foorumilla näkyvä nimi

Kastemekon valitsemisen vaikeus

166 posts in this topic

Olen siis hyvissä ajoin liikkeellä (tässäkin asiassa), koska ristiäisistä ei ole tietoakaan. Vaan ainahan sitä saa pohtia ja hankkia itselleen vatsahaavan - hyvissä ajoin senkin. :lol:

 

Onko teidän ollut vaikea päättää, kenen vanha kastemekko teidän lapselle tulee? Oliko itsestäänselvää, että ostatte ihan uuden? Vai halusitko itse omin käsin tehdä?

 

Onko lapsen kasteasulla ylipäätään teille suurta merkitystä? Pitääkö päästä itse päättämään vai oletteko tyytyväisiä, jos joku hoitaa sen asian puolestanne? Kuka sanoo viimeisen sanan?

 

Meidän tilanne on se, että en tiedä, onko mun vanhaa kastemekkoa jemmassa tai onko miehen puolelta mahdollisesti tulossa tarjokasta. Mun kauhuskenaario on, että mulle tyrkätään joku kellastunut retromekko ja imetysväsymyksen keskellä en jaksa kieltäytyä - ja sit saan katsella seuraavat sata vuotta sitä hirvitystä valokuvista. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon alottanu ehkä kymmenen vuotta sitten kastemeko teon pitsien virkkaamisesta. Eli malliin tulee eteen sellainen leveä pitsikaistale ja sitten kaikkiin reunuksiin ym. Nyt kuitenkin miehen suvussa on mekko, jossa on kastettu hänen äitinsä, tämän sisar, näiden lapset ja lastenlapset. Nimet helmassa jne. Toisaalta mukavaa, että on perintömekko, toisaalta se on niin laajan suvun käytössä, että luultavasti seuraavalta sukupolvelta tulee jossain välissä hukkumaan pikkuserkkujen kaapin perälle. Ja olisihan se omatekoinen aina omatekoinen... Ihanne olisi, jos tekemäni pitsiosat saisi jotenkin istutettua jo olemassaolevaan pukuun, mutta en usko, että pituuksien ym. kanssa käy niin hyvä tuuri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me päätettiin ennen esikoisen syntymää, että hänet kastetaan miehen suvun kastemekossa jos on poika ja minun suvun kastemekossa jos taas tyttö. Nyt toisen kohdalla päätettiin, että tällä kertaa kastetaan minin suvun kastemekossa vuorostaan, vaikka poika onkin. Ei edes tullut mieleen ostaa/tehdä uutta kastemekkoa, kun molempien suvuilla on kauniit kastemekot, joissa on kastettu jo useita suvun lapsia (miehen mekossa mm. mies itse sekä hänen kuollut isänsä). Tykkään tuollaisesta perinteestä. Kastemalja tulee minin suvusta ja siihen merkitään kaikkien kastettujen nimet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei todellakaan mitään tietoa vielä ristiäisistä saati lapsestakaan, mutta tähän on silti helppoakin helpompi vastata: vaikeuksia on tiedossa 3-4 perintömekon verran! En silti aio ratkaista ongelmaa hommaamalla uutta mekkoa, sillä lapsi saattaa myöhemmin surra sitä, ettei häntä ole liitetty mihinkään perinteeseen. (Tämä ei ole vitsi: tunnen oikeasti aikuiset sisarukset, joita ei ole kastettu suvun perintömekossa vaan isovanhempien riitojen välttämiseksi vanhemmat ovat hommanneet aikanaan uuden mekon. Nyt heitä harmittaa, etteivät voi kastaa omia lapsiaan perintömekossa. Tai voisivat tietysti, mutta he itse ovat jääneet tässä perinteessä väliin, joten ei tunnu samalta.)

 

Selvensin tekstiäni ja poistin viittauksen, kun ei se toiminut.

Edited by askel

Share this post


Link to post
Share on other sites
lapsi saattaa myöhemmin surra sitä, ettei häntä ole liitetty mihinkään perinteeseen. (Tunnen ihmisiä, joille on jäänyt tästä traumoja!)

