laura!

Migreeni ja raskaus

110 posts in this topic

Färkkilän tippa ei ole mahdollinen raskauden aikana indometasiinin vuoksi. Mulle se sairaalan 'viimeinen vaihtoehto' vuodeosastolla oli Oxanest. Pidempään käytettynähän se on koukuttava lääke ja melko kova paukku, mutta todellakin kohtaukset tulee hoitaa pois ettei migreeni kroonistu. Opin sen itse vasta sen kroonistumisen jälkeen muiden varoitteluista huolimatta, eikä se eläminen näin ole helppoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laura!: Muistan sun maininneen jossain migreeni-ketjussa, että tietyt väriaineet aiheuttavat sulle kohtauksen. Voisitko kertoa mitkä ne sulla on?

Share this post


Link to post
Share on other sites

E133 (indigo), E104 (kinoliininkeltainen) E123 (punainen) ovat niitä väriaineita plus sitten E621 (natriumglutamaatti) ja aspartaami (E951) makeutusaineista.

 

Mä en tiedä onko nuo millään lailla oikeita juttuja, mutta ajan kanssa ne on yhdistyneet migreeniin. Lisäksi on olemassa vielä muutama muu joita vasta epäilen.

Edited by laura!

Share this post


Link to post
Share on other sites

laura!, kiitos vinkistä tuon Oxanestin suhteen! Hyvä tietää että jos jatkossa ei omat konstit riitä migreenin hoidossa, sitä voi sitten ainakin kokeilla. Yritin vielä googlettaa että voiko myös morfiinia käyttää kun se on kai samantyyppinen kuin Oxanest, mutta siitä oli vähän ristiriitaista infoa. Täytyy sitäkin vielä kysyä lääkäriltä, koska mulla ainakin morfiini toimi tosi hyvin hitaasti tiputettuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostetaanpa tätä, itsekin kamppailen oman aurallsen migreenini kanssa nyt tokassa raskaudessa. Estolääkitystä ei ole eikä myöskään sen kummempaa diagnoosia, mutta satunnaisesti tästä painajaismaisesta vaivasta on tullut kärsittyä jo puolet elämästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OH, löytypä hyödyllistä tietoa! Itellä esikoista odottaessa keskiraskaus oli kamalaa migreenin suhteen, sitä ennen ei ollut ollut kuin satunnaisia päänsärkyjä. Tällä hetkellä pärjännyt kohtauslääkkeellä, Oriptan niminen lääke. Toista yritetään ja vähän pelottaa, että paheneeko vai miten mahtaa käydä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä myös aurallinen migreeni, oikeestaan hormooneihin liittyvää. Ennen raskauksia selkeästi kiertoon liittyvä. Ekassa raskaudessa oikeeastaan viimeisellä kolmanneksella vaivasin pahiten ja sen takia ravasin päivystyksessä. Panadolia söin kuin leipää. Buraankin käytin lopussa melko paljon. Muita kokeiltuja oli Panacod ( ei muuten sovi jos on sappi leikattu , Tramal, sumatriptaani ja litalgin. Näistä ei ollut apuja. Lopuksi käytin omaa kohtauslääkettä, Almogrania. Ensiksi sairaalassa otettuna, sitten kotona. En tiedä oisko vaikuttanut mutta poika syntyi todella tumman vihreästä vedestä (onneksi kaikki hyvin).

 

Nyt toisessa jo ekassa kolmanneksessa oli 3 kohtausta ja sainkin estolääkityksen. Päänsärkyä on mutta ei migreeniksi menneitä. Toivottavasti säilyykin näin!

Edited by mOmma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen täällä taas :girl_prepare_fish:

 

Eli toinen raskaus ei mene yhtään sen helpommin kuin ensimmäinenkään. Viisi viikkoa on nyt ollut lähes putkeen migreeniä, muutama pahempi kohtaus ja muuten sitten sellaista että olen koittanut pärjätä töissä jotenkuten.

 

Tänään mä kävin neljännellä lääkärillä. Ensimmäinen työterveyslääkäri antoi Panacodia. Toinen työterveyslääkäri kielsi Panacodin ja suositteli Panadolia+Voltarenia sekä ehdotti estolääkitykseksi Propralia 10mg 2xpäivä. Kolmas lääkäri oli neuvolalääkäri joka ei suositellut Propralia mutta sanoi että Panadolia, Panacodia ja Voltarenia voi syödä niin paljon kuin tarvii. Neljäs lääkäri oli työterveyslääkäri joka suositteli lopettamaan Voltarenin, syömään Panacodia ja Panadolia, Primperania sekä estolääkkeenä Propralia.

