viiru

Kosmetiikan käyttö raskausaikana ja kosmetiikkatuotteet

165 posts in this topic

En löytänyt alkua keskustelulle oletteko odotusaikana vaihtaneet jotkut käyttämänne kosmetiikkatuotteet eriin raskauden aikana. Monet naiset käyttävät kymmeniä tuotteita päivittäin mitkä imeytyvät ihon kautta kehoon ja täten myös pääsevät vaikuttamaan sikiön kehityseen. Toisissa tuotteissa on jopa sikiölle haitallisia aineita.

 

Nyt aloin miettimään tätä tarkemmin, oletteko te muut tulevat (tai jo olevat) äidit vaihtaneet kasvovoiteenne, suihkugeelinne, aurinkorasvanne, deodoranttinne yms. toiseen vähemmän haitalliseen tuotteeseen?

 

Itse esim. käytän aika voimaskasta deodoranttia ihan jo kuuman kesänkin takia ja mietin kannattaisiko vaihtaa johonkin toiseen merkkiin...

 

Kaikki kommentit, kokemukset, suositukset ym. otetaan vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen vaihtanut jo ennen raskautta mm. kasvojenpuhdistusaineet ja kasvovedet pois ja käytän vain Natusanin Baby First touch bathiin :D Mutta tuo on ainut, joka ei joko kuivata ihoa tai saa sitä rasvaiseksi ja on ollut kyllä paras meikinpesuaine tähän asti. Samaa käytän myös suihkusaippuana ja intiimipesussa.

 

Kasvorasvaksi vaihdoin myös Humektan jo ennen raskautta. Käsien ja ihon kosteutukseen meillä on käytössä Aqualan L. En nyt sanoisi, että pelkästään raskauden takia olisin vaihtanut markettituotteet näihin rasvoihin, mutta tavallaan on kivempi käyttää apteekin tuotteita, joissa on suht vähän mitään ylimääräistä, esim. hajusteita ym.

 

Deodoranttina käytän vaihteeksi taas ihan perusmarketkamaa Nivean jotakin roll-onia, mutta tarkoituksena olisi etsiä joku apteekin tuote, joka olisi parempi näin kesäaikaan, kun hikoilee paljon ja tulee päivittäin myös sheivailtua.

 

Muuten olen kyllä vähentänyt kosmettikan käyttöä raskauden aikana. Meikkaan muutenkin aika kevyesti, mutta selvästi vähemmän tulee tällättyä ja harvemmin kuin ennen raskautta. Samoin muotovaahdon ja hiuslakan käyttö on vähentynyt paljon (ehkä enempikin laiskuutta, kun pitkät hiukset on helppo vetäistä ponnarille) ja en ole raskauden aikana värjännyt hiuksiani. Hajuvettä tulee käytettyä vain juhlissa ja muissa arjen erityistilanteissa ja senkin suihkautan nykyään hiuksiin enkä läträä esim. dekoltee-alueelle, ranteisiin ym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikkea käytän niinkuin ennenkin, mitään tuotetta en ole raskauden takia vaihtanut toiseen. En ole kokenut tarpeelliseksi, tuottaa vaan turhaa stressiä. Ja stressihän ei tunnetusti ole hyväksi sikiölle. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kayttanyt kaikkea kuten ennenkin paitsi kynsilakkaa - nyt ajattelin ekan kerran pitkaan aikaan lakata varpaan kynnet laitokselle :girl_smile:

Meikkeja kaytan nyt aitiyslomalla vahemman syysta etta olen kotona. Valilla olen ajatellut mahaa rasvatessa voiteen vaikutusta, mutta toisaalta maha kutisee jos en sita rasvaa. Nyt viime metreilla olen kayttanyt palmersin strech mark rasvaa raskausarpien ehkaisyyn ja se tuoksuu tosi voimakkaasti... Hajuveden kanssa olen myos vahan empinyt mutta kayttanyt kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asiantuntiija vastaa. :)

Kosmetiikka ei pääse vaikuttamaan sikiöön, ei sitten millään! Voiteet eivät imeydy verenkiertoon, vaan itse asiassa suurin osa jää marrasketeen, joka on siis ihon päällimmäinen kuollut hilsekerros. Esim. tehoseerumit pääsevät vaikuttamaan hieman syvemmälle, mutta eipä juuri mikään pääse orvaskettä pidemmälle.

