Guest HelmiQ

Ehkäisymenetelmät

141 posts in this topic

Jälkitarkastuksessa sain reseptin Cezarette-minipillereihin. Ehdin popsimaan niitä hetken, kunnes päätin lopettaa. Vuodin jatkuvasti eikä kyseessä ollut mitään pientä tiputtelua vaan ihan kunnon vuotoja. Kaikenlisäksi mielialat vaihteli niin pahasti, että oma henkinen jaksaminen kärsi. Jatkuvasti oli pinna kireällä ja äksyilin ihan pikkujutuista.

 

Kortongeilla mennään eikä tuota mulle mitään ongelmaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ehkäisyrengas ollut n. 3 vuotta käytössä ja osoittautunut mukavimmaksi:

 

+ tarvitsee muistaa 2x/kk

+ matalahormoninen

+ säännölliset kuukautiset niukat ja suht kivuttomat

+ PMS-oireet minimissä

 

- alakerta todella kuiva

 

Aikaisemmin kärsin PMS-pimahduksista sekä hyvin epäsäännöllisestä kierrosta (26-42 pv, joskus jopa jäivät välistä ilman sen kummempaa syytä). Kuukautiset kestivät noin 4-7 pv ja olin juuri opetellut käyttämään kuukuppia. Renkaan kanssa kuukautiset on niin niukat, että kuukupin (tai tamponin) käyttö tuntuu epämukavalta - pärjään pikkuhousunsuojilla kaikki 3 pv.

 

Olen hyvistä kokemuksista huolimatta silti skeptinen hormonaalisen ehkäisyn suhteen. Jännä nähdä miten kroppa reagoi sen lopettamiseen (sitten tulevaisuudessa). Mies on ehdottanut vasektomiaa sitten kun lapsiluku on täynnä (oli se sitten 0, 1, 2...) mikä vaikuttaa kätevältä ja huolettomalta vaihtoehdolta - sitten jos/kun asiasta on varmuus (jos koskaan on).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä Mini-Pill pillerit menossa. Käytössä ovat olleet 6kk. Välillä pieniä tiputteluvuotoja, muita ongelmia ei. Toisin kuin muissa pillereissä, jotka sai nupin sekaisin.

 

Tarkoituksena olisi vaihtaa kapseliin lähiaikoina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko täällä kellään kokemuksia ehkäsyimplantista / -kapselista?

 

Itselläni oli käytössä Mercilonin pillerit noin 7 vuotta, kunnes pettivät ja tyttömme sai alkunsa. Nyt ei ole muutamaan vuoteen ainakaan tarkoitus kakkosta hankkia, niin mietittiin ehkäisykapselia vaihtoehdoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kapseli käytössä. Laitettiin pari viikkoa sitten, joten ei vielä kauheesti kokemuksia.

Kannattaa syödä ennen kapselin aloitusta sellaisia pillereitä, joissa on samaa hormonia kuin kapselissa. Näin tietää, sopiiko hormoni ja mahdollisesti kapseli sulle. (Ainakin meillä lääkäri suositteli näin.) Mä söin Mini-Pillejä 6kk ennen kapselin laittoa.

Kapseli laitettiin paikallispuudutuksessa. Asennus oli aika simppeli juttu. Kapselit tuntuu tuossa ihon alla selvästi..

Ja hintaa sillä oli himpun vajaat 200e.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla/meillä kokemusta yhdistelmäpillereistä, ehkäisyrenkaasta sekä tietty varmat päivät ja/tai keskeytetty yhdyntä -menetelmästä, johon lipsuttiin toistuvasti kun virallisesti käytimme kondomeja. :rolleyes:

 

Yhdistelmäpillerit (Mercilon, Meliane, Yasmin sekä Yasminelle)

+ helppo ja edullinen menetelmä eikä mulla ollut koskaan vaikeuksia muistaa ottaa pillereitä; siksi harmittaakin että...

- ... mulle ei hormonaalinen ehkäisy sovi! Merciloneista paino nousi, Melianet vei halut, Yasmin ja Yasminelle toi päänsäryn ja hikoilun ja kaikille neljälle yhteistä oli huono olo = oksetus ja mielialanvaihtelut eli muuttuminen hormonihirviöksi (eli kyllä alkoi elämä taas maistua joka kerta kun laittoi pillerit tauolle)

 

Ehkäisyrengas (Nuvaring)

+ samat hyvät puolet kuin pillereissä

- tätäkin käyttäessä hormonit sekoitti pään ja mulla ei rengas pysynyt paikoillaan vaan valui ulos helposti (tiedä sitten, olinko asettanut sen jotenkin väärin)

 

Kondomit

+ siistiä ja helppoa; mua ei haittais...

