Rautalanka

Listeriaa liikkeellä

86 posts in this topic

Mä olen miettinyt, että mikä on se määrä tuotetta, mistä tuon listerian voi saada? Riittääkö, että syö pienen murun juustoa, jossa sitä on vai pitääkö syödä kunnon pala sairastuakseen. Mulle esim. laitettiin pastaan ravintolassa parmesaaniraastetta annoksen päälle ennen sen pöytään tuontia. Ajattelin, että kaavin ne siitä miehen lautaselle, kun ei parmesania saa syödä. Kaavin siis ne murut ja osan kastikkeesta pois, mutta ainahan sinne saattoi murunen jäädä tai kastike saastua tuon juuston kautta. Mutta onko tälläisessä tilanteessa esim. listerian saaminen epätodennäköistä vai todennäköistä... Mitään merkitystähän tuolla nyt ei enää ole, koska olen annoksen syönyt ja sillä hyvä jo aikoja sitten. Mutta noin ylipäätään jatkoa ajatellen. Tietääkö kukaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ määrää on hankala sanoa. Siitä kun on asiantuntijoillakin erimielisyyttä. Jos listerian määrä jää alle 100 yksikön, saa tuote olla markkinoilla. Tuotteessa siis voi olla listeriaa ja silti olla myynnissä. Jotkut ovat sitä mieltä, että raja on keinotekoinen eikä siten kovin järkevä. Toiset haluaisivat, ettei listeriaa saisi olla ollenkaan. Epäilen siis, ettei pienessä määrässä juustoa salaatin joukossa tule tuota yli sataa yksikköä. Itse ainakin olen syönyt muutaman fetapalan juhlissa. Mutten mitään kauhean suuria määriä, jos en tiedä salaattikuutiojuuston olevan Valiolta. Parmesaania italialaiset lisäävät ruokaan reippaammin, niin sen kanssa olisin varovaisempi. Tai ylipäänsä italialaisten juustojen. Italialaisista juustoista tulee vähän väliä Eviralta erilaisia tiedotteita. Ei vissiin oikein ole hygienia-asiat siellä kunnossa :rolleyes:

 

Jos nyt tulee syötyä ruokaa jossa on (juuston) kautta listeriariski, niin ei siitä kannata stressaantua. Riski on kuitenkin pieni. Eikä varsinkaan kehittää kaikenmaailman oireita :) Todennäköisesti kaikki on ok. Enemmänkin välttäisin tiettyjä kalatuotteita sekä ulkomaalaisia juustoja paljon kypsemättömänä syötynä.

 

Listeria on vakava asia sikiölle muttei siitä kannata ottaa hirvittävän suurta stressiä. Varovainen kannattaa olla muttei ylihuolehtivainen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä sitten tapahtuu, jos syö jotain reilusti listeriaa sisältävää? Oksentaa? Nousee kuume? Keskemeno?

 

Otin kahvilassa panniinin (ei ollut muuta ja pakko syödä jotain), jossa oli juustoa sekä salamia. Mulle tuli siitä paha olo ja yökkäilin koko illan. Se meni ohi ja kaikki on toivottavasti ok, mutta jäin miettimään tota, että mitä listerian iskiessä oikeasti tapahtuu. Mistä tietää sitten, että tämä on nyt listerian aiheuttamaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Evira on hyvä lähdeä ruoka-asioissa: Eviran listeria-linkki

Tuossa sanottiin, että riskiryhmät voivat saada pienestäkin annoksesta listerian. Siksi mm. voi-epidemia oli mahdollinen. Tiedän, että aikaisemmin sanoin uskaltavani maistaa pienen määrän esim. juustoja. Mutta kuten sanoin määriä on hankalaa arvioida. Osaltani osaan mielestäni arvioida eri elintarvikkeiden riskejä hieman keskimääräistä paremmin. Varovaisuus on siis hyväksi. Muttei kannata tosiaankaan mennä ylihysteeriseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi sadan yksikön raja varmaan tulee siitä, että käytännössä on erittäin vaikeaa ellei mahdotonta löytää pieniä bakteerimääriä ruoasta. Jos vaikka pakkauksessa on yksi bakteeri niin sitä ei välttämättä testillä saa kiinni. Useimpiin testeihin kuitenkin otetaan pieni määrä tuotetta (millilitra tms). Huonolla tuurilla sekin yksi bakteeri sairastuttaa, oikein otollisissa oloissahan ne jakaantuvat parissakymmenessä minuutissa, joten vuorokauden kuluttua yksi bakteeri onkin öööö aika monta :D

