Sign in to follow this  
Followers 0
Suee

Vauvan vaatteiden värjäämisestä

26 posts in this topic

En löytänyt kyseisestä aiheesta keskustelua täällä, vinkatkaa minut toki toisaalle jos moinen keskustelu jo jossain on käynnissä!

 

Olisin otsikon mukaisesti siis kyselly kokemuksia vauvan vaatteiden värjäämisestä.

 

Värjään paljon omia vaatteitani, ja muutama vauvanvaate on tullut varastoon jotka ovat muuten kivoja, mutta liian pliisun värisiä minun makuuni. Mietinkin nyt onko ihan OK värjätä perus pesukoneväreillä myös vauvan vaatteita? Jos vaatteen värjää ja sen jälkeen pesee niin ei kai siihen jää mitään sen ihmeempiä kemikaalijäämiä jotka vauvan ihoa voisivat ärsyttää? Onko olemassa mitään värimerkkiä joka olisi parempi vauvanvaatteiden värjäämiseen kuin muut? Onko joku teistä värjännyt vauvanvaatteita?

 

Ainakin frotee ja trikoo värjäytyvät tosi kivasti. Huutiksessa näkyy myös myytävän värjättyjä vauvan vaatteita ja riepuja, joten tuskin ne supermyrkyllisiä voivat olla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen värjännyt vaatteita ja harsoja vauvalle ihan Dylonin pesukonevärillä. En usko että niihin mitään jäämiä jää kun värjäyksen jälkeen vielä pesee niin ettei irtoväriä enää lähde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mäkin värjäsin Dylon-pesukonevärillä äitiyspakkauksesta aika monta valkoista vaatetta ja lisäksi Ikean "pyllypyyhkeitä" eli niitä minipyyhkeitä joita myydään lastenosastolla. Taisin värjäyksen jälkeen pestä värjätyt vaatteet 2 kertaa tavallisella pesulla ennen käyttöönottoa. Mitään ongelmia ei ole ollut esim. kypärämyssyn kanssa, joka on ihoa vasten ollut montakin tuntia kerrallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos! -> lähtee ostamaan pesukoneväriä ja vetäisee kaikki pliisun väriset ja haalistuneet kamat sisään... katsotaan kuin käy :girl_dance:

 

Oletteko kokeilleet harsoihin? Taidan lyödä pari vanhaa harsoa samaan koneeseen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin olen värjännyt ihan tuolla Dylonin värillä. Äitiyspakkauksen käyttämättömistä vaatteista tuli hyviä, mutta käytettyjen vaatteiden nukka värjäytyi tummemmaksi kuin muu vaate, eli niistä tuli ihan käyttökelvottoman rumia. Vaatteet eivät mielestäni ennen värjäystä vaikuttaneet nukkaisilta, mutta värjäys toi kyllä hirveän määrän nukkaa esiin :) En siis suosittele värjäämään käytettyjä vauvanvaatteita!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^oletko kokeillut nukanpoistajaa? (sellainen pieni pattereilla toimiva laite) minä olen sen avulla saanut monesta nukkaantuneesta kirpparivaatteesta hyväkuntoisen.

 

mulla on tuolla juuri harsoja värjäytymässä dylonin käsivärissä ämpärissä, yritän muistaa tulla kertomaan tuloksesta sitten kun saan tuon homman valmiiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä värjäsin kaikki meidän harsot koneessa, puolet oransseiksi ja puolet turkoosiksi. Pari kertaa piti pestä vielä värjäämisen jälkeen harsot ja kone mutta hienosti meni.

Iho-oireita ei tullut kellekkään, ei vauvalle eikä meille muillekkaan. Vaatteita en ole värjännyt vaikka kieltämättä on tehnyt mieli :)

 

Muuten, harsot toimivat edelleen hyvin vaippoinakin eli imuun ei vaikuttanut vaikka hiukan mietinkin sen mahdollisuutta :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ tuolla käsivärilläkin näyttäisi onnistuneen värjäys hyvin. värjäsin yhdellä paketilla (ovat siis pienempiä kuin koneväripaketit) viisi vanhaa harsoa ja tuli kyllä melko tumma väri, juuri niin kuin toivoinkin. melko kauan sai värjäyksen jälkeen huuhtoa värijäämiä ja konepesu on vielä kokeilematta. ajattelin pestä aluksi mustien vaatteiden kanssa ja laittaa kokeilumielessä mukaan pienen valkoisen puuvillatilkun ja katsoa, värjäytyykö se. jos se pysyy jotakuinkin valkoisena, noita uskaltaa varmasti pestä vähän huolettomammin muidenkin vaatteiden kanssa.

