foorumilla näkyvä nimi

Kastemekon valitsemisen vaikeus

166 posts in this topic

Meillä ei ole mitään intohimoja kastemekkoa kohtaan, mutta koska miehen vanha kastemekko on olemassa, niin sitä tullaan käyttämään. Anoppi on tästä tietysti ihan onnessaan ja vetäisi varmaan hernerokat nenään, jos miniä saisikin päähänsä käyttää jotain muuta pukinetta :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytetään miehen suvun kastemekkoa :angry:. Anoppi on siinä kastettu, samoin mies ja hänen veljensä sekä heidän serkkunsa. Nimiä pukuun ei ole kirjailtu, vaan ne lukee puvun säilytyslaatikossa.

Myös mun suvussa on kastemekko. Ei yhtä vanha, koska sen on äitini virkannut mua odottaessaan. Siinä on meidät sisarukset (3 kpl) kastettu.

 

Olisin mielelläni käyttänyt "omaa" mekkoani, mutta mulle ei kauheasti annettu vaihtoehtoja. Jo ennen kuin aloin odottaa, niin anoppi esitteli kastemekkoaan ylpeänä ja kertoi miten kovasti toivoo pikkuisia mekkoon puettavaksi. Kun anoppi kuuli raskausuutisesta, kaivoi hän puvun heti esille. Loukkaisin anoppia todella verisesti, jos sanoisin, ettei puku kelpaa. Myös mies haluaa, että vauva kastetaan juuri tuossa mekossa.

 

Ehkä tämä olisi muuten ok, mutta se anopin kastemekko on rumin mitä olen ikinä nähnyt! Se on ostomekko 50-luvulta (anopin äidin tuntien halvin mahdollinen), lyhyt helmainen (nippa nappa vauvan mittainen), läpikuultava ja kauluksesta pahasti kellastunut. Todella ankean näköinen. Äidin tekemä on paljon kauniimpi - pitkä kuten kastemekon kuuluu olla!

 

Lisäksi kastemaljaksi tulee joku kippo, josta appiukko, mies ja hänen veli on aikoinaan kastettu. Toivottavasti edes se on nätti. Näen sen varmaan ekaa kertaa ristiäisissä. Tuntuu että mulla ei ole mitään sanomista oman esikoiseni ristiäisissä. Kai tässä eniten harmittaa, kun oman suvun puolelta ei tule mitään ristiäisiin.

 

Anteeksi avautuminen, ottaa vaan niin pirusti päähän!!! Stressaan ehkä turhaa etukäteen, eihän vauva ole vielä edes syntynyt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko teidän ollut vaikea päättää, kenen vanha kastemekko teidän lapselle tulee? Oliko itsestäänselvää, että ostatte ihan uuden? Vai halusitko itse omin käsin tehdä?

 

Onko lapsen kasteasulla ylipäätään teille suurta merkitystä? Pitääkö päästä itse päättämään vai oletteko tyytyväisiä, jos joku hoitaa sen asian puolestanne? Kuka sanoo viimeisen sanan?

Miehen vanha kastemekko tulee. Ei ollut vaikeaa päättää kun minua ei ole kastettu. Jos miehen vanhaa kastemekkoa ei olisi ollut saatavilla, niin olisimme ostaneet kastehaalarin tai kastaneet pellavapuvussa. Tuolla mekolla kun on jo perinne, niin on ihanaa käyttää sitä. Joka tapauksessa me sanomme viimeisen sanan, ei uskovainen anoppi :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olisin mielelläni käyttänyt "omaa" mekkoani, mutta mulle ei kauheasti annettu vaihtoehtoja.

 

Anteeksi avautuminen, ottaa vaan niin pirusti päähän!!! Stressaan ehkä turhaa etukäteen, eihän vauva ole vielä edes syntynyt...

 

Eikös tämä ole ihan oikea paikka avautua :rolleyes: Mä stressasin siitä paljon etukäteen ettei meillä tuntunut olevan kastemekkoa missään, oltiin jo ostamassakin, kunnes anoppi alkoi tarjota jotain sata vuotta vanhaa pukua. Olin hyvin negatiivinen pukua kohtaan kun ei siitä meinannut löytyä kuvia mistään, ajattelin että katolisessa kirkossa ne on sellaisia monikerroksisia ja tosi röyhelöisiä niinkuin elokuvissa B) Mies sanoikin äidilleen suoraan, että jos Eve ei siitä tykkää niin sitten ostetaan oma. Otettiin sitten se anopin tarjoama koska oli yllävän kaunis...

