Rozie

Hoitopöytä

264 posts in this topic

Osaisiko joku sanoa, mikä on noin suurinpiirtein oikea korkeus hoitopöydälle? Lantionkorkeus? navankorkeus?

 

Lantionkorkeus on varmasti liian matala. Ainakin minulla alkaa meidän "hoitopöytää" käyttäessä selkää poltella jo parissa minuutissa, ja se on 85 senttiä korkea matala (sillä korkeudella minulla on lonkkaluut). Kyllähän tuossa vaipan pikaisesti vaihtaa, mutta pukea pitääkin jo muualla. No, sylissä pukeminen on vauvalle kehittävää :rolleyes:

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille turhis, Meillä oli vaipanvaihtoalusta vain pesukoneen päällä, eikä sitäkään tullu käytettyä kuin muutamia kertoja.. mies sitä enemmän käytti ku mie..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä ihmiset ihmetteli, kun hankimme hoitopöydän (aiemmin mainituista syistä) vasta esikoisen ollessa yksivuotias.. Tarpeellinen hankinta se kuitenkin siinäkin vaiheessa oli ja sitä on tullut kyllä käytettyä jatkuvasti. Mä kun en missään muualla pysty likalle vaihtamaan vaippaa tai häntä pukemaan kuin siinä, kun ei vauvamahan (+kipeän selän) kanssa pysty muualla toimimaan ja sängyllä vaihto ei onnistu, kun siinä pitäisi vartaloa sen verran kiertää ettei pysty ja sylissä ei mahdu oikein kunnolla edes pukemaan. Lattialla jalat haarallaan istuen onnistuisi jotenkin, mutta silloin ipana yleensä karkaa käsistä.. Noin ison kanssa ei vesipisteen vieressäolo ole mitenkään olennaista, mutta uuden vauvan tullessa täytyy miettiä järjestelyt hieman uusiksi. Hoitopöytä varmaankin siirtyy meidän makkariin ja khh:een laitetaan pöydälle semmoinen hoitoalusta, missä voi tarvittaessa vaihtaa p**kat pois housuista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille on näillä näkymin tulossa mun kälyn vanha hoitopöytä, joka sijoitetaan vauvan huoneeseen. Kylppäri on niin kapea, ettei siihen mitään alustan paikkaa ois mahtunut ja pesukone on päältä aukeava, joten hankala sitä hoitotasoa ois ollut siinäkään pitää. Täytyy sitten vaan kuskata vauveli aina pyllypesulle kylppäriin, joka onneks on heti vauvanhuoneen vieressä.

 

En vois kuvitellakaan että vaippaa vaihdettais meidän sängyllä, upouuden futonpatjan suolainen hinta on vielä niin tuoreessa muistissa, että siihen ei tod. lirutella edes meidän kallisarvoisen natiaisen pissoja! :D

 

Kävin just Pentikin alesta hieman capri-sarjaa vauvan huoneeseen, ostin keraamisen purkin, jonka aattelin laittaa hoitopöydän päälle. Vähän koristeeks mutta sinne varmaan laitan sit vanulappuja tms. pikkutarviketta. Lisäks vielä tyynynpäällisen (meillä on vauvanhuoneessa myös pieni sohva, mm. imetystä varten) ja kynttilälyhty/maljakon, joka nyt on sit ihan muuten vaan kiva koriste kun on samaa väriä ja kuosia :) Täytyykin patistella tuleva isi ruuvailemaan seinälle ne parit hyllyt, mitkä vielä odottavat kiinnitystä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katselin Stokken hoitopöytää kaupassa ja todella hieno ja jämäkkä. Iso pöytä muutenkin eli isompikin vauva mahtuu olemaan siinä.

Myöhemmin siitä saa tehtyä tavallisen kirjotuspöydän. Itse ostaisin jos olisi varaa tai olisi ollut varaa. Stokke on muutenkin niin pitkäikäinen käytöltään, että maksaa itsensä sillä takaisin. Ja jälleenmyynti arvokin on hyvä!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Osaisiko joku sanoa, mikä on noin suurinpiirtein oikea korkeus hoitopöydälle? Lantionkorkeus? navankorkeus?

