foorumilla näkyvä nimi

Kastemekon valitsemisen vaikeus

166 posts in this topic

En tiedä saako kirkolta lainaksi, kannattaa kysyä omasta seurakunnasta. Kastepukuja voi ainakin vuokrata hääpukuliikkeistä, ainakin omien häiden aikaan näin joitakin, vuokrahinnoista ei kyllä mitään tietoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kiertää miehen suvussa "sukukastemekko", eli valinta kasteasuksi on helppo (varsinkin kun minun suvussa ei ole vastaavaa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asiasta ei olla vielä miehen kanssa puhuttu, mutta haluaisin että meidän lapsi kastettaisiin minun isälle tehdyssä kastemekossa. Samaisessa mekossa on kastettu kaikki isän sisarukset ja heidän lapset, yhden sedän lapsia lukuunottamatta (esikoisella oli lonkkavika, jonka vuoksi joutuivat hommaamaan leveämmän mekon), sekä minun siskojen lapset. Ikää mekolla on jo 55 vuotta ja aikakin on tehnyt tehtävänsä (kangas alkaa olla kulunut) mutta mekko kaunis ja yksinkertainen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole vielä edes raskaana, mutta osallistumpa kumminkin keskusteluun.

 

Tämä kastemekkoasia on mulle aivan uusi ja olin ihan yllättynyt kun luin miten paljon perinteitä tähän asiaan liittyy. Tai siis tiesinhän minä, että vauvat kastetaan mekossa (niinkuin minutkin aikoinaan), mutta että sillä mekolla on väliä suvuille tosi paljon, sitä en tiennyt! Mulla oli tietääkseni mun siskon vanha valkoinen mekko, mutta ei sillä mitään erityistä tunnearvoa ollut. Ehkä johtuu siitä, että mun perhe ei alunperinkään ole ollut mitenkään uskonnollinen ja meidän sisaruksien kastekin oli kaste vain suvun painostuksesta.

 

Itse en ole enää 20 vuoteen kuulunut kirkkoon (eikä myöskään mies), joten jos me lapsia joskus saadaan niin heillä kyseeseen tulee nimiäiset ja siellä vauvalla on todennäköisesti päällään jotakin mukavaa ja nättiä, mutta mun on vaikea liittää mitään erityistä tunnearvoa yhden päivän mekolle/potkareille. Ja tämä ei siis tarkoita sitä, että paheksuisin tai vähättelisin kastemekkoperinnettä, minulle asia vain on kovin vieras.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytettiin esikoistytöllä mun suvun tosi kaunista ja yksinkertaista perinnemekkoa. Anoppi tästä valinnasta taisi vähän loukkaantua, mutta päätös oli meidän. Miehen suvun mekko olis ollut virkattua mallia ja siihen olis lykätty sininen tai punainen silkkinauha. Suoraan sanottuna mekko ei ollut mun mieleen ollenkaan. Rauhan säilyttämiseksi menin lupaamaan anopille, että jos me joskus poika saadaan niin kastetaan se sitten hänen mekossaan. Toivottavasti tää tuleva pikkusisarus on tyttö! Hyi mua!

Edited by Tineka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä valinta oli helppo, mieheni on kastettu vuokramekossa, joten vaihtoehtona oli vain minun vanha kastemekko. Mummo on sen minua varten neulonut ja siinä ei ole kastettu lapsemme mukaanlukien kuin neljä lasta, joista yksi lapsemme sylikummi. Hyvin on mekko säilynyt, uudet vaaleanpunaiset nauhat jouduimme ostamaan, vanhat olivat alkaneet rispaantua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kastetaan mun vanhassa kastemekossa, mikäli meidän vauveli mahtuu siihen (olin nimittäin aika pikkiriikkinen). Miestä ei ole kastettu, joten hänellä ei ole mekkoa (tai on kastettu, kun liittyi kirkkoon ennen mein häitä, mutta ei sitä silloin mekkoon puettu :lol: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on ihan sama millainen tai mistä kastemekko saadaan. Tai noh, nyt olen itseasiassa helpottunut, että anopilla on kastemekko, koska stockalla iski vaan kastemekkojen hinnat silmiini ja olin yllättynyt miten kalliita ne on.

 

Minua itseäni ei ole kastettu vauvana vaan vasta 12v eikä meidän lähisuvusta kuulu melkein kukaan kirkkoon eli mun puolelta kastemekkoa ei edes löydy. Ja ehkä senkin takia mua ei kiinnosta mistä se kastemekko tulee :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä olen jo vuosia sitten päättänyt, että mulle aikoinaan tehty kastemekko on myös mun lapsillani. :) ja se onkin tuolla kaapissa jo jemmassa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sekä miehen että mun puolelta suvusta löytyy kastemekko. Miehen kastemekko on anopin miehelle virkkaama, meidän suvun kastemekko on aikanaan äidilleni ostettu, ja siinä on kastettu äitini, tätini, siskoni ja minut. Nyt on karmea dilemma kumman puvuista tytölle laitetaan.

