Sign in to follow this  
Followers 0
Aleksandra80

KAKS

12 posts in this topic

Ei löytynyt listalta ketjua KAKSista, joten ajattelin aloittaa...

 

Siis kertokaahan millaisia kokemuksia teillä on Kajaanista? Onko jotain erityisiä käytäntöjä mistä olisi hyvä tietää tms? Me ei olla vielä päästy edes tutustumaan synnytyssalin puolelle, vain kaksi ultraa käyty (siellä synnytysosaston etuhuoneessa). Ultrissa oli molemmilla kerroilla sama kätilö, joka ei ollut erityisen helläkätinen ja puhui niin hiljaisella äänellä että meni puolet asiasta ohi (kun ei viitsinyt koko ajan hokea "mitä"). Semmosta liukuhihnameininkiä. Vähän jäi huono kuva tuon perusteella. Asutaan itse sotkamossa ja täällä on ollut aivan ihana henkilökunta neuvolassa, sekä terkat että lääkäri smile.gif

Edited by Aleksandra80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni on tosi hyvät kokemukset keskussairaalasta keväältä. :) Sattui hiljainen aika, kun synnytin ja saatiin ensin valita synnytyssali ja oli tosi henkilökohtaista hoitoa. Synnytys oli pitkä ja vaikea, ja sain hyvin kivunlievitystä ja apua. Vietin salissa pari vuorokautta, koska verenhukka oli suuri ja piti varmistaa että pysyn pystyssä ennen osastolle menoa. Vauva oli ensimmäisen yönsä synnärin toimistossa. :)

 

Osastolla mulle sattui ainakin todella hyvät hoitajat. Kaikki kävivät vuoronsa aluksi esittelemässä itsensä ja kävivät välillä katsomassa miten voi ja tarvitseeko esim. kipulääkettä yms. Lisämaitoa saatiin helposti (neiti oli alle 3kg ja maito nousi vasta viimesenä päivänä) ja apua sai aina kun kysyi. Yhtenä yönä oli vauva osan yöstä kansliassa että äiti sai nukkua.

 

Osastolle pääsee vierailemaan vain isi ja jos on muita sisaruksia vauvalla. Ruoat tuodaan sängyn viereen, paitsi aamu ja iltapala jotka pitää hakea itse osaston keittiöstä. Vauvan "kopassa" on muutamat vaipat, hoitoalusta ja pumpulia yms joita käyttää jos hoitaa omassa huoneessa. Hoitohuoneesta löytyy vauvanvaatteet ja vaipat yms. Hoitoalusta piti ottaa hoitohuoneeseen mukaan.

 

Toivottavasti näistä oli jotain hyötyä. kerron lisää kyllä jos jotain haluat tietää. Mun sairaalareissu kesti 6 vuorokautta, joten jotain kokemusta on asiasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kuulla että sulla myy79 oli noin positiivinen kokemus keväältä! Kuulostaa tosi hyvältä!

 

Ymmärsin noiden kaksin nettisivujen perusteella, että siellä ei ole mitään varsinaisia vierailuaikoja? Eli tarkoittaako se, että vauvan isä saa olla mukana vaikka koko päivän? (myös muissa kuin perhehuoneessa) Olisi hienoa jos isäkin pääsisi heti mukaan noihin ensimmäisiin päiviin ja voitaisi yhdessä opetella vauvan hoitoa. Meillä ei vielä ole muita lapsia, eli kaikki on uutta. Muista vieraista ei ole niin väliksikään, varmaan vaan ihan hyvä ettei osastolla ravaa hirveästi porukkaa.

 

Täytyy toivoa ettei itsekään joudu synnyttämään just johonkin ruuhka-aikaan, mutta eipä sille mitään voi jos niin käy.