Esimerkiksi laadukkaissa raskausarpivoiteissa on mainittu, että ne sopivat raskaanaoleville. Mikä taas tarkoittaa sitä, että ne on myös testattu odottavilla äideillä.

Ainoastaan selluliittivoiteiden käyttö on raskaanaolevilta kielletty. Syynä on niiden pintaverenkiertoa aktivoiva vaikutus. Lähes poikkeuksetta niissä on mm. kofeiinia ja paljon paljon kosmetiikan "rajuimpia" raaka-aineita. Koska raskaana olevan naisen aineenvaihdunta toimii erilailla kuin normaalitilassa, ei voida tietää, miten nämä aineet vaikuttavat.

Myöskään rintavoiteita ei suositella odottaville tai imettäville naisille. Mitään voiteita ei saa käyttää nännialueelle, mutta varmuuden vuoksi maidontuotantovaiheessa voiteita ei suositella käyttää, jottei tuotetta vahingossa karkaa nännipihalle, jossa iho on äärimmäisen ohutta.

Itse käytän kosmetiikkaa aivan normaalisti. (olen alalla, joten kosmen kulutus on keskivertoa suurempi...) Jonkun verran käytän kyllä luonnon kosmetiikkaa. Käytän mm. vatsalle Weledan Raskausajan hoitoöljyä, joka on täysin luonnon öljyistä valmistettu. Ajatuksena se tuntuu mukavammalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys, mutta kai siis saan rasvata rinnat kokonaan siinä missä mahankin, esim. jollain ceridal-ölyllä? Vai pitääkö nännit jättää kokonaan rasvaamatta? Vai oliko kyse vain jostain rintoihin erilailla (kiinteyttävät tms) vaikuttavista voiteista?

 

Onko tuo Weledan Raskausajan hoitoöljy voimakkaan hajuinen? Sopiiko se rinnoille, mahalle, reisille jne? Kiitos vastauksista :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoinen kysymys, onneksi saatiin jo asiantuntijakommenttiakin asiaan. Itse olen kosmetiikan suurkuluttaja enka ole kylla mitenkaan muuttanut kayttotottumuksia raskauden aikana. No raskausarpivoidetta en ole uskaltanut vatsaan alkaa laittamaan vaikka mulla sellaista onkin, se kun on tarkoitettu myos selluliittialueen hoitoon joten vaisto on jotenkin sanonut ettei valttamatta ole ihan jarkevaa. Ihan normaali kosteusvoidetta olen kylla kayttanyt seka vatsaan etta rintoihin, vai etta pitaisi nannialuetta varoa kuitenkin... hyva tietaa. Pitaisi varmaan joku Weledan oljy hankkia vatsalle, yritan sita kuitenkin rasvailla jotta valttyisin arvilta (sikali kun silla rasvaamisella pystyy asiaan vaikuttamaan). Ja miten ihmeessa esim. kynsilakan kaytto voisi paasta sikioon vaikuttamaan? Eihan sita sisaisesti kayteta.

:gmake:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä käytän muutoinkin aika laadukkaita ja hellävaraisia (usein hajusteettomia) tuotteita, niin en ole raskauden takia vaihtanut käyttämääni kosmetiikkaa. Ja vaikka sitä käyttäiskin jotain hieman voimakkaampia aineita, niin en usko että siitä voi mitään suurta haittaa olla jos kohtuudella kuitenkin käyttää, eikä ihan ylettömästi läträä niitä aineita. Selluliittivoiteet ja itseruskettavat ehkä mäkin jättäisin pois, jos sellaisia erityisesti käyttäisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole raskauden takia vaihtanut mitään kauneudenhoitotuotteita, mutta olen jo pari vuotta sitten karsinut ihonhoidon aivan minimiin. En enää tee naamioita, kuorintoja ja hoitoja kuin todella harvoin, enkä käytä edes kosteusvoiteita. Puhdistustuotteitakin käytän vaan satunnaisesti ja esim. kasvoveden olen jättänyt kokonaan pois. Tällainen luonnollinen ihonhoitotapa on ollut todella vapauttavaa ja ihokin voi aiempaa paremmin ruokavalioni vuoksi, joskin nyt raskauden aikana näppyjä on taas ollut.