 

Olihan tää vitsi? :huh:

 

 

Tuota naikkariviittausta en ymmärrä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan asiallinen keskusteluhan tää on :huh:. Uskon että monelle on tärkeää kastaa tulevatkin sukupolvet perintömekossa.

 

Miehen kastemekosta ei ole enää tietoa, joten se ei tuota päänvaivaa. Meidän perheen vanha kastemekko on mun äitini tekemä jonka helmaan on yhdistetty äidin hääpuvun huntu ja tämän puvun kunto ajateltiin tarkastaa tulevana viikonloppuna. Se on ollut säilössä käyttämättömänä yli 20v eli sitä ei ole käytetty minun sisarusteni jälkeen. Veljeni ei ollut kysellyt mekon perään kun vanhemmilleni syntyi ensimmäinen lapsenlapsi pari vuotta sitten.

 

Jos siis tuo mekko jossa minut on kastettu on yhä kuosissaan, otamme sen käyttöön kun aika on. Pussista voi tosiaan paljastua joku 70-luvun kellastunut retromekko, jota aloittaja kauhisteli, mutta mikäs siinä :lol:. Leikittelen ajatuksella yhdistää pukuun myös jotain omasta hääpuvustani (tai hunnusta) mutta saas nähdä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ollut tässä asiassa mitään ongelmaa. Lapset kastetaan luonnollisesti mun suvun yli 90-vuotiaassa kastemekossa. Ei taida isännän suvussa moista perinnettä ollakaan. Ainoa miinuspuoli tässä on se, että mekko alkaa olla niin hauras, ettei monia ristiäisiä enää kestä, sitä kun on säilytetty miten sattuu aiemmin. Valitettavasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkään ei ongelmaa ollut. Mun suvussa on 20-luvulta peräisin oleva ihana kastemekko, jossa mm. minutkin on kastettu. Tottakai käytimme sitä, varsinkin kun miehen suvussa ei (ainakaan mun tietääkseni) ole olemassa mitään vastaavaa perintöpukua. Toisin kuin Sisin suvun puku, meidän on vielä varsin hyvässä kunnossakin. Toivottavasti se kestää vielä munkin lapsenlapsille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on suvussa yksi perintokastemekko, jossa on kaikki vauvat kastettu. Itselleni perintömekko ei ole tärkeä asia, mutta jostain syystä äidilleni on (vaikka mekko on isän suvun mekko..). Äidilläni meinasi siis mennä kahvinpurut väärään kurkkuun, kun kakkosen kohdalla ilmoitimme, että ristiäisten sijaan meillä on nimiäiset ja mekkoa ei tarvita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meidän suvussa on mun mummin kastemekko, 20-luvun lopulta. Mua ei ole kuitenkaan kastettu siinä, koska silloin sitä ei löytynyt ... eli on sitten myös mun kastemekko 80-luvulta. Mulla ei ole mitään tunnesidettä kumpaankaan (jos mut ois kastettu siinä vanhassa mekossa, niin varmaan haluisin käyttää sitä), joten jos miehen suvussa on joku kastemekko jonka käyttö ois miehelle tai esim anopille tärkeää, niin se sopii mulle. (me ei olla tästäkään vielä juteltu...). Muuten valitaan varmaan noista meidän suvun mekoista kivempi tms. Suvussa pitkään kulkeneet kastemekot on kyllä ihania.