 

Kiitos kun vastasit myy79 ja mukavaa kesää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, isit saa olla paikalla, muullon paitsi tietty yöllä. heillä ei ole vierailuaikoja. :) Ja elokuu on muuten sitten tosi ruuhkainen, huhtikuussa oli synnärin taululla, että elokuussa syntyis arviolta lähes sata vauvaa.. :P

 

Varmasti hyvin menee reissu. meillä tietty auttoi paljon se, että olen itse ko. "firman" työntekijä tosin eri toimipisteessä ja eri hommaa (en siis sairaalassa töissä) ja teen töitä pienten lasten kanssa. Eli minua ei hyyssätty, mutta kuitenkin pidettiin huoli kun kunto oli mitä oli ja vauva pieni. :)

 

Tsempit loppuraskauteen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

No hyvä että isät saa olla ihan vapaasti paikalla!

 

Mulla on la 4.9. eli täytyypä toivoa että menee tonne syyskuun puolelle enkä joudu pahimpaan ruuhkaan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisäänpä tänne vielä, että saatiin maanantaina neuvolasta KAKSin infolappu "Tervetuloa synnyttämään", jossa oli lyhyesti koottu perustietoa milloin pitää lähteä synnärille, synnytyksen vaiheet, kivunlievitys, tukihenkilön rooli, mitä voi ottaa mukaan jne. sekä synnärin yhteystiedot.

 

Hyvä lappunen varsinkin miehelle joka luki sen heti neuvolassa mielenkiinnolla, kun se ei ole muuten vielä ottanut näistä asioista selvää ja kaikki oli sille ihan uutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on vähän vaihtelevia kokemuksia vuosilta 2007 ja 2008. Synnytykseen itse ponnistusvaiheeseen sattui molemmilla kerroilla aivan ihanat kätilöt, joiden kanssa homma kyllä toimi ja myöhemmin juttelivat synnytyksestä tosi mukavasti ja vastasivat tyhmiinkin kysymyksiin. Sen sijaan henkilöt, jotka käynnistivät synnytykset, eivät olleet niin mukavia.

 

Niin ikään henkilökemiat eivät kohdanneet osastolla kaikkien hoitajien kanssa. Jouduin olemaan ekassa raskaudessa osastolla ennen synnytystä pitempäänkin, joten kaikenlaista hoitajaa sattui kohdalle. Osa oli mukavia, mutta osa tosi tylyjä. Esikoisen synnytyksen jälkeen sain yhdeltä hoitajalta aika kovakouraista opetusta imetyksessä. :rolleyes: Esikoisen aikaan myös jouduin kuuden hengen huoneeseen, jossa olosta ei tullut yhtään mitään, kun olin niin hormonien heiteltävänä, mutta sain kuitenkin oman huoneen ilman huonetoveria, kun hoitajat tajusivat, etten kestä olla muiden kanssa. Seuraavalla kerralla hoksasin pyytää heti pienemmän huoneen ja sellaisen sainkin. :)

 

Muuten kyllä tunnelma osastolla sekä synnytyssalissa oli mukava. Kukaan ei ollut suoraan ilkeä ja itselle tuli sellainen olo, että siellä kuunnellaan ja otetaan kyllä huomioon. Suurin osa henkilökunnasta on kuitenkin inhimillistä ja ymmärtää tuoreen äidin mielenliikkeitä. Päällimmäinen tunne on, että KAKS:ssa on hyvä ja turvallinen synnyttää, vaikka kyseessä olisi vähän vaikeampikin raskaus. Itse kannattaa kuitenkin olla aloitteellinen ja käydä reilusti vauvalasta kysymässä, jos ei jotain tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vieraspaikkakuntalaisena synnytin KAKS:ssä (2008) ja jäi todella hyvät muistot. Itselläni meni vedet keskellä yötä, jonka seurauksena ottivat sairaalaan. Mieheni sai jäädä myös yöksi, vaikka minun sukulaisiani asuu Kajaanissa. Käytännössä mieheni oli koko ajan paikalla, kävi hieman lepäämässä ja hakemassa tavaroita sukulaisista. Synnytyksessä kätilö oli aivan ihana ja huomaavainen. Hän oli koko ajan paikalla, kun häntä tarvittiin. Tähän varmaan vaikutti myös se, että olin sillä hetkellä ainut synnyttäjä. Osastolla oli myös todella kivoja kätilöitä, mutta myös huonoja. 2008 vuonna osastolla sai käydä myös sukulaisia kylässä. Ei huoneissa vaan yleisessä aulassa, jonne voi tuoda myös vauvan. Huoneisiin pääsi ainoastaan perheenjäsenet (isä ja lapset). Kaiken kaikkiaan hyvät muistot jäi ja nyt tulevaa synnytystä jännitän siinä mielessä, että miten se hoituu kun edellisestä jäi niin hyvät muistot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kun kävitte Nadda ja PÄKÄ kirjoittamassa omat kokemukset! Mäkin aattelin nyt kirjoittaa tänne kun on vihdoin omaa kokemusta parin viikon takaa :grin:

 

Me tultiin vesien menon jälkeen synnärille (minä lanssilla, mies omalla autolla) sopivasti aamuvuoron vaihtuessa, eli saatiin "tuore" kätilö auttamaan. Synnytys kesti vajaat 8h eli saman kätilön avulla mentiin koko aika. Välillä oli muitakin auttamassa, kun ponnistusvaiheessa vauvan sykkeet lähti heittelemään ja nopeasti huone täyttyi lääkäreistä ja hoitajista. Mulla oli koko ajan silti turvallinen olo enkä osannut siinä edes pelästyä, tuntui että pidettiin hyvä huoli. Vauvan sykkeet normalisoituivat melko nopeasti joten "ylimääräiset" lähtivät muihin hommiin.

 

Tämä "vakiokätilö" osasi ponnistusvaiheessa kannustaa hyvin ja auttoi kivunlievityksessäkin, olen häneen kyllä tosi tyytyväinen. Hänen ehdotuksestaan olin useaan otteeseen suihkussa jumppapallon päällä, ja se auttoi tosi hyvin ekat tunnit. Sain myöhemmin epiduraalin koviin ja nopeasti eteneviin supistuksiin vaikka tarkoitus oli yrittää mennä ilman lääkkeitä. Kätilön ehdotuksesta kuitenkin otin, ja olin kyllä tosi tuskainen sitä odotellessa. Anestesialääkärillä kesti piikin tilaamisesta melkein tunti tulla laittamaan se. Tälle ei voinut mitään, kun häntä tarvittiin teho-osastolla leikkauksessa. Epiduraali ei kuitenkaan auttanut kipuihin oikeastaan yhtään, tai en ainakaan huomannut eroa. Lääkäri sörkki sitä pidemmän aikaa kohdalleen, ja tuntuu että meni ehkä silti väärään paikkaan. Eli turhaan tuli otettua se, toisaalta jos en olisi sitä ottanut, olisin koko ajan jossitellut että olisi pitänyt. Eli ehkä joku psykologinen vaikutus sillä oli?

 

Osastolla oli aivan ihanaa henkilökuntaa :lipsrsealed: Meitä hoiti varmaan n. 10 eri hoitajaa/kätilöä, joista yksi oli vähän yrmeä, muut aivan ihania. Apua sai aina kun pyysi, ja neuvoivat kyllä kädestä pitäen kaiken. Kyselivät myös minun vointiani ahkerasti, ja kun vauva joutui alussa hetkeksi keskolaan pienen koon & sokeriarvojen takia, kätilö lohdutti ihanasti. Hän myös tuli heti kertomaan kun vauva oli tuotu keskolasta osaston valvomoon "lämpölaatikkoon". Vauva sai pienen koon takia jatkuvasti lisämaitoa, mutta silti kannustettiin ja opastettiin koko ajan myös imetyksessä.

