Sign in to follow this  
Followers 0
Rautalanka

"Hylätyt" helsinkiläiset odottajat

61 posts in this topic

Helsingin kaupunki on tehnyt uudehkon linjauksen, jonka mukaan raskaana olevat naiset pääsevät neuvolaan rutiinisti vain raskauden alussa (rv 7-10) ja tämän jälkeen vasta viikon 20 jälkeen.

Jos ongelmia tulee, niin sitten saattavat ottaa ylimääräiselle visiitille, mutta normaalisti ei. Mutta mistä odottaja tietää mikä on normaalia?

 

Tämän taulukon löysin kaupungin nettisivuilta:

 

Käyntikerta:Raskausviikot:Toiminta:

1. 7-10 terveydenhoitajan vastaanotto

2. 10-12 tarvittaessa lääkärin vastaanotto

3. 10-12 ja 19-20+6sikiön seulontatutkimukset

4 .20-24 terveydenhoitajan vastaanotto

5 .26-28 lääkärin vastaanotto

6. 30 terveydenhoitajan vastaanotto

7. 32 terveydenhoitajan vastaanotto

8. 34 terveydenhoitajan vastaanotto

9. 36 lääkärin vastaanotto

10.-14. 37-41 terveydenhoitajan vastaanotto

15. synnytyksen jälkeenterveydenhoitajan kotikäynti

16. 5-12 viikkoa synnytyksestäterveydenhoitajan ja lääkärin vastaanotolla jälkitarkastus

Nyt naiset kapinaan!

 

Jos olet helsinkiläinen ja et pääse neuvolaan niin jaa tässä kertomuksesi.

 

Olen ajatellut kirjoittaa asiasta mielipidekirjoituksen tässä piakkoin, ja mitä useamman naisen äänellä voin sen kirjoittaa, sitä parempi. Jos haluat mukaan allekirjoittajaksi, niin voit ilmiantaa itsesi tässä niin jatketaan yksärillä. Voimme yrittää saada kirjoitusta painettua myös nimimerkillä, mutta omalla nimellä esiintyminen on aina vakuuttavampaa.

 

 

Itse olen ensiodottaja viikolla 13, kaikki on ihan uutta eikä mulla ole hajuakaan siitä, mitä asioita pitäisi olotilassa osata seurata. Mielestäni linjaus on aivan kohtuuton ja asettaa odottajat eri puolilla Suomea eriarvoiseen asemaan. Puhumattakaan niistä riskiraskauksista, jotka nyt huomataan liian myöhään.

 

 

Edit: itse en pääse ylimääräisille käynneille, vaikka joudun seuraamaan verenpainetta kotona, on valmiiksi ylipainoa sekä sukurasite ennenaikaisille synnytyksille. Että ei ihan helpolla kuitenkaan pääse lääkärineuvolaan alkuraskaudessa ja/tai ylimääräisille käynneille.

Edited by Rautalanka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on kyllä kummallista. Kummallisinta siitä tekee se, ettei linjaus kuitenkaan pidä paikkaansa kaikilla alueilla.

 

Meidän helmikuisten ketjussa nimittäin huomattiin, että osalla helsinkiläisistä tarjottiin neuvola-aikaa ultrien väliin, osalla ei. Itse satuin kuulumaan niihin onnekkaisiin helsinkiläisodottajiin, jotka pääsivät useammin vastaanotolle. Tähän mennessä siis olen ollut neuvolassa 7+, ultrassa 12+ ja neuvolassa 15+. Seuraavat käynnit ovat ultra 20+ ja neuvola 21+.

 

Toivottavasti asiaan saataisiin muutos, ja nimenomaan niin päin, että kaikille olisi tarjolla tuo käynti ultrien välissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, mäkin olen kuullut että vaihtelee alueittain. Jotkut neuvolat ilmeisesti kapinoivat uutta ohjetta vastaan ja antavat niitä aikoja tuohon viikolle 15+17 tms. Ja tämä tekee tästä vielä ärsyttävämpää.

