Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset synnytyksestä toipumisesta

464 posts in this topic

Vinkkejä lantionpohjalihasten treenaukseen kaipaillaan ... ja kuinka kauan kestää että ne palautuu normaaliksi vai palautuuko ikinä? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sit tissit on jotenkin tosi kamalasti suurentuneet kun tuntuu että KAIKKI paidat joita olen käyttänyt ennen raskautta on yhtäkkiä napapaitoja. :blink:

 

Mullakin paidat tuntuu kutistuneen. Tissit on kyllä jo räpsähtäneet siitä alkuajan jalkapallomaisuudesta, mutta edelleen paidat tuntuvat liian lyhyiltä. Ehkä se on sitten tuo isompi maha, joka sieltä helman alta yrittää tunkea esiin. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vinkit lantiopohjan treenaamiseen otettaisiin mielellään vastaan täälläkin.. synnytyksestä on kaksi kuukautta aikaa ja lantiopohjaa kovasti yritetään treenailla, mutta lisävinkit olisivat tarpeen.

 

Saitteko muuten sairaalasta jumppaohjeita mukaan? ja kerrottiinko teille laskeumista yms.?

 

Minä en ainakaan saanut mitään, eikä laskeumistakaan varoiteltu.. Neuvolassa tätä ihmeteltiin :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain sairaalasta jokusen ohjeen kuinka vois jumpata noita alakerran lihaksia.. Mutta jotenkin kaipaisin ihan käytännön kokemuksia ja vinkkejä. Mulla ponnistusvaihe oli pitkä, kesti 1 h. Oliskohan tällä vaikutusta siihen että lihakset kadoksissa aika pahasti ;) ja tää on oikeesti tosi kiusallinen vaiva... ja mitäs ne laskeumat sitten on :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain ohjeen lantionpohjan lihasten jumppaan. Muistuttaa aika pitkälti tätä ohjetta. Alotin jumpan n. 2vk synnytyksen jälkeen, kun epparihaava tuntui jo aika hyvälle, ja jumppasin ohjeen mukaan 5pv:nä viikossa aamuin ja illoin useamman kuukauden ajan. Jostain olen lukenut, että pitäis treenata läpi elämän, kun noi lihakset alkaa ajan myötä muutenkin löystymään, vaikka ei synnyttäisikään, mutta laiskuus iski, enkä ole muutamaan kuukauteen enää jaksanut treenailla, kun ei mitään ongelmia asian tiimoilta ole ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvà kun tuli luettua tàmà ketju, pitààkin alkaa taas jumppaamaan lantionpohjan lihaksia!

 

Mistà mahtaa johtua, ettà kyljellà maatessa, kun laitan jalat koukkuun, niin jonkun ajan pààstà ylempàà jalkaa alkaa sattumaan? Tai oikeastaan lonkkaa alkaa sàrkemààn ihan kamalasti. Mulle mahtuu kyllà kaikki vanhat housut ihan hyvin jalkaan, mutta onkohan tàà sittenkin jotain lantion levenemistà vai mità? Todella epàmukavaa, kun aina pitàà nukkua tyyny (tai mies :P ) polvien vàlissà...

 

Sitten turvotuksesta... Koska se menee ohi? Loppuraskaudesta jalat ja kàdet oli aina ihan turvoksissa, ja odotin synnytystà kuin kuuta nousevaa ettà turvotus menisi ohi mutta mità vielà!Juon paljon ja imetàn mutta kàsià ja jalkoja sàrkee etenkin iltaisin todella paljon. Sormuksetkaan ei mahdu sormiin, ja synnytyksestà siis 5,5kk. Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Neuvoja kaivataan, pliis!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on synnytyksestä aikaa 2 kk ja ei mene sormukset sormiin... Muualla ei turvotusta ole ja mietinkin että jääkö mun sormet tälläisiksi. Musta tuntuu että mulla on myös toi nivel suurentunut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla ihan sama juttu. Synnytyksestä 3kk ja sormuksia piti suurentaa <_< . Kysyin lääkäriltä, että milloin nivelet palautuu normaaliksi vai jääkö ne tällaisiksi ja vastaus oli, että joillain voi mennä vuosia palautumiseen :blink: . Kävin suurentamassa sormukseni, koska en halua olla ilman niitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla yhä aina silloin tällöin tuntuu tuolla alakerrassa ihan hirveätä painetta ja silloin on ikävä seistä tai kävellä? En osaa yhdistää tuota mihinkään (seksiin tai liikuntaan). Mistäköhän moinen voisi johtua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun täytyy sitten kanssa mennä suurennuttamaan sormuksia, koska en haluais olla vuosia ilman niitä... Mulla kävi muuten lantion kanssa samalla tavalla. Vanhat farkut ei mene jalkaan.. ja lantiolla ei juuri ylimääräistä "makkaraa" ole..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kuinka kauan teillä on kestänyt haavan alueen ja limakalvojen parantuminen?