 

Sun pitää vaan vaatia, sun ja miehen lapsihan sieltä on syntymässä eikä anopin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on kummallakin suvulla perinnekastemekot. Pidän meidän suvun mekosta enemmän koska on paljon pidempi, pitsinen ja äitini hääpuvusta tehty. Olenkin sanonut että koska naimisiin mennessä otin mieheni sukunimen niin kastemekko tulee meidän suvusta :lol: Anoppi ei sitä tosin vielä tiedä, saattaa siis sielläkin mennä herneet palkoineen päivineen nenään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siskoni teki meille kastemekon, siihen käytettiin myös huntuni. Tuli ihan mielettömän ihana! :rolleyes: Sillä siis kastettu jo tyttäremme ja kastetaan seuraavakin, eli luultavasti jää perheen mekoksi. Rusettia vaihtamalla siitä saa sekä tytön että pojan puvun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole tiettävästi mitään pukua kummassakaan suvussa. Ainakaan kumpikaan meistä ei sellaisesta tiedä. Musta sillä puvulla ei kyllä ole kauheasti väliäkään. Oikeastaan ihmettelen tätä koska yleensä tällaiset asiat on tärkeitä. En ole asiaa vielä anopilta tiedustellut, mutta jos tosiaan on niin että pukua ei ole, olisi ihan kiva tehdä mieleinen itse (tai ei itse-itse, taidot ei riitä :rolleyes: ). Seurakunnasta lainaamistakin pidän ihan hyvänä vaihtoehtona, lyhyeksipä jää puvun käyttöhetki eikä asianomainen taida siitä paljoa perustaa.

 

Tämä nyt ei ole edes millään tavalla ajankohtaistakaan vielä näillä viikoilla, kunhan pohdin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä haluaisin kastaa tulevan muksumme perinnekastemekossa, mutta kummankaan suvun puolelta sellaista ei ole! Tylsää.. Eli tod. näk. ostamme ihan uuden, jos ei nyt jostain vintin sopukoista löydy jotain mekkoa :rolleyes: Tosin ei mulle ole väliä onko uusi vai vanha vai minkänäköinen, kuhan on joku siisti päälle pantava ristiäisiin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojalle tulee mieheni vanha kastemekko. Sitä on tosin ehtinyt käyttää jo moni muukin, kuten esimerkiksi neljävuotias kummipoikamme. Mikään mielettömän tunnearvokas "perintö-/sukumekko" se ei mieheni suvussa silti ole, mutta onhan se ihanaa, että mekko on edelleen tallessa ja ehjä. Ehkäpä otammekin mekon meille säilöön ja teemme siitä mieheni jälkeläisille perintömekon, minä kun suorastaan rakastan perinteitä! :lol:

 

Tytölle lainaamme serkkuni tyttären kastemekon, joka on aika "kermakakku", mutta menettelee paremman puutteessa. Ajattelin kyllä aluksi, että olisin ostanut tytölle mekon, josta olisimme sitten voineet tehdä perintömekon tuleville sukupolville. Valitettavasti mekot ovat kalliita ja enää en ehdi teettääkään, joten tämä idea jäi. Mutta onhan meillä kuitenkin siis tuo miehen vanha kastemekko! ;)

 

Niin, ja minun suvustani ei perinnemekkoa löydy. Harmi. <_<

Edited by Isabelleza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei kummankaa suvussa ole ns. perintökastepukua, joten eipä tullut mitään valintaongelmia.

 

Sen sijaan se oli tärkeää, etten missään tapauksessa halunnut mitään rimpsuja, röyhelöitä tai hempeän värisiä rusetteja.

 

Niinpä siskoni teki tytölle yksinkertaisen mekon pellavasta, ja siitä tuli aivan ihana :wub: Käytetään sitä toisella lapsellakin ja sen jälkeen se on sitten available esim. mahdollisille siskon tai miehen siskon lapsille, heidän lapsilleen jne. eli siitä toivottavasti sitten tulee ns. perintömekko. Hernettä en kuitenkaan aio nenään vetää, vaikka joku joskus tuon mekon käyttämisestä kieltäytyisikin :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaihtoehtoina oli kaks kastemekkoa:

 

Mun puolelta oli kastemekko jossa mut ja mun veli on kastettu. Miehen puolelta taas kastemekko jossa on kastettu miehen täti + 2 sen lasta, mun miehen veli ja mun mies. Valittiin jälkimmäinen kun on kuitenkin jo niinkin pitkään kulkenut suvussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole tulossa kastajaisia kun ei ole vielä vauvaakaan, edes tulossa, mutta TÄMÄ asia on saatu päätettyä:

 

Jos vauva on tyttö, mun äidinpuolen suvun kastemekko - tehty aikanaan äidilleni, siinä kastettu äidin sisarukset ja serkut, nyt puku siis "toisella kierroksella".

 

Jos vauva on poika, tulee joku muu, pojalle sopiva asu.