 

Mä kyselisin kiinnostuneena tähän useampia vastausksia, vaikka muutama on jo tullutkin kiitos niitsä. Voiko hoitopöytä olla liian korkea? Tuntuu hankalalta "kokeilla" hoitipöydän korkeutta ilman vauvaa ja ilman suurempaa kokemusta sen käytöstä :rolleyes: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei ostettu hoitopöytää, koska mielestäni sillä ei ole pitkään käyttöä. Ostettiin ikeasta hoitoalusta ja iskin sen kylppäriin pesukoneen päälle. Hyvässä paikassa, vesipiste lähellä ja sopivalla korkeudella. Hintaa hankinnalle tuli 10e :P

 

Mein neiti on jo niin kova liikkumaan ja kääntyilee hoitoalustalla, etten oikeestaan käytä sitä ku aamuisin ja iltaisin. Muuten tehdään kaikki vaipanvaihdot ihan lattialla..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä kyselisin kiinnostuneena tähän useampia vastausksia, vaikka muutama on jo tullutkin kiitos niitsä. Voiko hoitopöytä olla liian korkea? Tuntuu hankalalta "kokeilla" hoitipöydän korkeutta ilman vauvaa ja ilman suurempaa kokemusta sen käytöstä :rolleyes: .

 

Meillä on hoitopöytänä Ikean Malm-lipasto, jonka korkeus on 100 cm. Lisäksi päällä on miehen tekemä hoitotaso, joka nostaa kokonaiskorkeuden varmaan johonkin 103 senttiin. Itse olen 165 cm pitkä. Tuo taso on mulle aika korkealla, mutta vielä ainakaan mulla ei ole ollut vaikeuksia sitä käyttää. Tytsy on nyt siis pari kuukautta vanha. Voi olla eri asia sitten, kun tytsy painaa enemmän... Tuossa ei selkä kipeydy ollenkaan, ja mulla yleensä aika helposti kipeytyy. Meillä ensin oli tosi matala hoitopöytä, josta hankkiuduin eroon kun mataluuden hoksasin. Sen korkeus oli varmaan just jossain lantion paikkeilla.

 

Meille hoitopöytä on ollut tarpeellinen. Siinä hoidetaan kaikki vaipan- ja vaatteenvaihdot. Pöytä on meidän makuuhuoneessa, jonka vieressä on vessa/kylppäri. Vielä ei ainakaan ole ollut ongelmia käydä pyllynpesulla viereisessä huoneessa. Pari kertaa on pissat tullu parketille (muoks. hoitopöydällä ollessa, ei matkalla pyllynpesulle), mutta siitä on viisastuttu, ja yleensä aina kun vaippa ei ole paikoillaan, on pyllynkuivausharso pyllyn edessä imemässä mahdolliset pissat. Meillä toimii hyvin näin!

 

Niin ja meilläkin hoitopöytä oli pakko-ostos, koska tasoa ei missään ollut. Pyykkikoneen päälläkin on likavaatekaappi. Lisäksi halusin hoitopöydän, jossa on paljon tilaa erilaisille tavaroille. Malm-lipastossa tilaa on tosi hyvin :) Vaati vaan vähän enemmän meiltä, kun piti taso siihen itse värkätä. Niin, ja meillä on makuuhuoneen kalustus muutenkin Malmia, joten se vaikutti myös tuohon valintaan. Sitten kun meillä ei ole enää hoitopöydälle käyttöä, meillä ei ole hoitopöydältä näyttävää lipastoa, vaan ihan oikea lipasto ;)

Edited by Elodia

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mukava kuulla käyttökokemuksia Malm-lipastosta, koska meille on tulossa sellanen hoitopöydäksi myös. Hoitopöytä ei ehkä ihan välttämätön olis, mutta vauvan vaatteille ei oo oikein omaa paikkaa, niin lipastoon saa laitettua vaatteita myös. Edullisuus on kans ihan jees ja muutenki kotoa löytyy Malm-sarjaa, joten miellyttää silmää. Lipaston päälle ajattelin hommata vaan hoitoalustan ja katson miten sillä pärjää. Oon 175 cm pitkä ja mies on kans samaa luokkaa, joten uskoisin tuon 100cm:n korkeuden olevan ihan sopiva.

