ElliNoora

toistuvat keskenmenot

257 posts in this topic

Ihan uskomatonta, ettei elianin kohdalla tosiaan tutkittu mitaan aikaisemmin - tuntuu niin turhalta kokea tuo kaikki, kun se olisi ollut estettavissa. Kirjoituksestasi on jo vahan aikaa, toivottavasti teille kuuluu hyvaa.

 

*muut hopinat pois

Edited by Coco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä olisi uskonut, että vielä joskus kirjoittelen tällekin palstalle.. Meillä tarina on sellainen, että toukokuussa 2011 alkuraskauden ultrassa todettiin ensimmäinen keskenmeno (tuulimunaraskaus). Lääkkeellisen tyhjennyksen epäonnistuessa olin kaavinnassa, jonka jälkeen meillä oli kolme kemiallista raskautta. Niiden jälkeen tulin jälleen raskaaksi, josta syntyi ihana pieni tyttömme kesällä 2012.

 

Nyt toiveissa on jo jonkin aikaa ollut toinen vauva, mutta keskenmenot jatkuvat..  :girl_cry:  Ensimmäinen keskeytynyt keskenmeno todettiin alkuraskauden ultrassa viime vuoden syyskuussa ja toinen tuulimunaraskaus todettiinkin sitten nyt tammikuussa.. Julkisella puolella pääsemme nyt tutkimuksiin. Tosin vain kromosomit tutkitaan emmekä ensin meinanneet päästä tutkituttamaan niitäkään, koska meillä ei ole ollut vielä kolmea perättäistä keskenmenoa. Meille sanottiin, että keskenmenot eivät voi ainakaan tukostaipumuksista johtua, koska meillä on jo yksi onnistunut raskaus. Ymmärrän kyllä, että suurimmasta osasta tapauksista tutkimuksista ei mitään syytä löydetä, mutta millaisia kokemuksia teillä on näistä tutkimuksista? Mietin tässä, että mitä ne muut tutkimukset sitten ovat, paljonkohan maksaisivat yksityisellä ja kannattaisiko niitä sinne lähteä tekemään kun julkisella puolella niitä ei vielä tässä vaiheessa tehdä.. Tietysti siis siinä tapauksessa jos kromosomeista ei löydy mitään vikaa. Tuntuu aika pahalta joutua odottamaan sitä kolmatta perättäistä vielä kaikkien muiden päälle, vaikka toki olen tyytyväinen että edes jotain tutkitaan..

 

Tulen todella helposti raskaaksi (kaikkina kertoina, jolloin olen ovulaation bongannut, olen myös tehnyt positiivisen raskaustestin), mutta eipä siitä asiasta osaa enää iloita. Päinvastoin. Vertaistukea olisi mukavaa tältä palstalta saada, koska lähipiirissäni ei tällaisia tapauksia muita ole enkä sairaalastakaan ole oikein mitään saanut irti. Tuntuu, että ensimmäisestä keskenmenosta lähtien siellä sanotaan samat asiat: näitä tapahtuu todella paljon kaikille, on todella harvinaista että näin kävisi enää uudelleen yms. Niinkö.

 

Seuraavan raskauden ajatteleminenkin jo pelottaa, mutta eiköhän asiat ajan kanssa taas järjestäydy mielessäkin paremmin. Onhan tämä kuitenkin sellainen asia, jonka puolesta taisteleekin asian kipeydestä huolimatta. Olisi mukavaa kuulla muiden kokemuksia!

Edited by *Luna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi *Luna, olen niin pahoillani! <3 mä en nyt rehellisesti sanoen muista, tutkittiinko multa lainkaan tuota tukostaipumusta. Kromosomeja ei ainakaan. (Muoks. Piti käydä omasta päikystä vielä lukemassa, että onpas otettu: tukostaipumus, kromosomikokeet ja kilppariarvot. Epäilen edelleen noita ylärajoilla keikkuneita kilpirauhasen tsh-arvoja pääsyylliseksi tähän kaikkeen). Pääsin kuitenkin julkiselle kohdun tähystykseen, hysteroskopiaan, kun verikokeista ei löytynyt syytä, mutta sieltäkään ei löytynyt selitystä. Tuli kuitenkin varmuus, ettei mitään rakenteellista vikaa ole. Sain viimeisimpään raskauteen tueksi kuitenkin varmuuden vuoksi Klexanet rv 15 saakka, mutta ehkä ne oli enemmän psyykkisenä tukena, kun usko raskauden jatkumiseen oli kokonaan hävinnyt. Kovasti jaksamista! Kunpa seuraava raskaus jatkuisi normaalisti!

