Regina

Pikkulapsi ja aikaero...

29 posts in this topic

Löytyykö kokemuksia aikaerorasituksesta taaperon kanssa? Kuinka pienen kanssa matkasitte ja minne, paljonko aikaero oli? Miten siitä selvisitte/yrititte selvitä, kauanko lapsen "tokeneminen" normaalirytmiin kesti, oliko kovin hankalaa? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kokemusta lähinnä Atlantin yli lentelystä eli aikaero n. seitsemän tuntia ja se tuntuu tasoittuvan lapsella helposti. Oma lapsi on nyt 1,5 vuotias ja tähän mennessä ei ole ollut suurempia ongelmia. Itäänpäin aikaero on vaikeampi kuin länteenpäin tultaessa. Lapset ovat tottuneet nukkumaan päiväunia, joten epätavalliset nukkuma-ajat eivät ehkä tunnu niin kummalisilta. Itselläni sen sijaan on ollut vaikeuksia päästä rytmiin kiinni kun muksu on ollut välittömästi uudessa rytmissä ja itseä nukuttaisi vanhaan aikaan.

En sitten tiedä onko vaikeampaa jos lapsi on normaalisti tottunut hyvin säännölliseen päivärytmiin. Meillä päiväunien paikka vaihtelee vähän päivän ohjelman mukaan, joten rytmi ei ole niin kovin tarkka normaalistikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös kokemusta Atlantin ylityksestä. Mennessä aikaero meni tosi hyvin eli tasautui melkein heti. Ekana yönä valvoimme pari tuntia ja seuraavina öinä nukuttiin ihan normaalisti. Poika meni ehkä tunnin aikaisemmin nukkumaan kuin kotona ja heräsi myös aikaisemmin. Takastulo eli lento itään oli huomattavasti rankempi eli poikaa ei illalla millään meinannut saada nukkumaan ja nukkui sitten taas aamulla tosi pitkään. Päikkäritkin venyivät aika nopeasti moneksi tunniksi. Mennessä aikaero saatiin haltuun päivässä niin täällä kotona meni viikko.

 

Pojan ikä oli 11.5kk matkan aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin poitsun ollessa 7 kk Thaimaassa. Siellä aika viisi tuntia enemmän kun Suomessa. Olimme reissussa kaksi viikkoa. Ekan viikon poitsu oli Suomen ajassa. Meni siellä paikallista aikaa nukkumaan 24-01, mikä tietysti sopi sinne hyvin. Toisella viikolla rytmi siirtyi paikallisempaan ja poitsu meni nukkumaan ysin aikoihin iltaisin. Kun tultiin kotiin niin kolme päivää kesti kun pojan rytmi kääntyi takaisin. ne kolme päivää se heräsi aina viideltä aamuisin. Onneksi oltiin suomessa siirrytty kesäaikaa niin se antoi tunnin anteeksi :rolleyes: Meidän miestä kaikki meni oikein kivuttomasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin Kanarialla pojan ollessa 8 kk ja siellä 2 tunnin aikaero aiheutti kyllä vähän haasteita. Illalla oli mahtavaa kun lapsi nukahti helposti (pidettiin hereillä klo 20 asti) ja saatiin itse syödä rauhassa illallinen, mutta herätä lapsi yritti usein ensimmäisen kerran jo 4 aikoihin eli Suomen aikaa klo oli 6, joka oli hänen normaali heräämisaikansa. Viikossa tuo ei ehtinyt juurikaan muuttumaan. Meillä olikin sitten nukkumisvuorot, minä "nukuin" ja imetin lasta kuuteen asti aamulla ja isänsä nousi sitten viihdyttämään, jotta mä sain jatkaa unia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä meinasin aloittaa saman ketjun :lol:

 

Meillä on kamalia kokemuksia lapsen jetlagista. Me oltiin Kanadassa viikko ja palattiin viime keskiviikkona. Aika ero oli 7h. Meillä nukuttiin viime yönä vasta ekaa kertaa koko yö. Poika on mennyt kyllä joka päivä normaaliin aikaan nukkumaan, eli 20-21. Herätty on sitten 1-2h nukahtamisesta. Joinain yönä saatiin uudestaan nukkumaan vellillä, mutta parhaimmillaan ollaan valvottu klo 3-4 !!!! Tosi kiva leikkiä pirteen lapsen kanssa yöllä. Herätys on ollut kuitenkin klo 8 ja 2h pidempiä päikkäreitä ei ole saanut nukkua ja silti on rytmi sekaisin. Pidän tässä peukkuja pystyssä että ensi yö menisi yhtähyvin kuin viime yö. Itse olen aika poikki kun kolmen tunnin unien jälkeen on pitännyt raahautua töihin.