 

Asun alueella, jossa todellakin tarvittaisiin varhaista puuttumista tiettyjen perheiden osalta, kun täällä on paljon päihteitä, työttömyyttä ja rikkinäisiä perheitä. Sitä kummallisemmalta tämä tuntuu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillekään ei tarjottu aikaa tuohon ultrien väliin, mutta terkka sanoi että jos tulee iso huoli, voi totta kai mennä käymään. Tämä siis Laaksossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikä! En suostu!

 

Minä kävin neuvolassa (3 vkoa sitten) Kivikossa ja siellä sanottiin että seuraava neuvola on viikolla 16.

Odotan esikoista niin minä tarvitsen sen neuvolan.Omasta mielestäni siis.

Edited by Sumu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä Rautis!

 

Itse en vielä ole odottaja, mutta toivottavasti pian, ja tämä koskisi silloin minuakin.

 

Hesarin yleisönosastolle tosiaan pääsee parhaiten omalla nimellä esiintyessään. Mielipidekirjoituksen lisäksi muitakin helppoja kansalaisvaikuttamisen tapoja on. Tässä muutama idea:

 

Tällaiseen asiaan voisi saada muutoksen vetoamalla Kaupunginhallitukseen. Esimerkiksi valtuustoryhmien puheenjohtajille voisi lähettää aiheesta kysymyksen. Muotoilun tosiaan olisi hyvä painottaa sitä, miten helsinkiläiset ovat eriarvoisessa asemassa muihin suomalaisiin nähden ja jopa Helsingin sisällä on alueellisia erovaisuuksia. Valtuustoryhmien yhteysteidot löytyvät esim. täältä.

 

Kaupunginvaltuustolla on omia lautakuntia, joista tämä voisi erityisesti olla lapsi- ja perhejaoston asia. Niiden sivu ja yhteystiedot täällä (oho, huomasin että tunnenkin tuon vara pj:n, pitäisiköhän siltä kysyä miten tätä kannattaisi viedä eteenpäin?)

 

Mielestäni tämä on sellainen asia, josta kannattaa rummuttaa mahdollisimman monille tahoille. Ihan oikeakin muutos on hyvinkin mahdollista saada aikaan. Puolueita on hyvä tökkiä tyyliin "kuka astuu ajamaan lapsiperheiden asiaa", sillä kaikkihan ne niin haluaa tehdä. :grin:

 

Barrikadeille siskot! sign0010.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä odotan toista, joten ilmeisesti silloin noita neuvola-aikoja on vähemmän muutenkin? Mutta siis kävin rv 7 ja seuraavaksi ilmeisesti rv 22-24. Mutta en tosiaan tiedä, otettaisiinko esikoisen odottaja täällä useammin neuvolaan, Suutarilasta on kyse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sehän ei sinänsä ole ratkaisuna tähän mutta kuinka yleistä on yksityinen äitiysneuvonta? Ketkä edes käy yksityisessä äitiysneuvonnassa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kannattaa ainakin ahkerasti tyrkyttäytyä sydänääniä kuuntelemaan ja soitella asioita, jotka painavat mieltä. huomaavat siellä neuvoloissa sitten, että harvat käyntiajat näkyy puhelinkyselyissä ja kuitenkin odottajat haluavat paikalle tiheämmin. onhan toi nyt ihan arsesta, ei se terkankaan perustarkistus niin mahdottomia aikoja vie. onko helsingissä avoneuvolatoimintaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin kun esikoista odotin, että tuion ekan käynnin jälkeen (rv 7 paikkeilla) seuraava käynti tosiaan on vasta rakenneultran jälkeen, mutta jos haluan /tulee huolta niin välissäkin pääsen. En sitten kehdannut tunnustautua hätäilijäksi enkä varannut käyntiä tuohon väliin vaikka olinkin tosi jännittynyt oliko kaikki hyvin ja huomioinko raskaan ollessani kaikki oleelliset asiat.

 

Nuo kaupyngin sivulla olevat käynnit vastasivat kyllä hyvin sitä todellisuutta miten omat käyntini oli ajoitettu ensimmäisessä raskaudessa, mutta tässä toisessa käyntejä on karsittu vielä paaaaaaljon lisää.

