Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Hiirulainen85

Lääkkeellinen tyhjennys

29 posts in this topic

Menen lääkkeelliseen tyhjennykseen ensiviikolla ja ajattelin että minkä kokoinen se pilleri on minkä joutuu nielemään? Saako sitä kenties pureskella? tai saako sitä mitenkään muuten kuin pillerinä? Minulle tulee aivan mieletön oksennus refleksi kun yritänkin niellä pilleriä.. Ikään en ole pilleriä alas saanut.. Mikä neuvoksi? Olisi kuitenki kiva jos saisin sen pillerin jotenkin alas... Jos vaan joku voisi asiaa valaista edes että onko se minkä kokoinen niin olisi kiva :) Ja tuleeko siitä kamalat kivut ja miten niitä kipuja voi lieventää minun kohdallani ku en edelleenkään saa pillereitä alas???? :( (tämä ei ole mikään pelleily viesti, vaan ihan tosi juttu!!) Joten pyydän asiallisia kommentteja. Kiitos :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sellainen piti vielä kysyä että olisin ehkä kaavintaan halunnut mutta rupesin miettimään että vahingoittaako kaavinta kohtua???! Olen kerran aiemmin ollut kaavinnassa, niin voiko toinen kaavinta vahingoittaa kohtua jotenkin?? Olen niin epätiedossa näiden asioiden kanssa että ihan v*tuttaa!! :( Voiko se toinen kaavinta vaikuttaa tuleviin raskauksiin? Voiko km riski suurentua??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli viime tammikuussa lääkkellinen tyhjennys raskausviikolla 11+0. Alkio vastasi viikkoja 8+2, eli kyseessä oli keskeytynyt keskenmeno. Kaavintaa ei edes ehdotettu, vaan lääkkeet tuntuvat ainoalta vaihtoehdolta, ja kaavinta olisi tullut eteen vasta sitten, jos tyhjennys ei olisi onnistunut.

 

Kaavinta on kohdulle kyllä lääkkeitä rankempaa, ja siitä voi ilmeisesti jäädä kudoksiin vähän jotain "arpea", joka saattaa tulevissa raskauksissa vaikuttaa alkion kiinnittymiseen. Ei se kuitenkaan suoranaisesti mitään lapsettomuutta aiheuta, mutta sitä kyllä yritetään monesti välttää, jos vain suinkin mahdollista, ja lääkkeellistä tyhjennystä voidaan yrittää.

 

Minulla lääkkeitä ei tarvinnut niellä, vaan neljä ihan kunnon kokoista tablettia laitettiin emättimeen. Toisaalla voi olla käytäntönä esim. ottaa ensin pari tablettia suullisesti ja muutaman tunnin päästä laittaa lisää emättimeen, mutta nielemättäkin onnistuu siis ihan hyvin. Jos keskenmenovuoto on alkanut jo runsaana, saattaa se heikentää lääkkeiden tehoa emättimessä, jolloin parempi vaihtoehto on kyllä koittaa niellä ne.

 

Lääkkeellinen tyhjennys aiheuttaa usein runsasta, hyytymäistä vuotoa (joka voi jatkua alkurysäyksen jälkeen kohtuullisena muutaman viikonkin), sekä usein aika kovia kramppeja. Minulla ekan illan kivut vastasivat tosi pahoja menkkakipuja, mutta selvisin niistä ihan kunnialla pekän panadolin ja lepäilyn voimalla. Särkylääkkeitä kannattaisi syödä kunnon annostuksella niin kauan kun krampit ja kivut jatkuvat, etenkin ibuprofeiinia (esim. buranaa), jotta kipu pysyy hallinnassa jos kohtu esim. tulehtuu. Lääke myös estää jonkin verran kohtutulehduksen mahdollisuutta. Tässä valossa kaavinta saattaa vaikuttaa aika "helpolta", koska se on kuitenkin niin pian ja suht kivuttomasti ohi, mutta itse valitsisin silti lääkkeellisen tyhjennyksen toistekin, jos sitä suositeltaisiin ja sellainen tilanne tulisi vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei! Eli siis ei välttämättä tarvii niellä mitään pilleriä? (itselläni on vieläpä kaikenlisäksi kauhea oksennuspelko. En nyt muista sen oikeaa nimitystä mut kummiski..) Ja varmaan saa jonkun kipupiikin tai jonku lihakseen jos tuntuu että on kamalan kipeä? Joo, olihan se sillon kaavinta helppo ja nopea toimenpide ja menisin toistekki toki, mut pelottaa vaan se että se toinen kaavinta vaikuttais jotenkin kohtuuni.. :( Joissain paikoissa josta olen lukenut niin kerrotaan että jos on 3 kertaa käynyt kaavinnassa, se voisi vaikuttaa jo jotenki kohtuun mut ei yksi kerta tai kaksikaan.. En sit tiiä.. Mitä uskoo ja mitä ei.. -.- Mut kertokaa lisää ja valaiskaa mua että onko se oikeasti kaavinta haitallista kohdulle ja edellenkin noista hiivatin pillereistä.. -.- Että onko kukaan muu saanut vaan kohdunsuulle lääkkeet vai onko joutunu kans nielemään.. kokemuksia kiitos :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jäi taas kysymättä että mistä sen sitten tietää jos kohtu on jotenkin vahingoittunut/vahingoittuu kaavinnassa?? Näkeekö sen esim. gynekologi tutkimuksissa vai miten?? Huoh..Näitä kysymyksiä.. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hiirulainen85Mulle annettiin tabletit (ei mitään pieniä) kotiin ja itse ne myös laitoin kohdunsuulle (tai sinne päin...), ei siis tarvinnut niellä. Kunnon buustin kipulääkkeitä otin samaan aikaan cytotecien kanssa, joten en osaa kommentoida, minkälaiset tuntemukset olisivat olleet ilman niitä. Mutta kipuja ei mulle kyllä juurikaan tullut, pientä nippailua vaan. Sen sijaan vuoto alkoi nopeasti tosi runsaana. Koska kohtu ei järjettömästä vuodosta huolimatta tyhjentynyt raskausmateriaalista (kauhea sana!), päädyttiin kaavintaan.

