Sign in to follow this  
Followers 0
Ame

Vuodot keskiraskaudessa

8 posts in this topic

Löysin hyvän ketjun alkuraskauden vuoteluista, mutta nyt haluaisin kuulla, millaisia kokemuksia verisestä vuodosta muilla on keskiraskauden ajalta. Alkuraskaudessa monenlainen vuotelu on tosi yleistä, mutta usein keskiraskauteen siirtyessä vuodot hellittävät, ja toisaalta vielä ilmetessään aiheuttavat myös enemmän huolta.

 

Millä viikoilla vuotoa oli, millaista, kuinka paljon ja kuinka kauan? Oliko sitä ollut myös alkuraskaudessa?

Liittyikö vuotoon muita erikoisia oireita tai jonkinlaisia kipuja?

Miten kävi - löydettiinkö vuodolle syytä, vihjasiko se jostain hälyyttävästä vai jäikö se ikuiseksi arvoitukseksi?

Kävitkö ultrassa tai lääkärissä ja millaisia neuvoja sait vuodon suhteen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaankin itse samantien. (Varoitus: sisältää tarkkaa eritteiden kuvausta!)

 

Olen suunnilleen 15 viikkoa raskaana. Tänään aamulla heräsin pikkarit ja reidet märkänä ja säikähdin sen olevan verta, mutta se olikin kirkasta, vain ihan aavistuksen punertavaa/rusehtavaa vettä. Outoa! :huh: Hiippailin vessaan, vettä tiputellen, ja siellä ulos lötsähtikin lisäksi lusikallinen vanhaa, ruskeaa verta. Tämän jälkeen se "vesikin" muttui ruskeammaksi "kuraksi". Laitoin phs:n housuun enkä ole vähään aikaan uskaltanut katsoa, miten tilanne on edennyt, mutta eipä vuoto ole ainakaan huomattavasti runsastunut. Huolestuttaa. :(

 

Vuotelin noin lusikallinen vanhaa verta muutaman päivän aikana myös joskus olikohan rv11, mutta sille ei ollut mitään syytä ja utrassa kaikki oli vallan mainiosti. Muuta vuotelua ei alkuraskaudessa ollut.

 

Mitään kipuja tähän ei liity ja tuntuu ihan yhtä raskaanaolevalta kuin aiemminkin. Eilen, myöhään illalla, minua jonkin aikaa pyörrytti aika paljon, mutta se saattoi johtua liiallisesta datailusta, väsymyksestä, päänsärystä ja jumiutuneista hartioista, vaikka olikin aika poikkeuksellista. En ole ollut pitkään aikaan mitenkään sairaana eikä mistään emätintulehduksesta tms. ole ollut oireita.

 

Kai noita vanhoja veriä voi olla tuolla jossain varastossa, tai tulla istukan siirtymisestä tai jostain kohdunsuun muutoksista, mutta mitäs hittoa se olisi tullessaan raapinut lapsivettä mukaansa? :blink: Voikohan näillä viikoilla raskaus vielä mennä "salaa kesken" vai lähtisikö se pian, kipujen saattelemana, vuotamaan kunnolla tuoreempaa verta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jatkan nyt yksinpuhelua, kun olen tässä päivän aikana ehtinyt rauhoittua ja selvitä säikähdyksestä. :rolleyes:

 

Veristä tai vetistä vuotoa ei ole tullut enempää koko päivänä, mitään kipuja ei ole ollut ja muutenkin olo on hyvin normaali. Tarkistin päikystäni, että tuosta edellisestä "lusikallisesta" on tänään kulunut tasan minulle normaalin menkkakierron verran aikaa, joten päättelin kyseen olleen sekä viime että tällä kerralla valemenkoista. Jotenkin outoa, koska koko valemenkkojen idea tuntuu minusta ihan myyttiseltä ja epäuskottavalta, mutta kai se vaan täytyy uskoa. :lol: Katsotaan sitten taas kuukauden päästä, josko saadaan kolmas lusikallinen... Hassua.