 

Mun käynnit olivat nyt:

rv 8+2

np-ultra

rakenneultra

rv22+3

rv 27+1 (lääkäri)

rv31+2

rv 35+3 (lääkäri)

rv 37+2

rv 40+1

rv 41+0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka en helsinkiläinen olekaan, niin olen ymmärtänyt ystäviltä että neuvolaan kyllä pääsee, mutta sinne pitää itse soitella noilla "väliviikoilla" ja pyytää aikaa, esim jos on huoli sikiön voinnista, haluaa tarkistaa verenpaineet tms. Ei aikoja ei vain anneta automaattisesti kuten esim meillä Vantaalla 4vkon välein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle taas tarjottiin automaattisesti neuvola tuonne ultrien väliin Helsingissä ja esikoinen tulossa. Muihin paikkakuntiin verrattuna täällä Helsingin neuvolassa on kyllä silti välillä ollut vähän hylätty olo. Synnytystapa-arvioita ei esimerkiksi tehdä kuin erityisestä syystä, myöskään hemoglobiinia ei ole jatkuvasti seurattu, vaikka se on ollut alhainen koko raskauden ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ainakin meillä pitää itse mitata pissasta sokerit ja proteiinit. Siinähän voisi huijata..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sopi ensimmäisen lapsen odotusaikana tuo tahti ihan hyvin! Ja jos joskus tulee toinen lapsi, pyydän varmaan lopussa pääsyä aiempaa harvemmin. Eipä normaalissa ongelmattomassa raskaudessa tullut kertaakaan tunnetta, että liian harvoin olisi neuvolassa vierailuja. Päinvastoin, lopussa tuntui jo ihan turhalta käydä siellä...

 

Ainakin itelle jäi Itäkeskuksessa tunne, että aikoja olisi saanut myös tiheämminkin, jos olisin itse halunnut.

Edited by hille

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon tästä aiheesta paljon purnannut ja valittanut kuukausiklubissa ja omassa päikyssä alkuraskauden aikana. Oli kyllä tosi heitteillejätetty olo ja mä olen sitä ihmistyyppiä, jolla on tosi korkea kynnys lähteä soittelemaan neuvolaan ilman "hyvää syytä". Monelta huolelta olisi varmasti välttynyt, jos olisi vaikka niitä sydänääniä kehdannut käydä kuuntelemassa. Mutta kun ei kehdannut niin vähäisen syyn takia soitella. Melkein ostin koti-dopplerin, mutta sitten sain kuitenkin sen verran itseä huolestuttavia oireita kehitettyä, että soitin lopulta ja sain ylimääräisen nla-lääkärikäynnin. Ilman sitä käyntiä rv18+0 (jota odottelin 2vkoa) olis kyllä ollut tosi ankeaa. Tuolloin vasta ekaa kertaa kuulin vauvan sydänäänetkin, koska ei niitä np-ultrassa kuunneltu, toki ruudulta näki läpätyksen mutta ei se ole sama asia.

 

Tosiaan mulla on eka raskaus ja kuulun kai eteläiseen piiriin (ellen läntiseen, en nyt just muista) ja kaverilla, jolla on 2.raskaus (molemmat raskaudet ongelmattomia) ja asuu itä-helsingissä on terkka tarjonnut enemmän käyntejä alkuraskauteen kuin mitä mulla oli :huh: Samaten on meidän kuukausiklubissa joillekin tarjottu suoraan välikäyntejä tuohon virallisten 1. ja 2.terkkakäynnin välille. Mulle sanottiin vaan se, että soittele jos tulee jotain <_<

 

Mun käynnit alkuraskaudessa oli seuraavat:

 

rv7+5 1.neuvola

np-ultra

rv18+0 ylimääräinen lääkärikäynti

rakenneultra

rv22+1 2.neuvola

 