Edited by Cordelia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei kummankaan suvussa ole perintömekkoa, vielä. Itse olen yläasteella tehnyt kastemekon ja selvää on aina ollut että lapseni kastetaan siinä. On minulle tärkeä asia. Mekkoa onkin jo päässyt pitämään mieheni veljenpoika. Ennen meidän lapsen ristiäisiä mekkoa pitää varmasti vielä miehen serkun lapsi. Ja nimet kirjataan helmaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kastettiin mun suvussa kulkeneessa mekossa, tullaan kastamaan kuopuskin. Vaikka tämä nyt ei ole niin tärkeä asia, mulla meinas mennä purut väärään kurkkuun kun miehen mummo (heidän suvussaan ei siis ole mitään mekkoa jota oltaisiin käytetty) ilmoitti tehneensä uuden kastemekon heidän suvulleen ja että milloinka toimittaa mekon meille että voidaan sitä kuopukselle käyttää. Onneksi miehen vanhemmat olivat paikalla ja ykskantaan sanoivat että haluamme varmasti käyttää meidän suvun mekkoa, koska siinä on tunnearvoa ja siinä on esikkokin kastettu. Ei tarvinnut mun pahoittaa mummon mieltä. Kaunis mekko tämä uusi kyllä oli, mutta miksi ottaa sitä käyttöön kun vanhakin on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen suvussa on n. 100 vuotta vanha kastemekko, jossa poju kastettiin. En osaa sanoa, onko meidän suvulla kastemekkoa, ei ainakaan yhtä vanhaa. Tiedän, että minut ja veljeni on kastettu samassa mekossa, mutta sen enempää ei olekaan tietoa (eikä minua ainakaan sureta, vaikka en tiedäkään saaneeni kastetta perintömekossa ;) ) Ainakin itse pidin avoinna myös sen mahdollisuuden, että poju olisi kastettu tuossa samassa mekossa kuin minutkin, mutta kun miehen puolen mekko oli ainoa mitä tarjottiin, niin ei tarttenut sitten sen enempää alkaa miettimään. Uutta en edes ajatellut ostavani, kun tiesin noita vanhojakin olevan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän suvussa oli kastemekko, jossa äidinpuolen suvun lapset on kaikki kestettu parin ikäpolven osalta. Mutta 70-luvun loppupuolella mummi lainasi mekkoa jollekin eikä sitä koskaan palautettu :angry:. Millainen ihminen varastaa toisen suvun perintömekon???

 

No, koska mies sitten vannoi ja vakuutti, ettei heillä ole mitään kastemekkoa tallessa, niin tilasin serkultani eli pojan sylikummilta kastemekon, hän kun on ammatti ompelija (ja teki mm. mun hääpuvun). Sitten, kun puku oli jo valmis ja odottamassa meillä kotona, niin anoppi löysikin kaapista heidän sukumekon, jossa mies ja sisarensa on kastettu. Kyllä otti päähän! Ehdottomasti olisin halunnut sitä käyttää jos olisin tiennyt sen olemassa olosta aikaisemmin. Mutta koska oma puku oli jo valmiina, niin käytettiin sitten sitä. Eri asia olisi ollut, jos olisin mekon ostanut kaupasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ostettiin ihan uusi kastemekko. Kummallakaan suvulla ei ollut perinnemekkoa. Lisäksi tiesin tarkkaan minkä kastemekon halusin, joten en ehkä olisi perintömekkoja kelpuuttanutkaan. Saa nähdä tuleeko meidän kastemekosta perinnemekko. Ehkä tulee ehkä laitan myyntiin. Yritän välttää liiallista kiintymistä esineisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on mietitty tätä jo. Miehen suvussa ei ole mitään kastemekkoa tai ainakaan sellaisesta mies ei tiedä. Meidän puolella on taas mekko jossa on kastettu mut ja mun veli muttei muita. Mekko on äidin tekemä ja tosi nätti eli otetaan varmaan se.

