Sign in to follow this  
Followers 0
Kultakala

Ovulaatiotestit keskenmenon jälkeen

11 posts in this topic

Onko foorumilaisilla kokemusta ovulaatiotestien käyttämisestä keskenmenon jälkeen, milloin LH-huippua voi alkaa testailla ja antaako testi virhetuloksia hiljattaisen raskaustilan vuoksi? Itselläni on Clearbluen ovulaatiotestipakkaus kotona, mutta pienoiseksi yllätyksekseni huomasin, että testipakkauksessa lukee näin: "Älä käytä digitaalista Clearblue-ovulaatiotestiä, jos olet ollut hiljattain raskaana". Melko ylimalkainen ohjeistus... mitähän tarkalleen mahdetaan tarkoittaa hiljattaisella (yksi kierto, puoli vuotta... mitä?!), ja milloin keskenmenon saaneet voivat testiä sitten taas käyttää? Onko kenelläkään kokemusta/tietoa?

 

Minulla siis takana kkm viikolla 10 ja lääkkeellinen tyhjennys, joka onnistui vähän sinnepäin (suurin osa tavarasta tuli ulos, mutta jotain kudosta sinne ilmeisesti heti tuoreeltaan vielä jäi). Tyhjennyksestä on nyt aikaa 1,5 viikkoa ja vuoto loppui kokonaan jo viisi päivää sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloin käyttää ovistestejä vasta sitten, kun raskaustesti näytti puhdasta negaa. Oliskohan joku viitisen viikkoa lääkkeellisestä tyhjennyksestä, kolme ja puoli viikkoa kaavinnasta.

 

Mulla ei siis kaikki tyhjentynyt lääkkeellisesti, oletan että vasta siitä kaavinnasta voi laskea raskaushormonin lähteneen kunnolla laskuun, ainakin vasta sen jälkeen alkoi raskaustestin plussa hiipua..

 

Ei siis varsinaista tietoa, mutta olettaisin että silloin voi ainakin käyttää, kun raskaustesti näyttää negaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minäkin varmistin km:n jälkeen, että raskaustesti ei enää edes haamuile. Ovistestit toimi ihan moitteettomasti ja näyttivätkin plussaa 11pv ensimmäisen negatiivisen raskaustestin jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli jos minulle on tehty kaavinta viime viikon tiistaina, lasken siitä seuraavan tikutuspäivät, vaikka ennen kaavintaa minulla on ollut vuotoa? Nyt vuoto on siis loppunut kuitenkin. Onneksi!

 

Aloin nyt itse jälkikäteen miettimään että pitäisikö minun käydä jostain syystä terveyskeskuksessa tekemässä raskaustesti, kun olen tehnyt kotona ja kaksi erilaista, ja kummatkin näyttää negaa.. Ja kummankin tekemisessä oli viikko väliä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä en oikein tiedä, miten se menee. Mä käsitin niin, että koska mulla epäonnistui se lääkkeellinen tyhjennys (vaikka vuotoa tuli runsaasti) ja kaavinnassa vasta saatiin viimeisetkin raskausmateriaalit ulos, silloin vasta alkoi raskaushormoni kunnolla laskea.

Ja keskenmenon jälkeenhän kierto useilla pitenee (siis ainakin se ensimmäinen kierto), itselläni ovulaatio tuli 10 päivää myöhemmin kuin normaalissa kierrossa.

 

Mä sain lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen neuvolasta lähetteen terveyskeskukseen verikokeeseen, jossa olisi katsottu raskaushormonin määrä. En kokenut sitä kuitenkaan enää kaavinnan ja negatiivisen testin jälkeen tarpeelliseksi. Mutta jos haluat käydä tarkistamassa, saat varmaan neuvolaan soittamalla lähetteen! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Minulla siis on takana epäonnistunut lääkkeellinen tyhjennys, ja samoin todella runsas vuoto, vieläkin toisenkin tyhjennyksen jälkeen. Vasta kaavinnan jäkeen varmaan hormoni laski kokonaan.

 

Minäkin sain lähetteen että käydä 5-6 vk päästä verikokeissa että hormoni on varmasti laskenut. Kysyin sairaalassa miksi pitää, jos saman testin voi tehdä kotona. Hän meinasi että ettei tulisi väärinkäsityksiä... Noh, olen tehnyt nyt kaksi eri merkin testin tosiaan, ja eri aikoihin ja kummassakin hyvin selvä nega, joten tuskinpa menen kokeisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herkkä raskaustesti antoi tänään vielä haamujen haamun.

Ajattelin kuitenkin tänään koittaa mitä ovulaatiotesti sanoo. Ihan mielenkiinnosta ajattelin testata että näyttääkö ovistesti vahvaa plussaa ihan pienestäkin määrästä hcg:tä. Keskenmeno vuoto näyttäisi olevan loppu nyt, joten saa nähdä kuinka nopeasti raskaustesti lopettaa haamuilun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovistesti ei mittaa hcg:tä vaan luteinisoivaa hormonia (LH), joka siis kohoaa ennen ovulaatiota ja on koholla myös raskausaikana, mihin perustuu sen käyttäminen "raskaustestinä". Sen sijaan tuohon en osaa sanoa, milloin LH:n määrä laskee keskenmenon jälkeen, mulla tuli parin viikon jälkeen vielä lähes kontrollin vahvuista viivaa mutta mulla on PCOS joka voi osittain sekoittaa hormoneja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Aijaa, olin jotenkin ymmärtänyt että hcg ja lh ovat niin samantapaisia hormooneja ja sen takia ovistestillä voi testata myös raskauden. Aina oppii uutta smile.gif No, saa nyt kuitenkin nähdä mitä ovistestiin tulee, haluaisin jo päästä yrittämään uutta raskautta ja jättää keskenmenon aiheuttamat arvet taakseni.

 

muoks. Nyt on ovistesti tehty ja se näyttää suht vahvaa viivaa, mutta on kuitenkin huomattavasti vaaleampi kuin kontrolliviiva. Minulla on nyt 16 pvää. lääkkeellisestä tyhjennyksestä. Nyt vaan sitten ovista bongaamaan wink.gif

Edited by Ninnu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äsh, minä olen kohta tehnyt jo viikon testejä, vuoto on kyllä loppunut, päivän tullut tuhruvuotoa,sitten loppunut. Ja jos lasken parhaat hetket testata kaavinnan jälkeen ne olisi varmasti jo menneet..plaah. Taidan jättää testit tekemättä ja odottelen vain :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0