 

dylonin värit oli muuten stockalla kantistarjouksessa -20%. en tosin tiedä, ovatko sen halvempia kuin muuallakaan. käsiväri maksoi muistaakseni 4,50e.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ajattelin pestä aluksi mustien vaatteiden kanssa ja laittaa kokeilumielessä mukaan pienen valkoisen puuvillatilkun ja katsoa, värjäytyykö se. jos se pysyy jotakuinkin valkoisena, noita uskaltaa varmasti pestä vähän huolettomammin muidenkin vaatteiden kanssa.

pesin nuo harsot koneessa eikä valkoiseen testiliinaan jäänyt mitään värjäytymiä. ihan pätevän oloinen väri siis, tarttui vain siihen, mihin pitikin :) voi olla, että ostan vielä jonkun toisen käsivärin ja värjään lisää harsoja. en halua kokeilla, sotkeutuisiko vuokraemännän pyykkikone konevärillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo kyllä ainakin meidän (vuokraemännän omistamassa) pesukoneessa kumiosat värjäytyi aika pahasti! Kokeilin myös sellaista värinpoistoainetta, jota konevärihyllyssä oli myynnissä, mutta ei se ihan älyttömästi auttanut asiaa. Sitruunahappopuhdistus auttoi sen verran, että uskoisin että ei enää tule sanomista kun kohta muutetaan pois :grin: Ne koneen kumiosathan ei väriä enää päästä, mutta näyttävät tietty vähän ikävältä värjäytyneinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli oletteko te pesseet vielä nuo käsivärein värjätyt harsot useampaan otteeseen koneessa?

 

Juuri hetki sitten miehen kanssa puhuttiin että ei rueta tuhlaamaan rahoja valmisväri/kuvioharsoihin, niitä kun voi värjätä itsekin. No, sitten mies että voiko muka ja täältähän vastaus löytyi :) Mietin että tekisikö hienoja batiikkiharsojakin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tulis varmasti hienoja niistä batiikkivärjätyistä! :) Mä en nyt enää ihan muista, että mitä kaikkea olen tästä eri ketjuihin kirjoittanut, mutta muistaakseni 2-3 kertaa pesin kaiken värjäämäni uudelleen pesuaineella ennen käyttöönottoa. Saattaa olla että vika pesu jopa oli ihan vaan pelkällä vedellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosin nykyään ne kuvio/väriharsotkaan ei enää ihan kamalan kalliita ole, ainakin se Name Itin 10 harson pakkaus on mun mielestä aika hyvänhintainen (onko jotain 14,90?). Toki ne on sitten vähän ohuempaa harsoa kun esim. äitiyspakkauksessa saamamme Pippin harsot. Mutta ovat meillä ajaneet asiansa hyvin kohta 10kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ eivät ole kalliita kyllä, mutta nyt myynnissä olevissa ei ole ollut mieluisia värejä/kuvioita :) lisäksi minulla on odottamassa n. 40 lahjoituksena saatua valkoista harsoa, jotka on kiva saada käyttöön ennen kuin ostan uusia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen koettanut nyt sitten metsästää perusvalkeita harsoja mutta ehkä mä olen puusilmä että en isompia määriä mistään löydä. Yksitellen tai 10cm pätkissä tulevat hinnakkaiksi tai sitten mä olen luullut tosiaan väärin etteivät ne olisi hirvittävän hintaisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuosi takaperin äitini teki mulle itse harsoja, osti siis Eurokankaasta jotain pari metriä harsokangasta ja ompeli itse. Ei kuulemma tullut kyllä yhtään halvemmaksi kun jos olisi ostanut kaupasta.. Ja kun tyttö osoittautui aikamoiseksi puklaajaksi, niin värväsin sitten siskon ostamaan Name Itistä harsoja kun serkku oli niitä kehunut.

 

Mutta kestävyydeltöään mun mielstä parhaimmat on olleet ne äitiyspakkauksen harsot (Pippi-merkkiset). Nuo Name Itin alkaa jo muutamat "rakoilemaan". Tosin meillä ne onkin ollut tosi kovassa käytössä (pesty jokainen harso alussa varmaan 3 kertaa viikossa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen koettanut nyt sitten metsästää perusvalkeita harsoja mutta ehkä mä olen puusilmä että en isompia määriä mistään löydä. Yksitellen tai 10cm pätkissä tulevat hinnakkaiksi tai sitten mä olen luullut tosiaan väärin etteivät ne olisi hirvittävän hintaisia.

