syksyn tyttö

kristillinen kasvatus

217 posts in this topic

Sen verran tämä nurisija palaa tähän surkuhupaisaan aiheeseen, että minua ei suinkaan haittaa jos täällä hyvässä hengessä positiiviseen sävyyn kyselee tai ihmettele miksi kasvatan lapseni kristillisesti. :) Se sen sijaan minun karvat nuosee pystyyn ja nurisija vaihteen päälle jos koen, että tänne kirjoitetut asiat ovat negatiivisessa tms. sellaisessa tarkoituksessa kirjoitetut tahi siis tekstistä rivien välistä ja riveiltä on luettavissa hyökkäävyyttä, negatiivisuutta tms. Ja jokainenhan tulkitsee lukemansa oman päänsä sisällä, joten siitä lienee turha kiistellä miten kukin tulkitsee tekstit. Uskonasiat ovat niin henkilökohtaisia asioita, että hyvin herkästi tulee nurisijavaihde päälle. Mutta minä ainakin myönnän olevani sen verran keskeneräinen ihminen, että joskus tulee nuristua syystä tai syyttä. Minulla ei ole enää lisättävää tähän enkä tästä aiheesta enää jatkaa.

 

Ja nyt aiheeseen! :)

 

Kiitos Martha lehtivinkistä. Olen sitä joskus selaillut, mutta tosiaan lehteä voisi nyt alkaa lukemaan. :) Saa antaa muitakin kirjavinkkejä! Kaipaisin vinkkiä hyvästä pienten lasten ensiraamatusta. Meillä on Suomen lasten Raamattu, mutta sitä en kyllä vauvan käsiin anna ettei sivut ole riekaleina. :grin:

 

Me ei siis vielä olla osallistuttu messuihin vauvan kanssa. Messu alkaa klo 17 ja poika menee nukkumaan yleensä klo 18-19 eli pakostakin nukkumaanmeno venyy. Ajateltiin uhmata nukkumaanmenoaikaa ja kokeilla miten messuissa käynti onnistuu. Mutta voi olla, että jos siitä tulee kauhea huutoa niin sitten jää kyllä messuilut väliin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla laukesi kyllä nyt hieman nurisijavaihde, vaikka alunperin en mitenkään negatiivisesti suhtautunut näihin uskonpohdiskeluihin. Tässä ketjussa aiemmin mainittu "Ateisti perheet" keskustelu oli mukamas hiekkalaatikko jonka reunalle kaikki mahtuvat, mutta koska käytännön tasolla näin ei olekaan, niin musta ois ihan kiva pitää myös tämä ketju vertaistukiketjuna (niinkuin ehkä aiemmin mainittiin) meille kristityille. Jos on ihmisiä jotka haluaa keskustella uskonkysymyksistä, niin sitten vois ehkä perustaa sille oman ketjun? Itseä ei kyllä enää kiinnosta.

 

Mutta siis, voikohan tota Perheiden ABC+-lehteä tilata jostain...? Mäkin oon joskus törmännyt joihinkin numeroihin ja tykkäsin kovasti. Täytynee googlettaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saa suositella myös hyviä lastenlaulu cd:tä tai muita hengellisiä lastenkirjoja.

 

Meillä on joku lasten käsiraamattu missä on normaalia paksummat sivut. Sitä ollaan välillä luettu, mutta vähän vanhemman kanssa olisi kiva, että tekstiä olisi enemmän. Tuo kirja mikä meillä on, niin siinä käydään "koko" Raamattu läpi, mutta on aika irrallisia todella lyhyitä tekstinpätkiä. Itse tykkäisin, että olisi ennemmin vain pari kertomusta, mutta niihin olisi paneuduttu vähän syvällisemmin.

