Guest Noose

Mitä olisit halunnut tietää ennen synnytystä?

275 posts in this topic

Netissä surfatessani törmäsin tälläiseen kyssäriin ja päätin tuoda saman tänne.

Jos vaikka tulisi hyviä vinkkejä. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tyhmä kuvittelin että olen heti synnytyksen jälkeen siinä kunnossa että voidaan miehen isyysloman aikana kävellä läheisellä rannalla jäätelöä syöden ja työnnellä muksua vaunuissa.

Hyvä kun kuukausi synnytyksen jälkeen kärsi lähteä vaunulenkille. Oli niin kipeä alapää. :P Eli se niistä vaaleanpunaisista unelmista. Lenkillä käytiin sit myöhemmin ja jätskiäkin ehdittiin syödä vielä kesän aikana, mut ne ekat viikot oli jotain kamalaa. Olisin asennoitunut vähän toisella tapaa jos oisin tiennyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^kun taas mä istuin keinutuolissa mukavasti 5min synnytyksen jälkeen ja kävelin salista osastolle. ulkoilemaankin päästiin heti kun vaan vauvan kannalta uskalsi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

KUKAAN ei kertonut ennen synnytystä, että siitä toipuminen voi kestää kuukausikaupalla. Toisaalta ihan hyvä kyllä etten tiennyt etukäteen :rolleyes: Lisäksi tällainen asia kuin jälkivuoto ei käynyt pienessä mielessäkään. Kaiken kaikkiaan ennen synnytystä olisi ollut hyvä kiinnittää huomiota myös äidin vointiin ja oloon synnytyksen jälkeen. Jotenkin sitä omat ja terkkarienkin ajatukset pyöri vain tulevassa nyytissä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä meneekö aiheen ohi, mutta synnytykseen kuitenkin liittyen, kukaan ei kertonut, että kun synnytyksestä on selvinnyt niin edessä on vielä kivulias maidonnousu rintoihin. Kaikilla tämä ei ehkä olekaan suuri asia, mutta itselläni iski vielä maidonnousun rytinään rintatulehdus. Kova kuume ja turvonneet kipeät rinnat veivät kyllä vauvan ensipäivistä suuren osan huomiotani. Eli kannattaa vähän varautua, että imetyksen aloitus ei ole helppoa, mutta tietenkin lopussa kiitos seisoo :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä ehkä liittyisi enemmänkin aiheeseen mitä olisit halunnut tietää ennen lapsen saamista, mutta mulle valvominen otti tosi koville jo sairaalassa. Vauvan eka yö oli aika huutamista ja oli rauhassa vain rinnalla josta ei silloin tietty tullut mitään ja mikä oli tietty kipeä kaikesta yllättävästä imemisestä. Kotosalla vauva sitten tykkäsi syödä yöt läpeensä tunnin kahden välein eikä siinä paljon mies voinut auttaa kun ei sillä ollut (tai ei ole kyllä vieläkään..) tissiä. Onneksi se vaihe meni parissa kuukaudessa ohi, mutta olis joku voinut kouluttaa siihen esim. kahden viikon kurssilla jossa herätyskello soi koko yön tunnin tai kahden välein ja sitten pitäisi herätä leikki-imettämään. :lol:

 

Teoriassa mä tiesin tosi paljon synnytyksestä jo ennen sairaalaan menoa mikä oli hyvä, ei tullut yllätyksiä paitsi tietty se kipu oli aika muuta kuin kirjoista olin ymmärtänyt.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisin halunnut tietää, että ummetusta kannattaa ehkäistä jo mielellään ennen synnytystä ja varsinkin heti sen jälkeen! Vessassa käynnit ei kivoja yhtään.. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Että äidillä on täysi oikeus toipua rauhassa synnytyksen jälkeen.

 

Itse katoin pöytää vieraille tunti sen jälkeen kun palattiin synnäriltä ja muutenkin leikin liian hyvää äitiä siivousten ja kaiken muun suhteen ja tämä kostautui uupumuksena.

 

Jos saan joskus toisen lapsen, aion olla passattu nainen monta viikkoa synnytyksen jälkeen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olisin halunnut tietää, että ummetusta kannattaa ehkäistä jo mielellään ennen synnytystä ja varsinkin heti sen jälkeen! Vessassa käynnit ei kivoja yhtään.. :blink:

Huh, olin jo unohtanut tämän!! Minäkin olisin pakannut laukkuun ison kasan luumuja synnärille lähdettäessä ja ehkä ostanut varmuuden vuoksi jotainn ulostuslääkettäkin kotiin.

 

Että äidillä on täysi oikeus toipua rauhassa synnytyksen jälkeen.

