Sign in to follow this  
Followers 0
Guest wanda

Imetys ja negatiiviset tunteet

40 posts in this topic

Palstalla ei suoranaisesti ollut ketjua tästä aiheesta, joten aloitanpa yhden. Aihe on ehkä vielä sen verran tabu, ettei siitä puhuta, ainakaan asialliseen sävyyn. Mitä tehdä, kun ajatus imettämisestä suoranaisesti ällöttää?

Itse olen kätilöopiskelija ja tietopohjaa imetyksestä on ihan kiitettävästi. Kuitenkin ajatus siitä, että rinnat vuotavat maitoa ja joku imee niitä, on etova. Haluaisin imettää, ja haluaisin imettää tietenkin sen kirjaoppienmukaisen ajan. Tiedänhän asiasta kuitenkin sen verran, että motivaatiota pitäisi olla sen pohjalta. Asiatieto ei kuitenkaan minua nyt motivoi. Henkinen osa minusta ei vain pidä imettämistä luonnollisena, ja toisaalta en haluaisi edes yrittää kun ajatus tuntuu niin vastenmieliseltä. Häpeän jopa tunteitani ja tunnen olevani epäonnistunut äitinä jo nyt. Miten "kehtaankaan" ajatella näin.

 

Imettämisessä on monta asiaa, mitkä mietityttävät. Minulle rinnat ovat seksuaalisen nautinnon lähde. Ajatus siitä, että joku ruokailisi niistä, on todella outo. Pelkään varmaan, että imetys aiheuttaa jonkinlaista seksuaalista mielihyvää, mikä olisi ainakin minun mielestä kieroa. Kyseessähän on pieni vauva. Pelkään myös oman seksuaalisuuteni kadottamista. Jos rupean ruokamasiinaksi, onko minusta enää mihinkään aikuisten leikkeihin, omasta ja mieheni mielestä? Myös kipu pelottaa, koen rinnoista lähtevän kivun todella epämiellyttävänä ja se saa minut herkästi itkemään. En suhtaudu rinnoista lähtevään kipuun samalla tavalla kuin muuhun kipuun.