Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset imetyksestä

1006 posts in this topic

Mistä johtuu vihertävä kakka? Onko kyse maitoallergiasta? Mitä asialle voisi tehdä? Apuva!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös vihreä kakka tarkoittanut sitä, että lapsi saa ilmaa suolistoonsa? Eli kyseessä ei heti ja automaattisesti ole tuo maitoallergia ainakaan. Meilläkin vihertävää kakkaa välillä ilmeni alkutaipaleella.

 

Korjatkaa joku, jos olen väärässä... Nuo asiat unohtaa niin nopeasti. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vihreä kakka voi johtua esim. siitä, että vauva saa vähän liikaa "etumaitoa" suhteessa "takamaitoon". Eli jos -Jonski-:n vauva nyt on syönyt joka syöttökerralla molemmista rinnoista, niin ehkä voisi kokeilla syöttää pidempään siitä yhdestä. Jos siis onnistuu :) Mutta voi siihen olla monta muutakin syytä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vihreätä kakkaa oli meidänkin pojulla jossain vaiheessa ja olin huolestunut siitä, ja selitykseksi tarjottiin juurikin tuota etumaitoa. Kokeilin sitten syöttää pidempään yhdestä rinnasta, mutta liekkö sillä ollut merkitystä. Jonkin ajan päästä vihreää kakkaa lakkasi tulemasta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista!

 

Olen imettänyt aina rinnan loppuun asti, eli vauvan "tahtisesti" 25-30 min ja tarvittaessa sitten on vielä jatkettu toisesta rinnasta. Takamaitoa pitäisi siis saada ja ainakin paino on noussut mukavasti. Ilmavaivoja kaverilla kylläkin on ja Disflatyl on käytössä. Yleensä kakka on vihreää, jos sitä on vaipassa vain vähän (märkä paukku :rolleyes: ), iso kakka on sitten kellertävää.

 

Koska vauva on suhteellisen hyväntuulinen ja kasvaa, tyydyn seuraamaan tilannetta :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, vihertävä kakka on vissiin ihan normaalia, on nähty meidänkin vauvalla. Jos ois ripuli niin sit on kuulemma ihan vettä..

 

Niin ja mä muuten oon tehnyt niin, että imetän aina kerralla vaan toiselta puolelta, ja seuraavalla syönnillä taas toisen tissin. Hyvin sopeutui rinnat tuohon ja varmasti menee ainakin takamaitoa, eikä tarvii toista kesken syönnin siirrellä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetys sattuu! :(

 

Oon täysimettäny neitiä tähän asti (5kk) ja viikko sitten sain ilmeisesti tiehyttukoksen. Eli vasempaan rintaan tuli siis kova patti ja rinta oli hirveän kipeä. Sain sen hoidettua hautomalla rintaa lämpimällä ja imettämällä tiheesti. Sen jälkeen rinta kuitenkin kipeytyi jotenkin toisella tavalla. Nyt nänniin sattuu ihan hirveästi imeminen, vaikka iho on ihan kunnossa ja ehyt, ei siis mitään rikkeymää näy. Varsinkin, kun vauva välillä vähän löysyttää otettaan ja nappaa taas uudelleen kiinni, niin tuntuu aika :wacko: :wacko: , eli sattuu sairaasti. Minusta imuotekin näyttää ihan samalta kuin ennen, ei pitäis olla siinä ongelmaa... Oisko kellään kokemuksia, vinkkejä, apua? Tilanne alkaa olla samanlainen ku ekoilla viikoilla ku nännit oli verillä: imetys pelottaa. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Imetys sattuu! :(

 

En osaa auttaa, ikävä kyllä, mutta halusin kertoa, et mulla alko imetys sattua uudelleen, oisko ollu just tossa 5kk:n paikkeilla (siitä on kuukausi enkä muista.. :blink: ), mutta se meni onneksi ohi :) muistaakseni aika pian, jatkoin siis vaan imetystä hampaat irvessä.. :unsure: Mulle ei koskaan selvinny mikä oli syy, epäilin kyllä kiinteiden alotusta, mutta jos täysimetät niin se ei kyllä ainakaan ole sulla se syy :( Toivottavasti saat apuja ja kipu hellittää pian! :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasinkin jo tuolla Marraskuisten ketjussa leppakertulle, mutta vastaanpa viela taallakin! Mulla meinaan myos imetys on sattunut nyt pari paivaa (poika 5kk). Luin jostain etta hampaiden tulo saattaa vaikuttaa imuotteeseen ja olenkin yrittanyt tarkkailla etta pojalla on ote kunnossa. Lisaksi luin etta vauvan syljen koostumus muuttuu hampaita tehdessa, ja se saattaa aiheuttaa artymysta nanneihin.

 

Ei kai tasta nyt apua ole, mutta toinen (kolmas) jolla 5kk ikaan paastya on sama ongelma!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä kokoiset imetysliivit kannattaisi hankkia?