 

Listeriaa voi olla pastöröiduissakin tuotteissa, jos hygienia-asiat on huonossa hoidossa, eli tuote saastuu pastöroinnin jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli mieleen vielä, kun listeriariskin takia suositellaan einekset ja eiliset jämät(!) kuumentamaan kunnolla ennen syömistä. Einekset ymmärrän, mutta miten se listeria noihin eilisen jämiin tiensä löytää? Siis tyyliin joku ruoka, jossa on esim. homejuustoa ja se on käynyt uunin kautta valmistusvaiheessa. Lämmennyt 200 asteeseen ja seuraavana päivänä se pitäis hyvin lämmittää ennen syömistä?? Ei kait se listeria uudelleen siihen ruokaan tyhjästä synny, jos se kerran on jo kuollut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Jaa-a :D Enemmänkin kuumentaisin edellispäivän ruuan hyvin, siksi että siinä olevien mikrobien takia. Mä soitin edellisessä raskaudessa johonkin noista isoista valmisruokatehtaista. Jossain toisessa ketjussa on niminkin, en enää muista. Heillä sanottiin, ettei heidän tuotteistaa ole löydetty listeriaa. Itsekin pidän hyvin epätodennäköisenä, että isojen firmojen valmisruuista saisi listeriaa. Siis lihapullista ja sen tyylisistä, mitä voi syödä kylmänäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli mieleen vielä, kun listeriariskin takia suositellaan einekset ja eiliset jämät(!) kuumentamaan kunnolla ennen syömistä. Einekset ymmärrän, mutta miten se listeria noihin eilisen jämiin tiensä löytää? Siis tyyliin joku ruoka, jossa on esim. homejuustoa ja se on käynyt uunin kautta valmistusvaiheessa. Lämmennyt 200 asteeseen ja seuraavana päivänä se pitäis hyvin lämmittää ennen syömistä?? Ei kait se listeria uudelleen siihen ruokaan tyhjästä synny, jos se kerran on jo kuollut...

 

 

Tuossa kuumennusohjeessa ei ole kyse pelkästään listeriasta, vaan myös muista esim bakteereista tai potentiaalisista ruokamyrkytyksen/vatsaoireiden aiheuttajista. Siinä sun itse tekemässä ruuassahan on myös olennaista, että miten olet sen siinä välissä jäähdyttänyt ja säilyttänyt (tällä välin siinä olevat tai siihen tulleet bakteerit yms voivat siis lisääntyä). Selvyyden vuoksi suositellaan aina myös jämien&einesten (uudelleen)kuumentamista, jotta ne kuolevat. Riskien vuoksihan esim suurkeittöissä on tosi tarkat säännöt siitä, että mitä voi tarjota vielä uudelleenkuumentamisen jälkeen jne. Noita elintarviketehtaita ja suurkeittiöitähän sitovat erittäin tarkat hygienia ym säännöt( joilla esim listeria ym pyritään estämään), ja nuo säännöthän eivät sido/ole tiedossa kotikeittiöissä, joten kyllä niissä jämissä näin ollen on suurempi riski kuin tehtaasta tulleissa eineksissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun osalta raskaus ei ole juurikaan vaikuttanut kotona syömisiin. Ruokavalio on pysynyt samana, tietty riippuen ihan siitä mitä ko. päivänä sattuu saamaan kurkusta alas.