 

 

Pingvin tilannetta olen käynyt myös täällä kurkkimassa ja toivomassa hyviä uutisia! <3

Edited by Inna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistankin sut Inna aikaisemmista keskusteluista, kiitos kokemuksen jakamisesta! :) Multakin nyt otettiin samalla verikoekerralla myös noi kilpirauhasarvot ja tänään tuli lappu kotiin, että ilmeisesti sitten kuitenkin otetaan myös jotain hormonimittauksia. Sairaalassa puhuttiin kyllä vaan noista kromosomitesteistä, mutta ilmeisesti tilanne on nyt sitten muuttunut. Tukostaipumusta ei kuitenkaan meiltä siis (ainakaan vielä) tutkita. Nyt täällä vaan siis odotellaan tuloksia, niiden saaminen kestää yli 2 kk. Toisaalta toivoisi, että jokin hoidettavissa oleva syy löytyy, mutta kromosomeissa mahdollisesti oleva häiriö pelottaa.

 

Täytyy nyt vaan yrittää pitää positiivinen mieli yllä, mutta yritämme silti varautua kaikkeen. Onneksi meillä on kuitenkin jo yksi aivan ihana lapsi ja hän tuokin paljon voimia ja iloa näihin kipeisiin kokemuksiin. En osaa edes kuvitella, miten rankka tällainen tilanne on heille, joilla ei yhtään lasta ole.

 

Kaikkea hyvää Inna sulle jatkoon :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multa tutkittiin vain tukostaipumus, muita kokeita ei ehditty ottaa ennen kuin tulin raskaaksi ja raskaus onnistui.

 

Voimia sulle, Luna :) Mulla oli yhteensä 5 keskenmenoa ja kaksi onnistunutta raskautta (2 km, onnistunut raskaus, 3 km, onnistunut raskaus). Mulla oli sillä tavalla samanlainen tilanne, että tulin tosi helposti raskaaksi, mutta eihän siitä mitään hyötyä ollut, kun raskaus ei jatkunut. Viimeisessä raskaudessa söin omatoimisesti minidisperiinejä (Primaspan) ovulaatiosta asti ja raskaus onnistui. Saattoi toki olla sattumaakin, mutta ei sillä haittaakaan voi tehdä.

Edited by penguin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi tuosta tukostaipumuksesta huolimatta raskaus onnistua. Eli ei se sitä poissulje.

Äidilläni on tukostaipumus apc-resistenssi. Jäin ainoaksi lapseksi ja mua edelsi keskenmenot. Silloin 80-luvulla asiaa vaan ei vissiin tutkittu, että äitini olisi saanut lääkitystä raskausaikaan.

Multa tutkittiin sama kun aloin v.2000 syömään pillereitä, että voinko edes syödä niitä. Multa löytyi sama apc-resistenssi, ja kun tulin raskaaksi 12/13 niin multa tutkittiin tuo uudelleen että saatiin määrättyä estolääkitys jota aloin käyttämään rv20 jatkaen 6vk synnytyksen jälkeenkin.

Kyllä se pitäisi Lunankin kaltaisessa tilanteessa tutkia. Eikä mun mielestä kamalan väärin olis huijata hiukan lääkäriä. Itse sain testit sillä perusteella kun äidilläni on ollut veritulppa nielurisaleikkauksen yhteydessä 20vuotiaana. Vähän lääkärille vihjais jotain tuon suuntaista niin pääsis ehkä testeihin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommenteista penguin ja Sama vieras! Ikäviä asioitahan nämä ovat, mutta mukava silti lukea, että keskenmenoista huolimatta on ollut onnistuneitakin raskauksia :)

 

Penguin, olen itse miettinyt aika paljon juuri tuota helposti raskaaksi tulemista ja sitä, voisiko sillä olla jotain yhteyttä keskenmenoihin. Tuntuu vaan jotenkin hassulta, että jos ovulaation ajankohdan bongaamisesta huolimatta arviolta vain 25 prosentissa hedelmöitys tapahtuu niin miten voi olla mahdollista, että itsellä se on kuitenkin tapahtunut joka kerta? Löysinkin netistä tällaisen artikkelin tähän liittyvästä tutkimuksesta. Tässä on linkki kyseiseen artikkeliin.