 

tästä näkee että lääkärit suosittelee lääkkeitä ihan toisistaan poiketen ja potilaan asiaksi jää sitten päättää että mihin uskoo ja mitä uskaltaa syödä :girl_sigh: Lopputulos on tässäkin nyt ollut se että mä olen viisi viikkoa syönyt 6x viikossa Panadolia, Panacodia ja Voltarenia, milloin yhdet annokset ja milloin maksimimäärät kivun suuruudesta riippuen. Mutta tilanne ei ole kovinkaan hyvin helpottanut koska tänään lääkärillä mä romahdin aika hyvin ja itkin siellä olotilaani puoli tuntia. Sain onneksi alkuun viikon sairasloman että saan levätä ja alkaa tässä jo hieman mielialakin kärsiä :(

 

Mulla on ensi viikolla kontrollikäynti työterveyteen missä saan yhden lääkärin mielipiteen lääkkeiden jatkosta. Mä en tiedä että kumpaan mun kannattaa luottaa, työterveyteen vai neuvolalääkäriin? Kai mä sinne neuvolaankin pääsisin jos soittaisin ja pyytäisin lääkärikäyntiä. Mutta niin, kumpi on parempi, ei aavistustakaan.

 

Ilmeisesti Panadolia ja Panacodia voi syödä tokalla ja viimeisellä kolmanneksella? Voltarenin jätän nyt pois ja siitä tiesinkin että viimeisellä kolmanneksella sitä ei saa ottaa. Propralista mulla ei ole oikein tietoa eikä edes siitä että onko mun tarkoitus syödä sitä nyt kuukauden verran mitä reseptiin on kirjoitettu vai pidempään. Ja kuinka aikaisin se pitäisi sitten lopettaa ettei sitten vauvalle tule mitään ylimääräisiä kontrolleja.

 

Se voin sanoa että kateellinen olen kaikille niille jotka menevät raskausaikansa ilman mitään kipuja ja särkyjä eikä tartte ottaa edes yhtä panadolia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

scala, Mä söin Propralia 40mg x3 ja ainoaksi kontrolliksi tuli kasvukontrollit raskauden aikana. Syntymän jälkeen ei tarvittu mitään ylimääräistä. Propralhan on estolääkkeenä käytetty, joten uskoisin että on ajateltu sun kokeilevan se kk ja jos siitä apua on, niin sitten jatkaa raskauden loppuun saakka. Tuo annos on vaan tosi pieni, joten voi olla ettei siitä riittävää tehoa vielä tule.

 

Mun ajatus on, että ennemmin estolääkitys käyttöön ja tarvittaessa kipulääkettä kuin kipulääkkeiden syönti leipänä ja sitä myöten huoli ja stressi myös sikiön voinnista. Mutta nää on niin henkilökohtaisia asioita. Ja koska tuo Propral on raskaana oleville lähestulkoon se ensimmäinen estolääkevaihtoehto, ei asiaa neurologille liene ennen kuin se on kokeiltu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ ja mulla on bisoprolol. Neuvolalääkäri sen mulla määräsi, sama oli imetyksen aikana.

Taas kun luin niitä selostuksia niin niissä oli että voi olla haittaa sikiölle :girl_mad: Taas hormoonihuuruissa tulee mietittyä kaikenlaista...

 

Laura! saitko suoraan tuon kasvukontrollin ja pyysitkö sitä etukäteen. Olitko muuten tarkemmassa äitipoliseurannassa tuon lääkityksen vuoksi?

Huomenna on neuvola niin pitää vähän taas kysellä asiasta

Share this post


Link to post
Share on other sites

mOmma, Sain suoraan yhden kasvukontrollin johon lähete kirjoitettiin heti kun lääkitys aloitettiin ja kun mitat jätättivät niin sittenhän niitä tuli automaattisesti enemmän. Muuten ei mitään erityistä seurantaa ollut ennen kuin migreeni lähti ihan käsistä, sitten kyllä oli käyntejä siellä täällä ja tuolla, muttei mitään kokonaislinjaista hoitoa vaan kukin taho hoiti omaa tonttiansa hyvin tiukasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No hyvä kuulla että tuo Propral on ok lääke. Aloitinkin sen sitten eilen, tosin tänä aamuna heräsin migreeniin jonka sain taltutettua siedettäväksi Panacodilla. Täytyy vaan parin viikon päästä muistaa neuvolassa kertoa että oon tuon lääkkeen aloittanut niin on sitten sielläkin tiedossa.