 

Siihen, miten kaavinta tai useammat voisivat vaikuttaa tuleviin raskauksiin, en tiedä sanoa mitään...

 

Tsemppiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syvät pahoittelut keskenmenostasi, Hiirulainen :( Vastaan tuohon pilleriasiaan omalta kohdaltani sen verran, että minulla ne kaikki laitettiin emättimeen. Ymmärtääkseni ne laitetaan ensisijaisesti sinne, mutta jos vuoto on oikein runsasta, on pillerit syytä niellä juuri siksi, että tulevat muuten veren mukana liian nopeasti ulos eivätkä ehdi vaikuttaa.

 

Itse kärsin aikanaan suurista vaikeuksista niellä minkäänkokoisia pillereitä. Kyse oli niin vahvasta psykologisesta ongelmasta, että pelkkä tietoisuus suussa olevasta pilleristä teki nielemisestä lähes mahdotonta (vaikka kyllähän sitä normaalisti syödessäänkin nielee jatkuvasti paljon isompia paloja). Minulla tähän auttoi lopulta melko yksinkertainen keino - mustikkakeitto. Oletko Hiirulainen kokeillut niellä pillereitä mustikkakeitolla? Nesteen seassa pillerin tuntee ja jogurtit ja vastaavat taas ovat juuri sen verran paksua seosta, että nielemiseen joutuu tekemään hieman töitä ja taaskin se pilleri löytyy sieltä seasta. Mutta mustikkakeitto on koostumukseltaan juuri passeli, sen avulla olen oppinut nielemään sittemmin jopa kapseleita. Moinen olisi takavuosina ollut minulle täysin ennenkuulumaton suoritus.

 

Tsemppiä ja toivottavasti tästä vinkistä on sinullekin apua!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos noita lääkkeitä otetaan suun kautta, niin yleensä niin, että laitetaan kielen alle ja odotetaan liukeamista. Ei siis tarvitse niellä mitään.

 

Ja tosta ongelmasta kannattaa puhua suoraan lääkärille, jotta voi mahdollisesti yrittää lievittää kipua jollain toisella tavalla, jos panacodit tai ibuprofeiinit eivät mene alas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä lääkkeellinen tyhjennys meni niin, että polilla piti niellä mifegyne-merkkinen tabletti ja kotiin sai seuraavaksi päiväksi cytotec-tabletteja, jotka laitettiin alakautta. En mitenkään muista oliko tuo eka tabletti iso, ei jäänyt mieleen. Voi olla, että sitä ei ole pakko ottaa, koska aiemmin vastanneet eivät sitä ole ilmeisesti saaneet. Lisäksi sain särkylääkkeitä mukaan. Panacodia saa myös poretablettina (pyydä resepti) ja buranaa ja paratabsia ainakin sellaisena flunssajuomajauheena (ks. että vaikuttavan aineen määrä vastaa tablettia), jos tablettia ei voi ottaa. Cytotec aiheuttaa supistuksia, joten kipu on sellaista voimakasta kuukautiskrampin tapaista ja mielellään kyllä ottaa kipulääkettä. Mifegynestä ei tullut mitään kipuja (avaa muistaakseni kohdunsuun) ja itsellä jo se sai aikaan tyhjennysvuodon.