 

Tässä tutkimuksessahan otos ei ole suuri, mutta tässä voisi olla vastaus meidän tapaukseen.. Tämä artikkeli on julkaistu vuonna 2012, mutta en ole tästä asiasta kuullut enempää mistään muualta. Onko joku muu kuullut / lukenut tästä asiasta enemmän? Enpä tiedä edes sitä, voiko tällekään asialle mitään tehdä, mutta artikkelissa lukee kuitenkin, että "uusi havainto saattaa tulevaisuudessa mahdollistaa paremman hoidon ja keskenmenojen ehkäisyn." Täytyy ehkä tästäkin kysellä sitten enemmän sairaalassa jos mitään muuta syytä ei löydy..

 

No, yritystä jatketaan kuitenkin tutkimustulosten saamisen jälkeen ja pidetään pää pystyssä! Vielä jos yhden lapsen saisi niin olisimme enemmän kuin tyytyväisiä. Sen enempää emme kyllä uskalla lähteä edes yrittämään..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla siis keskeytynyt keskenmeno lokakuussa 2013 (rv piti olla 20, mutta sikiö oli kooltaan rv14-15).

Viime viikon to plussasin, menkat oli miltei viikon myöhässä. Tänään ti alkoi verenvuoto töissä kolmen maissa, pientä tiputtelua ja hieman runsaammaksi käy, ei kuitenkaan kovin runsasta vuotoa. Pientä menkkamaista kipua. Ihan alussahan sitä oltiin että.. Näin enneunenkin tästä viimeyönä,ettei sinäänsä tullut kyllä yllätyksenä. Seuraava sais jo pysyä matkassa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, kiinnostaisi tietää onko kukaan kokeillut toistuvien keskenmenojen takia keinohedelmöitystä niin, että alkiot tutkitaan kromosomivirheiden varalta ja siten vaan "parhaat" valitaan. Itsellä menossa neljäs raskaus vuoden sisään eli ongelma ei todellakaan ole etten raskaaksi tulisi, siksi miettinyt josko vaan aina yritän pitää kiinni niistä huonoissakin.. Kolme edellistä olleet keskeytyneitä keskenmenoja viikoilla 7-9 ja nyt tämä neljäs lugejen kanssa 6+0 ja taisi tulla juuri spontaanisti pois. Huomenna lääkäriin varmistamaan tilanne. Nyt vaan tuntuu, että näin ei enää jaksa. Ja ensimmäistä siis yritetään. Kaikki muut paitsi kromosomiit testattu yksityisellä, julkiselle aika kuun lopulla joka saatiin edellisen raskauden jälkeen. Jotenkin nuo kokemukset julkisesta on olleet niin surkeat etten tuolta käynniltä odota yhtään mitään. Olisko siis myös kellään antaa vinkkiä hyvästä paikasta tai lääkäristä, josta saisi asiantuntevaa ja inhimillistä palvelua!? Väestöliitosta olen kuullut hyvää, mutta lähinnä lapsettomuushoidoissa. Mutta tämähän ei ole lapsettomuutta, kun kerran raskaaksi tulee......

Tuli nyt varmasti hyvin sekava kirjoitus...sekava on mielikin. Toivottavasti jollain olisi hyviä neuvoja. Miten tää vaan taas voi olla mahdollista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitänyt, olen todella pahoillani kaikesta mitä olet joutunut kokemaan. Meillä on takana myös useampia keskenmenoja, joista kaikki on todettu alkuraskauden ultrassa. Ennen tyttäremme syntymää meillä oli yksi keskenmeno ja nyt viimeisen vuoden aikana kolme. Kaikki on itselläni jouduttu myös kaapimaan pois, koska lääkkeet eivät ole toimineet. Me juttelimme todella mukavan Väestöliiton lääkärin kanssa ja olimme päättäneet mennä heidän asiakkaikseen mikäli seuraava raskaus menee vielä kesken. Syynä tähän oli tietysti se, että pystyisimme katsomaan munasoluista niitä parhaimpia, mutta suurena vaikuttajana meillä oli myös tuo kaavintojen suuri määrä eli se, että pystyisi itse edes hieman vaikuttamaan näihin asioihin ennen kuin kohtu on kaavittu aivan piloille. Meilläkin kokemukset julkisesta hoidosta ovat huonoja. Kahden keskenmenon jälkeen meille näytettiin vain kaavioita keskenmenojen yleisyydestä ja kolmannen jälkeen kehoitettiin pitämään yrityksessä taukoa :girl_sigh:  Ymmärrän siis mielipiteesi hyvin, itse ainakin olin tässä vaiheessa sitä mieltä, että mieluummin sitä sitten maksaa siitä kunnon palvelusta. Voin itse ainakin omien kokemusteni perusteella suositella Väestöliittoa, ainakin omalle kohdalleni osunut lääkäri otti asiamme tosissaan :)