 

Järkeilin myös, että tuo vesi oli kuin olikin valkkaria. Sitä oli ihan poikkeuksellisen paljon, kaikki paikat märkänä, ja se oli hämmentävän nestemäistä ja kirkasta, mutta raskauden aikanahan valkkarilla voi olla tapana lisääntyä ja oikein lorahdella, näköjään jopa siinä määrin, että siinä lätäkössä voi herätä reidet märkänä. Lisäksi, tuo valemenkka-materiaali varmaan vielä voimisti valkovuotoryöppyä, kun keho huomasi, että emättimessä on jotain "huuhdottavaa". Aika tehokasta.

 

Erikoinen tapaus kaikenkaikkiaan. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon kirjoittanu kummankin raskauteni vuodot tonne vuotoja alkuraskaudessa, mutta siis ne alkoivat kummassakin raskaudessa 12.viikolla kestäen puoleen väliin. Vuodot oli sekä ihan verta että sitten välillä vanhaa verta.

 

Toivottavasti vuotosi loppuisi eikä niitä enää tulisi. Ilmeisen yleisiä nuo vuodot on vaikkakin ne säikäyttää ihan pirusti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Umpivanha ketju, mutta nostan jos muillakin olisi jakaa kokemuksia. Pientä tiputtelua tänään 14+0 ja hetihän se oli googlailu pakko aloittaa :rolleyes: Tuskin mitään, mutta oonpas rauhakseen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla viimeisimmässä raskaudessa tuli pitkin raskautta veristä vuotelua. 22+0 viikolla piti mennä käymään päivystyksessäkin kun aamulla vessareissulla pöntön vesi meni verestä ihan punaiseksi ja paperi oli pyyhittäessä ihan veressä, päivystyksessä ultrasivat ja vuoto ei tullut kohdusta ja vuotohan oli kerenny myös jo loppua kun päivystykseen pääsin, mutta tuon jälkeen pääsin äitipolille seurantaan. sekä tietty neuvolalääkäri halus seurata tilannetta aina kun vuotelua oli. joskus sit (viikkoja en muista) nii käytin maitohappobakteeri -kuurin (siis niitä mitkä laitetaan tonne alapäähän) ja ton jälkeen ei enää verivuotoja näkynytkään. ite epäilin et joku tulehus aiheutti nuita vuoteluita mulla!

Tsemppiä stina - toivottavasti vuotoja ei sielä enempiä tulis!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari päivää sitten rv 17+3 pyyhkiessä punertavaa vuotoa.. se rauhoittui mutta seuraava yönä pikkuhousun suojaan oli tullu (n.1/3 siteestä) ruskeanpunaist vuotoa ja sität uli myös pyyhittäessä. Pääsin päivystyksen kautta tutkittavakso(oltiin toisella paikkakunnalla reissussa) mitään vikaa ei löydetty kaikki vaikutti olevan varsin hyvin. Seuraavana päivänä ajeltiin kotiin rv 17+5 päivä meni ok illalla menin vessaan istuin pöntölle ja tunsin et nyt lorisee mutta en pissaa(voitte uskoa et sydän melkeen pysähty) kirkasta verta sekä pöntössä että pyyhkiessä.. laitoin siteen mikä puolentunnin sisään täytty verestä. Soitin taas päivystykseen (onneksi nyt jo kotoa) ja pääsin synnärille tutkittavaksi. Edelleen vauvalla näytti kaikki olevn kunnossa. Vuodon syyksi paljastu ehkä hematooma kondun suulla.. vuotelua siis jatkunut edelleen (rv 17+6) ja jomottelua alaselällä.. käskivät tulla takaisin jos kipuja tai hyytymiä.. nyt vaan mietin että kuinka kovia kipuja pitäisi olla..muutamia liikkeitä olen tässä yön ja aamun ainaka onneksi tuntenut.. mutta ahdistaa ja pelottA kovin( meidän enkeli syntyi rv 19+5 tänävuonna joten tämä raskaus oli jo ennen tälläisiä extra murheita varsin haastava) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaan tähän jos joku tätä miettui.. vuodot jatkuivat säännöllisen epäsäännöllisesti tiputtelusta pönttö ja siteet veressä määrään.. välillä vanhaa välikkä kirkasta olen kaks jaksoa osastolla ollut seurattavana ja kortisonit varmuuden vuoksi aloitettiin.. nyt mennään rv 24+6 ja sama tilanne edelleen.. hematooma kondunsuunpäällä.. oikeastaa levossa ja makuulla suurin osa päivästö.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0