Sign in to follow this  
Followers 0
jukeboksi

Toiko haikara jotain myös perheen vanhemmille lapsille?

44 posts in this topic

Meidän esikoisemme on tulevan vauvan syntymän aikoihin vähän reilut kolme vuotta vanha. Haluaisin, että "haikara" toisi jotain myös hänelle sitten kun hän tulee katsomaan pikkusisarustaan ensimmäistä kertaa sairaalaan.

 

Onko teillä ollut jotain sairaalassa varattuna perheen vanhemmille lapsille ja mitä?

 

Minä en oikein osaa edes miettiä mitä "vauvalahja" esikoiselle voisi olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

me käytiin kotiinmeno matkalla ostamassa esikoiselle iso polkutraktori "isovelilahjaksi" ikää isoveikalla oli vauskin syntymäpäivänä tasan 1v11kk... mietittiin pitkään mitä hankitaan kun ei tuo kuitenkaan vielä kauheasti ymmärrä mistä hyvästä tuo oikein tuli, mutta enempi tarve "lahjoa" oli isillä ja äidillä :grin: ja kyllä tuo on tykännyt tuolla huruutella...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tämä asia ollut mietinnässä, että jotain siis pitäisi hommata.

Yhdellä tutulla perheellä pikkusisko oli tuonut tullessaan isoveljelle jonkun mieluisan/kauan toivotun lelun ja sisko oli ollut välittömästi aivan huippujuttu :girl_wink: Isoveljellä oli aika tasan 2 vuotta ikää siskon syntyessä.

Olenkin ajatellut äippäloman alkaessa miettiä, mikä lelu olisi esikoisesta erityisen kiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole mitään lahjomisia mielessä.... en usko että on tarvetta.

Tai jos nyt jotain, niin saa iskä vaikka viedä pojat hampparille ja jätskille samalla reissulla kun tulevat ensimmäisen kerran vauvaa katsomaan.

Jos totta puhutaan, niin ei mulle ole tullut edes mieleen, että noille pojille pitäisi jotain hommata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulle ei ole myöskään tullut mieleenkään, että pitäisi jotain lahjaa ostaa. Joten todennäköisesti ei lahjoja ole tulossa - ainakaan meiltä. Isovanhemmista ei voi koskaan tietää. Ja kun tyttö todennäköisesti on äidilläni synnytyksen yhteydessä hoidossa, voi jotain lahjaa sieltä suunnasta tulla. Vauvanuket sun muut meillä (kuitenkin jo 4-vuotias) on jo valmiina..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä mietin tätä ennen kuopuksen syntymää, mutta päädyttiin miehen kanssa siihen, että tuollainen lahjonta on tarpeetonta. Eikä esikoinen tosiaan vajaan kahden vuoden iässä mitään olisikaan osannut kaivata. Sitä paitsi siinä oli ollut vasta joulukin ja esikoisen omat synttärit tulossa, joten uutta tavaraa tuli muutenkin ihan riittämiin.

 

En oikein kannata tuollaista ideaa, koska elämässä tulee vastaan tilanteita, joissa jää vähemmälle huomiolle tai joku toinen saa jotain ja toinen ei. Sitä paitsi uusi vauva on koko perheen yhteinen, joten luulisin sille isosisarukselle riittävän jo senkin, että saa pikkusisaruksen. Samalla opetetaan, että uusi tulokas on arvokas perheenjäsen eikä asia, jonka vuoksi muiden lasten pitäisi saada "korvauksena" lahja. Vauva on minusta lahja itsessään eikä esimerkiksi synnyttänyt äitikään tarvitse enää mitään erityistä lahjaa "vaivanpalkaksi".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luin varmaan just eilen aiheesta/ideasta ja minusta se kuulosti hyvälle. Eli me tullaan hankkimaan jokin lelu sairaalakassiin mukaan minkä esikko saa sitten lahjaksi vauvalta kun tulee sairaalaan vaavia katsomaan.

Edited by Mairo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pikkuveli antoi esikoiselle lahjaksi kuorma-auton, kun isoveli tuli sairaalaan tulokasta katsomaan. Oli ihan hyvä idea ja tekemistä riitti sairaalassakin, kun ajeli rekallaan pitkin ja poikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan päätetty, että isosisko tulee saamaan jonkun lelun. Ehkäpä sellaisen kassakoneen, jota ihailee suuresti naapurin lasten leikkimökissä. Katselin jo sellaista eilen Anttilassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän esikoinen sai Baby Born-nuken, kun tuli sairaalaan siskoa ekan kerran katsomaan.