Mä taisin Citymarketissa (vai sittenkin Prismassa?) nähdä isomman pakkauksen valkoisia harsoja. Sit tykkään tosi paljon Jutta-nimisen valmistajan harsoista, ihanan pehmoisia ja niitä on saatavilla eri "vahvuisina" (ohuempaa ja paksumpaa) ja ainakin luonnonvalkoisena löytyy. Noita myy ainakin jotkut nettikaupat sekä myös heidän oma nettikauppansa (jutta.fi). Äitiyspakkauksen harsot on mun makuun ihan kamalia korppuja (narukuivatettuina) ja oon miettinyt että voiskohan ne värjäämällä pehmetä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa muistaa ehdottomasti se ohjeen mukainen suola, kun värjää vaatteita tai harsoja. Kaverini ajatteli, että ei kai se niin tärkeä voi olla ja hänen harsonsa päästävät kuukausien käytön jälkeen yhä väriä pesussa. Minä huuhdoin käsivärillä värjätyt harsot huolella juoksevalla vedellä kunnes niistä ei enää irronnut väriä ja pesin sen jälkeen kerran koneessa (laitoin mukaan valkoisen puuvillakankaan palan kokeeksi värjäytymisestä) eikä niistä enää irronnut väriä. Aion siis ottaa ne tuollaisenaan käyttöön heti kun vauva syntyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen värjännyt noilla pesukoneväreillä ja hyvin on onnistunut. Värjäyksen jälkeen olen pessyt vielä kahteen kertaan ennen käyttöä. Nuo näkyvät koristetikkaukset/langat ei yleensä värjäänny.

 

Tässä yhdet mandariini väriset potkarit, alunperin valkoiset kulta tikkauksilla.

 

8632645.t.jpg

Edited by ketunmarja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka monta vauvanvaatetta ootte kerrallaan värjänneet? Meinasin värjätä pesukoneessa Dylon-värillä. Kuinka monta vaatetta voi yhden Dylonin kanssa värjätä, jotta väri vielä ottaa tasaisesti vaatteisiin?

Edited by a_paradise_79

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Riippuu vaatteiden painosta. Paketin kyljessä on ohjeistus, ja esim. keittiövaa'alla saa punnittua värjättävät vaatteet näppärästi. Suositusta isommankin määrän voi värjätä, mutta silloin väristä ei tule niin voimakas/peittävä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Värjätyistä kankaista voi muuten lähteä liotuksessa vielä väriä, vaikka se olisi pestykin pariin kertaan. Mä olin yhden kantoliinan pessyt ainakin kaks kertaa koneessa ja silti siitä lähti vielä jonkin verran väriä kun liotin sitä vuorokauden (värjätty Dylonilla koneessa). En mä tiedä onko siitä mitään vaaraa, mutta jatkossa kyllä varmaan liottelen värjättyjä juttuja sen jälkipesun lisäksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä niistä voi tosiaan liotuksessa irrota väriä aika pitkään, ja koneessakin voi irrota pieniä määriä. Siksi kannattaakin pestä värjätyt vain samanväristen kanssa, jottei muu pyykki värjäänny. Punainen ainakin päästää tosi pitkään väriä ja värjää näppärästi vaalean pyykin vaaleanpunaiseksi. :grin: Muuten musta pesukonevärit pysyvät aika hyvin, paremmin kuin käsivärit. Ja värinsieppariliinat ehkäisevät hyvin muun pyykin värjäytymistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen etikkakylpyä värjätyille, se auttaa tuossa väriongelmassa.

 

Ja itse olen yleensä sen verran niuho, että lisään Dyloneihin apuaineita, ainakin jos värjään saavissa. (Eli suolaa ja soodaa, ei ihan sitä mitä ammattilaistasoisesti käytetään, mutta periaatteessa samaa kamaa. Nimim. artesaanin paperit :grin:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Värjäsin vauvanvaatteita Dylonin käsivärjäysaineella, joka päästi hieman väriä vielä kahdessa seuraavassa pesussa. Harsoja, lakanoita ja vauvanvaatteita värjäsin seuraavaksi Dylonin pesukonevärillä ja hyvä tuli! Kun ohjeen mukaan tekee jälkipesut, niin ei väri irtoa myöhemmissä pesuissa. Huomasin, että paras olisi värjätä ihan uusia vaatteita/harsoja, koska ainakin harsoissa vanhat tahrat tulivat värjäyksessä esille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0