Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset synnytyksestä toipumisesta

464 posts in this topic

Kuinka kauan teillä on kestänyt, että linea negra hävisi? Vai hävisikö ollenkaan?

 

Mulla on jo pian 11kk synnytyksestä ja edelleen näkyvissä. On se onneksi jo pikkasen haalistunut, mutta mahtaako hävitä kokonaan ollenkaan :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^hyvä kysymys. Mulla edelleen ihan selvästi näkyvissä eikä näköjään kannata henkeään pidätellä, että se siitä pian häviäis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^mulla myös. On se haalistunut, mutta ihan selvä vieläkin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen yksivuotissynttäreitä viiva oli jo hävinnyt, mutta en kyllä kuollaksenikaan muista, milloin. :rolleyes: Pitkään se joka tapauksessa oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multa on revennyt osa tikeistä tuolla alhaalla ja siihen on tullut sellanen vako/kuja. Se on kai sattunut jo monta päivää sitten. Voiko sille enää tehdä mitään vai saanko mä nyt ison arven tuonne? :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullahan oli repeämässä paha tulehdus ja siitä johtuen osa tikeistä aukes. Mitään sille ei voitu tehdä joten se on nyt auki siitä kohtaa. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

No voi hitto, minä meinasin just tulla tänne kyselemään ton linea negran häviämisestä. Ei taida olla tänä kesänä biitsille bikineissä asiaa, karun näköinen "leikkausarpi" halkaisee koko mahan. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauva nukkuu ja kaipaan itse petiin joten pikaisesti kysymään.

Saitteko synnytyksen jälkeen jumppaohjeita? Milloinkas ne pitäs aloittaa?

 

Itse kävin synnärillä fysioterapeutin luennolla mutta kun muisti on mitä on ja taisi siinä silmätkin hieman painaa. Kun on ollut leikkaus niin aloitetaanko ne jumppaukset (vatsalihas) heti kun vaan kynnelle kykenee? Jotenkin olen tosi arka tän leikkaushaavan paranemisen suhteen, tai niiden alempien ompeleiden jne. Tuntuu että tekee jotain liikaa ja sitten toisaalta tuntuu että varoo liikaa, mitään ylimääräisiä kiinnikkeitä jne. en tuonne mahaan kuitenkaan halua. Niin ja joo, kaveri sanoi ettei ollut saanut mitään jumppaohjeita oman sektion jälkeen joten...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vauva nukkuu ja kaipaan itse petiin joten pikaisesti kysymään.

Saitteko synnytyksen jälkeen jumppaohjeita? Milloinkas ne pitäs aloittaa?

 

Kun on ollut leikkaus niin aloitetaanko ne jumppaukset (vatsalihas) heti kun vaan kynnelle kykenee?

 

Vatsalihaksia ei saa treenata heti sektion jälkeen. 7-8 viikkoa pitää vältellä kaikkea raskasta tekemistä, pikkuaskareita kuten tiskaamista ym. voi voinnin sen salliessa toki tehdä. Mutta vatsalihaksia ei todellakaan saa tehdä! Leikkauksessa vatsalihakset on viilletty poikki ja siinä voi jokainen järkeillä miten hyvin vatsalihakset paranevat jos niitä alkaa treenata ennen kuin paraneminen on riittävässä vaiheessa! Lisäksi pitäisi aina muistaa mennä makuulle kyljen kautta ettei rasita vatsalihaksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sektion jälkeen jopa puoli vuotta kandeis välttää treenaamista. Kysy tarkemmin jälkitarkastuksessa, mutta kannattaa, kuten Leonor sanoi, ottaa tarpeeksi iisisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, siis ohjeena on ollut ettei saa nostaa vauvaa painavampaa, vältää kurottelua jne. sängystänousu harjoittelut oli jo tokana päivänä leikkauksesta ja jatkuu edelleen kotona.

 

Olin siis siellä fysioterapeutin luennolla jossa käytiin läpi palautusvoimistelua huomioiden alateitse synnyttäneiden ja sectioäitien rajoitteita jumppaan. Ja totta, siellä käytiin läpi liikkeitä joita ei missään nimessä saa tehdä, enkä tarkoitakaan että punttisalillle lähtisin tai muuten revittelisin. Ne liikkeet oli sellaisia kevyitä, kokeillaan oman tuntemusten mukaan. Esim. se perusvatsalihasliike jossa noustaan selin makuulta polvet koukussa kädet niskan takana ylöspäin = nou nou. Paperilla saatiin ne jumppaohjeet joten ei ole muistin varassa se mitä siellä sanottiin että saa tehä ja ei saa tehdä.