 

Mun rinnat ei juurikaan oo kasvanu tässä raskauden aikana, kuppikoko on yhä sama, ainoastaan rinnanympärysmitta yhden koon verran ja sekin kai lähinnä mukavuussyistä. Eli onko odotettavissa, että rinnat "pamahtaa" yht'äkkiä sairaalassa suuriksi? Kuinka suuriksi? Vai pitääkö ostaa samankokoiset liivit, kuin mitä nyt käytän ja odotella, miten käy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on käytössä ihan samankokoiset liivit kuin ennenkin. Maidon noustessa rinnat oli ehkä ekan viikon ajan suuret ja pinkeät ja silloin hankin vähän turhaan kalliit ja nyt liian isot liivit. Jos olisin tiennyt tämän, olisi ehkä kannattanut ostaa vaikka tavalliset kaarituettomat jättikoon liivit :rolleyes: .

Edited by -Jonski-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla taas pamahti 2 päivää synnytyksen jälkeen daisarit A-kupista C-kuppiin :P Eipä ne sen kokoiseksi jääneet ja nyt 7 kk:n jälkeen ollaan taas siellä A-kupissa (ollaan oltu jo monta kuukautta :rolleyes:).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minkä kokoiset imetysliivit kannattaisi hankkia?

 

Mun rinnat ei juurikaan oo kasvanu tässä raskauden aikana, kuppikoko on yhä sama, ainoastaan rinnanympärysmitta yhden koon verran ja sekin kai lähinnä mukavuussyistä. Eli onko odotettavissa, että rinnat "pamahtaa" yht'äkkiä sairaalassa suuriksi? Kuinka suuriksi? Vai pitääkö ostaa samankokoiset liivit, kuin mitä nyt käytän ja odotella, miten käy...

 

Kannattaa ostaa ainakin yhdet hiukan suuret tai venyvät liivit. Itselläni rinnat sitten maidon noustua olivat todella naurettavan näköiset jalkapallot ja tämä tapahtui vasta kotona. :rolleyes: Kuppikoko taisi lähennellä E:tä ja normaalisti kokoni on B.

 

Mulla ei raskausaikana (eikä imetysaikanakaan) ympärysmitta muuttunut miksikään, mutta kuppikoko kasvoi loppuraskaudesta yhdellä koolla. Tuota maidonnousun kasvuhuipentumaa lukuunottamatta rinnat olivat aktiivisen imetysajan enimmäkseen kokoa C tai hiukan suuremmat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysytäämpäs nyt vielä täältä mielipiteitä.

 

Miulla on pakollinen meno juhannuksen jälkeen, kesto noin 1½vuorokautta. Lopetanko imetyksen ennen sitä? Lähinnä askarruttaa se, että minkä metelin toi neiti nostaa jos tissit ei olekkaan saatavilla. Toisaalta enhän mie oo sitä kuulemassa :lol: Oon sairaalassa ja luultavasti sen verran kipee, ettei lypsäminen luonnistu.

Ne lääkkeet joita siellä saan, ei vaikuta imetykseen. Näin ainanki pari vuotta sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Varmaan päätös kannattaa tehdä sillä perusteella kuinka pitkään olisit ajatellut muuten imettää. Itse lopettaisin, kun lapsesi näyttää olevan tuossa vaiheessa jo yli vuoden ikäinen ja voi juoda ihan tavallista maitoa. Toisaalta jos haluat jatkaa ja aiot taaperoimettää niin etteköhän tuosta tauosta selviä, kun imetyskertoja ei oletettavasti ole enää kovin montaa vuorokaudessa muutenkaan. :) Ei ole mitään kokemusta, mutta muistan kyllä lukeneeni (ettei olis täältä) että ei se maidontuotanto päivän parin taukoon lopahda..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuohon on paha muuten sanoa kenenkään mitään etukäteen. Itse olin reissussa vuorokauden kun tyttö oli 2vko ja vaikka lypsin parin tunnin välein niin tein viikon töitä että maidontulo palautui.

Kaverin vauva oli 9kk, kun hän oli töissä vuorokauden ja maidontulo loppui (tai sitten vauva vain vierottui?) mutta yhtäkaikki tissittely hetket loppuivat vauvan tyytymättömyyteen.

 

Mä olen viikonloppuisin pois kotoa jopa 1.5vrk eikä multa maito ole loppunut, eikä tyttö sitä tunnu kaipaavan kun olen poissa. Kotiin tullessa saan kyllä varautua siihen että seuraavan tunnin olen kytkettynä Neitiin.

 

Yhtäkaikki... Yhdellä joten, toisella kuten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos fleur ja Macilla :)

Poikia oon imettäny 1v 2kk ja samaan meinasin lopettaa neidinki kanssa. Että ei siitä paljoo jäis uupumaan jos lopetan ennen reissua. Saahan tässä sitten reilun kuukauden kuitenki totutella tölkistä saatavaan maitoon ja ens viikolla varmaan alan korvailla päivällä imetyksen sillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka pian teilla alkoi imetyskerrat vahentya kiinteiden aloittamisen jalkeen? Meidan poika ei malta nykyaan imea juuri ollenkaan paivisin, ja oisinkin menee vahemman maitoa kuin ennen. Kiinteita menee aikamoisia maaria, etenkin iltapuuroa. Yritan imettaa ennen kiinteiden antamista, mutta poika tosiaan imee vain sen viitisen minuuttia, sitten ei suostu ottamaan enempaa. Sen paalle kiinteita menee kuitenkin aina poikkeuksetta paljon.