Eli varsinaisten neuvolakäyntien väliin jäi 15 viikkoa, hirmu kiva :rolleyes: En oikeasti ymmärrä, miten voidaan ajatella, että noi ultrat jotenkin korvaa keskustelukäynnit neuvolassa! :skilletgirl: Tuolla ylimääräisellä lääkärikäynnilläkin tasan tarkkaan vaan tsekattiin fyysinen puoli ja millekään henkiselle ei kyllä olis ollut aikaa. Ja tosiaan mun neuvolassa ainakin ennen lääkärikäyntiä pitää itsepalveluna tsekata pissa, paino ja verenpaine. Sain lääkärissä ystävällisesti luvan käyttää myös hänen digivaakaansa, koska käytävällä ollu kivikautinen viisarivaaka oli niin epätarkka. Ennen tavallista terkkaneuvolaa pitää tsekata pelkästään pissa ja sekin on kyllä välillä ollut arpomista, että no onko tuo vaaleanvihreä nyt sama kuin se +1 vai vaaleampi ja seinällä lapussa lukee, että vaaleanvihreästä ei tarvitse välittää ja voihan arghs!

 

Niin ja tää uusi linjaus alkoi samoihin aikoihin kuin sikainfluessahysteria. Munkin terkka oli jatkuvasti vielä alkutalvesta tavoittamattomissa eli puhelinajatkin oli peruttu viikon putkeen kerrallaan sikarokotusten takia. Kaveri synnytti 04/09 ja hänellä oli vielä vanha määrä eli enemmän käyntejä alkuraskaudessa (vuoden 2008 puolella siis). Mun eka neuvola oli 02/10 ja silloin oli jo nuo uudet määräykset voimassa.

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille!

 

Mä otin jo eilen yhteyttä terveyslautakunnan ihmiseen meilitse tästä asiasta, mutta en ole vielä saanut vastausta. Valitsin kohteeksi nuoren vihreän naisen, jolla on pieni lapsi. Toivottavasti sieltä tulee vastauksia.

Suee, jos se sun tuttusi tietää tästä jotain niin kerro toki! On paljon parempi lähtökohta lähteä tekemään asialle jotain jos edes tietäisi missä tämä linjaus on tehty ja millä mandaatilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse odottelen myös esikoista ja eka neuvolakäynti oli silloin viikolla 7+0. Seuraavan saan soittaa kun rakenneultrassa on käyty. Kynnys on ollut mullekin tosi iso mennä vaan kuuntelemaan jotain sydänääniä ja juttelemaan, vaikka mä olisin sitä vilpittömästi tarvinnut. Nyt on yritetty mennä näillä eväillä ja pärjäillä tän masentuneen mielialan kanssa. Ainiin, raskaanahan ei saa olla masentunutkaan. Itse olisin todellakin tarvinnut ne välikäynnit, ja itseasiassa munt th ne neuvoi varaamaankin häneltä. Silloin oli kuitenkin sijainen töissä, joka sanoi, ettei niitä enää saa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on tosi tosi outoa, miksei kaikille ole samat "säännöt"!! Itse odotan toista lasta, ja mulla taas on ollut normaalisti neuvola ultrien välissä. Se tosin oli aika lähellä tuota rakenneultraa, mutta se johtui vain kesälomista.

 

Eli itselläni oli

7 rv neuvola

12 rv np-ultra

19 rv neuvola

21 rv rakenneultra

 

ja seuraava neuvola on rv 23, eli ensi viikolla.

 

Ja samassa tahdissa kävin neuvolassa, ultrissa ja lääkärissä myös esikoiselta. Meidän neuvolassa ultrataan myös lääkärikäyntejen yhteydessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kyllä kans ärsytystä tätä systeemiä kohtaan.

1. neuvolakäynti oli alkuraskaudessa, olikohan viikolla 7-8?

Sitten oli np-ultra rv 12

 

Sain liian korkeiden verenpaineiden vuoksi armollisesti ylimääräisen käynnin terveydenhoitajalle rv 17

Ja tästä eteenpäin ei ole mitään tietoa..

Ilmeisesti sitten rakenneultra on seuraava etappi.