 

Päätin, että soivtetaan molempia, ja kumpi on sopivamman kokoinen tytölle, se valitaan. Meidän suvun kastemekko olisi tyttömäisempi, mutta pahoin pelkään sen olevan liian pieni. Viikonlopun jälkeen ollaan viisaampia tämän asian suhteen. Toivottavasti paäätös ei aiheuta katkeruutta äidissä tai anopissa, jomman kumman tarjoama puku kun joudutaan pakosta hylkäämään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisin halunnut, että meidän neiti olisi kastettu perinnemekossa. Omassa suvussani olisi ollut perinnemekko mutta minulle tuli sellainen olo, että mekon alkuperäinen kantaja ei sitä halunnut antaa enää lainaksi. Tai jotain muuta häikkää oli. Olisin mielelläni kastatuttanut mieheni kastemekossa (hänelle siis uutena ostettu) mutta sitä ei löytynyt :( Meillä oli kasteenaikaan todella paha koliikki. Itse olin ihan älyttömän väsynyt ja kummatkin isoäidit vuorotellen auttoivat meitä vauvan hoidossa. Joten kävin sitten ostamassa kaupasta uuden mekon, mikä ensimmäisenä tuli vastaan. Se ei ole mikään kauhean erikoinen. Mitään suurta tunnearvoa ei siitä ainakaan minulle tullut. Mutta mekon alla oli neidillä sama käsinneulottu vaaleanpunainen mekko, joka minullakin oli kastepäivänä :wub: Sen on pikkuserkkuni äiti tehnyt minulle lahjaksi. Nyt on sopivasti tämän naisen 50-vuotispäivät, joten onnittelukorttina menee neidistä kuva mekko päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun ilmoitettiin miehen porukoille hääsuunnitelmista, oli anoppi meillä käydessään jättänyt mystisen muoviin käärityn valkoisen jutun sängylle. Siinä oli kastemekko, jossa sekä mieheni että hänen isänsä on kastettu aikoinaan, sekä kastetyyny. Olikohan joku vihje ehkä kenties?! :P Lapsista ei siinä vaiheessa ollut mitään puhetta, eikä kyllä ihmeemmin ole ollut heidän kanssaan vieläkään.

 

Mekko meni talteen ja siinä tullaan mahdolliset lapset kastamaan, kun minun suvussa ei moista perintömekkoa ole. Siellä on näppärästi sitten kastemalja, että saadaan molemmat perinteet käyttöön :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ööö. Yleensä en puutu toisten asioihin mutta jotenkin kälysi kuulostaa hmm... oudolta. Mikä idea on suvun kastemekossa, jos sitä ei suvussa saa käyttää? Voihan se olla säilytyksessä kälylläsi mutta sitä en ymmärrä, miksei voi antaa lainaksi. Uskon että olette olleet käärmeissänne :)

 

Kaksi uutta mekkoa olisi varmaan hyvä ratkaisu. Tosin työläs. Mutta kun ei meidän lasten aivoituksia aina tiedä. Toisena syntynyttä voi harmittaa, kun ei saa ns. perintömekkoa vaan uuden tai sitten ensimmäistä harmittaa kun ei saa ns. omaa mekkoa vaan toisen vanhan. Ota siitä sitten selvää :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Ööö. Yleensä en puutu toisten asioihin mutta jotenkin kälysi kuulostaa hmm... oudolta. Mikä idea on suvun kastemekossa, jos sitä ei suvussa saa käyttää? Voihan se olla säilytyksessä kälylläsi mutta sitä en ymmärrä, miksei voi antaa lainaksi. Uskon että olette olleet käärmeissänne :)

 

Mäkään en ihan ymmärrä. Meillä ainakin suvun kastemekko on kiertänyt vuorollaan jokaisessa perheessä, ja siinä on kastettu kaikki serkukset. Harvemminpahan sitä kahdessa perheessä yhtäaikaa kastejuhlia vietetään eikä kastemekko pahemmin pääse käytössä kulumaan, kun sitä käytetään vain se lyhyt hetki. Aika itsekkäältä kuulostaa käly!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei asiasta silloin edes keskusteltu. Jotenkin se oli itsestään selvää, että kastetaan minun vanhassa kastemekossa jossa on kastettu lähes kaikki äitini sisarten lapset ja osa lapsenlapsista. Oli kyllä erittäin tärkeä juttu minulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi inhottavaa tiikeri-äittän tilanne. :(

 

Minun äitini on tehnyt itse minun ja siskoni kastemekon ja se on kuin aarre minulle.