 

Kolmannen keskenmenon jälkeen aloin käymään vyöhyketerapiassa ja nyt itse asiassa juuri tänään todettiin alkuraskauden ultrassa, että tässä neljännessä raskaudessa kaikki olikin hyvin! Pelko on kuitenkin tietysti läsnä jatkuvasti.. En osaa sanoa oliko vyöhyketerapiasta apua, mutta eipä sen kokeilusta haittaakaan ole. Olen lukenut myös muualta, että eräällä lapsettomuushoidoissa olevalla naisella munasolujen laatu parani vyöhyketerapian ansiosta, mutta tiedä näistä sitten..

 

Kovasti tsemppiä ja voimia teille mitä sitten päätättekään tehdä :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko täällä muita, joilla olisi ollut useampia keskenmenoja?

 

Meillä takana yksi onnistunut ja helppo raskaus (sai myös alkunsa helposti), mutta sen jälkeen olen saanut kokea kaksi keskenmenoa, jotka molemmat osoittautuneet alkuraskauden ultrassa viikolla 9+ tuulimunaksi.

 

Nyt sitten saisi taas yrittää, mutta pelottaa oikein että taas tärppää ja sitten siinä kuitenkin käy huonosti... :unsure: Todennäköisyydet on kuitenkin jo kasvaneet kahden perättäisen km jälkeen..

 

Kertokaa siis ihmiset kokemuksianne. Tarvitsee tukea, myös realistista sellaista :)

Itselläni on takana kolme keskenmenoa. Kaksi vuotta sitten sain samana vuonna kaksi keskenmenoa ja tänä vuonna yhden. Nyt kun olen taas raskaana, niin pelottaa ihan koko ajan, että koska vuoto alkaa ja raskausoireet häviää. Sitä tulee ihan neuroottiseksi ja panikoi, kun pitäisi vaan yrittää ottaa rauhallisesti, koska tuo on kuitenkin jotain sellaista, että ei sille mitään voi.

Mitä enemmän päiviä kuluu ilman jomotuksia tms. niin luottoa että raskaus etenee odotetusti kasvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onneksi näin vielä tuon Lilyanan linkin ennen kuin ohjelma poistuu näkyviltä. Tänään todettiin kolmas km puolen vuoden sisään, joten tuo ohjelma oli oikein terapeuttista katsottavaa. On muuten aika samat fiilikset kuin mitänyt kirjoittaa tuossa edellä.. Meillä kuitenkin edessä ensin tutkimukset, jos vaikka löytyisi joku syy..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pahoittelut Hhs! Olette kokeneet tosi kovia. Toivottavasti syy löytyy, ja sitä myötä apu, jotta seuraava raskaus onnistuisi.

 

Meillä takana "vasta" kaksi perättäistä keskenmenoa, mutta myöhäisen keskenmenon takia päästiin tutkimuksiin. Näytteet otettiin pari viikkoa sitten. Nyt odotellaan tuloksia. Minusta on helpottava ajatus jo se, että ollaan ainakin yritetty kääntää kaikki kivet ja selvittää, mikä on vialla. Jos ei mitään löydy (mikä kuulemma on todennäköistä), eipähän ainakaan tarvitse arvuutella, olisiko jotain, mitä voitaisiin tehdä toisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli 3 peräkkäistä keskenmenoa ja yksi tapahtui hyvin varhaisessa vaiheeesa että ei ole todettu.Eli periatteessa on vain kaksi.Onko jotain keinoja miten pääsen nyt jo tutkimuksiin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Valitettavasti en osaa tuosta sanoa, miten suhtautuvat, jos kolmatta keskenmenoa ei ole virallisesti todettu missään. Meillä vaadittiin tuo myöhäinen keskenmeno siihen, että tutkimuksiin otettiin. En edes osaa sanoa, mistä asiaa kannattaisi lähteä kyselemään - ehkä neuvolasta? Meidän paperit lähetettiin hormonipolille suoraan sairaalasta, jossa tyhjennys tapahtui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aamulla soittelin polille et ar-ultraa ei tarvitakaan. Taustalla siis km 4+4 ja 5+1 jota edelsi yli vuoden plussaton yritys. Hoitaja siellä totesi että kolmannen keskenmenon jälkeen tutkitaan hyytymistekijät sun muut, eli noinkin alussa kesken menneet lasketaan täällä keskenmenoiksi. Eikä siis nitä ole todettu kuin raskaustestillä kotona.

