Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset synnytyksestä toipumisesta

464 posts in this topic

Tyhmä kysymys. Onko kirvely/kutina alakerrassa normaalia, vai voisko olla jokin tulehdus kehittymässä? En osaa oikein sanoa, tuntuuko haava-alueella vai vieressä, siellä on muutamia tikkejä parissa kohtaa. Synnytyksestä on vasta 1,5 viikkoa. Olen suihkutellut melkein joka vessakäynnillä, ilmakylvyt on jääneet vähemmälle.

 

Jatkuva siteen käyttäminen saattaa sekin tietysti ärsyttää, en tiedä onko kuitenkaan olemassa hellävaraisempaa kuin Vuokkoset Cotton.

Edited by Nori

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Hyvinkin voi olla kyse tulehduksesta, kannattaa varmaan soitella äitiysneuvolan terkalle ja kysyä miten toimia, kun jälkitarkastukseenhan sulla on vielä aikaa. Tikit kyllä saattavat aiheuttaa kutinaa paranemisvaiheessa ja haavat kirvelyä, mutta kannattaa käydä tarkistuttamassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En sitten käynyt tarkistuttamassa, mutta hoidin hiivatulehduslääkkeellä, jota sattui kotoa löytymään. Ja käytin Ceridal-öljyä, jos olisi kuivuudesta johtunut. En sitten tiedä, mutta oireet hävisivät. Tietysti haavatkin paranivat samaan aikaan eteenpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin viikko sitten ja selkä on ihan hemmetin kipeä. Ensin ajattelin kivun johtuvan edelleen siitä, että vauva oli avotarjonnassa ja kaikki synnytyskipu kohdistui myös selkään. Mutta nyt tajusin, että itse asiassa kipu on juuri siinä kohdassa, mihin minulle pistettiin kahteen kertaan epiduraali. Kipu ei ole lihaksissa vaan nimenoman jossain tuolla selkärangan tienoilla sisällä. Liikkuminen pahentaa kipua.

 

Onko muilla kokemusta selkäkivusta epiduraalin jäljiltä? Miten kauan tämä voi kestää?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla on ollut ja myös päänsärkyä/migreeniä plus jotain ihme hermonykimistä imetyksen yhteydessä. Lääkärit on vaan sanoneet, että oho empäs ole koskaan kuullut ja että tyyliin kaikenlaista voi olla (puhuin edellisestä kokemuksesta ennen toista synnytystä ja sen jälkeen sitten tuli kipua plus päänsäryt). Itse ajattelin sen ehkä johtuvan jostain pikkasen vuotavasta pistoskohdasta ja omin päin selvitin, että joku viikko-pari niitä oireita voi olla synnytyksen jälkeen. Sen ajan otin aika avokätisesti särkylääkkeitä, jotta jaksoin. Ja itsekseen vaiva sitten jäikin pois pikkuhiljaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys: voiko selkälihaksia alkaa treenata ihan normaalisti heti synnytyksen jälkeen? Ei kai tarvitse odottaa vatsalihasten palautumista tms ensin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole asiantuntija, mutta mun käsittääkseni selkälihaksia voi treenata pian synnytyksen jälkeen. Tosin sellaisia liikkeitä ei saa tehdä jossa ei syvät-vatsalihakset aktivoituu tai vatsa on alaspäin (esim. lankku tai nelinkontin). Hyvin pitkälle pilateksen ja joogan asiantuntijuudessa (myös raskauden- & synnytyksenjälkeiseen treeniin) kouluttautunut ystäväni neuvoi, että näitä vatsalihaksia aktivoivia treenejä ei pitäisi tehdä ennen kuin vatsalihasten välinen rako on kokonaan kuroutunut umpeen (saattaa kestää jopa vuoden).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Smultron! Hmm, ajattelin sellaista liikettä, jossa maataan lattialla mahalla ja nostetaan yläselkää ilmaan. En osaa itse arvioida, käytetäänkö siinä pinnallisia vatsalihaksia. Osaako joku sanoa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyin kaveriltani ja on kuulemma ihan ok liike. :) Muistutti vielä, että ennen nostoa pitää lantiopohjan lihakset ja syvät vatsalihakset aktivoida.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teillä muilla ollut sektion jälkeen turvotusta jaloissa? Sain synnäriltä sellaisen käsityksen, että se on aika yleistä. Kuinka kauan se on kestänyt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millä sut puudutettiin ? Mulla oli spinaali ihan normialatiesynnytyksessä ja mun jalat ei oo koskaan ollu sellaset turvonneet pullat kun nyt. Tänään vasta näyttävät siltä kun kuuluu, 9 pvää myöhemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Epiduraali oli. Turvotus laski noin päivää tuon viestin kirjoittamisen jälkeen aivan yhtäkkiä luultavasti tukisukkien ansiosta. Ruokalistalla oli kyllä myös ananasta ja vihreää teetä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kans jaloissa turvotusta sektion jälkeen, mutta se taisi muutamassa päivässä häipyä. En ainakaan muista, että sitä olisi merkittävästi enää kotiutuessa ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now