 

Tuota perheiden abc-lehteä voi näköjään tilata vaikkapa seuraavalta sivulta (linkki menee pääsivulle)

http://www.abcplus.fi/node/35

Edited by anemone83

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mihin kirkkokuntaan olet vaihtamassa? En ole utelias, en girl_crazy.gif . Kyllähän sitä lapsi kuitenkin kuulee myös luterilaisuudesta vaikka kuuluisikin sun kirkkoon. Samoin mymös toisinpäin. Itsehän se pitää kuitenkin joskus valinta sitten tehdä mikä kirkkokunta on itselle se tärkein ja minkä opit tuntuvat parhaalta.

 

Ortodoksiksi. Lapset saa osallistua ehtoolliseen ihan kasteen jälkeen toisin kun luterilaisuudessa. Tästä syystä olisi kiva, jos lapsi saisi myös kasteen, niin hänen ei tarvitse olla ulkopuolinen. (Myös tietenkin muista syistä, kun itse koen sen olevan oikea, niin totta kai haluan, että lapsi on samassa seurakunnassa. ) Tulen kuitenkin olemaan se, joka lapsen kirkkoon vie. Itse en luterilaisissa jumalanpalveluksissa pahemmin käy, mutta olen ajatellut, että ainakin joululauluja voisi kirkkoon mennä laulamaan ja jos jotain lapsimessuja on. Johonkin seurakunnan kerhoonkin voisi mennä, vaikka ortokseillakin on. Alunperin ajattelin, etten lähde tästä "tappelemaan", vaan lapsi voi olla luterilainen, vaikka itse ortosoksisuudesta hänelle opettaisin. Mutta enemmänkin kuin ajattelen, sitä enemmän olen sitä mieltä, että haluan samaan kuin minä. No joo, mies ei uskalla vielä ajatella koko lasta, että ei tästä ole keskusteltu kuin minun päässä!

 

Lasten raamatusta tykkäsin itse pienenä. Sen muistelisin, ettei meillä kotona ollut, mutta jossain sitä luin; koulussa tai kirjastossa. Tuosta Perheiden ABC+ en ollut edes kuullut. Täytyypä tutustua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun ymmärtääkseni myös luterilaiset lapset voivat osallistua ehtoolliselle yhdessä vanhempien kanssa, kunhan lapsille on jotenkin selitetty mikä juttu se on. Ainakin yksi tuttava jolla on n.3-vuotias lapsi on menossa ehtoolliselle tämän kanssa, he ovat aktiivisia seurakuntalaisia ja ovat keskustelleet srk:n työntekijöiden kanssa aiheesta. :) Mutta periaatteessa siis vasta konfirmaation jälkeen saa itsenäisesti osallistua ehtoolliselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mie ja sisko ollaan ainakin osallistuttu vanhempien kanssa ehtoolliselle jo ennen riparia. Mutta me tosiaan tiedettiin mikä se juttu oli ja miksi ehtoollista nautitaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ ai, en tiennytkään, kuvittelin aina , että ripari on se raja. Varmaan johtuu siitä, kun ei meitä kirkkoon viety.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siunauksen saa kyllä ja ehtoollisenkin jos tietää mitä varten ehtoollinen nautitaan. Sen takia on yleensä ripari rajana kun siellä se käydään läpi.

 

Tuohon lehteen pitääkin tutustua. Kiitos anemone83 linkistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä menee taas offtopiciksi, mutta nyt tarvitsisin esirukouksianne:

Rv 11+4 ja paniikki päällä. Ylihuomenna on onneksi nt-ultra.

Tänään tuli hieman kirkasta verta. Pitää seurailla mihin suuntaan tilanne kehittyy. Kyllä jäi monta sydämenlyöntiä välistä vessassa.

 

Mieskin meni kertomaan kavereilleen perjantaina hiprakassa, vaikka oltiin sovittu ettei ennen nt-ultraa kerrota. :dash2:

 

Kyllä mä tiedän että tämä voi olla ihan vaaratontakin, mutta kun se alkoi tosi varottamatta. Ei kipuja, ei piehtarointia tai muutakaan sellaista ole tässä vuorokauden sisällä harrastettu, joka voisi vaaratonta vuotoa aiheuttaa.