Juu, mulla kanssa unohtui tämä oikeus. Ensimmäistä 4-6 viikkoa ei turhaan kutsuta lapsivuodeajaksi ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

...että kuinka helposti se rintatulehdus voi iskeä!

Sain molempiin rintoihin tulehduksen sairaalan odotushuoneen ilmastoinnista!

Vauvalla oli kyllä pipo päässä ja vaatetta, mutta en havainnut itseäni sen enempää suojata.

Siihen ne patit sitten pamahti, missä oli paljas ihokaistale ollut. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsen saaminen on oikeasti tosi iso juttu. Joka paikassa kyllä kerrotaan, että elämä muuttuu ja vauva sitoo, mutta en minä sitä kyllä ennen synnytystä tajunnut ollenkaan. Jokainen toki kokee tämäkin asian tavallaan, mutta minulle vauvan sitovuus oli tosi iso juttu. Yhtääkkiä et päässytkään yhtään mihinkään, aina ensin piti miettiä, että mitäs tolle vauvalle tehdään, kukas sitä hoitaa. Toki tilanne on edelleenkin sama, mutta silloin alussa se tuntui jotenkin ihan musertavalta.

 

Synnytykseen liittyy myös älyttömän iso hormonimyrsky, josta en tiennyt etukäteen. Ainakin minua itketti ihan kaikki vielä aika pitkäänkin synnytyksen jälkeen.

 

Meillä on ihana neuvolan täti, mutta näistä synnytykseen liittyvistä myllerryksistä emme keskustelleet juuri ollenkaan. Keskityttiin niin siihen raskaana olemiseen ja tulevaan vauvaan. Näistä asioista olisin halunnut edes jotenkin mainittavan.

 

Ja sitten se vaiettu totuus, että rakkaus vauvaanhan ei aina tule heti kun hänet ensimmäisen kerran näkee..... Se oli kova pala myöskin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki ei menekaan aina niinkuin olet suunnitellut. Itse marssin kaksi tuhatta synnytysopasta luettuani toivelistan kanssa sairaalaan, ja olin sitten pitkan aikaa 'pettynyt' kun synnytys ei sujunutkaan niinkuin olin suunnitellut. En paassyt altaaseen enka selvinnyt ilman epiduraalia. Luonnollinen synnytyskin jai kokematta, kun loppujen lopuksi jouduin hatasektioon. Minulla oli monta viikkoa sellainen olo etta olin epaonnistunut synnytyksessa, vaikka vauvan kanssa sairaalasta kotiuduin.

 

Ensi kerralla annan asioiden menna enemman omalla painollaan, suunnittelematta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olisin halunnut tietää, että ensisynnyttäjä voi olla synnytyksen jälkeen hyvässä kunnossa, eikä alapään ole pakko olla kipeä, vaikka on juuri synnyttänyt ja eppari on tehty.

 

Liiaksi kuuli vaan niitä "kauhutarinoita".

 

Ennen seuraavaa synnytystä olisin halunnut tietää, että imukuppisynnytyksen jälkeen voi tulla liitoskipuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noose Senkin vielä haluan sanoa, että se oma lapsi on oikeasti maailman ihmeellisin ja ihanin asia. Edelleenkään, vaikka tyttö on jo 9,5 kk, en jaksa lakata ihmettelemästä miten on mahdollista, että sieltä masusta ponkaisi pieni täydellinen ihminen. Hänellä oli varpaankynnet, tukkaa, sisäelimet kohdallaan. Kaikki valmiina elämää varten. Minusta on suunnattoman ihmeellistä, että etenkin siinä loppuvaiheessa minun sisälläni asuu täysin valmis ihminen. Minusta se on tosi hienoa.

 

En ole uskossa, mutta tässä kohtaa tulee mieleen, että se joka on tämän kaiken säätänyt on hiton kova tyyppi. Aina tulee kyyneleet silmiin kun mietin miten hieno laitos ihminen on, kun pystyy tuottamaan uutta elämää :wub: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen, että imetys sattuu aivan törkyisen paljon alussa, vaikka se imuote olisi kuinka oikea! Tuli ikuistettua mukavia ilmeitä, vaikka äijä tosiaan alussa imutteli ehkä muutaman minuutin (synnärillä siis) vaan putkeen. Tästä sitten niihin maratoneihin, jolloin tissillä roikuttiin parhaimmillaan se 12h putkeen :rolleyes: Pari ekaa kktta sattui, sattui, sattui! Sitten helpotti. Ja tosiaan imuote kokoajan handlingissa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jälkivuodosta ja -supistuksista ei puhuttu missään ennen synnytystä. Laitoksella ihmettelin, kun imettäessä alkoi taas supistaa... Niiden (kuin kaikkien muidenkin kipujen) piti loppua kuin veitsellä leikaten syntymän jälkeen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kukaan ei kertonut etukäteen, että imetyksen jälkeen kohtu supistelee sen verran, että vuotoa tulee kuin hanasta laskisi. Ja olin onnellisen tietämätön näistä ummetusjutuista.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kukaan ei kertonut, että synnytyksen aikana voi täristä ihan kamalasti :blink: Mulla oli alusta loppuun kamalat väristykset enkä saanu sitä millään loppumaan. Kätilön mukaan se oli täysin normaalia, itelle tuli yllätyksenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olisin halunnut tietää, että ummetusta kannattaa ehkäistä jo mielellään ennen synnytystä ja varsinkin heti sen jälkeen! Vessassa käynnit ei kivoja yhtään.. :blink:

 

Tämä! Ja kun joku olis kertonu, että ota perkele se vatsan toimintaa edistävä lääke, mitä siä sairaalassa tarjotaan vaikka tuntuukin siltä, ettet halua etkä voi käydä kakkosella enää ikinä. Kun se kuitenkin auttaa niin perhanasti.. :rolleyes:

 

Siitä olin erittäin positiivisesti yllättynyt, kuinka nopeesti se jälkivuoto hilliintyi. Olin jotenkin siinä käsityksessä, että sellanen alkupäivien kauhee, tulvimalla tuleva vuoto jatkuu ne monta viikkoo. Onneks olin väärässä. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuohon vessassakäynnin haasteellisuuteen on pakko yhtyä <_< Ja se tuli yllätyksenä että kun äiti ottaa levoalcia, haisee äiti sekä vauva :unsure:

 

Mutta muuten näin kolme kk synnytyksen jälkeen voisi sanoa että yllätyksenä tuli kuinka nopeasti synnytyksestä voi selvitä. Tosin muista sanoneeni pari viikkoa synnytyksen jälkee vessassa käynnin jälkeen että meille ei enää yhtään lasta synny alakautta :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

-että synnytyksen jälkeen vuotaa ties kuinka pitkään ja tulee vieläkin kipeitä supistuksia

-että maito ei nousekaan heti sormia napsauttamalla vaan sen eteen voi joutua tekemään töitä

-että perse voi olla niin kipeä, ettei sillä kärsi istua edes pehmeällä sohvalla

-että pelkkä pissaaminenkin voi olla tuskallista

 

Mua oikein harmitti, kun kukaan ei oikein kertonut mitään näitä negatiivisia puolia synnytyksestä, siis synnyttäneet kaverit. Kaikki kuulosti niin auvoisalta.. kai ne tarkoituksella jätti kertomatta, ettei perääntyisi koko hommasta. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

- tikit alapäässä peräaukkoon asti. ( Ei ollu kivaa käydä vessassa tai käydä pesemässä alapäätä, ku pelkäs niin hirveesti, että ne irtoaa)

 

-Tikkien takia kävelystä ja istumisesta oli turha unelmoida.

 

-Jälkivuoto

 

- jälkisupistukset

 

- ruma läski maha, joka löllyy tosi ällöttävästi

 

- Huono kunto

 

-Imetys ei ole helppoa ja maitoa ei noussekkaan hirveesti, että riittäisi vauvalle.

 

Mutta aika nopeasti noista kivuista on selvitty! Joka päivä on tuntunu aina paremmalta ja helpompi liikkua. Nyt voi jopa kävellä normaalisti ilman, että tarvitsee irvistellä.

 

Jälkivuotokin on tosi niukkaa eikä tarvitse enää vaihtaa sidettä puolen tunnin välein.

Edited by pipa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siitä hormonimysrkystä olisin halunnut tietää jotain etukäteen. Olin kaksi viikkoa pelkkää itkua, vaikka olin onnellinen pienokaisesta ja mikään paikka ei ollut kipeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siitä hormonimysrkystä olisin halunnut tietää jotain etukäteen. Olin kaksi viikkoa pelkkää itkua, vaikka olin onnellinen pienokaisesta ja mikään paikka ei ollut kipeä.

 

Mä tiesin tosta hormonimyrskystä, mutta en todellakaan voinut uskoa kuinka "myrskyisää" se voi olla. :huh: Itku tuli, kun vilkaisinkin tyttöäni. Oli siis tosi herkässä. Ja mies ei oikein viitsinyt joka kerta kysyäkään, että mistäs mä sillä kertaa taas parkusin :lol: Kun kerroin vieraille synnytyksestä (ja kun pääsin siihen tytön syntymähetkeen) niin silloin tuli taas parku. Ihan uskomatonta! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

joku olisi voinut varoittaa jälkisupistusten voimakkuudesta...olo on kuin synnyttämään olisi lähdössä :lol: lienee tosin uudelleensynnyttäjien vaiva enemmänkin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now