 

Listeriabakteeri on harmiton JOS ruuan kuumentaa, jolloin bakteeri kuolee. Ruuan kuumentamisen suhteen myös ed. päivän jämät on tosiaan sen vuoksi että yli +60c kuumennettaessa kuolee mikrobit ym pöpöt ja ruoka on turvallista syödä.

 

Kannattaa käyttää ihan maalaisjärkeä säilömisien kera, ruoka kannattaa jäähdyttää mahd. nopeastyi ja laittaa viileään vähentääkseen juuri noiden mikrobien kasvua. Ruoka-aineksia tai valmista ruokaa ei myöskään kannata säilyttää pitkiä aikoja avoimen ikkunan / oven tykö koska ulkoilman kautta saattaa levitä pöpö jos toinenkin.

 

Ihan perushygienia omassa keittiössä kannattaa muistaa. Mulla on kasviksille ja lihoille omat leikkuulaudat ja raa'an lihan käsittelyn jälkeen kädet tietty on pestävä. Kasvikset pestään huolellisesti tai kuoritaan (mä joskus mietin esim kauppojen perunalaareja jos joku siellä käy paljain käsin roplaamassa ja multa sattuukin olemaan saastunutta. Sitten meneekin niillä käsillään räpläämään tomaatteja...). Mutta hysteriaan asti ei silti tarvitse mennä.

Puhtaus on puoli ruokaa pätee tässä asiassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
yli +60c kuumennettaessa kuolee mikrobit ym pöpöt ja ruoka on turvallista syödä.

 

Kelpaako sellainen nyrkkisääntö, että jos ruoka höyryää, niin se on ok?

 

t. joku joka nukkui fysiikan tunnilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ite antaisin / yleensä annan kiehahtaa, kuplat pintaan ;) Kiehumispistehän on se +100, on ainakin varman päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä murehdinkin muiden valmistamia pöperöitä.

 

Olen nyt varmaan joka ketjussa kitissyt kun ihana pikku matka Lontooseen kaksin miehen kanssa meinaa mennä pilalle kun mä murehdin ruokia. Kai sitä nyt 4-5 pv elää vähän rajoitetummallakin ruokavaliolla, mut sit tulee olo, että kiusaa vauvaa kun ei anna sille kunnon ravintoa. Tosin se taitaa kyllä pitää puolensa... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

huh. mua ihan oikeesti stressaa ja pelottaa tosi paljon. sit kun aina ei huomaa esim. porkkanakakkua ( ?) kun syö että eikös se kuorrute ole tehty sulatejuustosta eikä ole kuumennettu, joten eikös sekin ole riski? Onko kellään tietoa että vaikuttaako listeria bakteeri lapseen kuinka nopeasti? Eli jos huomaan että hups söinpä sitä kuorrutetta tai jotain muuta mutta lapsi liikkuu edelleen normaalisti niin voi vähän huokaista?

 

Sitten hei sellainen idea/pyyntö että voitaisko pistää tänne joitain ruokareseptejä jotka on sopivia? Itellä on ongelmia tän syömisen kanssa ollu alusta asti eikä loppua näy, ei meinaa mielikuvitus enää riittää ongelmaratkasuun.:girl_to_take_umbrage2: Ehkäpä te voitte auttaa, eli miltä teidän ruokalista näyttää ? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako muuten kojusta ostettavaa jäätelöä syödä? Nyt hullujen päivien aikaan kun olisi Ben&Jerry-jäden "pallotötteröitä" ollut halvemmalla. En uskaltanut ostaa, vaikka mieli olis tehnyt.

Voi syödä, tässä linkki B&J:n vastaukseen aiheesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Jepatin, vastaan vaan sen verran että porkkanakakun kuorrutteessa ei ole sulatejuustoa vaan tuorejuustoa. Sillä on väliä siksi, että sulatejuusto tehdään kypsästä juustosta sulattamalla, mutta tuorejuusto on nimensä mukaisesti tuoretta ja siksi siinä on tuo listeriariski (jota sulatejuustossa ei ole). Toisaalta suomalaiset tuorejuustot tehdään tietääkseni pastöroidusta maidosta, jonka kai pitäisi olla turvallista?