- ... mut toi toinen osapuoli ei ole samaa mieltä

 

Varmat päivät ja/tai keskeytetty yhdyntä

+ koska mulla säännöllinen kk-kierto, niin tämä "ehkäisymenetelmä" sopi meille kun emme vielä varsinaisesti yrittäneet mutta raskaaksi tulo olisi ollut mukava yllätys

- ei ole mikään ehkäisymenetelmä eli jos meidän tämänhetkinen yritys tuottaa tulosta niin viimeistään sitten täytyy keksiä jokin oikea, meille sopiva menetelmä kun vauva on pieni ja ehkäisylle on oikeasti tarvetta

 

Koska noi hormonit ei passaa, niin olen harkinnut (nyt jo) että jossain vaiheessa ottaisin kuparikierukan. Täytyy vaan etsiä siitä hieman lisää tietoa, nykyisellään mun käsitys siitä on lähinnä se, että saattaa runsastuttaa vuotoja ja aiheuttaa hieman kivuliaammat kuukautiset... kai. Mut mikä tärkeintä, ei hormoneja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen käyttänyt:

 

E-pillerit (Yasmin, Yasminelle, Vreya (akneen))

+ naama olisi parantunut

- vuosin ekan kuukauden

- en muistanut syödä ajallaan > kasvanut riski raskauteen

- aiheuttivat haluttomuutta ja limakalvojen kuivumista

- minulla veritulppariski joka käynyt nyt vasta ilmi, en saa syödä

- pakkausselosteet on hurjat, jos niihin jaksaa paneutua

 

NuvaRing

+ pienemmät hormonipitoisuudet

+ ei aiheuttanut kuivuutta/haluttomuutta

- vuosin ekan kuukauden

- en muistanut tätäkään ottaa/laittaa oikeisiin aikoihin

- valui välillä emättimen suulle

- tuntui joskus yhdynnässä

- kallis

 

Kondomi

- en tosiaan jaksa käyttää, liian vaivalloista!

 

Kuparikierukka (nyt käytössä)

+ hormoniton > terveysriskien pienentyminen

+ ei ihmeellisiä vuotoja

+ halpa

+ pitkäkestoinen

+ ei käyttäjäriskiä

- asennus sattui paljon

- kuukautisvuoto runsaampaa (mutta hallinnassa)

- yhtenä päivänä/kk kovat kivut, ohimeneviä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen raskautta olen käyttänyt e-pillereitä ja niitä ennen kondomia. Nyt käytössä on ehkäisykapseli.

 

Kondomi

+ sinkkuaikoina suojasi myös sukupuolitaudeilta

+/- hinta

- parisuhteessa aika työläs käyttää

 

 

Yhdistelmäpillerit (Meliane, Yasminelle)

+ kuukautiset kerran kolmessa kuukaudessa

+ ei kuukautiskipuja

+ ei mielialanvaihteluita

- kalliita

- muistettava ottaa säännöllisesti

 

Minipillerit (Cerazette)

- vuoto kesti 3 kuukautta (tämän jälkeen laitatin kapselin, vaikka vähän jännitti..)

- kalliita

- mielialanvaihteluita

- seksihalut katosivat

- muistettava ottaa säännöllisesti

 

Kapseli (Jadelle)

+ huoleton

+ hinta

+ pitkäkestoinen

+ seksihalut pysyneet normaaleina

- PMS-oireita

- kuukautiset noin kerran kuussa :rolleyes:

- kuukautiskipuja

- laitto sattui

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain lääkäriltä reseptin Diane Novaan puoleksi vuodeksi ja ostin Cypretyliä, joka on vastaava, halvempi tuote. Lääkäri määräsi noita pillereitä tosi nihkeästi ja kovan valittamisen jälkeen, kun mulle ei ole ikinä mikään muu hormonaalinen ehkäisy toiminut.

Kokeillut olen erilaisia yhdistelmäpillereitä, Nuvaringia, minipilleireitä nyt viimeeksi (cerazzette),ja mulla on noiden kaikkien kanssa jatkuvasti menkat :blink:.

 

Söin Diane Novaa puoli vuotta ennen vauvaa ja raskauduinkin melkein heti sen reseptin loppumisen jälkeen.

 

Noissa on kuulemma tosi kova hormoonipitoisuus ja kun olen kuulemma niin vanha (29), suuri riski saada joku veritulppa. En sitten tiedä, uskallanko noita popsia sitä puolta vuottakaan, kokemuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suurempi riski siihen veritulppaan on raskaana ollessa, joten sen puolesta en pelkäisi. Jos ei ole muita riskitekijöitä kuin tuo huikean korkea ikä (itsekin täytän 30 tänä vuonna ;)) niin käyttäisin noita.