 

Arvatkaa vaan tuleeko työnteosta tänään mitään? :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rautalankan ja pikkuisen puolesta rukoiltu. Jos on oikein kova huoli, soita neuvolaan ja kysy saisitko tulla kokeilemaan jos sydänäänet löytyisi. Monestihan noilla viikoilla voi hyvin jo tulla doplerilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie odottaisin nt-ultraa kun monesti noi ei myöskään kuulu ja silti kaikki on hyvin, varsinkin kun ei ole pitempi aika odottaa(vaikka se tunnetusti onkin pitkä). Siunausta teille.

 

Meillä oli eilen kastajaiset. Toivottavasti osataan kummien ja sukulaisten kanssa tämä poika kasvattaa kristilliseen uskoon niinkuin tahdoimme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihana uutinen Rautalanka girl_in_love.gif .

 

Osasivatko sanoa mitään syytä tuohon vuotoon? toivottavasti ei enää uusi ja pelottele noin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin voisin liittyä mukaan, kiva kun tällainen on perustettu. :) Ja ihana että on ketju jossa ei omista näkemyksistä tarvitse tapella.

 

Meidän perhe on ihan ev-lut. uskossa ja erityisesti minä osallistun aika aktiivisesti seurakunnan toimintaan. Meidän 3v esikoinen käy pyhäkoulussa joka järjestetään sunnuntaisin messun aikana, ja käy siellä nykyisin jopa ihan itse. Eihän tuo hirveästi vielä ymmärrä kaikkea, mutta pikku hiljaa uskonnollisia asioita on jo hänen kanssaan, ja aloitteestaan, pohdittu. Ja tykkää tietenkin käydä pyhäkoulussa kavereiden ja leikkien takia. Iltarukous luetaan joka ilta.

 

Mulle on tärkeää just se, että lapsikin ystävystyy myös muiden uskovien perheiden lasten kanssa, myöhemmässä elämässä on tärkeää ymmärtää ettei ole ainoa ja saada vertaistukea. Kuulun itsekin uskovien äitien rinkiin ja koen vertaistuen hirmuisen tärkeäksi näissä(kin) asioissa. Vaikka ystäväpiiriini kuuluu toki hyvin erilaisia maailmankatsomuksia omaavia ihmisiä, välillä on tärkeää saada jakaa ajatuksia ja lukea näistä asioista samanhenkisten ihmisten kanssa.

 

Mä tykkään kovasti Jukka Salmisen hengellisistä lastenlauluista. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole tainnut utolla odotuspuolella kommentoida, mutta Rautalanka, hyvä että kaikki on hyvin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myö käytiin eilen seurakunnan ekan vauvan kerhossa. oli ihan mukavaa tavata muita äitejä mutta kun on kummiskin seurakunnan juttu niin olisin kaivannut edes jonkun rukouksen tai laulun tai jotain hengellistä. Nyt ainut oli, että oltiin seurakunnan tiloissagirl_crazy.gif .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syksyn tyttö, olipa kummallista! Voisitko antaa palautetta? Kyllähän nyt seurakunnan toimintaan pitää hengellisyys kuulua, vaikka siellä kävisikin heitä, joille se ei ole tärkeää?!?! Suututtaa! Olisi vaikka joku hartaushetki ennen kuin kerho virallisesti alkaa, niin nämä muut voisi tulla sitten mukaan myöhemmin?

 

Dagmaria, tuo ABC-lehti vaikuttaa hyvältä. Jos olisit luterilainen, niin kehoittaisin miestä lukemaan uuden katekismuksen. Mutta koska lienet vapaista suunnista, niin varmaan tuo abc-lehti voisi olla hyvä. Entä olisi seurakunnassa lapsityöntekijää, jolla olisi hyviä vinkkejä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minustakin on aika ihmeellistä, jos ei edes seurakunnan kerhossa ole mitään uskonnollista sisältöä. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now