Edited by iines26

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Elodia! Toi Malm voisi meillekin aika hyvin soveltua ja on hinnaltaan halvempi kuin "varsinaiset" hoitopöydät. Mietitään vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riittääkö Malmin syvyys hoitopöytäkäyttöön? Meille tulee hoitoalusta kylppäriin pesukoneen päälle, mutta kun makkariin täytyy joka tapauksessa ostaa joku lipasto vauvan tarvikkeita varten, voisi sitä käyttää hoitopöytänäkin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei hoitopöytää hankittu ollenkaan, koska sille ei olisi löytynyt sopivaa tilaa. Ihan erinomainen ratkaisu oli meilläkin hoitoalusta kylpyhuoneessa pesukoneen päällä. Mielestäni hoitopöytä on turha hankinta, mikäli esim. juuri pesukoneen päälle voi laittaa hoitoalustan. Tärkeintä on se, että vesipiste on hoitopöydän/hoitoalusta lähettyvillä, jolloin vaipanvaihdot ja pesut sujuvat kätevästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Me ajateltiin laittaa hoitoalusta pöydälle ns. seinän vastaisesti. Eli että sieltä lipaston sivusta vaihdellaan vaippaa eikä edestä. Uskoisin toimivan ihan hyvin niin. Oon tosin nähny myöskin semmoisia versioita, missä vauvaa hoidetaan edestä, mutta eihän se tosiaan ihan niin syvä oo ku normihoitopöytä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tarkoitus kehitellä Malmin päälle vanerista tms isompi tai siis syvempi taso. Mies saa miettiä, kuinka se siihen kiinnitetään. Sivusta käyttö ei myöskään ole hullunpi ajatus, siten pääsee ehkä paremmin käyttämään latikoita, kun ei tarvitse siirtää itseään pois tieltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielestäni oon aiemmin tähän ketjuun vastannukin, mutta meillä oli myös tuo Malm käytössä ja hyvä korkeus oli sekä mulle (vähän alle 170cm) että miehelle (n.180cm). 'Pitkittäin' lipaston päällä oli pehmee hoitoalusta, siitä sai tosiaan hyvin laatikon auki ja toiseen päähän tasolle mahtui vielä jotain purnukoita. Hyvin toimi ilman mitään erillistä laidallista hökötystä. :lol: Tietenkin siinä pitää olla kokoajan toinen käsi vauvassa kii, mut eipä ne laidatkaan suurta turvaa jonkun pyöriäisen kanssa tuo. Ja nyt kun vaipat vaihdetaan jo perässä juosten niin on pojan huoneessa nätti vaatelipasto joka ei näytä hoitopöydältä. ;)

 

Seinäänhän tuo kuuluisi pultata, koska kaatuu laatikot tyhjinäkin jos useampi laatikko on kerralla auki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oo käynyt tässä ketjussa vähään aikaan, mutta vastaanpas nyt kun huomasin :)

 

Joo, ei tosiaan syvyys riittäis Malm-lipastossa edestä hoitopöydäksi ilman jotain tasoa siihen lipaston päälle. Meillä on tosiaan siinä se taso, jonka takia itse lipaston ja seinän väliin jää rako. Nyt alkaa tytsy kohta olemaan jo niin pitkä, että pää osuu sinne tason takaseinään...

 

En tiiä johtuuko meillä tuosta tasosta, mutta meillä ei meinaa lipasto kaatua vaikka välillä monta laatikkoa yhtä aikaa auki. Muistaakseni kokeilin jo ennen tasoakin, eikä meinannut kaatua silloinkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on hoitopöytä ollu aika ehdoton. Meillä on Ikeasta ostettu hoitopöytä, joka on samalla lipasto (se on vanha malli, niin ei enää Ikeasta saa). Se tuli käyttöön jo ennen pojan syntymää, kun sinne sai kaikki vauvan vaatteet. Meillä ei oikein olis ollu muuta paikkaa hoitoalustalle, joten tuli tarpeeseen. On pojan huoneessa ja kylppäri on ihan vieressä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yks mitä mä oon aina ihmetellyt, onko kaikilla tosiaankin pesukone irrallaan kun sen päälle saa hoitoalustan? Eli päällä ei ole kuivausrumpua tai pöytätasoa?

 

Kun tosi moni on vaan siihen päälle perustanut hoitopisteen?

 

(meillä siis kuivausrumpu päällä ja muutenkin kone sijaitsee kellarissa suihkuhuoneessa, kylmän käytävän ja betonisten jyrkkien rappusten päässä, eikä huoneessa ole lavuaaria tai wc:tä)

 

En siis kysy piruillakseni vaan mua oikeesti kiinnostaa miten asia on :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin vuokrakämpässä niin meillä on ihan normaalisti vessassa pesukone johon voisi laittaa hoitoalustan.