Siinä on tarkoitus kastaa joskus ne lapset ja siskon kanssa. Haaveena on vielä kirjailla kastettujen nimet helmaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joskus, kun vasta haaveiltiin mahdollisesta tulevasta vauvasta, ilmaisin miehelle mielipiteeni tähän kastemekko asiaan..

 

Keskustelu lähti siitä, kun olimme miehen siskon lapsen ristiäisissä. Lapsella oli päällä miehen perheessä kulkeva kastemekko. En ikinä semmoista röyhelökasaa pukis lapsen päälle, en tyttövauvan enkä varsinkaan poikavauvan :blink: Se on ilmeisesti anopin hääpuvusta tehty tms. No thanks.

 

Meiän perheessä kulkenut kastemekko on sopivan neutraali ja hyvä, mutta se on virkattu/neulottu ja haluaisin pellavaisen.

 

Jos meillä joskus kastemekon tarve tule, niin varmasti oma äitini tarjoaa meiän mekkoa, mutta se ymmärtää varmasti, että haluan oman. Anoppi voi jopa loukkaantua, etten huoli heidän mekkoaan. Luulis nyt kuitenkin ihmisen ymmärtävän, että haluaa ostaa omalle lapselleen oman kastemekon, joka miellyttää omaa silmää. Lapsi voi sitten tulevaisuudessa päättää, heitetäänkö mekko pois vai kastetaanko hänenkin lapset siinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on suvussa perintömekko. Siinä on kastettu ainakin äitini ja osa hänen sisaruksistaan, suurin osa serkuistani, minut ja veljeni sekä veljen tyttö. Minulle on tärkeää, että saisin käyttää tuota samaa mekkoa omalla lapsellani. Onneksi miehen suvussa ei mitään perintömekkoa edes ole (tai on, mutta miestä ei siinä ole kastettu, joten perinne on jo katkennut tältä osin), joten mekon valinnasta ei tarvitse keskustella ja saan lapseni samaan mekkoon, jossa minutkin on aikanaan kastettu.

Edited by Sippura

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta perintömekko on aivan ihana asia, mutta meidän suvussa sellaista ei oikeastaan kulje. Niimpä tein itse tyttärellemme mekon, joka sitten saa lähteä kulkemaan suvussa, jos niikseen tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saa nähdä kuinka käy sitten joskus meidän kastemekon kohdalla, miehen puolella kun on kastettu kaikki sisarukset samalla mekolla ja nyt sitten miehen siskon lapsi. Mun puolella taas on mumman hääpuvusta tehty äidin kaksossisaruksille tehty mekko, joka on kiertänyt kaikilla meillä serkuilla ja vähän kaukaisemmillakin sukulaisilla. Itse ainakin haluaisin tuon oman suvun vanhemman mekon, luulen että miehelle asia on aivan sama, mutta anopista en sitten tiedäkään.. No, jos ensin siirryttäisiin haaveilusta yrittämiseen niin asia voisi olla vähän ajankohtaisempi :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos mun suvussa on joku kastemekko niin haluan sen sitten käyttöömme ehdottomasti. Jos semmoista ei ole niin sit kelpaa miehen puolen kolttu. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse haluan lapselleni suvussamme kulkeneen kastemekon. Meillä on hameen helmaan merkattu jokaisen kastetun lapsen nimi ja vuosi, siellä on myös minun nimeni ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Itse haluan lapselleni suvussamme kulkeneen kastemekon. Meillä on hameen helmaan merkattu jokaisen kastetun lapsen nimi ja vuosi, siellä on myös minun nimeni ;)

 

Meillä ihan sama juttu! Mekko ei ole mitenkään erityisen upea ja luulen, etten siihen päätyisi jos lapselle mekkoa kauppojen valikoimasta valitsisin. Mutta tunnearvoa sillä on sitäkin enemmän! Ja mielestäni on ihanaa, että isoäitini lähes 40 vuotta sitten tekemä mekko on nyt saanut olla jo monen pienen ihmisen tärkeässä juhlassa mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tulee ihan uusi kastemekko. En edes ole vanhoja mekkoja kysellyt, koska tuntuu että haluan ostaa uuden mekon, josta sitten voi tulla uusi perinne. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä ihan sama juttu! Mekko ei ole mitenkään erityisen upea ja luulen, etten siihen päätyisi jos lapselle mekkoa kauppojen valikoimasta valitsisin. Mutta tunnearvoa sillä on sitäkin enemmän! Ja mielestäni on ihanaa, että isoäitini lähes 40 vuotta sitten tekemä mekko on nyt saanut olla jo monen pienen ihmisen tärkeässä juhlassa mukana.

 

Samat ajatukset täälläkin, en ehkä uutta ostaessa kyseistä miehen suvussa kulkenutta kastemekkoa valitsisi, mutta juurikin se tunnearvo merkitsee. Meillä tulee pojalla olemaan ristiäisissään melkein 90v. vanha kastemekko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now