Muoks. cytotecin voi muistaakseni pilkkoa kahteen tai neljään osaan, jos joutuisit nielemään. Se on muistaakseni pinnalta karhea ja kulmikas tabletti, ei varmaan mikään helpoin nielaistava kokonaisena.

Edited by Kamilla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy vielä yllä mainittuun viitaten lisätä, että sain itsekin suun kautta otettavan Mifegynen päivää ennen Cytoteceja. Mifegyne oli kooltaan muistaakseni jotain perus-Aspirinin luokkaa. Tämä lääke pehmentää ja avaa kohdunsuuta, mikä saattaa osalla jo käynnistää tyhjentymisvuodon. Itselläni kävi juuri näin, ehkä noin 5 tuntia Mifegynen ottamisesta tuli helvetilliset kivut ja sitä myötä raskausmateriaalia ulos. Ei kaikkea, mutta ilmeisesti suurin osa kuitenkin.

 

Ryöpsäys oli omasta mielestäni niin vähäinen eikä vuoto kestänyt kokonaisuudessaankaan kuin ehkä 10-15 minuuttia, että en siinä hetkessä tajunnut sen olleen muuta kuin alkua. Seuraavana päivänä sain sairaalassa kolmeen otteeseen Cytotecit ilman mitään vaikutusta (no joo, kipua muttei muuta, ja kipukin paljon vähäisempää kuin edellispäivänä) ja koska vuotoa ei tämänkään jälkeen oikeastaan tullut juuri lainkaan, jouduin ultrattavaksi. Kaavinta-aikakin oli jo varattuna, mutta lääkärin (ja minun) suureksi yllätykseksi kohtu oli tyhjentynyt eikä kaavintaa tarvittukaan. Tämä siis vain pienenä esimerkkinä siitä, että aina vuoto ei ole edes massiivista, joskin näin niukka vuotaminen on lääkärin mukaan perin harvinaista.

 

Mutta Mifegyneen vielä palatakseni, minulle se tarjottiin automaattisesti mutta samalla lääkäri sanoi, ettei se ole välttämätön. Sillä vain pyritään siihen, että kohdunsuu on Cytotecien laittamisen aikaan jo valmiiksi pehmentynyt, mikä nopeuttaa tyhjentymisen käynnistymistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

KIITOS! Kun kerroitte omista kokemuksista! Eli voin myös ihan hyvin sanoa lääkärille että haluan vain ne cytotecit alapäähän..? tai että saisin sen pillerin edes liueta kielen alla? :) Huh! Helpotti kovasti! Tiedän että jotkut nauravat varmasti haljetaksee asti jutulleni mutta mielestäni tämä ei ole mitenkää naurun asia.. Olen kärsinyt tästä nielemisvaikeudesta koko ikäni ja se kieltämättä vaikeuttaa jossain määrin elämääni.. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kultakala Tuli mieleeni kysyä että miten siis otat pillerin mustikkakeiton kanssa? Laitatko ensin vaan sen pillerin suuhun ja keittoa perään? Vai miten? :) Kuulostaa tyhmältä joo.. mut kiinnostaa tietää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Itse asiassa toisinpäin, ensin keittoa suuhun ja sitten ujuttaa sen pillerin sekaan :) Jos laitan ensin pillerin, tunnen sen liian hyvin sieltä keiton seasta. Kaupan valmiskeitto (taitaa olla Valion, saa sekä litran purkeissa että pienemmissä kierrekorkillisissa) on parasta mahdollista, just sopivan sakeaa muttei liian. Heh heh ja täytyy kyllä myöntää, että melkoisen kaistapäiseltä tämä kuulostaa, kun sen ihan näin kirjalliseksi ohjeeksi muotoilee ;) Noh, reseptihän se on tämäkin...

 

2 rkl mustikkakeittoa

1 pilleri

 

Laita mustikkakeitto suuhun. Älä nielaise. Aseta pilleri huulten välistä sekaan, mutta varo valuttamasta mustikkakeittoa rinnuksillesi. Psyykkaa itsesi nielaisemaan. Nielaise. Toista tarvittaessa.

 

:girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kultakala Mainio juttu varmasti! En ole kokeillut vielä mutta täytyy kyllä joskus kokeilla :) Jotkut varmaa ajattelee että hullujen hommaa, mut resepti on ainaski hyvä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Lääkkeellisestä tyhjennyksestä ei ole kokemusta, mutta pillereiden nielemisessä on mullakin ongelma! Usein joudun pureskelemaan pillerit tai leikkaamaan pieniksi paloiksi. Sellaset muoviset kapselit menee ihan hyvin, koska ne liukuu tai ainakin näin olen kertonut itselleni, mutta kaikki muut on vaikeita. Oli OT, mutta pakko jaksaa pillerisympatioita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli 04/2010 keskeytynyt keskenmeno ja sain pillerit (Cytotec) kotiin. Ensimmäinen laitettiin emättimeen ja kahden tunnin päästä yksi tabletti piti antaa liueta kielen alla ja jälleen toinen tabletti kielen alle kahden tunnin jälkeen. Sain myös Panacod-särkylääkettä, joten en kärsinyt kivuista kovin paljon. Tavallaan oli hyvä, että oli kipuja ja voi keskittyä niihin eikä siihen kamalaan ajatukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten sinulla hiirulainen meni tyhjennys?? Itselläni on sama tilanne että pitäisi mennä lääkkeelliseen vaan nielemisestä ei tuu mitään.. Kirjaston kissaSaitko ollenkaan sitä mifegyneä? sitä joka valmistaa kohtua?? Vai voiko sen oikasti saada vain sillee että pelkät cytotecit emättimeen ja liukenemaan kielen alle? Tai tietääkö kukaan oikeasti että saako sen mifegynen pureskella tai antaa liueta suussa?? tai että koko mifegyneä ei tarvi ottaa?? Kertokaa pliis!! oon itekki aivan paniikissa täällä, että onnistuuko se lääkkeellinen kun en oo ikää saanu pillereitä alas.. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä, onko tästä apua, mutta mulle annettiin pelkästään neljä cytoteciä emättimeen laitettavaksi. En saanut ollenkaan mifegynea. Myöhemmin sitten kyllä epäiltiin, että lääkkeellinen tyhjennys olisi siksi epäonnistunut, kun en tosiaan saanut lainkaan kohtua valmistavaa lääkettä mutta mistäpä sen tietää, että mikä johtui mistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mekh Jos saan kysyä että miksi et saanut mifegyneä? Vai onko sinullakin nielemisongelma? Ajattelin että kokeilisin sitä lääkkeellistä ilman mifegyneä.. Sanon lääkärissä että ei ole mitään mahiksia että saisin pillerin alas ku en ole IKINÄ saanut edes e-pilleriä.. :( että jos saisin vaan me cytotecit.. parempi että ne kans antaa tehä sit sillee ku en välttis kaavintaa haluu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei oo nielemisongelmaa. Mä sain lääkkeet yksityisellä eikä siellä missään vaiheessa puhuttu mifegynestä. En siis tiedä, miksei siitä puhuttu ollenkaan enkä silloin itse ollut vielä tietoinen siitä, että sellainen lääke on olemassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No onpas jännä kyl. Jos se sitten on niin että sitä ei VÄLTTÄMÄTTÄ ole pakko ottaa.. tai jotai.. Minä en ainakaan tule ottamaan sen tiedän ku pillereitä ei saa alas.. (kuulostaa kyl idioottimaiselta) Mut ei sille voi mitään. Tiedän omat rajani. Sanon kyllä lääkärille että ennemmin haluan lääkkeellisen kuin kaavinnan mut ilman mifegynee.. Parempi onnistuu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kaavinnan yhteydessä ainakin otetaan mifegeye. Itse otin edellisenä iltana.

Edited by Nappula

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulle tehtiin kiireellinen kaavinta ja sitä ennen ei tarvinnut ottaa mitään. En ole ihan varma, mutta Jorvissa ainakin on kai suurelta osalta luovuttu Mifegynen ottamisesta. Kuulin jotain sen suuntaista joskus.. Mulla oli ensin lääkkeellinen tyhjennys ja sitäkään ennen ei tarvinnut ottaa Mifegyneä.. Kaavinta ja lääkkeellinen olivat siis molemmat Jorvin kautta. Mutta en ole varma, miten suunnitellun kaavinnan kanssa sitten on..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulle tehtiin suunniteltu kaavinta juurikin Jorvissa eikä mulle annettu/tarjottu mifygeniä. Kävin siis yhtenä maanantaina kontrolliultrassa Jorvissa, kun lääkkeellisen tyhjennyksen epäonnistuminen oli ensin todettu yksityisellä ja heti seuraavaksi päiväksi sain jo kaavinta-ajan. Ennen kaavintaa en saanut muuta lääkitystä kuin buranaa ja se annettiin noin 30 min ennen toimenpidettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi lääkkeellinen tyhjennys toissapäivänä ja se on sujunut kaiketi ihan käsikirjoituksen mukaan. Lähinnä vaan ihmetyttää, voiko tuo operaatio aiheuttaa muita vatsavaivoja? Tuntuu, että suolistoon koskee ja että vatsan toiminta on jotenkin omituista. Osittain ummetusta, osittain ihan päinvastoin. Vai onko tässä vaan joku pieni vatsapöpö samanaikaisesti riesana? Sinänsä mahdollista, sillä olin vastikään matkalla ja päällä on kaiken lisäksi myös flunssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0