 

Yritin saada apua pahoinvointiin kun mikään ei pysynyt sisällä ja sieltä tarjottiin ohjeeksi lähinnä

"järsi jääpalaa ja yritä kestää. Ei tuu lääkkeitä ellet oo tiputuskunnossa"

 

Kateellisena kuuntelee kun muualla asuvat on jo käyneet kuuntelemassa vauvan sydänääniä ja muuta..

varsinkin näin esikoistaan odottavana tulee aika hylätty olo kun saa lippusten ja lappusten turvin omatoimisesti pärjätä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen tuplaodottaja viikoilla 25+2 ja olen päässyt neuvolaan 3 kertaa:

9 ja risat, 23+1 ja 25+2. Onneksi olen päässyt ahkeraan ultrattavaksi Naistenklinikalla, muuten olisi iskenyt huoli ja epäusko koko raskaudesta. Sairaalassa ovat olleet ihan hiilenä neuvolan toiminnan takia. Neuvolassa luulivat/luulevat, että sairaalan kontrollit korvaisivat jotenkin neuvolakäynnit. Ei siellä polilla katsota mitään perusasioita, verenpainetta, pissaa, painoa tai puhuta odotukseen liittyvistä asioista ja tuntemuksista muutenkaan. Neuvolan puolella en siis ilmeisesti olekaan kuulunut riskiodottajiin? Tosin nyt ehkä on parannusta luvassa, kun olen sairaalan palautteen välittänyt neuvolaan. Seuraava aika on jo 6.10. (ja ennen sitä käyn ainakin kerras sairaalassa ja olisinkin saanut ajan heti sitä seuraavalle viikolle, mutta valitsin itse vähän myöhemmän) Oma terveydenhoitajani tekee vain joka toisen viikon omassa neuvolassani, joten sekin jo pidentää välejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näitä teidän juttuja lukiessa ymmärrän vielä vähemmän niitä kommentteja, joiden mukaan mun pitäisi tulla odottamaan ja synnyttämään Suomeen "kun Suomessa on niin hirveän hyvä neuvolasysteemi" girl_sigh.gif

 

T. onnellinen esikoisen odottaja, joka on päässyt alusta asti lääkärille kerran kuukaudessa ja tästä viikosta eteenpäin (siis 28+ ) kahdesti viikossa. Ja eiköhän ne siellä yliopistollisessa sairaalassa saa tämän mukelon jollain tavalla uloskin tulemaan ja hoidettua :) (Eikan keskenmenneen raskauden aikana asuin siis vielä Eteläisen Helsingin piirissä)

 

Kannattaa kyllä ehdottomasti olla tässä asiassa aktiivinen just sosiaalilautakunnan ja valtuuston suuntaan ym, kun tuntuu käytäntöjä olevan jos minkälaisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

siis edes kaksosraskaudessa ei ole useampia käyntejä? :skilletgirl: siis ihan käsittämätöntä.

 

mä oon kritisoinut taysin synnytysvalmennusta (joka on nykyään netissä siis), mutta tämä helsingin neuvolameininki kuulostaa ihan uskomattomalta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon yrittäny itselleni perustella Helsingin neuvolapalveluiden puutetta sillä, että ollaan erikoissairaanhoidon piirissä, jossa on hyvä toimintavalmius hätätilanteita varten vuorokauden ympäri. Toisaalta monelle neuvolassa on tärkeää kaikkien mittausten ohella se keskustelumahdollisuus, mikä jää nykyisellä systeemillä tosi vähälle. Uskon kyllä, että hätätilanteessa olisin täälläkin turvallisissa ja osaavissa käsissä, mutta minusta on ainakin ensiodottajana tuntunut, että haluaisin saada enemmän tietoa ja olla itse paremmin tilanteen tasalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mutta eikös olisi järkevää ennaltaehkäistää hätätilanteita sillä säännöllisellä seuraamisella? Ja kun se erikoissairaanhoito on koko HUSin aluella käytettävissä, niin miksi Espoon, Porvoon ja Lohjan neuvolatoimintaa ei ole supistettu? Joka tapauksessa tämä on todella lyhytnäköistä. Ja mä olin niin naivi etten edes tajunnut että itse pitää mitata jotain virtsa-arvoja. WTF oikeesti, mikä laborantti mä olen? Kohtahan ne antaa kemistisetit kotiin ja Kätilöopin Perusteet I-IV kaikille odottajille ja lyö itse lapun luukulle kun on niin omatoimisija odottajia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0