Nukke sai saman nimen kuin pikkusiskokin ja sitä hoidettiin yhtä suurella rakkaudella kuin siskoa. Vasta nyt kesällä nuken hoivaaminen on jäänyt vähän vähemmälle, mutta edelleen neiti haluaa nukkua nukke kainalossa :girl_smile:

 

Oli niin suloista tuossa aiemmin, kun neiti kylvetti nukkeaan samalla kun me vauvaa ja kun lähdettiin vaunulenkille niin nukkekin pääsi omissa rattaissaan mukaan :lipsrsealed:

 

Esikoinen on aina ollut hiukan arka, pelättiin millainen reaktio pikkusiskosta tulee, joten siksi haluttiin neidille antaa tuo nukke. En kyllä ajatellut sitä sinänsä minään lahjomisena vaan toivoinkin että neidille siitä nukesta tulisi tärkeä kaveri. Ja näin kävikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No itse asiassa meilläkin oli vähän sama idea, kun esikoinen sai joululahjaksi Baby bornin pari viikkoa ennen pikkuveljen syntymää. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pikkuveli toi isoveljelle pienen dublo-paketin, jossa oli palomies ja mönkijä. Ei siis mikään iso lahjus mutta kuitenkin sellainen että isoveljen mieli selvästi ilahtui. Ja se oli hyvä että Jätkällä oli jotain tekemistä sit sairaalassa kun äiti ja isi lällytti vauvelia. :girl_wink:

 

Edelleen Jätkä muistaa välillä mönkijällä leikkiessään sanoa että pikkuveli toi mönkijän. Suloista että muistaa. :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuri eilen jostain toisesta ketjusta bongasin idean. Pääsi itku, kun yritin miehelle kertoa. Ai raskausko herkistää? :girl_haha: Eli mielestäni aivan ihana ajatus ja kyllä haikara meiänkin tulevalle isosiskolle jonkin lahjan ehdottomasti tuo :lipsrsealed:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen sai lahjan, kun tuli katsomaan siskoaan laitokselle ja toisen sit, kun tultiin kotiin. Mä olisin hankkinut vain yhden lahjan, mutta mies oli päätynyt tähän ratkaisuun. Meillä poika sai lahjat siskoltaan. Mä en ajattele, että lahjojen antaminen olis huono juttu varsinkin, kun sisko sit sai kaikilta lahjoja, eikä veli saanut mitään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun ystäväpiirissä pikkusisarus on järjestään tuonut isommalle lahjan eli oikeastaan tuliaisen. Useimmin se on ollut juuri jokin toivelelu. Meillä vauva on tuomassa siskolleen nukenvaunut. Ja hoivattavaksi vauvanuken, mutta tuo ei sinänsä ole esikoisen puheissa liikkunut mutta sopii tilanteeseen. En vaan tiedä, milloin vaunujen "luovutus" tapahtuu, sillä toivessa on perhehuone koko perheelle eikä Haikaranpesässä varmaankaan katsota hyvällä vaunujen kanssa kaahailevaa vajaa 3-vuotiasta. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

esikko sai isosisko t-paidan ja karkkipussin. ylpeenä paineli seuraavana päivänä päiväkotiin se paita päällä, ja sai sen ansiosta sitten lisää positiivista huomiota. esikko oli kakkosen syntyessä tosin jo eskarissa.

 

3-veelle ostaisin ennemmin tosin jonkun lelun. joku mieluinen tietty :)

 

sukulaisille sanottiin aikoinaan niin kuin nytkin kun kolmonen syntyi, että muistakaa esikkoa. meillä juhlitaan esikon isosiskoksi tuloa, ei niinkään vauvaa. kivasti ovat sitten suurimmaksi osaksi onnitelleetkin esikoista kun ovesta tulevat sisälle. usein ollut joku pieni tuominen myös mukana (ei mitenkään tärkeä meidän mielestä mutta eskarilainen/ekaluokkalainen ymmärtää lahjomisen aiheen kyllä)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kivoja vinkkejä täällä. Ehdottomasti esikoinen, joka vauvan syntyessä on lähes 3 vee, saa lahjan pikkuveljeltään tullessaan tätä ja meitä sairaalaan katsomaan. Täytyy vaan katsoa sitten lähempänä, että mikä se lahja olisikaan. Mua ei myöskään haittaa, että heti perään tulee joulu ja vuoden alussa synttärit. Kyllä isoveljeksi tulo on niin iso asia pienelle miehelle, että sitä kelpaakin juhlia. :) Mä olen itse toiminut myös parin kummilapseni kanssa niin, että olen vienyt vauvaa katsomaan tullessani lahjat heille ja pyytänyt näyttämään uutta pikkusisarusta. Ovat sitten ylpeinä esitelleet perheen tulokasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meidän pulma on se, että lasten synttärit osuvat väkisin viikon sisään. Me ei siis olla mitään synttäreitä esikoiselle uskallettu järjestellä, kun ei tiedetä et miten ollaan kotona. Surku.

