Guest LA helmikuussa

Ultraan viikolllla noin 35-37

16 posts in this topic

Hei

 

Sain juuri tietää, että meidän kunnassa ei ole normaalitapauksessa ultraa rakenneultran jälkeen eikä neuvolalääkäriä enää noin rv 26:n jälkeen.

 

Onko kukaan teistä käynyt yksityisellä ultrassa suunnillleen raskausviikoilla esim. 35-37?

Näkyisikö siinä vaiheessa jotain olennaista esim. istukan kunnosta, napanuoran virtauksista, kohdun kaulan tilanteesta, lapsen pään asennosta, jne.?

 

Edellinen raskauteni meni yliajalle 41+6 saakka ja viimeiset viikot oli henkisesti aika raskaita. Tällä kertaa ajattelin helpottaa oloani käymällä ylimääräisessä ultrassa.

 

Ps: Mitähän ultraus maksaa, kun Kela ei anää korvaa silloin mitään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

en ole yksityisellä käynyt, mutta rv 38 jouduin käymään synnärillä ja ultrasivat siellä tarkistaakseen juurikin mainitsemiasi asioita. eli kyllä ultralla näkee tarvittavat asiat! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli se rv36 oma lääkäri paikattu sijaisella enkä halunnut sijaiselle (miehelle) mennä, joten menin sitten yksityiselle. Siellä myös ultrattiin ja nähtiin juuri nämä yllämainitut asiat. Oli kiva päästä "extra" ultraan vielä myöhäisillä viikoilla. Kyllä sen joutui itse maksamaan, mitähän siitä loppujen lopuksi tuli, varmaan jotain 90€. Mutta en siis olisi mennyt jollei mun oma lääkäri olisi ollut sillon lomilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin rv 36+ jotakin ultrassa ihan neuvolassa ja ultran teki meidän oma neuvolan täti. Tarkotus oli katsoa miten päin lapsi on vatsassa, mutta näkyihän sieltä myös missä asennossa lapsi on, missä napanuora on ja miten toimii ja paljon muuta. Terveydenhoitaja ei tietenkään osaa yhtä tarkasti sanoa mitä mahassa on meneillään mutta mua ainakin helpotti ja oli kiva nähdä se oma pieni. Voisit kysyä omalta hoitajaltasi neuvolasta olisiko mahdollista päästä neuvolan kautta ultraan... Meillä se ultraäänilaite oli hoitajan huonetta vastapäätä eli heti päästiin tarkastamaan tilanne kun hoitaja ei ollutkaan varma miten päin lapsi oli vatsassa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen käynyt yksityisellä kokoarviossa rv36 kun en kunnalliselle puolelle mitenkään päässyt. Yksityiseltä sain kalkkisen istukan takia lähetteen julkiselle puolelle kontrolliin lasketun ajan tietämillä (koska esikoinen oli mennyt reilusti yli lasketun ajan ja silloinkin istukka oli tosi kalkkinen), mutta eivät huolineet mua. Julkisen puolen mielestä turha kontrolli. Hurraa pääkaupunkiseutu :dash2: Lapsi syntyi 9 päivää yli la:n ja istukka OLI tosi kalkkinen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin mietin, kannattaako loppuraskaudesta vielä mennä kertaalleen ultraan vai ei. Maksu menee omasta taskusta, mutta jos ultrasta on vastaavaa hyötyä (mitä ei muuten saa) erityisesti vauvan terveyden ja turvallisuuden kannalta, niin parisataakin on siitä tietysti pieni raha. Mitään erityistä terveydellistä huolta ei ole ilmennyt, mutta mietityttää kuitenkin esim. kiertyykö napanuora vauvan kaulan ympäri (tosin se tilanne voi tietty ehtiä muuttua ultran ja synnytyksen välillä) ja onko kaikki muuten kunnossa normaalia synnytystä varten. Ja saisko ultrassa tarkemman käsityksen vauvan koosta, eli jos meinaakin olla liian iso mahtuakseen suosiolla ulos perinteistä reittiä (suvussa taipumusta isoihin vauvoihin, joista osalla siitä syystä komplikaatioita synnytyksessä ja seurauksena hapenpuutetta ja yhdellä vakavakin vamma, ja koot oli siis arvioitu reippaasti alakanttiin ihan vain tunnustelemalla). Vielä on aikaa pähkäillä asiaa, mutta kuulisin mielelläni kommentteja, oletteko kokeneet sen hyödylliseksi, eikä siis pelkästään siltä kannalta, että kiva nähdä suloinen pikkuinen siellä, vaan muutenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaako loppuraskaudesta vielä käydä (omakustanteisesti) ultrassa varmistamassa, että vauvalla on kaikki edelleen hyvin, saamassa lisävahvistusta vauvan koon ja asennon osalta, tsekkaamassa napanuora jne? Ja millä viikoilla se olisi paras tehdä, että ultraus onnistuu hyvin, saa mahdollisimman selkeän kuvan, mutta ollaan jo niin loppumetreillä, ettei tilanne välttämättä enää ihan olennaisesti muutu ennen synnytystä (vauva mahdu enää paljon pyörimään)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neuvolassa on lääkärillä käytössä ultralaite, ja viimeisessä lääkärineuvolassa (rv 36) havaittiin vauvan olevan perätilassa. Kokenut neuvolaterveydenhoitaja oli päätellyt siihen asti vauvan olevan normaalisti raivotarjonnassa. Samoin selvisi vauvan olevan pienikokoinen viikkoihin nähden. Sainkin sitten kiireellisen lähetteen äitiyspolille.