 

Nännipihat on viime aikoina kutisseet välillä ihan hirveästi ja olen laittanut niihin mietoa hydrokortisonivoidetta, joka on auttanut tehokkaasti. Onkohan tämä jotenkin haitallista? Viitaan tällä siis Hanttaleenan kommenttiin, että voiteita ei saisi käyttää nännialueella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos jo näistäkin kommenteista, lisää saa laittaa.

 

En usko että itse lähden karsimaan mitään käyttämiäni tuotteita. Jossain lehdissä oli vaan puhetta (kun ei taas enää muista missä) että jossain voiteissa kuten aurinkovoiteessa, voi olla haitallisia aineita. Myös yksi kaverini vaihtoi deodorantin näihin mineraalikiviin. Itse ajattelin ehkä kokeilla jotain muuta deodoranttia ainakin kun nykyinen on niin tyjyä kamaa (48h, sis. alkoholia yms.) ja hyvä tietää noista selluliittivoiteista ja itseruskettavista. Kasvoilla käytän Cliniquen testattuja tuotteita ja mineraalimeikkiä, joten toivon niiden olevan ihan ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla päivittäisessä käytössä: Kerastanen shampoo ja hoitoaine, suihkugeeli, marketin deodorantti, Lumenen puhdistusaine ja kosteusvoide, hajuvesi, Tigin hiustenmuotoiluaineet ja nyt joitain viikkoja päivittäin aurinkorasva ja after sun. Meikkeinä Lumena ja muuta markettikamaa, lähinnä näin kesällä puuteri ja ripsiväri ja huulikiilto. En ole vaihtanut näistä mitään raskauden vuoksi toisiin.

 

Vartalon kosteuvoiteena käytän apteekin Aqualania tai Body Shopin Coco Butteria, joka sen tekstin mukaan sopii raskaana oleville ja ehkäisee raskausarpia. Noissa kummassakaan ei ole A-vitamiinia ja lähinnä tätä ajattelin, kun noita hankin, kun niitä tulee vedeltyä niin laajoille alueille ja päivittäin. Kun jostain täältä olin joskus ainakin lukevinani, että sitä pitäisi välttää. Tosin mun edellisessä after sunissa oli (Biz Puin) ja käytin silti sen loppuun, koska se vaan oli niin hyvä tuote girl_wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksi sitten joku mobilat oikeasti auttaa lihaskipuun, jos ei rasvat imeydy pintaa syvemmälle?

 

 

Lääkevoiteet imeytyvätkin, mutta ei kosmetiikka! Näiden kesken on äärimmäisen tarkat rajoitukset, mitä saa kosmetiikkana myydä ja mikä taas on apteekkikamaa. Nykypäivänä kyllä apteekkeihinkin on tullut monta kosmesarjaa, eikä sielläkään suinkaan kaikki ole lääkevoiteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keskiyön aurinko:

Kannattanee kysyä apteekista lääkevoiteiden käytöstä nännialueella. En uskalla kommentoida, kun en tunne apteekkitavaraa lainkaan.

Edited by Hanttaleena

Share this post


Link to post
Share on other sites

En juurikaan tule muuttamaan tuotteita koska olen jo viime vuosien aikana siirtynyt käyttämään mahdollisimman luonnollisia kosmetiikkatuotteita, ja yritän välttää ylimääräisiä kemikaaleja muutenkin mahdollisuuksien mukaan. Mm koko vartalon kosteusvoiteena ja kasvojen yövoiteena käytän kylmäpuristettua kookosöljyä, mikä on loistavaa myös raskausmahan voiteluun (ja riittoisaa ja edullista!). Käytän myös mineraalideodoranttia, sitäkin vain parina päivänä viikossa. Kasvot puhdistan Dr. Hauchkan tuotteilla.

Myös meikkiä tulee käytettyä paljon vähemmän kotiäitinä, vrt. siihen kun olin töissä ja täydessä tällingissä päivittäin. Nyt kevyt ehostus riittää :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiku eipä sittenkään enää mitään. :)

Edited by Keskiyön aurinko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja miten ihmeessa esim. kynsilakan kaytto voisi paasta sikioon vaikuttamaan? Eihan sita sisaisesti kayteta.