 

Ihan oikeasti mua huolettaa se että oon syönyt niin paljon lääkkeitä yli kuukauden. Toivottavasti mä en ole tehnyt vahinkoa vauvalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scala, Mitä mä olen jutellut nyt muiden migreenikkojen kanssa, niin Propral toimii estolääkkeenä lähinnä niillä joilla ei ole pitkiä kohtausputkia tai esioireita. Sen sijaan rajummasta taudista kärsivät ovat siihen tarvinneet jonkun toisen lääkkeen rinnalle jotta kombinaatiosta on tullut toimiva. Ja tosiaan annoskoko on nostettu usein ihan reilusti jos vastetta ei ole tullut kolmessa viikossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Okei hyvä tietää tuokin. Mulla meni nyt niin että mulle tuli melkein viikon särytön aika joka ajoittui tuolle toiselle sairauslomaviikolle. Ajattelin jo että nyt sain putken poikki ja mietin että siihen auttoi sekä propral että sumatriptan kahdesti otettuna jonka jouduin yhtenä yönä ottamaan kun olo meni niin kamalaksi. Mutta niin vaan migreeni on nyt taas palannut kuvioihin takaisin. Nyt se on taas joka päiväistä ja tänään oli taas todella kova kipu. Jonka sain taltutettua vain panacod+voltaren-yhdistelmällä.

 

Mutta kumman puoleen pitäisi enemmän kääntyä, työterveyslääkärin vai neuvolalääkärin? Työterveyteen pääsee huomattavasti helpommin ja onhan tämä työtä rajoittava ongelma mutta jotenkin mulla on koko ajan sellainen tunne että sinne ei pitäisi mennä valittamaan asiasta joka on suoraan raskaudesta johtuva. Tosin musta tuntuu tällä hetkellä muutenkin vaikealta mennä valittamaan migreenistä vaikka se on oikeasti nyt todella haittaava ja rajoittava tekijä. Propral on määrätty työterveydestä joten ehkä sieltä sitten osataan ottaa kantaa siihen että pitäisikö annosta nostaa. Tosin mulla on nyt vielä se vaihtoehto kokeilematta että ottaisin propralin rinnalle triptyl 10mg iltaisin. Onko kellään siitä kokemusta? Eli sitten menisi aamulla propral 10mg ja illalla triptyl 10mg estona. Ja sitten kohtauslääkkeenä panacod ja panadol. Eikös voltaren ollut sellainen lääke että se pitää lopettaa viimeisellä kolmanneksella, sitä ennen sitä voi ottaa?

 

Voikun saisi kirjallisena ohjeet aina että montako lääkettä voi ottaa viikossa ja millä raskausviikoilla, olisi paljon helpompaa! Vaikka eipä kellään taida olla sellaisia tarkkoja ohjeita kun on niin tapauskohtaista...

 

 

Lisäksi ttl sanoi että sumatriptan on ihan ehdoton kokeilu että putken saisi poikki eikä sitä saa syödä usein. Mikä on liian usein?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Palaan tänne häntäkoipien välissä :blush:

 

Estolääkeen teho kadonnut jonnekkin. Juahnnuksesta asti särkenyt pää enemmän tai vähemmän. Nyt menee kolmatta päivää putkeen tuota enemmän särkyä, 3 g panadolia päivässä mutta ei mitään apua.

Neuvolasta lähettiin ä-polille mutta lähete tullut sieltä takas - neurologille kuulluu. No uus yhteys neuvolaa ja sieltä terveyskeskuksen kautta JOrvin sisätautipäivystykseen. Jossa lääkäri sitä mieltä, että ei tarvetta neurologille vaan akupunktiota ja hierontaa. Päänsäryt ei mulla kuulema ole vielä tarpeeksi vakavia.

 

Oisko täällä vinkkejä pääkaupunkiseudulla olevista hyvistä akupunktiopaikoista?