 

Mutta tästä voi siis päätellä ettei palautumisjumppa ohjeita ole jaeltu joka paikassa. Täytyy kysellä sairaalasta jos tuntuu siltä.

 

Toivottavasti tämä nyt ei aiheuta suurta älämölöä kun kyselin tälläistä vaikka juuri olen ollut vatsa leikeltynä leikkauspöydällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo, niitä ohjeita ei tosiaan kaikkialta saa! :( Itse en saanut, joten jälkitarkastuksessa kysyin koska voisi mennä taas jumppaan, niin gyne sanoi, että kesän aikana voin aloitella kävely- ja juoksulenkeillä (sektio toukokuun alussa) ja kevyeen jumppaan sitten syksyllä vasta. Olis kyllä ollut tosi hyvä saada kirjalliset (ja suullisetkin, ei sen puoleen!) ohjeet sairaalasta!

 

Ja musta on erittäin fiksua kysyä - mielummin katsoa kuin katua, tässäkin asiassa! :)

Edited by Julia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös toukokuun puolivälissä tehty sektio, enkä sairaalasta saanut juuri ohjeistusta jumppailuun tai toipumiseen. Nyt jälkitarkastuksessa (8 vkoa synnytyksestä) kysyin lääkäriltä, ja sain ohjeet, että salilla voin treenata ihan huoletta, ja syviä ja vinoja vatsalihaksia voisin tehdä, mutta suoria vatsalihaksia en saisi harjoittaa vielä kahteen kuukauteen. Kävelylenkkejä aloin tehdä jo 6 päivää leikkauksesta, ja punttiksella kävin kokeilemassa 4 vkoa synnytyksestä - kevyesti tosin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin jälkitarkastuksessa heti viiden viikon kuluttua sektiosta ja lääkäri ohjeisti, että siitä eteenpäin normaalia elämää kaikin puolin. Eli tosi erilaisia ohjeita. Tosin eipä musta oikein vielä siinä vaiheessa tuntunut mukavalta ajatus vatsalihasten treenaamisesta. Muuten kyllä toimin ihan kuin ennenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli mieleen noista lantionpohjan lihaksista. Mun oma lääkäri/kätilö sano et heti pitää alkaa tekeen lantionpohjan lihaksia ni toipuminenki on nopeampaa (eri asia tietenki jos on repeämiä tms.). Kun ensimmäinen lapsemme syntyi tuo meinas unohtua mutta aattelin kokeilla nyt kun toinen lapsi on syntynyt..Onko kukaan huomannu ite et tuo lantionpohjan lihasten treenaaminen nopeuttaa toipumista synnytyksestä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

On ihan tutkittu juttu, että jo odotusaikana kannattaisi tehdä niitä lantionpohjanlihasten jumppaliikkeitä. Sillä on kauaskantoisempiakin seurauksia, kuin välitön synnytyksestä toipuminen, se vaikuttaa jatkossa mahdollisiin virtsankarkailuongelmiin.

 

Ja vaikka olis tikattuja repeämiäkin, niin olis niitä silti hyvä varovasti tehdä, hissuksiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leikkaushaavassa oli 4 tikkiä, ne otettiin vajaa viikko synntyksen jälkeen pois. Haava oli auki toiselta puolelta. Olin kuitenkin jaloillani menossa jo 3 vko synnytyksen jälkeen, vaikka toi haava ällöttikin ja aivastaminenkin sattui. Mutta ei niin, että olisin paikoilleni jäänyt. Kunnolla voin sanoa parantuneeni vasta noin vuosi synnytyksen jälkeen! Haavakin tuolloin jo lähes näkymätön.

 

Tytöltä tuli alas tikkejä, mutta niitä ei otettu pois. Olin niin kipee, etten pystyny istumaan 2 kk kunnolla. Ja vasta tuossa 6 kk synnytyksestä pystyin olemaan niin kuin mitään ei olis tapahtunukaan. Olin tosi kipee ja sattu ihan kamalasti. Pahempi oli tää toinen synnytys kuin tuo leikkaus ekalla kerralla.. Nyt en pystyny käymään edes kaupassa, kun en pystyny kävelee. Eka kertaa kaupassa kävin jouluostoksilla 4 kk synnytyksestä!! Ei menny hyvin!..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys

Viikko synnytyksen jälkeen vointi on mahtava mutta epparihaava ja koko seutu muutenkin on erittäin hellä. Ison mustelman vuoksi joudun käyttämään paksuja siteitä vaikka vuodon takia pienimillä pärjäisi. Joten koen nyt uudenlaista kirvelyä jota ei mielestäni johtuu tikeistä vaan siitä että limakalvot ei siedä jatkuvan siteenkäyttöä. Ilmakylpy ei enää auta kun varsinaiset haavat ovat kuivia ja hyvin alkaneet parantunmaan. Joten kysyisin, voinko parantaa oloani ja käyttää aina (tai edes silloin tällöin) vessankäynnin ja vesipesun jälkeen ihoa kosteuttavaa öljyä, esim Ceridial?