 

Kiinteita siis maisteltu n. kuukausi, 2 viikkoa syoty ihan kunnon annoksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nyt tarkkaan muista missä vaiheessa, mutta meilläkin poika on jo pitkään syönyt vain 4-5 minuuttia. Oon kyllä kuvitellu sen johtuvan siitä, että saa nykyään tehokkaammin maidon tissistä, ja syöminen on siksi nopeaa. Uskon kyllä että tarvitsemansa ottaa.. Sitten kun alettin syömään 5 kertaa päivässä, niin myös tissittelykerrat tasaantui tuohon viiteen. Lisäksi aamuyöllä yksi tankkaus, joskus kaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilllä 3kk iässä imetyskerrat lyheni alle 10 minuuttiin (olin ihmeissäni), 4 kk iässä kerrat lyheni 5 minuuttiin (olin ihmeissäni) 5 kk iässä lyheni 3 minuuttiin ja nykyään olen tyytyväinen, jos 4 minuuttia kerralla syödään. Mä olen vaan tullut siihen tulokseen, että vauva imee vaan niin tehokkaasti, että saa nopeasti maidon. Lukumääräisesti meillä imetyskerrat ei ole oikeastaan vielä vähentyneet (kiinteitä syöty nyt 1 kk). Ehkä noin 7-8 kertaa vuorokaudessa käydään tissillä.

 

Vaikka kyllä muakin huolestuttaa, että saako vauva kiinteiden ohella nyt tarpeeksi maitoa ja kuinka paljon mun maito vähenee (mutta eihän se väheneminen haittaa, jos se kuitenkin vauvalle riittää)...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meilllä 3kk iässä imetyskerrat lyheni alle 10 minuuttiin (olin ihmeissäni), 4 kk iässä kerrat lyheni 5 minuuttiin (olin ihmeissäni) 5 kk iässä lyheni 3 minuuttiin ja nykyään olen tyytyväinen, jos 4 minuuttia kerralla syödään. Mä olen vaan tullut siihen tulokseen, että vauva imee vaan niin tehokkaasti, että saa nopeasti maidon. Lukumääräisesti meillä imetyskerrat ei ole oikeastaan vielä vähentyneet (kiinteitä syöty nyt 1 kk). Ehkä noin 7-8 kertaa vuorokaudessa käydään tissillä.

 

 

Meillà aika samalla lailla! Siis ensimmàiset 1-2 kk vauva etsi omaa rytmiààn, sen jàlkeen on imenyt kerrallaan 3-7 minuuttia, useimmiten juuri sen 5 min, ja vain yhdestà rinnasta kerrallaan. Tiedàn, ettà maitoa tulee vuolaasti ja vauva on oppinut tehokkaaseen toimintaan ;) Kiinteità on syòty 2-3 kertaa pàivàssà noin kuukauden verran ja imetàn edelleenkin sen 8 kertaa vuorokaudessa, aivan kuten ennen kiinteiden aloittamistakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on nyt todella tyhmä kysymys, mutta tulipa vaan mieleen tässä :rolleyes: Vauvahan voi joskus epähuomiossa päästä imemään muualtakin kuin sieltä mistä kuuluu, jolloin seurauksena on tyypillisesti fritsu. Miksi nännin kohdalla ei ole pysyvää fritsua? Eikö siellä ole verisuonia vai kiertääkö niissä veri jotenkin eri tavalla kuin muualla ihossa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apua! Pojalle on tullut lahiaikoina kaksi alahammasta, ja nyt se sitten on keksinyt purra minua imettaessa! Puremiset ovat tapahtuneet silloin kun pojalla ei ole ollut kova nalka, tai jos on muuten vaan ollut kiukkuinen eika rauhoittunut rinnalle. Olen reagoinut sanomalla "Au!" ja "Ei!" ja "Ei saa purra!" ja sitten pakannut evaat pois, kunnes on taas rauha maasa. Mutta siis miten tuohon puremiseen kannattaa suhtautua?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tämä on nyt todella tyhmä kysymys, mutta tulipa vaan mieleen tässä :rolleyes: Vauvahan voi joskus epähuomiossa päästä imemään muualtakin kuin sieltä mistä kuuluu, jolloin seurauksena on tyypillisesti fritsu. Miksi nännin kohdalla ei ole pysyvää fritsua? Eikö siellä ole verisuonia vai kiertääkö niissä veri jotenkin eri tavalla kuin muualla ihossa?

 

No mieti asia niin että sulla on kiinteä muovikalvo. Kun imet muovikalvoa niin siihen muovikalvoon tulee jännite. no jos lykkäät muovikalvoon pienen reiän niin ilma pääsee siitä kalvosta läpi. Eli tissin läpi kun virtaa maitoa niin ei sitä jännitettä synny ja ei tule myöskään fritsua. Hieman vaikea selittää :lol: !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.