:gmake:

 

Netissa on aika paljon keskustelua siita kun googlaa esim "nail polish pregnancy" - ja vaikkei sita kaytetakaan sisaisesti ilmeisesti kynsilakan tuoksua tulee kuitenkin hengitettya (samoin kuin kynsilakanpoistoaineen tuoksu). Muistan myos joskus kun multa testattiin allergiat kynsilakan hartsia epailtiin myos. Itse paatin, etta en tarvitse kynsilakkaa raskaana ollessa, vaikka muuta kosmetiikkaa kaytankin. Tietty naa on naita juttuja joista jokainen itse paattaa, ja varmasti monet kayttaa kynsilakkaa raskaana ilman mitaan ongelmia. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä tietää toi kynsilakkajuttu! En ollut koskaan kuullutkaan. Mitenkään en ole muuttanut rutiinejani, paitsi että kasvojen iho tarvitsee rasvailla vähemmän jostain syystä ja olen hommannut raskausarpia estävän voiteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen työssäni perehtynyt kosmetiikan terveys- ja ympäristövaikutuksiin ja kyllä mä (jos en muuten jo sitä tekisi) nyt raskaana ollessani välttäisin tujuinta kosmetiikkaa. Kosmetiikkadirektiivi ja -asetus sallivat monia aineita, joita mä en halua iholleni laittaa, esim. syöpävaaralliseksi todetun säilöntäaineen formaldehydin, herkistävät hajusteet ja hormonitoiminnan häiritsijöiksi epäiltyjä kemiallisia UV-suodattimia.

 

Totta on, että terveen ihon läpi häviävän vähän kosmetiikasta imeytyy elimistöön, mutta rikkinäisen ihon läpi sitä jo pääseekin. Samoin esimerkiksi huulipunaa/-rasvaa ja hammastahnaa nielemme. Hiusten värjäystähän ei ainakaan usein raskaana ollessa suositella. HUSin sivuilta voi katsella vähän lisää: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,644,3818,2260,3437,6169#Kosmetiikana%20k%C3%A4ytt%C3%B6%20raskauden%20aikana

 

Ja jos joku nyt pelästyi tuota UV-suoja asiaa, kannattaa muistaa, että ihon palamisen riskit ovat HUOMATTAVASTI suuremmat. Kunhan nyt voi halutessaan miettiä ne turvallisimmat ja parhaalta tuntuvat vaihtoehdot itselle, hysteriaan ei kannata sortua! Siitä stressaantuu jo masun asukkikin.

 

Iloista ja onnellista odotusta kaikille, toivottavasti en pelotellut ketään liikoja!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainoa kosmetiikkatuote, jota en ole nyt raskaana ollessa käyttänyt vaikka normaalisti käyttäisin (kuuriluontoisesti toki), on selluliittivoide. Tottumukset muiden tuotteiden suhteen ovat pysyneet ennallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aivan normaalisti käytän kaikkea meikistä puhdistustuotteisiin, lakkaan kynnet ja värjäytän hiuksiani. Ei ole tullut mieleenkään, että noista jotain aiheutuisi. Ja mä sentään olen tyyppinä tosi varovainen esim. syömisteni suhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asiantuntija odottaville: Kosmetiikkaa, aurinkovoiteita ja aromaterapiaa kohtuudella

 

Julkaistu 15.11.2010 14:44 (päivitetty 16:40)

 

Helsingin yliopistollisen keskussairaalan teratologinen tietopalvelu kehottaa odottavia äitejä kohtuuteen erilaisten kosmetiikkatuotteiden kanssa.

- Kosmetiikkaa voi toki kyllä käyttää raskauden aikana, mutta sellaista yletöntä käyttöä kannattaisi välttää, sanoo erikoislääkäri Heli Malm.

Raskaana oleville ei suositella esimerkiksi aromaterapiaöljyjä tai holtitonta lotraamista kemiallisesti suojaavien aurinkovoiteiden kanssa. Samoin tulisi välttää hyvin voimakkaasti hajustettujen vartalovoiteiden jatkuvaa käyttöä päästä varpaisiin.

Malmin mukaan sama suositus on ollut voimassa jo pitkään. Aihe nousi keskusteluihin, kun fysiologian professori Jorma Toppari ehdotti Turun Sanomissa, että tarpeeton kosmetiikan käyttö tulisi karsia kokonaan odotusaikana. Esimerkiksi Ranskassa raskaana oleville annetaan jo nykyisin ohje välttää kosmetiikkaa.