 

Siihen en osaa sanoa mitään miten nopeasti mahdollinen bakteeri siirtyisi äidin verenkierrosta sikiöön. :unsure:

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sanoo: "Aika listeriabakteeria sisältäneen elintarvikkeen nauttimisesta oireiden alkamiseen vaihtelee viikon ja parin kuukauden välillä." Tuo sivu kannattaa muutenkin lukaista jos listeria mietityttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Jepatin, vastaan vaan sen verran että porkkanakakun kuorrutteessa ei ole sulatejuustoa vaan tuorejuustoa.

Hiukan ot, mutta omassa ohjeessani on kyllä sulatejuustoa - varmasti molemmilla versioilla tehdään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hiukan ot, mutta omassa ohjeessani on kyllä sulatejuustoa - varmasti molemmilla versioilla tehdään.

 

Ahaa. Kiitos korjauksesta. Mä olen sitten törmännyt vain sellaisiin leivonnaisiin ja resepteihin, joissa on käytetty tuorejuustoa. Sulatejuuston miellän suolaiseksi "voileipätuotteeksi", jota on vaikea kuvitella leivonnaisiin, mutta aina oppii uutta. :girl_sigh:

 

Tästä voimme ehkä kuitenkin päätellä, että sulatejuustolla tehty juustokakku on varmempi valinta odottajalle kuin tuorejuustoversio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

huh. mua ihan oikeesti stressaa ja pelottaa tosi paljon. sit kun aina ei huomaa esim. porkkanakakkua ( ?) kun syö että eikös se kuorrute ole tehty sulatejuustosta eikä ole kuumennettu, joten eikös sekin ole riski? Onko kellään tietoa että vaikuttaako listeria bakteeri lapseen kuinka nopeasti? Eli jos huomaan että hups söinpä sitä kuorrutetta tai jotain muuta mutta lapsi liikkuu edelleen normaalisti niin voi vähän huokaista?

 

Sitten hei sellainen idea/pyyntö että voitaisko pistää tänne joitain ruokareseptejä jotka on sopivia? Itellä on ongelmia tän syömisen kanssa ollu alusta asti eikä loppua näy, ei meinaa mielikuvitus enää riittää ongelmaratkasuun.girl_to_take_umbrage2.gif Ehkäpä te voitte auttaa, eli miltä teidän ruokalista näyttää ? smile.gif

 

Siis tosiaan jos tuo kuorrute on tehty sulatejuustosta, se on varmasti turvallista, koska sulatejuusto on OK smile.gif (lämpökäsitellään valmistattaessa=ei listeriariskiä). Vaikka oliskin vahingossa syönyt jotain vältettävää, se EI tosiaankaan tarkoita siitä että siinä tuotteessa edes olisi ollut listeriaa. Listeriaa esiintyy Suomessa ERITTÄIN HARVOIN ja välttäminen on varotoimenpide. Uskon että voit jatkaa massun kasvattelua täysin huoletta :)

 

Mulla ei kauheasti ollut ongelmia ruokien kanssa, koska koen että turvallisia ruokia on kuitenkin niiiin paljon enemmän kuin vältettäviä. Nyrkkisääntönä kaikki LÄPIKUUMENNETTU on OK listerian kannalta, eli kaikki täysin kypsennetty ruoka (lihakin siis täyskypsäksi) on turvallista, maksaruokia lukuunottamatta (joissa on omat rajoituksensa A-vitamiinin runsaan käytön vuoksi). Kaikki "tuoreruuat", joissa on pitkä säilytysaika (kuten einekset) lämmitän mikrossa ihan kunnolla.