 

(Kiroan, että käytin ohuempiä Always siteitä. Saan kutiseva ja kirvelevä olo jos niitä käytän kuukautisten aikana joten kuinka voin olla niin typerä että menin käyttämään niitä synnytyksen jälkeen. Nyt on siirretty takaisin superpaksuihin tehoimujen pariin)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heräsipä tässä kysymys epparista.

Eli synnytyksestä on nyt aikaa reilu pari viikkoa ja eppari siis leikattiin. Haava on ihan hyvän tuntuinen (ts. ei satu tai juuri muutenkaan tunnu normaalielämisen yhteydessä), tikitkin ovat jo ainakin osittain sulaneet pois. Voiko tässä vaiheessa mennä saunaan? Sairaalassa ei kukaan sanonut saunomisesta mitään, enkä huomannut kysyäkään. Nyt kuitenkin tarjoutui tilaisuus päästä viikonloppuna saunomaan ja mieli tekisi ottaa tarjous vastaan :) Mutta uskaltaako, tietääkö kukaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ohjeisti neuvolan vanhempi terkka, että saunaan vasta kun jälkivuoto on loppunut. Taisin kyllä käydä heti kotiin päästyä hetkisen löylyissä lämmittelemässä. Tulehdusta tai muutakaan oiretta ei tuosta tullut. Epparia ei sen puoleen ollut, eikä muutakaan tikattavaa. Selvähän se on, että niin kauan kuin on vuotoa, on myös avohaava, joka voi tulehtua ja lämpö ei ainakaan vähennä mahdollisuutta.

 

Eli kävisin kyllä saunomassa, mutta vain pikaisesti aluksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole vielä mitään omakohtaista kokemusta, mutta tuli mieleen Marthan kirjoitusta lukiessa, että voisko kestositeistä olla apua tuohon ongelmaan? Ne ainakin käsittääkseni hengittävät vähän paremmin eivätkä hautoisi niin pahasti.

 

Vielä OT: Mua itseäni hirvittää jo valmiiksi siteiden käyttäminen jälkivuodossa, kun muutama vuosi on mennyt niin mainiosti kupitellessa. Tietysti ymmärrän, ettei kuppia tulis varmaan mieleenkään sinne synnytyksen jälkeen tunkea. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kupin ohjeissa luki, ettei saa käyttää synnytyksen jälkivuotoon tulehdusriskin vuoksi. Eli kai se on sit vaipoilla pärjättävä, vaikka kupitteluun oon kans tottunu jo pidemmän aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta, Jonski! :)

Uskaltauduin tänään sitten saunomaan ja kyllä olikin mukavaa, kun pääsi löylyihin ekaa kertaa kolmeen viikkoon. Haava ei ainakaan ilmaissut olevansa saunasta pahoillaan, mutta katsotaan kuinka reagoi pidemmällä tähtäimellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Martha, minulle ainakin hoitajat suosittelivat Ceridalia repeämien hoitoon, pitää limakalvot kosteana. Eiköhän tuota saa laittaa vaikka joka vessareissulla, kyllähän siitä osa imeytyy pois siihen siteeseenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistä tietää onko verinen vuoto alkavat kuukautiset vai vielä jälkivuotoa? Mulla synnytyksestä vain kuutisen viikkoa ja osittaisimetyksellä mennään. Jälkivuoto alkoi hiipumaan noin viikko sitten ja parina päivänä sitä ei ole ollut lainkaan. Eilen alkoi tuntua sellaista kuukautisia enteilevää jomotusta ja tänään alkoi tulla pientä veristä vuotoa. Eikö olisi aika aikaista kuukautisten alkaa? Ei kyllä huvittais ollenkaan!

 

Tuskin tämä on merkki mistään tulehduksesta? Mulla ei ole repeämät vielä ihan parantunu ja siksi huolehdin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now