Toppari perustelee ehdotusta sillä, että kivessyöpien määrä on lisääntynyt. Myös miesten siittiösolujen määrä ja laatu ovat heikentyneet. Yksi syy saattaa olla sikiöaikainen kemikaalialtistus.

(MTV3 - STT)

 

 

 

Mitä mieltä asiasta? Käytätkö meikkiä ja muuta kosmetiikkaa raskausaikana?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse käytän kosmetiikka muutenkin mielestäni kohtuudella, mutta raskauden aikana monien tuotteiden tuoksut/hajut tuntuivat normaalia voimakkaammilta ja siitä syystä käyttö väheni. Myöskin alku- ja loppuraskauden vaivat/väsymys vähensivät kosmetiikan käyttöä ihan vaan siitä syystä, ettei aina kotona ollessa jaksanut/huvittanut laittaa itseensä.

 

Mutta mikä sitten on tarpeetonta kosmetiikan käyttöä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No ehkä se, että postilaatikollakin käydessä pitää olla täysi tällinki naamassa... :girl_wink:

 

Itse meikkasin raskausaikana varsin vähän, sillä liikuin melko vähän ihmisten ilmoilla. En tosin muutenkaan meikkaa paljoa. Myöskin hajuvettä käytän hillitysti, enkä käytä juurikaan vartalovoiteita tai hiusten muotoilutuotteita. Raskausaikana tosiaan monet hajut ällöttivätkin ja jotenkin tuli "luonnostaan" varottua voimakkaan tuoksuisia tuotteita. Sairaalassakin tuli pötköteltyä, eikä siellä tullut mieleenkään meikata (vaikka syytä ehkä olisi ollut :girl_haha: ).

 

Ehkä olisi ihan hyväkin, ettei meikkejä ja muita "kemikaaliotuotteita" käytettäisi raskausaikana kuin hyvin hillitysti ja harvoin. Niissä on tosiaan kaikenmaailman mömmöjä... Mutta sama koskee mielestäni ruokaakin, sillä monet ruuat sisältävät kamalasti eri lisäaineita. Mitähän kaikkea nekin sikiölle aiheuttavat?! :unsure:

 

Semmoista tuli vielä mieleen, että tutkijat voisivat etsiä syitä kivessyövälle muualtakin, eikä pelkästään syyttää ja syyllistää naisia, ts. raskaana olevia äitejä. Mitäköhän esim. kestovaipat tekevät poikavauvojen kiveksille? Entäpä vaatteissa käytetyt myrkylliset(kin) väriaineet, joiden käyttö on viime vuosikymmeninä vain lisääntynyt? Ja mihin unohtuivat ympäristömyrkyt, saasteet yms. tekijät? Monet lääkkeet ovat kiellettyjen listalla raskausaikana, mutta monia lääkkeitä kuitenkin saa käyttää (ja jopa joutuu käyttämään)... Ravinnon ja lisäaineet mainitsinkin jo tuossa aikaisemmin. :mellow:

 

(Edit. Lisään vielä, että en vastusta kestovaippoja. Myös meillä kestoiltiin reilu kaksi vuotta. :girl_wink:)

Edited by Adelita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen muutenkin pyrkinyt siirtymään luonnomukaisempiin tuotteisiin viime vuosien aikana, sekä itselläni että perheelle. Tämä koskee ruokaa, vaatteita (juurikin nuo ed. viestissä mainitut kemikaalit ja myrkyt), kosmetiikkaa, siivoustuotteita ym.

 

Meikkaan kyllä päivittäin mutta kotiäitiyden myötä päivittäin kevyemmin kuin ennen töissä käydessä. Raskauden aikana en ole lakannut kynsiäni kuin juhliin, ja kaikki voiteet joita iholleni levitän ovat myrkyttömiä. Käytän mm kylmäpuristettua neitsytkookosöljyä kasvoilla yötoiteena, koko vartalolla kosteusvoiteena, hiuksissa tehohoitona sekä kainaloissa dödön sijasta (kyllä, sillä on sama vaikutus kuin deodorantilla!).

 

En käytä perinteisiä lääkkeitä raskausaikana jos ei ole pakko -kovakaan päänsärky ei mulle ole pakko, mutta esim jonkun sairauden tms hoitoon tietysti käyttäisin tarpeen vaatiessa.

 

Adelita sori ot mutta pakko kysyä mitä kestovaippa tekee poikien kiveksille mitä kertakäyttöinen ei tee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now