 

Kanadaan mennessä menikin paremmin. Siellä heräsi ekana yönä klo 3 tolkana klo 5:30 ja vikana 7:30. Että se meni paljon kivuttomammin.

 

Kaveri oli lapsien 6kk ja 2,5v kanssa Thaimaassa niillä oli kuulemma mennyt kanssa se viikko ennenkuin oli päästy takaisin rytmiin.

 

Täytyy kyllä sanoa että tämän kokemuksen jälkeen miettisin kaksi kertaa lähdenkö lapsen kanssa ison aikaeron maahan. On ollut kyllä niin raskas viikko.

Edited by Monalisa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoista lukea tästäkin aiheesta. Ei ollut vielä tullut tämä puoli mieleen reissua suunnitellessa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, ei tullu meillekkään mieleen kun vasta kun todellisuus iski naamaan.

 

Meillä meni lopulta normaaliin palamiseen vajaa kaksi viikkoa. Vaikka rytmi oli kääntynyt niin heräili yöllä useasti kesken unien. Jouduttiin palaamaan vanhoihin unikoulu juttuihin ennen kuin vanhaan siirrytiin takaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

8kk:n ikäisen kanssa matkattiin Kanadaan, aikaero 10h. Sinne päin mentäessä sopeutui tosi nopeasti. Päivisin torkkui ehkä enemmän kuin kotona, mutta nukkui silti hyvät yöunetkin. Takaisin tulo olikin sitten vaikeampaa.. <_< Meni noin viikko ennen kuin nukuttiin ensimmäinen kunnon yö. Tyttö heräsi keskellä yötä kahden-kolmen aikaan ja valvoi väkisin silmät ristissä pari kolme tuntia ja nukahti sitten uudelleen. Ja silloin aamuyöstä aloitettu uni oli todella sikeää, piti väkisin herättää päivällä, ensimmäisenä aamuna nukuttiin päiväkolmeen... :o Siitä sitten aikaistettiin pikkuhiljaa aamu aamulta ja tosiaan noin viikon kuluttua nukuttiin suht normaali yö. Aika rankkaahan se oli, mutta selvittiin :) Rankempaa se itse matkustaminen sinne oli kun 27h kesti kotiovelta hotellille ja itse en osannut nukkua ollenkaan matkan aikana ja loppumatkasta tyttökin alkoi olla yliväsynyt ja kiukkuinen <_<

 

muoks. unikoulun opeista oli meilläkin hyötyä kotiinpaluussa, mutta ei niitäkään voinut käyttää esim. silloin yöllä kun heräsi. Ei osannut nukahtaa uudelleen vaan pakko oli nostaa sängystä..

Edited by RouvaS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä ketju! Ollan lähdössä Thaimaahan marraskuussa ja aikaero on mietityttänyt. Katotaan kuinka menee, onko arkeen paluu ihan hirveää vai mitä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie olen mmiettinyt tuota aikaeroon sopeutumista myös.

Lennetään marraskuussa Thaimaahan, ja aikaeroa on 5 tuntia.

 