 

Mun tuttavapiirissä kukaan ei omista edes kuivausrumpua ja kaikilla on pesukoneet vessassa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Ikeasta se parikymppiä maksanut halpis hoitopöytä ja hyvin on palvellut. Harkitsimme raskausaikana, jos laittaisimme vain hoitoalustan pesukoneen päälle, mutta sitten tuli ongelmaksi vaippojen sun muiden tarvikkeiden säilytys. Emme kuitenkaan halunneet panostaa hirveän suurta summaa hoitopöytään, kun käyttöajasta ei ollut varmaa tietoa.

 

Nyt lapsi on lähes vuoden ikäinen ja hoitopöytä on ollut ahkerassa käytössä koko ajan. Pari kuukautta sitten oli sellainen vaihe, ettei herra viihtynyt yhtään siinä selällään ja vaihdoimme vaipat sitten lattialla. Nyt olemme kuitenkin palanneet takaisin hoitopöydälle, koska muualla lapsonen kääntyy ja karkaa koko ajan. Annan hänelle jonkun lelun tai tavaran käteen ihmeteltäväksi ja vaipanvaihto sekä hoitotoimenpiteet onnistuvat vaivatta. Lapsi myös mahtuu tasolle ihan ok, jalat tietysti vähän roikkuvat yli, jos ovat suorina. Hoitopöydän alatasolla säilytämme vaipat, harsot ja peppupyyhkeet, puhdistuspyyhkeet sekä kaikki rasvat, vitamiinitipat, harjat ja niistäjät sun muut. Tuo hoitopöytä on myös hyvällä korkeudella, ainakaan meillä miehen kanssa ei ole selät kipeytyneet toisin kuin satunnaisilla sängyn päällä tapahtuvilla vaipanvaihdoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut hoitopöytä ahkeralla käytöllä. Brion pöytä. Hoitopöytä on neidin omassa huoneessa ja siinä säilytetään koreissa myös arkivaatteita ja vaippoja (kertis ja kestis). Neiti tykkää höpötellä ja nykyään myös veuhdata hoitopöydällä, joten nuo vaipan vaihtohetket venyy.

 

Pesukoneen päälle anoppi ehdotti hoitoalustaa, kuten on kaiketi heidän tyttärellään.... Mutta meillä on kyl pesukoneen päällä kuivausrumpu, joten ei onnistu... Siirrettävää/taitettavaa hoitopöytää en kylpyhuoneeseen halunnut, kun olisi ollut aina edessä. Varsinkin kun nyt tuntuu, että pyykkitelinekin on ihan kiitettävästi aukinaisena kylppärissä-

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ei kenelläkään ole kokemuksia Stokken hoitopöydästä?

 

On kokemusta. Aivan mahtava hoitopöytä, tukeva, tarpeeksi tilava, turvallinen, tavaroille, pyyhkeille, harsoille ja ja vaipoille tarpeeksi säilytystilaa. Ainoa miinus taitaapi olla hinta (n. 450 € uutena) ja kovin pieneen asuntoon on varmaan liian suuri. Itse en voisi kuvitella vaihtavani vaippoja esim. pesukoneen päällä tai jolla kiikkuralla halpispöydällä etenkään nyt, kun on kaksi lasta vahdittavana.

Edited by Rousku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kylppärissä ammeellinen hoitotaso. Eli sellainen taitettava malli, jossa ammeen päällä on hoitotaso. Kylppärissä siksi, että siellä se peppukin pestään. Makuuhuoneeseen emme missään vaiheessa ole kaivanneet hoitotasoa. Hoitotaso mahtuu kylppäriin mainiosti ja siirretään pois vain sanomisen ajaksi, kun haluamme käyttää molempia suihkuja yhtäaikaa.

 

Tulevassa asunnossa ei kylppäriin hoitotaso sitten mahdukaan, joten olemme harkinneet erilliseen vessaan sellaista seinään kiinnitettävää ja ylösnostettavaa tasoa. Ikeasta niitä ei vaan enää taida saada.

 

Juu ja meillä on tosiaan pesutorni, joten pesukoneen päälle ei hoitotasoa saa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä vähän hölmö kysymys, mutta pidetäänkö sellaista pinniksen päälle asetettavaa tasoa siinä sängyn päällä koko ajan vai pitääkö se aina nostaa pois kun vauvan laittaa sinne nukkumaan tms.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now