 

Jos neuvolalääkärillä ei olisi käytössään ultraa, olisin varannut ajan yksityiselle. Olisin halunnut tietää juuri vauvan koosta ja asennosta vielä loppuraskaudessa.´

 

 

(Kirjoitusvirheitä korjailtu...)

Edited by metsäkeiju

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ollaan käyty ultrassa rv36 raskausdiabetes-epäillyn takia.. Minulla sattui olemaan sokeria pissassa hyvin myöhäisessä vaiheessa, ja kävin ultrassa noilla viikoilla.. Ultra tehtiin neuvolassa, ja sen teki lääkäri. Itse olin aika pettynyt miten vähän ultrassa näin myöhäisessä vaiheessa erottaa edes koko vauvaa.. Kuvaa oli melko vaikea katsella ja lääkäri sai koko ajan selostaa mikä kehon osa mikäkin on.. 4 sydänkammiota näkyi todella hienosti ainakin ja se että vauvamme on tyttö :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin noilla viikoilla ultrassa raskausmyrkytyksen takia, kun vauva oli liikkunut laiskemmin tai verenpaineet nousi yli turvarajojen tai millon mitäkin, useampaankin otteeseen. Neuvolasta aina lähetettiin synnärille ultrattavaksi. Näkihän siellä että vauva liikkui ja napanuora toimi ja kokoarvioita aina arvottiin, että jos hidastuu kasvu, mutta tosiaan niinkuin joku sanoi, itse oli jo vaikeampi hahmottaa sitä kuvaa kuin rakenneultrassa.

 

Mulle jäi semmonen käsitys (Espoosta), että vaikka rutiinisti noilla viikoilla ei ultrata, niin jos vähänkin on jotain epäilyä mistään niin laittavat sit lähetteen sitä varten neuvolasta. Mä pääsin hyvin Jorviin joka kerta kun lähete vaan lähti eikä mistään koskaan annettu ymmärtää, että turha käynti (sillonkaan kun itellä oli semmonen nolo fiilis, että moiminätaas).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko yksityisellä tehty ihan normiultra maksaa noin suunnilleen? Jos siis haluaa tarkastuttaa vauvan painoarviota sekä asentoa, ei tarvitse olla 4D-ultra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään kokemuksia ultrasta noilla viikoilla Tampereella? Et missä hinnoissa pyörii taksat? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko yksityisellä tehty ihan normiultra maksaa noin suunnilleen? Jos siis haluaa tarkastuttaa vauvan painoarviota sekä asentoa, ei tarvitse olla 4D-ultra.

Vastaan itselleni. Kävin Tapiolan Diacorissa ultrassa rv33+ (2D taisi olla), ja hintaa käynnille tuli n. 90 eur (ultran osuus 23 eur), tuosta saa vielä hakea Kela-korvauksen. Lääkäri teki samalla sisätutkimuksen ja otti vauvasta kaikki mitat, teki kokoarvion ja vahvisti sukupuolen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Upitan tätä. Tahtoisin tietää hintoja pk-seudulla - täällä kun ei rakenneultran jälkeen ultria enää ole yhtäkään, ja mun on vaikea luottaa käsikopelolla tehtyyn kokoarvioon. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehdottomasti haluan minäkin tarkemman koko arvion vauvan koosta! Pk-seudulla ollaan. Pelottaa just nämä happivaje-jutut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now