 

(Käytinkin aikoinaan, kun jostain syystä noita minulle määrättiin migreenistä huolimatta - taisi suositukset muuttua siinä käytön aikana tai jotain. Parhaiten toiminut hormonaalinen ehkäisy minullakin, vaikka omat haittansa siinäkin oli.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytössä on ollut kondomien lisäksi e-pillerit.

Söin ensin Yasmin-pillereitä 5kk. kunnes välivuotoa ei tullutkaan ja olin raskaana. Kellontarkasti olin ottanut jokaisen pillerin, syönyt laatan kerrallaan ym. ja niin vain ehkäisy petti. Sain kuitenkin keskenmenon ja sen jälkeen jatkoin kyseisen merkin syömistä. Sain pahoja oireita, mm. olin pienessä kuumeessa (37,2-38,2) lähes 1,5 vuotta. Loppuvaiheessa olin erittäin huonossa kunnossa, mm. en pystynyt imuroimaan hengästymättä (minulla on astma, mutta se oli tasapainossa) ja hikoilin ihan järjettömästi, olin huonovointinen ja uninen, jalkoja ja käsiä särki ym. Kaikenlaisia "outoja" vaivoja ilmestyi runsaan vuoden aikana. Kärsin myös migreenikohtauksista 1-3 kertaa viikossa. Gyne väitti, ettei voi olla pillereiden syytä, suostui vaihtamaan merkin matalahormonisempaan Yasminelleen, mutta oireet vain pahenivat.

 

Sisätautien erik.lääkäri käski lopettamaan hormonaalisen ehkäisyn välittömästi, kun verenkierto ei toiminut hyvin, jalkoihin kertyi nestettä ja ilmestyi suonikohjuja, paino heitteli ja migreenit pahenivat. Nyt en saa enää koskaan käyttää hormonaalista ehkäisyä ja mm. hormonihoitojen suhteen täytyy olla erittäin varovainen ja hoidot täytyy toteuttaa tiukassa valvonnassa.

 

Pillereiden jälkeen käytimme vaihtelevasti kondomia, mutta hyvän merkin löytyminen oli vaikeaa. Kumi tuntuu minusta inhottavalta sisältä ja tuntui imevän kaiken kosteuden mukanaan ym. Keskeytettyä yhdyntää käytetty ajoittain, nyt ei mitään käytössä, mutta raskautumisen mahdollisuus on pieni ellei epätodennäköinen.

 

Jos joskus tulen raskaaksi ja saamme lapsen, haluaisin sen jälkeen ehkäisyksi kuparikierukan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on käytössä kuparkierukka ja olen ollut todella tyytyväinen. Ihan suhteen alussa käytössä olivat kondomit, jotka repesivät jostain syystä muistaakseni ainakin kahteen otteeseen. Sen jälkeen mulla oli käytössä pillerit parin kuukauden ajan, mutta ne eivät sopineet alkuunkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytettiin 5 kk Yasmin pillereitä. Oireina monta vuotta poissa ollut migreeni palasi, haluttomuutta, hirveät mielialavaihtelut, masentelua, nälkä koko ajan. Sen jälkeen kokeilussa Gestinyl-pillerit 4 kk. Aikalailla samat oireet jatkuivat, lisäksi turvotusta. En paljon muuta hyvää pillereistä keksi, kun että helppo käyttää ja hyvin ehkäisi. Pillereiden jälkeen 3 kk Nuvaring ehkäisyrengas. Mies tunsi rakastellessa, otettiin yleensä pois siksi aikaa. Mielialavaihtelut jatkui, samaten kova turvotus, haluttomuus jne. Sen jälkeen menty kondomilla ja välillä ilman. Tulin heti ekasta omasta kierrosta raskaaksi, mutta meni kesken rv7 :(. Nyt odotellaan omia kuukautisia km:n jälkeen ja sitten uusi yritys :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli joskus vuosia sitten ehkäisypillerit. Koitin kaksia erilaisia yhdistelmä- ja yksiä minipillereitä. Kaikki tekivät musta hormonihirviön, mutta ehkä se johtui siitä, että olin vielä teini-ikäinen, hormonit muutenkin ihan sekaisin siis.

 

Sittemmin mulla on ollut käytössä hormonaalisista ehkäisymenetelmistä vain ehkäisyrengas nuvaring. Ensin joskus pari vuotta sitten, oli vuoden verran ja toimi loistavasti, mitä nyt lisäsi valkovuotoa ja väliviikkoina säin päänsärkyä. Nyt kokeilin taas pillereitä, eivät oikein sopineet, sitten ehkäisyrengasta, joka aiheutti tällä kertaa jatkuvaa päänsärkyä eikä toiminut vaan tulin raskaaksi...