Miten vuoden ikäiset ovat tälläiseen sopeutuneet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tultiin vajaa viikko sitten Ameriikasta, Californiasta. Aikaero on -10 tuntia. Mennessä poika saatiin nukkumaan suht normaaliin aikaan, ehkä pikkasen aikasemmin kun yleensä. Tämä tasoittui pikkuhiljaa kahden viikon loman aikana niin, että loppulomasta saattoi mennä jo normaaliin aikaan nukkumaan. Heräili reissun päällä joka ikinen yö monta kertaa ja oli valmis nousemaan ylös muutamaa tuntia aikaisemmin kun kotona eli n. 06:00 (kotona herää siis n. 08:00). Tämä oli mun mielestä ihan ok. Paluu on ollut aikamoinen koettelemus ainakin tähän asti. Nyt mennään viidettä yötä kotona ja aina sama juttu. Poika nukahtaa ihan normaaliin aikaan n. 20:00, mutta herää 2-3 tunnin kuluttua ja sitten se kukkuminen alkaa. Ei saada poikaa millään nukahtamaan uudelleen ennen kun vasta 03:00-04:00. Tämän jälkeen nukkuisi vaikka kuinka myöhään. Ollaan muina aamuina herätetty poika n. 09:00, mutta tänään annettiin nukkua niin pitkään, kun vaan halusi. Heräsi n. 11:00. Ajattelin jo, että ehkä nyt sitten ensi yönä nukkuisi edes suht normaalisti, mutta ei. Heräsi taas 22:30. ja on yhä hereillä. Iskä yrittää urheasti saada uudestaan poikaa uneen. No ehkä vielä joskus pääsemme takaisin normaaliin rytmiin. Nyt vaan tuntuu melko epätoivoiselta. Väsyttää ja itkettää. Rankaa on, sen voin sanoa. Harkitsen seuraavalla kerralla noin suuren aikaeron päähän lähtemistä, etenkin tuohon suuntaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paluu on ollut aikamoinen koettelemus ainakin tähän asti. Nyt mennään viidettä yötä kotona ja aina sama juttu. Poika nukahtaa ihan normaaliin aikaan n. 20:00, mutta herää 2-3 tunnin kuluttua ja sitten se kukkuminen alkaa. Ei saada poikaa millään nukahtamaan uudelleen ennen kun vasta 03:00-04:00. Tämän jälkeen nukkuisi vaikka kuinka myöhään. Ollaan muina aamuina herätetty poika n. 09:00, mutta tänään annettiin nukkua niin pitkään, kun vaan halusi. Heräsi n. 11:00. Ajattelin jo, että ehkä nyt sitten ensi yönä nukkuisi edes suht normaalisti, mutta ei. Heräsi taas 22:30. ja on yhä hereillä. Iskä yrittää urheasti saada uudestaan poikaa uneen. No ehkä vielä joskus pääsemme takaisin normaaliin rytmiin. Nyt vaan tuntuu melko epätoivoiselta. Väsyttää ja itkettää. Rankaa on, sen voin sanoa. Harkitsen seuraavalla kerralla noin suuren aikaeron päähän lähtemistä, etenkin tuohon suuntaan.

 

Meillä meni ihan samalla lailla kun tultiin Torontosta!! Meillä meni se viikko ennen nukkui koko yön. Ja toinen viikko meni vielä yöheräilyjen merkeissä, mutta ei enää valvonut. Meillä auttoi se että aamulla herätettiin vaan sitkeesti klo 8 ja noudatettiin normaalia päivärytmiä. Oli kyllä tosi vaikeeta kun oli itse niin väsynyt. Meillä toinen valvoi pojan kanssa yöllä ja toinen herätti sitten aamulla. Tsemppiä koitokseen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole ollut aikaerojen kanssa minkäänlaisia ongelmia, mutta pikkuinen onkin matkustellut koko ikänsä...riippuu siis varmasti monestakin asiasta, muttei kannata unohtaa matkustelua kuitenkaan... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me tultiin pari viikkoa sitten Thaimaasta (aikaero +5 tuntia) ja tyttö 1v 4kk sopeutui kummassakin päässä hyvin, äidillä olikin sitten enemmän vaikeuksia :rolleyes:

 

Kopioin tuolta toisesta ketjusta oman tarinani ja lisäilen joitain kohtia:

 

Menolento lähti tyhmään aikaan 3.20 yöllä ja koska tyttö oli ehtinyt nukkua kotona 20-1.00 niin oli juuri sen verran pirteä, että nukkui menomatkalla vain noin 3h yhteensä. Perillä Thaimaassa tyttö sitten nukkuikin ekat yöunet 12h ja siirtyminen paikalliseen aikaan meni todella helposti. Heti ekasta päivästä oli samassa rytmissä kuin kotonakin.

 

Paluulennolle lähdettiin illalla 21.40 ja tyttö jaksoi olla siihen asti hereillä (kiitos 3h päiväunien...) sitten simahti ja nukkui 5-6 tuntia. Kotona oltiin Suomen aikaa 4.30 ja nukkui siinä aamulla vielä 3h. Paluupäivänä nukkui normaalit päikkärit ja simahti illalla 19.00 (normaalisti menee nukkumaan 20.00). Nukkui sitten 10h yöunet ja heräsi pirteänä 5.00. Seuraava päivä yö menikin jo normaalissa rytmissä. Eli aikaisia herätykiä kotimaassa tuli vain yksi - siis tytölle. Minä sitten heräilinkin ensimmäisen viikon ajan 4-5 aikaan :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etelä-Koreaan aikaero on +7 tuntia ja lapsi matkan aikaan 11,5 kk. Käytännössä aikaeroa tuli 8-9 h, koska kotona heräämisaika on ollut 9-10 välillä ja hotellissa piti ehtiä aamiaiselle klo 8.