 

Kalalajeja suositellaan syömään vuorotellen, mutta muistaakseni KIRJOlohella ei ollut syöntirajoituksia, eli olen suosinut sitä. Isoja Itämeressä kasvaneita kaloja suositellaan syömään vain pari kertaa kuussa ja kalalajeja vaihdellen. VAKUUMIpakattua kalaa ei suositella lainkaan ja savustettua kalaa en söisi, ellen osta sitä suoraan kalastajalta (koska se useimmiten on ollut vakuumissa jossain vaiheessa). Kalatiskistä ostetut kypsennetyt kalatkin kuumennan varmuuden vuoksi vielä kotona uudelleen. Ja mikrotan ne ihan kunnolla, niin ei tarvi miettiä onko pöpöt varmasti kuolleet girl_sigh.gif

 

Aamupalaruuissa oikeastaan syön mitä vaan mitä ennenkin, paitsi tuorejuustoa/pehmeitä juustoja ja kylmäsavulohta (koska sitä ei ole lämpökäsitelty missään vaiheessa + pakataan yleensä vakuumiin) ja ilmakuivattuja lihoja (kuten prosciuttoa). Maksamakkaraa en ole myöskään syönyt. Sama välipaloissa. Vihannekset ja hedelmät kannattaa pestä huolella ja juurekset kuoria. Majoneesi ja sulatejuusto on OK.

 

Lounaalla (työpaikalla) olen välttänyt savulohta kaikissa muodoissaan, salaatteja tai vastaavia kylmiä ruokia, joissa on ollut kylmää lohta (koska en voi tietää onko se ollut jossain vaiheessa vakuumissa) tai fetaa / brietä / vuohenjuustoa / sinihomejuustoa tai ilmakuivattua lihaa (koska sitä ei ole kuumakäsitelty missään vaiheessa). Muita ruokia joita välttelen, välttelenkin melkeen siksi, että ne ällöttää nyt raskaana ollessa.. grin.gif Jos oikeen tarkka haluaa olla, voi vältellä kaikkia salaatteja, vihanneksia ja juureksia, mutta mä oon kyllä päättänyt luottaa siihen että ne on kunnolla pestyjä ja niin ollen turvallisia. Parmesaania vältän, mutta kypsennettynä ruuan kanssa sekin on ok. Ruuan päälle en sitä laita. Pestoa vältän kylmissä ruuissa, koska siinä on parmesaania. Kotona tosin syön pestopastaa, koska laitan sen peston mikroon ennen syömistä..

 

Liha oikeastaan käytännössä on aina työpaikan ruuissa läpikypsää, mutta jos syön muualla, olen vältellyt myös medium-pihvejä = käytännössä syön pihveistä vain lehtipihvejä, koska ne on läpikypsänäkin hyviä smile.gif Kanan ja sianliha paistetaankin aina läpikypsäksi, joten ne on turvallisia. Maksalaatikkoa (mun suuri herkku lipsrsealed.gif ) oon uskaltautunut syömään 1/3 laatikollisen kerrallaan -> loput laitan pakkaseen ja syön max. kerran viikossa..

 

Tuorejuustot ja muut pehmeät juustot on ok täysin kypsennettyinä, eli esim. padoissa, keitoissa, leivonnaisissa. Vuohenjuusto esim. salaatin päällä on usein vain gratinoitu päältä, eli saattaa olla sisältä vielä raaka (eli tällaisenaan olen välttänyt)..

 

Leivonnaisista kaikki uunissa täysin kypsennetyt on ok. Sellaisten kohdalla, joissa on kypsentämätön täyte tai kuorrute, olisin varovainen ja varmistaisin sisältääkö esim. tuorejuustoa (melkeen kaikki muu onkin raakanakin ok smile.gif ). Hyydykekakkujen kohdalla sama juttu, eli varmistaisin ettei ole tuorejuustoa. Sulatejuusto, kerma, maito, kermaviili, voi ja rahka on OK kypsentämättömänäkin. Jopa raa'at kananmunat on muistaakseni OK. Maitotuotteissa ja juustoissa käytän vain suomalaisia tuotteita, koska luotan niiden korkeaan laatuun + ovat pastöroituja smile.gif kananmunissa sama eli ostan vain suomalaisia (tosin en tiedä onko muunmaalaisia edes saatavilla..).