 

Kantaa ei ottanut estolääkkeen ja tuon Almogranin suhteen. Estolääkettä hieman nostettiin, iltapäivisin vielä 2.5mg. Yritin kysyä muuta estolääkettä mutta kuulema samaa tavaraa ovat. Unohdin kokonaan tuon laura!:n kertoman primaspanin, jos sitä ois voinut kokeilla :girl_sigh: pitää varmaan soittaa ja kysyä noista kohtauslääkkeistä vielä vaikka kättärin päivystyksestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole vielä edes raskaana, mutta stressaan jo etukäteen miten migreenini käyttäytyisi, jos olisin raskaana, kun tietenkään näitä nykyisiä lääkityksiä ei silloin voisi käyttää. Neurologi ei tuntunut olevan huolissaan, mutta minua kyllä huolettaa, kun syön nyt estolääkkeenä Atacand + Noritren ja kohtauslääkkeenä on Sumatriptan. Kohtauslääkettä joudun ottamaan vähintään kerran viikossa. Pelkään aiheuttavani jotain vahinkoa mahdolliselle lapselle, jos syön noita enkä tiedä vielä olevani raskaana. Toisaalta turha murehtia etukäteen, koska tässähän voi kestää ties kuinka kauan ennenkuin edes tärppää (jos tärppää), mutta jotenkin silti huolettaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Olethan neurologin kanssa keskustellut siitä, että millaiseksi lääkityksesi muutetaan raskauden aikana? Jos migreeni on riittävän lievä, niin toki paras vaihtoehto olisi lopettaa estolääkitys raskausajaksi, mutta tarvittaessa pitää olla suunnitelma jonka kanssa voi elää. Oma lääkitykseni on katsottu kuntoon jo ennen kuin toinen raskaus on edes ajankohtainen, tämä lääkitys aloitettiin siis jo yritysaikana ja sillä voidaan 'turvallisesti' mennä läpi raskauden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Olethan neurologin kanssa keskustellut siitä, että millaiseksi lääkityksesi muutetaan raskauden aikana? Jos migreeni on riittävän lievä, niin toki paras vaihtoehto olisi lopettaa estolääkitys raskausajaksi, mutta tarvittaessa pitää olla suunnitelma jonka kanssa voi elää. Oma lääkitykseni on katsottu kuntoon jo ennen kuin toinen raskaus on edes ajankohtainen, tämä lääkitys aloitettiin siis jo yritysaikana ja sillä voidaan 'turvallisesti' mennä läpi raskauden.

 

Yritin kyllä, mutta ei siitä oikein keskustelua saatu aikaiseksi. Neurologi oli sitä mieltä, että turhaan murehdin vielä, kun en ole edes raskaana. Ainoa kommentti oli, että sitten jos tärppää, niin lopetat kaikki lääkkeet. Mutta kun ei niitä ihan seinäänkään voisi lopettaa ja jotenkin tuntisin oloni turvallisemmaksi, jos olisi joku back up plan. Voihan toki olla, että migreeni helpottaisi raskauden aikana, mutta kun sitä ei voi koskaan tietää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla myös vähän samanlainen ongelma kuin Kylmiksellä, että en ole vielä edes raskaana, mutta silti jo pelottaa, miten pärjäilen migreenini kanssa. Sen verran onnellisessa asemassa olen ollut, että kohtauksen sattuessa on yleensä riittänyt tulehduskipulääkkeet ja uni, mutta kun niitä tulehduskipulääkkeitä ei saisi raskaana ollessa ottaa, niin mites sitten pärjäilen? Ystävälläni oli niin hyvä onni, että raskaana ollessa ei migreeneistä ollut tietoakaan, toivottavasti itse olisin yhtä onnekas, mutta epäilyttää kovin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hep! Täälläkin yksi migreenikko, joka pelkää tosi paljon sitä, miten pärjää raskauden aikana migreenin kanssa. Mulla auraton migreeni, joten onneksi jotain toiveita että taipumus helpottaisi raskauden aikana. Toinen hyvä juttu on se, että usein mulla migreenin provosoi alkoholi, joten sitäkään ongelmaa ei tule raskauden aikana :) Mulla migreeneitä on tosi vaihtelevasti, välillä joutuu koko ajan popsimaan sumatriptaania, välillä on pitkiäkin säryttömiä kausia. Mutta mitä jos sellainen paha kausi sattuu juuri raskauteen? Mulla ei tavan tulehduskipulääkkeistä ole ollut mitään apua migreeniin, vaan täsmälääke on ainoa mikä auttaa. Migreenejä on kuitenkin sen verran harvakseltaan, että estolääkitystä en ole koskaan joutunut käyttämään. Mutta olisiko sitten mahdollisen raskauden aikana turvallinen estolääkitys parempi kuin se, että ehkä joutuisin ottamaan kohtauslääkkeitä? Huoh :dash2:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lääkepakkaukset suosittaa lähestulkoon aina ettei lääkettä käytetä raskauden tai imetyksen aikana, mutta neurologit ja obstetrikot voi kuitenkin suosittaa lääkkeiden käyttöä sillä hyödyt ovat riskeihin nähden usein suuremmat.