 

Toivon että saisin jotain tukilääkitystä jos vielä viivoja testiin tulee. Onko muita olemassa kuin luget (joita kai käytetään liian lyhyen luteaali hoitoon) kun kaikki hormonit pitäisi olla kunnossa eikä tiputteluakaan ole?

 

Pelotti niin pirusti jo tässä toisessa et kesken menee ja en tiä miten selviän jännityksen kanssa jos vielä tuun raskaaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huhtikuussa 2016 meni kesken. Raskausviikkoja oli kertynyt n 6 edes neuvolan ajalle keretty. Mieli oli maassa kun niihin aikoihin monet tutu iloitsivat että ovat raskaana. No eihä se mun oloa helpottanu kun juuri itse koki keskenmenon. Suorastaan olin jopa katkera. Nyt mieli vähän parempi. Varsinaisesti emme yritä tehdä vaan ollaan et tulee kun tulee. Turhaa seisoa kello kaulassa että nyt petihommiin. Kun edellinenkin oli sattuma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka! Mä oon vuoden sisään kolmatta kertaa raskaana, yksi lapsi ennestään! Oon aivan hermoraunio! Kokemuksesta tiedän että sykkeen näkeminen ei pelasta mitään! Jäätävän pitkä odotus edessä! Tuntuu että kolmas km toden sanoo! Kumpa olisin väärässä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peukut pystyssä nanna-marialle!

 

Me aloitettiin toisen lapsen "tekeminen" 3,5 vuotta sitten. Vuoden päästä meni kesken rv9. Siitä reilu vuosi, uusi raskaus joka meni kesken rv11. Fiilikset koko hommaan hävis lähes tyystin, aloin kuitenkin syömään foolihappo-lisää. Vajaa vuosi tokasta keskenmenosta tärppäsi taas, nyt ollaan rv28. Toivossa on hyvä elää! :tender:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ hienoa kun mennyt nyt hyvin raskaus :)

 

Kuinka isoa annosta foolihappoa söit? Söitkö mitään muuta monivitamiinia samalla. Mulla on nyt kolmet km ollut ja mammavitamiineissa 500 se annos koko, mut mietin onko hyötyä jos lisää söis? Harmi et tableteissa ei 200 annoskokoja kai ole?? Kun 800:han on se maksimi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ en varsinaisesti kuulu tähän ketjuun, mutta keskenmenon jälkeen sain lääkäriltä reseptin 1 mg foolihappotablettiin ja sen lisäksi raskausvitamiinit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoista :) Siis 500mikrogrammaa mikä mulla on noissa on vain puolet tuosta 1mg? Sun raskausvitamiineissa oli se normaali 400 lisäksi? Tutkittiinko sulta niitä foolihappo varastoja vai heittikö lääkäri vain et otat sen 1mg ja raskausvitamiinit päälle..? :)

 

Jos näin on niin enkö minäkin uskaltaisi näitten mammavitaniinien lisäksi ottaa sen 400mikrogramman lisän yksittäisenä pilleriä tähän päälle? Vai tuleeko joku yliannostus? :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, söin siis yhteensä sen 1500 mikrogrammaa. Muistaakseni viimeisen kolmanneksen aikana söin enää vain raskausvitamiineja. Ja ei tutkittu mitenkään,tosin lääkäri oli lapsettomuushoitoihin erikoistunut ja suositteli näitä siis keskenmenon jälkeen. Ensimmäistä raskautta yrittäessä kehoitti vain syömään raskausvitamiineja.

 

Tuskin tuosta mitään yliannostusta saa, 1 mg tai suurempikin annostus on joissakin tilanteissa kai tutkitusti OK.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now