 

Hyvät aamu- ja iltapalat jäi myös mieleen :grin:

 

Kaiken kaikkiaan jäi tosi positiivinen kokemus KAKSista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaista KAKSissa on nykyään? Eikö kellään oo mitään uusia kokemuksia? :)

Tuntuu tää Savo ja Kainuu olevan hiljaista sorttia synnyttäjien osalta mikäli seuraa synnytyssairaalakokemuksia :D Mutta nyt alkais painaa vaakakupissa valinta ja oma sairaala ei kiinnosta pienintäkään tippaa. Kajaaniin taas olisi mahdollista saada henkistäkin tukea mukaan, joten kaipailisin vähän tietoa että onko edelleen elokuu kiireistä aikaa ja mitä se sitten KAKSin osastoilla tarkottaa kun kuitenkin synnytyksiä on alle 800kpl/v :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse vietin KAKSissa viisi vuorokautta 2012 synnyttämässä ja osastolla, ja juuri pari päivää sitten puolitoista vuorokautta keskenmenon takia samalla osastolla. Minulle jäi todella hyvät fiilikset näistä reissuista, vaikka omalta osaltani asiat eivät sujuneetkaan ihan niin kuin piti. Synnytyssalissa vietin puolitoista vuorokautta aikaa käynnistyksessä, suurin osa kätilöistä oli todella mukavia (vain yksi kätilö ei ollut niin mukava kuin olisi voinut). Sektioon mennessä minusta pidettiin hyvä huoli, ja sen jälkeenkin käytiin moneen kertaan tarkistamassa oloa. Osastolla oltiin sitten vauvan kanssa kolme vuorokautta, ja sain vauvan hoitoon automaattisesti paljon apua (olin niin kipeä ja huonossa hapessa että ensimmäinen päivä meni sumussa). Jälleen henkilökunnasta kaikki (yhtä lukuunottamatta) olivat todella mukavia, inhoan pyytää ihmisiltä apua mutta tuolla en tuntenut olevani taakka kenellekään avuntarpeeni takia. :)

 

Nyt osastolla ollessani yritettiin lääkkeillä ensin tyhjennystä, ja lopulta jouduin kaavintaan asti. Kaikki hoitajat olivat todella mukavia, ja hyvillä mielin lähden tulevaisuudessa taas KAKSiin synnyttämään jos vaan niin luoja suo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla nyt kaksi kokemusta Kainuun keskussairaalasta synnytysten osalta, ja peukutan! :)

 

Esikoisen kohdalla hommat ei menneet ihan niinkuin oppikirjoissa, ja osa kätilöistä oli hivenen leipääntyneen oloisia työhönsä. Anestesialääkäri oli kammottava, hän lähestulkoon kieltäytyi antamasta minulle puudutetta, syynä se etten hänen mielestään ollut tarpeeksi kipeä!  :dash2:  Mutta ponnistusvaiheeseen sattui aaaaivan ihana, nyt jo eläköitynyt naiskätilö! :) Hän tsemppasi minua kyllä hyvin! Osastolla viihdyin, oli rauhallista ja apua sai aina kun sitä tarvitsi!

 

Toisen lapsen kohdalla synnytys meni niiin hienosti, ihana kätilö joka oli mukana koko lyhyen synnytyksen ajan. Osastolla sai jälleen apua kun sitä pyysi, mutta aika itsekseen sai muuten olla lapsen kanssa. Ei se minua haitannut, mutta kun eräskin hoitaja minulle ihan itse pahoitteli, kun kaikki aika menee ensisynnyttäjien kanssa. Mutta minäkin vaan huikkasin et hyvässä muistissapa nämä jutskat vielä on, kun lapsilla ikäeroa himpun alle kaksi vuotta! :D

Jos jotain huonoa pitää sanoa, niin se ettei vierailijoiksi hyväksytä tosiaan muita kuin isä. Ei edes tuore isosisko saanut tulla katsomaan pikkuveljeään osastolle, ja se suretti minua ainakin kovasti. Hirmuinen ikävä oli muutenkin tyttöä ja kotia ja ja ja.. :| 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0