 

Ajatus sit oli, et pidetään tuollainen isosiskojuhla, porukka tulis enemmänkin typykän kuin vauvan takia, mut tapaisvat sit tulokkaan samalla. Ei mitään suurta, mut kääretorttukahvit ja huomiota neidille.

Meille kun ei nimiäisiä tms. ole tulossa, niin tuossa menis kaikki kestitys yhteen kahviin.

 

Tahtoisin typylle varata ehkä jotain pientä myös synnärille, mut en mä keksi mitään. Jospa me päästäis vaik kahvioon jätskille ja vauva olis sen aikaa hoitajien kanssa. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vauva toi esikoiselle pienen Ihaa-pehmon. Isompi ihaa on hänen rakkaimpia lelujaan, joten sekin sai sitten pikkuveljen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tuonut. Esikoiselle oli tärkeämpää antaa itse vauvalle pupu- unilelu. Huolehtii kotonakin, että se on vauvan vieressä öisin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ toi oli muuten hyvä vinkki. Täytyypä käydä ostamassa vauvalle Unipupu, jonka isosisko saa sitten tuoda. Onkin siskolle sitten ylläri, kun vauvakin on muistanut häntä.

 

Maltan tuskin odottaa (ja päästä tästä raskaasta olosta eroon) :lipsrsealed: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä mietin tätä ennen kuopuksen syntymää, mutta päädyttiin miehen kanssa siihen, että tuollainen lahjonta on tarpeetonta. Eikä esikoinen tosiaan vajaan kahden vuoden iässä mitään olisikaan osannut kaivata. Sitä paitsi siinä oli ollut vasta joulukin ja esikoisen omat synttärit tulossa, joten uutta tavaraa tuli muutenkin ihan riittämiin.

 

En oikein kannata tuollaista ideaa, koska elämässä tulee vastaan tilanteita, joissa jää vähemmälle huomiolle tai joku toinen saa jotain ja toinen ei. Sitä paitsi uusi vauva on koko perheen yhteinen, joten luulisin sille isosisarukselle riittävän jo senkin, että saa pikkusisaruksen. Samalla opetetaan, että uusi tulokas on arvokas perheenjäsen eikä asia, jonka vuoksi muiden lasten pitäisi saada "korvauksena" lahja. Vauva on minusta lahja itsessään eikä esimerkiksi synnyttänyt äitikään tarvitse enää mitään erityistä lahjaa "vaivanpalkaksi".

Samaa mieltä. Sekä esikoisen että äidin lahjomisesta.

 

 

Ei tuonut. Esikoiselle oli tärkeämpää antaa itse vauvalle pupu- unilelu. Huolehtii kotonakin, että se on vauvan vieressä öisin smile.gif

 

Ennemmin mustakin näin päin, että esikoinen tuo pienelle jotain, kuin että vauva antaisi esikoiselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei kumpikaan antanut kummallekaan lahjoja. Ei tullut edes mieleeni... Samoin en ole kummempia lahjuksia kaivannut palkinnoksi synnytyksistä. Kukka ja kortti ovat ilahduttaneet ihan riittävästi ja vauva on se suurin lahja, koko perheelle. :girl_smile:

 

Ei kai tuosta lahjomisesta isommin ole haittaakaan, kunhan se ei ole jatkuvasti tapana. Mä en vaan usko että siitä on mitään isompaa hyötyäkään. Kuinkahan moni parivuotias muistaa isona mitään lahjaa saaneensa pikkusisarukselta..vanhemmille se ilo kai lähinnä on. Ja toisaalta, ei ne lahjat kovin pitkälle riitä mustasukkaisuutta torjumaan, jos ja kun sitä tulee myöhemmin. :girl_wink: Musta on tärkeää että lapset oppivat jakamaan tavaroitaan mutta myös että heitä huomioidaan erikseen. Meillä ei kumpikaan ole esim.toistensa synttäreinä saaneet lahjaa. Mutta tämä nyt menikin jo aiheen vierestä. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0