän aikana syön (välillä väkisin) mm.ruisleipää, viili maistuu, hedelmiä, porkkanaa, avokadoa ja pyrin yhteen lämpimään ruokaan vaikkei se niin maistukaan. Eilen söin suolakurkkua ja sitten janotti koko ilta. Ainiin, vissyä (maustettua) tekee kyllä mieli ja juon sitä vähän väliä. Toivottavasti ruokahalu palaa! Suklaa kyllä maistuis mutta sitä ei saa nyt syödä. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi on kyllä aika haasteellinen toi RaDin ja ruokahaluttomuuden yhdistelmä. Kun sokeritasapainoa ei voi mitenkään saada pysymään hyvänä ja ns. normaalina, jos ei syö. Paitsi lääkityksellä, mutta kun tuossakin taitaa ensimmäisenä olla vaihtoehtona ruokavaliohoito. Mutta jos ei ruoka maistu? Ootko Lotta_ ottanut asiaa jo neuvolassa puheeksi, ettei menisi piikkihoitoon asti? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomenna saan vasta ensimmäiset ohjeet neuvolasta :) kyllä mä syön, vähän väliä onkin syötävä ettei ihan kamala olo iske, mutta ei vaan maistuisi mikään. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nt huhuilen täällä, vaikak huomaan että ketjussa on pitkään ollut hiljaista. Täällä menossa rv 6+3 ja armoton ruokahaluttomuus vaivaa. Mikään ei varsinaisesti ällötä, mutat mitään ei vain tee mieli. Hirveä nälkäkin välillä vaivaa mutta sitten jääkaapilla ei keksi mitään mitä söisi. Toi lista ylempänä oli hyvä ja antoi lohdutusta, kun sipsit maisutivat eilen illalla, että onneksi en ole ainoa. Joka paikassa tulee viestiä että pitäisi syödä terveellisesti, mutta mitä tehdä kun mikään ei maistu? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

itsellä ei välillä pysynyt mikään sisällä,si vaan vesilasi vieressä ja kumartaa pönttöä oli ees jotain oksennettavaa :/  nyt raskaus 8+5 enää en oksenna mut aamusin on syöminen jäänyt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla rv 8 menossa ja edellisistä raskauksista tuttu ruokahaluttomuus on jo pari viikkoa vaivannut. Laskeskelin tuossa juuri että jos menee samaan tapaan kuin ennen niin joskus maaliskuun puolivälissä ei tarvitse enää väkisin syödä. Paha olo on 24/7, joskin välillä se kääntyy ihan armottomaksi näläksi, johon pitäisi heti löytää helpotusta, jos vaan keksii että mitä tekisi mieli. Omenat on toimineet nyt muutaman päivää hyvin, ja muutenkin olen yrittänyt syödä melko normaalia ruokaa mutta vastenmielistä se on. Onneksi ei sentään ole tarvinnut oksentelusta kärsiä ikinä. Vertaisin tätä parin kuukauden krapulaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihana ketju. En olekaan siis jatkuvan pienen kuvotukseni kanssa yksin. Mulle hammastenpesu on ihan yhtä tuskaa ja myös useat voimakkaat hajut aiheuttavat pahoinvointia. En ole onneksi oksentanut kuitenkaan tähän mennessä, kuin pari kertaa. Nykyään jo on pakko siirtyä oikein parfymoitujen tai juuri tupakoineiden ihmisten läheisyydestä pois tai lentää laatta.

 

Olen huomannut, että jos pidän huolen nukkumisesta ja ruokarytmistä pystyn kyllä syömään aika normaalisti. Jos taas ruokailujen välit pitenevät liian pitkiksi, myös kuvotus lisääntyy ja ruokahalu on tiessään. Siinä kohdassa täytyy oikein todella miettiä, mitä saattaisi suuhunsa pistää. Jos tulen jostain syystä valvoneeksi liian pitkään tai joudun aamulla lähtemään kiireesti johonkin, olo on todella huono. Pahimpaan oksetukseen auttaa yleensä joku voimakkaan makuinen ruoka, ruisleipä tai vaikka salmiakki (tosin sitä en ole nyt raskaana syönyt) Ennen raskautta mulla on matkapahoinvointiin myös auttaneet aina jotkin voimakkaan makuiset jutut. Mun äklötys tuntuu itseasiassa todella samanlaiselta, kuin matkapahoinvointi ja matkallahan tässä nytkin tavallaan ollaan, vauva ja minä.

 

Mulla on muuten nyt ollut kestosuosikkina hernekeitto! Jus tein ison kattilallisen pakkaseen. Luulis, että se vasta saattais ällöttää, mutta mulle uppoaa aina. Onneksi se nyt on suhteellisen järkevää ja täyttävää ruokaa.

 

Tsemppiä kaikille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now