 

Ei ole ollut asiasta mitään kiistaa, mies ei edes tiedä onko heidän suvussaan jotain perintövaatetta.

Edited by meg_white

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli ennen esikon syntymää sopimus, että jos tulee tyttö, käytetään mun vanhaa kastemekkoa, ja jos poika, miehen kastemekkoa. Tämä siitä syystä, että miehen vanha kastepuku oli valmiiksi koristettu sinisellä rusetilla ja sinisillä kukkakoristeilla. Esikoinen on tyttö, eli hänet siis kastettiin puvussa, jossa minut ja siskoni on aikanaan kastettu. Nyt odotamme poikaa, joten miehen suvun puvullekin tulee käyttöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos meillä tulee joskus olemaan kaksi lasta, toisella käytetään mun mekkoa ja toisella miehen.

Jos lapsia tulee vain yksi, pieni neuvottelu lienee paikallaan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun suvussa on yli 120 vuotta vanha kastemekko, jossa lapseni on kastettu/kastetaan. Ei tarvinnut edes keksustella aiheesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun kauhuskenaario on, että mulle tyrkätään joku kellastunut retromekko ja imetysväsymyksen keskellä en jaksa kieltäytyä - ja sit saan katsella seuraavat sata vuotta sitä hirvitystä valokuvista. :P

 

Tää on vähän OT. Meillä näkyy hirvityksiä ristiäis kuvissa vaikka mekko oli oikee. Mä näytän ite niiiiin kauheilta niissä kuvissa, etten oikeesti mitään muuta niissä kuvissa nääkkään. Kilot ei ole vielä karissu ja hiukset saa mut näyttämään transulta!!! Että omapa kiva kattoa niitä kuvia :rolleyes:

 

Mutta siitä ristiäis mekosta. Meillä ei miehelle varmaan tullut edes mieleen että niillä on kanssa sukukalleutena kastemekko. Eipä siis osannut sitä vaatiakkaan. Ja vaikka olis osannut, niin mä olisin kuitenkin voittanut sen väittelyn. Mä olen niin ämmä että oon sitä mielä että koska mä synnytin pojan niin mulla on joissain asioissa ( lue lähes kaikissa) päätösvalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä toivoin, että jomman kumman suvusta olisi löytynyt vanha kierrätysmekko, itseasiassa odotin, että minun äitini puolella se olisi ollut, mutta kenelläkään ei ollut siitä mekosta tarkkaa tietoa, eikä ennen kaikkea sen säilytyksestä, joten jouduttiin miettimään uusien hankintaa... niin juu, meillä niitä mekkoja tosiaan tarvittiin kaksin kappalein. Onneksi rakas mummini ilmaisi halunsa tehdä pojille mekot, sain juuri sellaiset yksinkertaiset mekot kun halusin ja niillä oli ja on edelleen tunnearvoa, kun ne on mummin tekemät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin haluaisin kastaa lapsen suvun mekossa. Miehen siskolta löytyy sellainen ja sen saa kuulemma lainaan, mutta jotenkin haluaisin "oman" perinnemekon. Olen nyt katsellut ja kysellyt, josko Kiinaan lähtevä työkaverini löytäisi sieltä mekon tai toisi silkit sieltä ja teettäisin sellaisen täällä Suomessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole koskaan ymmärtänyt sitä kastemekkojen ympärillä vellovaa hömpötystä.

Eikö se nyt ole ihan sama, mitä sillä lapsella on sen hetken päällä, kun sille se

nimi annetaan. Ja miksi ihmeessä sen täytyy olla joku mekko?!?

 

Itse kun en edes haluisi lasta kastettavan, vaan että hänellä olisi vain nimenantotilaisuus.

Jossa kerrotaan nimi ja juodaan kahvit. Mutta meillä mies haluaa ehdottomasti kasteen ja

kunnon ristiäiset.. Yritän tässä nyt saada omaa ehdotusta läpi, että lapsi kastettaisiin ilman

kastemekkoa, mutta saas nähdä kuinka käy. Musta tuntuu, että mies ja tulevat mummot jyrää

mut 6-0... :lol: Ja joku mekko sille päälle laitetaan..

 

Joten jos lapselle mekko tulee, niin mieluiten uusi ja mulle ihan sama minkänäköinen se on.

Kunhan ei ole hirmuisen kallis..

Edited by miumiu

Share this post


Link to post
Share on other sites
En ole koskaan ymmärtänyt sitä kastemekkojen ympärillä vellovaa hömpötystä.

Eikö se nyt ole ihan sama, mitä sillä lapsella on sen hetken päällä, kun sille se

nimi annetaan.

 

Kastehan on ihan eri juttu kuin nimenanto, mekkoperinne liittynee enemmän juuri kasteeseen.