Nimim. kohta 5 kk synnytyksestä ja vieläkin aristaa..

 

Suht normaalilta alko tuntua n. 9kk synnytksen jälkeen.

 

Vanhat housut meni jalkaan heti kun raskauskiloista (25kg/n.9kk) pääsi eroon, eli lantio lienee samankokoinen kun ennenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on mennyt nyt pari kuukautta omat farkut jalkaan, siis ne, joita käytin ennen raskaaksi tuloa. Sormuksista huomaan kans, että sormet on vielä turvoksissa tms. Aikaisemmin sormukset oli vähän liian isot, nyt sopivat. Tai oikeastaan luulen, että toi sormusjuttu johtuu siitä, että verenkierto on jotenkin tehokkaampaa. Aikaisemmin kesäisin sormukset oli aina suht. sopivat. Talvisin mua on aina palellut, mutta nyt oon käyttänyt koko talven toppia pitkähihaisen sijasta ja siltikin on väliin ihan sika kuuma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaippa munkin pitàà kàydà suurennuttamassa niità sormuksia, huokaus... Vaikka voi tuntuakin kummalta kun olen jo vuoden ollut ilman!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla myos on sormet turvoksissa edelleen. Kuivaharjaus on auttanut jonkin verran, ja tuntuvat menevan pikkuhiljaa pidemmalle ja pidemmalle. (pitaisikin taas aktivoitua harjailemaan...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kauanko teillä kesti ennen kuin kuukautiset normalisoitui synnytyksen jälkeen?

 

Mulla tuli ekat kuukautiset vajaa 3 kuukautta synnytyksen jälkeen, seuraava kierto olikin sitten 52 pv ja sitä seuraava 11 pv ja siitäkin kuukautiset kesti 8 päivää. Imetys loppui kokonaan, kun poika oli 3 kuukautta, mutta söin sen laatikollisen minipillereitä, jotka olin ostanut. Vaihdoin sitten takaisin tavallisiin e-pillereihin, kun minipillerit loppui (siinä toivossa, että homma normalisoituu) ja kuukautiset tuli ihan niin kuin pitikin, mutta kesti taas 9 päivää!! Aina mulla on kestäny 5 tai 6 päivää, mutta jääkö nää nyt oikeesti näin pitkiksi tai jopa pidemmiksi??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kaippa munkin pitàà kàydà suurennuttamassa niità sormuksia, huokaus... Vaikka voi tuntuakin kummalta kun olen jo vuoden ollut ilman!

 

Mulla ei itselläni ole asiasta vielä kokemusta, mutta kaverilla kesti yli vuoden synnytyksen jälkeen, ennen kuin sormukset menivät sormeen. Eli voipi olla, että jos nyt käyt suurennuttamassa sormuksia, ne ovat puolen vuoden päästä liian isot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä suurrennutin myös puolella koolla vihkisormusta - se puoli kokoa oli kriittinen kun ei mennyt niin ei mennyt :D. Kun lopulta sain raskauskilot pois (~25 kiloa) niin sormus on silti just passelin kokoinen, eli ei jäänyt isoksi, onneksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En siis olekkaan yksin sormusmurheitteni kanssa!

 

Vihkisormus vedettiin väkisin tuskaisesti pois raskauden viime metreillä ja ei todellakaan mene enää takaisin.. sain jotenkin kammon nyt tuosta tiukasta sormuksesta joka oli tosi ahdistava kokemus.. nyt en edes uskalla kunnolla kokeilla sormuksia kun pelottaa että jäävät kiinni..