 

Menolento Souliin oli n. 9 h "yölento", lähtö klo 17 ja perillä klo 9 paikallista aikaa. Käytännössä nukkuminen koneessa ei oikein onnistunut meidän illanvirkulta. Olin kyllä aikaistanut nukkumaanmenoa jo monena iltana, mutta vauva ehti torkahtaa lentokentällä toiset päiväunet (lähtö myöhästyi puolisen tuntia), eikä koneessa sitten meinannut uni tulla. Nukkui kyllä noin 3-4 tuntia, mutta suurimman osan tuosta joko rinnalla tai sitten täytyi pitää lelua imeskeltävänä. Itse olisin ehtinyt nukkua ehkä tunnin, mutta uni ei tullut. Mies torkkui pari tuntia. Perillä menikin sitten ensimmäinen päivä nukkuessa.

 

Ehkä 2-3 päivää meni sitten siihen, että vauva nukkui päivällä päiväunet ja yöllä yöunet. Ensimmäisinä öinä lapsi nukahti illalla, mutta nousi aamuyöstä leikkimään. Sitten rytmi tasoittui "normaaliksi", yöunet noin 20-08.

 

Takaisin tullessa lähtö oli aamupäivällä, joten koneessa nukkui ennen aikojaan herätetty lapsi pidennetyt päikkärit. Siitä huolimatta nukahti kotimatkalla autoon ja kotona laitoin väsyneen vauvan yöunille noin klo 16. Itsekin tajusin onneksi mennä nukkumaan ajoissa, koska aamuherätys olikin sitten jo klo 3 :lol: Lisään myöhemmin, montako päivää menee tähän paluusuunnan rytminkääntöön.

 

Vaikuttaa siltä, että sekä lapsille että aikuisille tuo lännestä itään siirtyminen on rankempaa kuin toiseen suuntaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näitä minäkin halua. Voin tulla kertomaan oman kokemuksen tammikuussa, kun Thaimaan reissu on heitetty n 4kk vanhan lapsen kanssa, jolla on syntymästä asti ollut säännöllinen rytmi ja menee nukkumaan klo 22.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Palattiin Thaimaasta sunnuntaina lasten kanssa. Mennessä päästiin heti normaaliin rytmiin (21-08), kun lapset nukkuivat lentokoneessa vain 6h ja olivat väsyneitä kun päästiin perille klo 17. Käytiin syömässä ja mentiin sen jälkeen nukkumaan klo 20. Heräsivät klo 9.30 ja siitä eteenpäin rytmi oli tuo 21-08. Takaisin tullessa pojat nukkuivat 11h lentokoneessa ja heräsivät kun laskeuduimme klo 1.00. Kotona halusivat leikkiä ja nukkuivat sitten 4.00-8.00. Kummasti jaksoivat seuraavan päivän yksillä päiväunilla ja menivät yöunille klo 19.30-8.00. Nyt rytmi on taas normaali kolmen päivän jälkeen. Lapset ovat 3v ja 1v 9kk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Palasimme Thaimaasta joku viikko sitten. Sinne mennessä lapsi sai heti oikean rytmin päälle (iltavirkkuna nautti kun sai "valvoa") ja kotiin palatessa aikaeron tasoittumiseen meni päivä (tultiin ma-iltana ja lapsi oli ke-aamuna jo normaalissa rytmissä). Ikää lapsella on 1v7kk. Ei siis huonoa sanottavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan Tammikuussa lähdössä 5,5kk ikäisen kanssa Atlantin toiselle puolelle. Vähän huolettaa tämä aikaero, mikä on siis 6 tuntia...

Vinkkejä oikeaan rytmiin pääsemisestä otetaan siis vastaan? Auttaako valoisassa ulkoilu tms?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä itään päin mentäessä (5h) oli selvästi helpompi. Kotiin palatessa aamut alkoivat aikaisin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en koskaan huomannut eroa noissa. Poika sopeutui hyvin sekä Suomeen tuloon (eli itään päin menemisen) että kotiin paluuseen. Suomessa oli vaikeaa lähinnä aina se eka ilta, kun usein tulimme iltapäivästä, itse en saanut nukuttua koneessa eli olin valvonut yli vuorokauden ja sitten pojan kello oli tietty aamussa / aamupäivässä, joten ne ekat nukkumaanmenemiset yleensä vähän venyivät, kun itse olisi halunnut nukkua jo alkuillasta, mutta sen jälkeen ei ollut ongelmia. Länteen mennessä meni aina kivuttomasti.

 

Lensimme siis muutaman kerran alle vuoden ikäisen lapsen kanssa Kanadasta Eurooppaan kun vielä asuimme siellä.

 

Mä en ole kyllä itsekään reissatessa huomannut näissä matkasuunnista johtuvia eroja, mutta monestihan sanotaan, että itään päin meneminen olisi pahempi.

Edited by Lainie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now