 

Meillä olisi ollut miehen suvusta mekko, jossa mieheni ja hänen veljensä on kastettu. Päädyin kuitenkin tekemään itse mekon, koska tuntui tärkeältä saada tehdä omalle vauvalle ensimmäinen juhlavaate.

Edited by Pupuliin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loistava aihe..en olisi uskonut mutta kyllä herätti tunteita kastemekon valinta.. :rolleyes:

 

Lyhykäisesti tarina meni näin. Olin päättänyt etukäteen ostavani uuden, tietyn mekon. Oma mekkoni oli jo aiemmin todettu kellastuneeksi äitini kanssa. Anoppi ilmoitti kuitenkin, että heillä on kyllä sitten miehen mummon vanha kastemekko (eli jotain 80v vanha...), jossa on kastettu kaikki suvun lapset! Sanoin, että mikäs siinä, jos mekko on kunnossa, niin tokihan sitäkin voidaan käyttää. Mekkoa sitten odoteltiin monta kuukautta joltain sukulaiselta ja kun se vihdoin postissa tuli, niin se oli juurikin se kauhukuvieni kellastunut antiikkimekko, jota tuskin uskalsi ottaa käteen ettei kangas repeäisi. Ilmoitin miehelle ollessamme kaksin, että meidän lasta ei keltaisessa mekossa kasteta. Anoppi vielä yritti, että hän kyllä valkaisee sen! Yritin hienovaraisesti vihjata, että minä en uskaltaisi lähteä sitä lahonnutta mekkoa millään valkaisemaan! Olin sitten jo tilaamassa sitä ennalta valitsemaani mekkoa - yllätys - niitä ei enää valmistettu!!! :unsure: Tämän laitoin anopin syyksi ja nostin kotona metelin :angry::P

 

Tässä välissä soitin äidilleni hätäpuhelun :rolleyes:

 

Äiti oli kaivanut mekkoni uudelleen esiin ja totesi, että se on vielä vahvaa puuvillakangasta, upotti kloriteen ja sen jälkeen pesukoneeseen. Mekosta tuli vitivalkoinen! Lopulta mies sitten puhui äidilleen, niin ettei kukaan jäänyt itkemään minkään mekon perään, ja tyttömme kastettiin tässä VALKOISESSA mekossa, jossa minutkin aikoinaan. Tämä mekko säilöttiin nyt hyvin odottamaan seuraavaa nimen saajaa. Mutta kun sen aika on ehkä mennyt joskus, lupaan olla tyrkyttämättä sitä keltaisena lapsenlapsilleni :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika kastetaan minun vanhassa kastepuvussa, jonka äitini minulle teki. Siinä on kastettu myös isäni suvun kaikki lapset.

Mieheni äiti on hänelle tehnyt myös kastepuvun, mutta se on kudottu ja villaa, kun mies on kastettu keskellä talvea.

Ehkä saamme toisen lapsen kastettua mieheni kastepuvussa jos tulee talvivauva ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yritän tässä nyt saada omaa ehdotusta läpi, että lapsi kastettaisiin ilman

kastemekkoa, mutta saas nähdä kuinka käy. Musta tuntuu, että mies ja tulevat mummot jyrää

mut 6-0... :lol: Ja joku mekko sille päälle laitetaan..

 

Kastepuku on valkea ja se kuvaa Kristuksen puhtautta ja syntien anteeksi saamista. Se kertoo siitä, että kasteen perusteella lapsi on puettu anteeksiantamukseen ja vanhurskauteen. Se kuvaa myös valkeudessa vaeltamista, Kristuksen läheisyyttä ja Jumalan pyhyyttä. Kastemekon ylipitkä helma muistuttaa, että armo on ihmistä suurempi. Gal. 3:26-27 ”Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen. Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne.”

 

Tohon tekstiin viitaten luulen, että se on pappi joka nostaa metelin, jos meinaat ilman mekkoa kastaa. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli valittavana joko miehen tai minun vanha mekkoni, mutta kumpikaan ei ole mitään suvussa pitkiä aikoja kulkeneita vaatteita. Asia ei herättänyt sen suurempia tunteita, valitsimme sitten minun mekkoni ja siihen kuuluvat kastetyynyn ja päänpyyhkimisliinan. Lisäksi meillä oli todella vanha pitsimyssy, joka on aikoinaan löydetty englantilaiselta kirpputorilta, aivan ihana. Ainoa vaan, että se päässä lapsonen näytti aivan tytöltä, joten jätettiin käyttämättä kasteessa. Otimme kyllä muutaman kuvan se päässä sitten myöhemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös kirkolta saa lainaan kastepuvun?? Meillä olis kyllä minun vanha jossain mutta äipän mielestä se olis liian "vanha ja kulunut".. Oisko mitään helpompaa kuin lainata kirkolta! :rolleyes:

 

Kokemuksia???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now