 

Pidän nyt väliaikaisesti äitini vihki-ja kihlasormuksia ja mies on luvannut ostaa minulle "väliaikais"sormuksen. Mulla on nimittäin semmonen rubiinisormus, että ainakin kultaseppä sanoi että kivi voi haljeta jos sitä pienentää/suurentaa.. jotenki en uskalla vielä ainakaan mennä suurennuttamaan..

 

 

KYSYMYS: jälkitarkastuksessa huomattiin tulehdus johon syön nyt kahta eri antibioottia, onko muilla kokemuksia antibiooteista ja imetyksestä? Lääkäri sanoi että lääkefirmat kieltävät imetyksen mutta sanoi että Kätilöopisto suosittelee jne. Ahdistavaa juottaa toiselle antibioottimaitoa....

Share this post


Link to post
Share on other sites
KYSYMYS: jälkitarkastuksessa huomattiin tulehdus johon syön nyt kahta eri antibioottia, onko muilla kokemuksia antibiooteista ja imetyksestä? Lääkäri sanoi että lääkefirmat kieltävät imetyksen mutta sanoi että Kätilöopisto suosittelee jne. Ahdistavaa juottaa toiselle antibioottimaitoa....

 

Sama juttu oli mulla. Gynekologi sanoi että voi syödä, ja eipä siinä muita vaihtoehtoja ollut jos halusi parantua. Tosin antibiootti sai meillä vauvalle aikaan aivan karmeat vatsavaivat :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä yritin ensialkuun pumpata ja annettiin sitten korviketta, mutta eihän siitä mitään tullut -pumpulla en saa kuin käden ihan kipeäksi ja rinnat ei kunnolla tyhjentyneet seurauksena kahden päivän jälkeen maito alkoi vähenemään.

 

Oli tosi ahdistavaa ja surullista... en arvannutkaan kuinka suuri osa äitiyttäni on tuo imetys! Kun se "otettiin" pois niin tuntui että olen ihan kuka tahansa hoitaja... joo näin kävi. Kun maito alkoi vähetä pistin hommalle stopin ja aloin imettämään. Ei siitä nyt ole tullut kuin enemmän pieruja jotka herättää nukkuvan lapsen mutta muuten en ole huomannut muutosta-- Mietin vain kuinkahan tommoset antibioottimömmöt vaikuttaa vauvan vastustuskykyyn ja elimistöön jatkossakin? Huomaa varmaan että oli muuten meikäläisen ensimmäinen antibioottikuuri elämässä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulehduksesta: Mullakin on jokin synnytyksen jälkeinen tulehdus mutta sain vaan jotain voidetta vaikken imetäkään. Miksiköhän en saanut antibioottia?

 

Olikos niitä tulehduksia jotenkin eri asteisia kun en saanut muuta lääkettä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jos sulla oli vaikka kokonaan eri tulehdus? Mulla oli kohtutulehdukseen antibootit, mutta sitten taas hiivaan (paitsi se ei taida olla tulehdus :rolleyes: ) voide.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mietin vain kuinkahan tommoset antibioottimömmöt vaikuttaa vauvan vastustuskykyyn ja elimistöön jatkossakin?

Kannattaa varmaan syöttää vauvalle maitohappobakteereja, esim Rela-tippoja. Ne auttavat luomaan suolistoon hyvää bakteerikantaa. Mä olen ymmärtänyt, että vauvana hankittu suolistobakteerikanta olisi tärkeä myöhemminkin vastustuskyvyn kannalta. En nyt muista mitään yksityiskohtia, eikä varsinkaan ole antaa mitään viitettä.

 

Mä jouduin myös aloittamaan antibioottikuurin kun vauva oli viikon ikäinen, ja neuvolassa suositeltiin noita Rela-tippoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Jos sulla oli vaikka kokonaan eri tulehdus? Mulla oli kohtutulehdukseen antibootit, mutta sitten taas hiivaan (paitsi se ei taida olla tulehdus :rolleyes: ) voide.

 

Voispa ollakin hiiva, oireet ainakin ois sentyyppiset... Mutta terkka sanoi vaan puhelimessa että tulehdus mutta ei tarkentanut :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon syönyt antibiootteja sekä raskauden että imetyksen aikana ja lääkärin mukaan se oli ihan turvallista. Meillä ei antibiootit imetyksen aikana aiheuttanut vatsanpuruja, kun Aamu sai Rela-tippoja samaan aikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now