Mun kokemukset hormonaalisesta ehkäisystä ovat tällä hetkellä aika negatiivisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin nuorempana e-pillereitä pari vuotta. Kokeilin eri merkkejä, ja myös minipillereitä. Mikään ei sopinut, meni pää sekaisin ja tuntui että en ole ollenkaan oma itseni. Ja tuntui että kroppa toimi kuin robotti. Minipillereistä tuli runsaat kuukautiset kaksi kertaa kuukaudessa (ehkä tuo ois muuttunut normaaliksi pikkuhiljaa jos oisin vain jatkanut niitten käyttöä mutta meni hermot täysin ja lopetin kaikki pillerit siihen.)

Enää en suostu edes kokeilemaan mitään hormonaalisia ehkäisykeinoja.

 

Nyt ollaan käytetty kumi - varmat päivät - arpomislinjaa monta vuotta. Joskus ärsyttää, mutta hieman mielikuvitusta kehiin vain niin kyllä se siitä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä ollut käytössä Cerazette-minipillerit vähän yli vuoden. Kuukautiset ovat loppuneet kokonaan, mitä nyt pari kertaa on tullut pikkuista vuotoa. Finnejä on jostain syystä ruvennut tulemaan paikkoihin, joissa niitä ei ole ennen ollut. Niskassa, olkapäissä, selässä, mahassa jne. O_o Inhottavaa, kun pitää vielä tässä iässä (24-v) kestää noita ällötyksiä. Onko muille tullut samaa ongelmaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytin ennen raskautta noin kymmenen vuotta yhdistelmäehkäisypillereitä, ensin Melianeja ja myöhemmin Yasmineja. Kuulun siihen onnekkaaseen joukkoon, joka ei ole saanut noista mitään ikäviä sivuvaikutuksia, vaan pelkästään myönteisiä: kuukautiset lyhenivät ja niukkenivat, iho ja hiuspohja paranivat, PMS-oireet jäivät pois, mielialan- ja painonvaihtelut loppuivat jne. Heti pillereiden lopettamisen jälkeen munasarjani alkoivat toimia ja oma kuukautiskiertoni palasi teinivuosia säännöllisempänä, ja muistaakseni viidennestä kierrosta tulin raskaaksi.

 

Raskauden jälkeen aikomuksenani oli asennuttaa Mirena-hormonikierukka, mutta eipä ole tullut ostettua koko vempelettä, vaikka resepti tuolla jossain pyöriikin... Ehkäisynä käytämme nykyään kondomeja (silloin harvoin, kun jaksamme sitä harrastaa), sillä parin vuoden sisällä jättänemme taas ehkäisyn pois. Katsellaan sitten sen mahdollisen toisen lapsen jälkeen sitä Mirenaa tai piuhojen katkaisua, ikääkin kun alkaisi siinä vaiheessa kuitenkin olla jo 35.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kokemuksia Qlaira-merkkisistä pillereistä?

 

En ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä ikäaikoihin, mutta nyt olen alkanut taas harkita... PMS-oireet on sen verran kovat ja hormonihuurut saa päänkin ihan sekaisin, joten ehkä noista pillereistä olisi apua?! Qlairan pitäisi olla "luonnollisempi" ja "miedompi" e-pilleri ja se sisältää estradiolia (estrogeeni) ja dienogestia (progestiini). Hintaa on kk:n satsilla 15e.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuorena, noin 15 vuotiaana, aloitin pillereiden syömisen (melko turhaan, kun suurin osa ajasta kuitenkin sinkkuna). Kymmenisen vuotta söin kunnes päätin etten halua ylimääräistä hormonia itseeni.

 

Sinkkuaika ennen nykyistä miestäni kondomi, samoin suhteemme alussa (tai sitten keskeytyksellä). Aika pian laitoin kuitenkin kuparikierukan:

+ei hormonia (tästä oikeastaan kuparikierukan monta plussaa)

+ei tarvitse muistaa

+kestää viisi vuotta

+pois ottaminen ei sattunut

-laittaminen epämiellyttävää

-kivuliaat ja runsaat kuukautiset puolisen vuotta (kivut vähenivät ajan kanssa mutta runsaus jäi, omat menkat niukat niin oli totutteleminen)

-mies tunsi langat toisinaan

-tunne tai tieto siitä, että jotain ylimääräistä on sisällä

 

Raskaaksi tuleminen onnistui kuitenkin helposti, kun pillereiden syömisestäkin oli monta vuotta. Poistatin kierukan helmikuun alussa ja huhtikuun lopussa olin raskaana.

 

Ehkäisymenetelmistä itse käyttäisin mieluiten kondomia, mutta mies ei voi sietää. Saa nähdä mitä tehdään kun esikoinen syntyy, vaihtoehtoja ei jää paljon kun sulkee hormoniehkäisyn pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En jaksa taas lärätä läpi koko ketjua, joten kysyn suoraan, että onko kenelläkään kokemusta ihon alle laitettavasta ehkäisykapselista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now