 

Meillä syödään paljon kanaa ja erilaisia pasta- ja pataruokia (kastikkeet kypsennetty), jauheliharuokia (läpikypsennetty), kirjolohta silloin tällöin. Grillattua kanaa ja lehtipihvejä tehdään silloin tällöin. Satunnaisesti menee esim. kalapuikkoja, einesruokia (kypsennän mikrossa huolella). Sieniruokia syömme joskus. Tuoreita vihanneksia (eli esim. salaatteja) syön ihan huoletta, koska kun itse pesee, voi olla varma että ne on hyvin pesty. Vieraisillakin (siis esim. oman perheen kesken) korostan, että vihannekset tulee huuhdella huolella, vaikka olisivatkin pintapuolin puhtaita. Tai sit vaan tuppaan itse keittiöön huuhteluavuksi wink.gif

 

Toivottavasti tästä tarinasta olis edes jotain apua..

Edited by mei

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis kyllähän pastöroituja tuorejuustoja voi syödä ihan kuumentamattomanakin, ja näitähän on siis 99% Suomen tuorejuustoista.

 

Jos jostakin huolissaan pitäisi olla, olisin eniten juuri niistä salaateista ja vihanneksista. Suurin osa ihmisistä ei todella tiedä, mitä kunnolla peseminen tarkoittaa. Mikään nopea huuhtelu veden alla ei todella riitä, vaan esim. tomaatti täytyisi kunnolla jynssätä joka puolelta. Itsellä ei kyllä sellaiseen tarmo riitä.. :girl_sigh: Ravintoloihin ym. salaatit tulevat yleensä valmiiksi leikattuina, eikä niitä enää siellä pestä.

 

Itse välttelen lähinnä ulkomaisia juustoja ja syön lihani läpikypsänä. Muuten pesen vihannekset entiseen malliin ja syön kuten ennenkin. Graavi- ym. kalat eivät ole aiemminkaan kuuluneet suosikkeihin, joten niistä ei ole ongelmaa. Listerian voi saada vaikka kuinka yrittäisi parhaansa mukaan vältellä (jos siis ei ihan äärimmäisyyksiin mene) tai toisaalta olla sitten saamatta, vaikka söisi mitä. Jälkimmäinen paljon todennäköisempää, joten suurta stressiä en asiasta tässäkään raskaudessa aio ottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei myöskään ole tarmoa hinkata salaatinlehtiä niin että voisin olla varma (jos ikinä voi olla) niiden puhtaudesta ja kuitenkin kasviksia ja hedelmiäkin pitäisi saada syötyä. Yritän parhaani ja vältän just esim. ravintoloissa kasvisten syömistä, mutta valitettavasti täytyy myös vaan toivoa, ettei kohdalle osu mitään tarttuvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajattelin tuoda tämän Eviran tiedotuksen. Ei vissiin ole vielä tänne tuotu? :)

 

Suomen listeriatilanne 2010 ja toimenpiteet tartuntojen ehkäisemiseksi

Suomessa on tämän vuoden aikana todettu jo 67 listeriabakteerin aiheuttamaa vakavaa sairastumista. Sairastuneista joka neljännen tiedetään kuolleen. Sairastuneista puolet on yli 70-vuotiaita ja suurimman osan sairastuneista tiedetään kuuluvan tartunnalle altistavaan riskiryhmään. Viisi tapausta liittyy raskaudenaikaiseen infektioon. Suomessa on 2000-luvulla todettu vuosittain noin 20 - 50 listerioositartuntaa.

 

Listeriabakteerin aiheuttamia sairastapauksia ei ole pystytty yhdistämään tiettyyn elintarvikkeeseen, mutta listeriapotilaista ja kalatuotteista on kuitenkin todettu samanlaisia listeriatyyppejä. Elintarviketurvallisuusvirasto Evira ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL selvittävät tilannetta yhteistyössä. Kuntia on pyydetty valvomaan tehostetusti listerian esiintymistä elintarvikkeissa. Elintarvikkeita valmistavan toimijan velvollisuus on varmistaa, että elintarvikkeet ovat myös listerian osalta turvallisia.