 

Tuo lienee totta monen sairauden suhteen. Migreenissä vaihtelee varmaan ihan migreenin vaikeusasteen mukaankin, koska pahimmillaanhan kohtaukset voi olla tosi haitallisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lääkepakkaukset suosittaa lähestulkoon aina ettei lääkettä käytetä raskauden tai imetyksen aikana, mutta neurologit ja obstetrikot voi kuitenkin suosittaa lääkkeiden käyttöä sillä hyödyt ovat riskeihin nähden usein suuremmat.

 

Tuo lienee totta monen sairauden suhteen. Migreenissä vaihtelee varmaan ihan migreenin vaikeusasteen mukaankin, koska pahimmillaanhan kohtaukset voi olla tosi haitallisia.

 

Sitten vielä se, että tosi monia lääkkeitä ei ole tutkittu raskauden ja imetyksen aikana, jolloin niitä ei tietenkään voida suositella. Aika harvoissa lääkkeissä lukee suoraan että haitallinen raskauden aikana, useimmissa se menee jotenkin niin että kokemuksia raskauden ja imetyksen aikaisesta käytöstä ei ole riittävästi, joten käyttöä suositellaan vain tarkan harkinnan perusteella ja välttämättömissä tilanteissa. Mutta eihän sitä haluaisi altistaa (mahdollista tulevaa) lastaan millekään ylimääräisille riskeille :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

lobiti, Jos kohtauksia tulee niin harvoin ettei estolääkitystä katsota tarpeelliseksi, en sitä lähtisi kyllä raskautta ajatellen aloittamaankaan. Omaan ajatusmaailmaan satunnainen kohtauslääke on pienempi paha kuin päivittäinen estolääke. Estolääkkeillä tiedetään kuitenkin olevan tiettyjä vaikutuksia sikiöön, joten parempi toki olisi ilman. Ja jos akuutti tarve iskee, voidaanhan se lääkitys aloittaa myös raskauden aikanakin (tosin ekat 3kk on aina kokeiluaikaa, joten sopivaa estolääkitystä ei välttämättä raskauden aikana edes ehditä löytämään).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nyt lopetin sitten kaikki estolääkkeet kertalaakista, kun tein eilen positiivisen raskaustestin. Vähän hirvittää, kun viime viikolla oli kahtena päivänä migreeni ja otin siihen reilusti sumatriptaania ja olenhan siis silloin jo ollut raskaana. Lisäksi sain viime viikolla kaksi rokotetta, joita ei kai olisi pitänyt ottaa, jos on raskaana, mutta kun ei se hoitaja kysynyt multa mitään niin en itse tajunnut, että mahdollinen raskaus olisi este rokotuksille. Olenkohan mä nyt pilannut kaiken noilla lääkkeillä ja rokotuksilla? :(

 

Muoks, soitin hädissäni neuvolaan ja siellä terveydenhoitaja lohdutteli, että mitään vahinkoa alkiolle ei ole voinut tapahtua sumatriptaanista ja rokotteista huolimatta.

Edited by Kylmis

Share this post


Link to post
Share on other sites
syön nyt estolääkkeenä Atacand + Noritren ja kohtauslääkkeenä on Sumatriptan.

 

Mä nyt lopetin sitten kaikki estolääkkeet kertalaakista, kun tein eilen positiivisen raskaustestin.

 

Katsoin mielenkiinnosta noiden pakkausselosteet niin Noritrenista sanottiin, että "Tämän ryhmän lääkkeiden (masennuslääkkeiden) käyttö saattaa vaikuttaa vastasyntyneen yleistilaan." Mitäköhän tuo "yleistila" tarkottaa? Se ei kuulosta miltään hirveän vaaralliselta, mutta tietenkään kukaan ei halua "vaikuttaa vastasyntyneen yleistilaankaan".

 

Toivottavasti kaikki menee ok eikä tuu pahoja kohtauksia raskauden aikana! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now