 

Tosin oon tässä itsekin harkinnut mekon kutomista, mulla on muutama oikein sievä ohjekin valmiina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mun mummo on alkanut virkkaamaan jo uutta kastemekkoa, kun ei tiedetä minne lienee kadonnut se mekko missä mut ja sisarukseni on kastettu :( Noh, ehkä tästä tulee sitten uusi perinnemekko,jolla oisi kenties hieman pidemmät perinteet :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me aloitettiin uusi perintö, toivottavasti :rolleyes: Meijän suvussa oli mekko missä on kastettu kaikki serkukset. Ketään tästä seuraavasta sukupolvesta ei ole kastettu siinä joten en tuntenu että perinne enää jatkuisi. Lisäksi puku on semmoinen tylliunelma ja tosi kirjava jo kun kaikkien nimet on kirjailtu sinne helmaan. Miehen kastepuku taas oli niin pieni ettei se meijän vauvalle olisi mahtunut :P Joten pyysin sitten ompelija-anoppiani tekemään tosi yksinkertaisen puvun mikä tulisi sitten olemaan meidän lapsilla ja mahdollisesti miehen veljen lapsilla jos niitä tulee. Puvusta tuli aivan ihana :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tästä jo väännetty kättä, koska mies tahtoo että kastetaan hänen puvussaan ja mä tahdon että mun puvussa. Voipi olla että joudutaan ostamaan kokonaan oma uusi niin ei tarvi vängätä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli sekä minun että miehen suvuissa kastemekot. Tyttö kuitenkin kastettiin miehen suvun mekossa, kun anoppi meinasi loukkaantua verisesti ottaessani puheeksi minun sukuni mekon. Anoppi on heidän mekkonsa tehnyt esikoiselleen ja mieheni serkkuineen on siinä kastettu. On pakko koittaa pysyä väleissä anopin kanssa, kun tytölle toiseksi nimeksi ei annettu hänen (anopin siis) toista nimeä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille ei ollut mikään ongelma kun ei ollut mitään aiempia mekkoja. Ja hyvä niin.

 

Mun hääpuvun helmasta tehtiin kastemekko, joka toivottavasti aloittaa perinnemekon pitkän taipaleen.

Eli tunnearvoa mekolla on runsaasti jo nyt, koska siinä on äiskän ja iskän häävalssia tanssattu. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos ei meidän suvuissa olisi perinnemekkoja, hyvin vahva vaihtoehto olisi ollut juurikin mun hääpuvusta tehty kastemekko. Mutta sekä mun että miehen suvuista löytyy mekot ja niitä tullaan käyttämään. Riitaa ei pitäisi päästä syntymään, kun on kaksi mekkoa ja kaksoset tulossa. Muuten saattaa olla, että mä olisin joko pitänyt pääni ja oltaisiin käytetty sitä pukua, missä mutkin on kastettu. Tai sitten olisi tehty oma. Hääpuku on kaason tekemä ja uskon, että hän olisi osannut siitä tehdä aivan ihanan kastemekon jos omat taidot eivät olisi riittäneet. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille ei oo kastemekolla suurta merkitystä.

 

Kummankaan suvussa ei mitään perinnemekkoja oo, mutta kaksosserkkujeni äiti ompeli muutama vuosi sitten pojille mekot, joista toista käytetään nyt oman pojan ristiäisissä. Uutta ei haluttu ostaa, itse en osaa ommella ja olin ihan valmis seurakunnaltakin pukua lainaamaan. Viimeisin oli todennäköisin vaihtoehto, mutta kun näin ne kaksosten puvut, niin homma oli sillä selvä :) Kiva, kun löytyi loppupeleissä niin helpolla ja onhan se kiva, että oma lapsi kastetaan samassa asussa, kuin mun kummipoika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä oli meille helppo juttu. Miehen suvussa ei ole perinnemekkoa ja meillä taas on sellainen, jossa mm. minut ja isäni on kastettu. Tuon puvun sijainnista ei ollut aluksi varmuutta, joten olin jo käynyt katsomassa ja valitsemassa uuden mekon. Sitten tuo perinnekastemekko löytyi kuin löytyikin ja säästyivätpä nekin roposet muihin shoppailuihin. B) Tuo perinnnekastemekko on mielestäni muuten vielä tosi kaunis. Mä olen niin raadollinen, että jos kaksi perinnekastemekkoa olisi löytynyt, olisin vaan katsonut, kumpi niistä on nätimpi. Mulle olis ollut ihan turha tulla avautumaan siitä, mitä mekkoa pitäisi käyttää. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now