 

Listerian suhteen riskielintarvikkeita ovat sellaisenaan syötäväksi tarkoitetut tuotteet, joilla on useamman viikon myyntiaika. Listeriabakteeria on todettu Suomessa säännöllisesti tyhjiö- tai suojakaasupakatuissa kylmäsavustetuissa ja graavisuolatuissa kalatuotteissa. Uusimpien kartoitustutkimusten perusteella näiden tuotteiden listeriapitoisuudet ovat kuitenkin pienentyneet ja ylittävät vain harvoin niille sallitun, turvallisena pidetyn rajan. Listeriaa on todettu myös kinkkusuikaleissa, pakastevihanneksissa ja valmisruoissa. Listeriaa saattaa esiintyä myös pastöroimattomassa maidossa ja siitä valmistetuissa juustoissa, kuten tuore- ja homejuustot, sekä mädissä ja raa'assa lihassa. Listeria pystyy lisääntymään kylmässä eikä elintarvikkeiden säilyttäminen jääkaappilämpötilassa täysin estä sen lisääntymistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä uutinen HS:n nettisivuilta tältä päivältä:

 

Listeriaan sairastuneita poikkeuksellisen paljon, kalatuotteet ehkä syynä

 

STT

 

Poikkeuksellisen moni suomalainen on sairastunut vakavasti listeriaan viime vuonna tai alkuvuodesta. Elintarviketurvallisuusvirasto Evira kertoo, että puolet sairastuneista on yli 70-vuotiaita, ja suurimman osan heistä tiedetään kuuluvan listeriatartunnalle alttiiseen riskiryhmään. Neljäsosa sairastuneista on kuollut.

 

Eviran mukaan listeriavalvontaa elintarviketehtailla on tehostettu.

 

Osan sairastuneista epäillään saaneen tartuntansa tyhjiöpakatuista graavi- tai kylmäsavukaloista. Evira suosittelee, että riskiryhmiin kuuluvat eivät söisi näitä kalatuotteita kuumentamattomina. Kuumennus tuhoaa listeriabakteerin.

 

Listerialle alttiita ovat iäkkäät ja ne, joiden vastustuskyky on heikentynyt sairauden tai siihen liittyvän lääkityksen vuoksi. Raskaana olevien tulee myös varoa listeriaa, sillä bakteeri voi aiheuttaa keskenmenon tai ennenaikaisen synnytyksen. Terveillä aikuisilla tai lapsilla listeria on hyvin harvoin vakava.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko kommenoida sitä, että tuossakin mainitaan, että suurin osa tartunnan saaneista on vanhempaa ikäväestöä. Kun seuraan oman suvun vanhuksia, niin heillä se ruoan säilyttäminen on aina vähän sinne päin-mentaliteetillä. Ei niin tarkkaan huolehdita kylmäketjun katkeamisesta ja päiväyskin saattaa olla muutama päivä sitten jo ohittunut.

 

 

Kun itse pitää huolta tuosta ruoan säilytyksestä ja noudattaa neuvolan ohjeita (välttää juurikin noita valmispakattuja kaloja, vanhentuneita, epäilyttäviä), niin en itse koe, että olisi aihetta huoleen. :)

 

Riski on aina olemassa, mutta on myös riski liukastua ja kaatua jne. Jos viime vuonna sairastui 5 raskaana olevaa, niin se on aika marginaalinen luku.

Edited by Monka

Share this post


Link to post
Share on other sites

.... Viisi tapausta liittyy raskaudenaikaiseen infektioon. Suomessa on 2000-luvulla todettu vuosittain noin 20 - 50 listerioositartuntaa.

 

 

Mitenhän näissä on käynyt, kiinnostaisi tietää?? girl_to_take_umbrage2.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now