Nesbit

Ulkosuomalaiset aidit turisee

243 posts in this topic

Lisaa kysymyksia passin hakuun liittyen... Kuinka kauan teilla on kestanyt saada lapselle Suomen passi, siis jos sita on haettu ulkomailla suurlahetystosta? Mulle tuli pienoinen paniikki, kun menin varaamaan meille lennot Suomeen ennen kuin tajusin selvittaa passiasioita, ja nyt pitaisi saada pojalle passi asap. Brittipassin hakeminen ei valttamatta olekaan nopein vaihtoehto, koska meilla ei ole taalta vihkitodistusta, ja ensin pitaisi saada Suomesta sellainen... kauhea haslinki ihan vain sen takia, etten tullut ajatelleeksi lapsen passia ennen lentojen varausta! Toivottavasti saadaan asia hoidettua ja paastaan lahtemaan...!

Edited by Coco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka kauan olet asunut Briteissa? Jos kauemmin kuin 5 vuotta, lapsesi saa myos automaattisesti kansalaisuuden. Me lahetettiin hakemus, johon tuli vastaus hyvin pian ja pyynto lahettaa P60 tai niita vastaavat vaaditulta ajalta.

 

Jos vaatimukset vaan tayttyvat, Brittipassi tuntuu olevan huomattavasti suomalaista nopeampi saada.

Edited by Naan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varaslähtö ja hyppäys mukaan, vaikka lähtöön on vielä lähes 2 kk :) Mutta kun sitä niin odotetaan, niin fiilistellään jo nyt täällä. Huhtikuun lopussa muutetaan Puolaan ja aloitan työt toukokuun alussa. Mies jää kotiin hoitamaan lapsia. Muuttovalmistelut on täydessä käynnissä ja kahden viikon kuluttua mennään etsimään asuntoa. Jänskättää jo ihan! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naan - juu, olen asunut taalla jo yli 11 vuotta (niita kesan 1998 evakossa tanne muuttaneita ;)) ja mieheni on britti, mutta ongelma brittipassin kanssa on sen mukana lahetettavissa liitteissa. Passitoimistosta vaitettiin, etten voisi laittaa omia passitietojani hakemukseen, koska en ole britti, ja miehen passinumeroa hakemuksen tukena kaytettaessa mukaan pitaa laittaa myos vihkitodistus - mutta koska menimme naimisiin Suomessa, meilla on vain maistraatin virkatodistus, jossa lukee pienella prantilla "todistus on voimassa 3 kk sen antamisesta". Siis oikeesti <_<. Taytyy nyt lukea postista hakemani lomakkeet kunnolla ja katsoa, mita siella sanotaan hakuprosessista. Ajattelin yrittaa tuolla virkatodistuksella silti - paitsi jos siis tarkoitit, etta voin hyvin kayttaa omia tietojani lapsen passihakemuksen liitteena? - mutta lahetin jo kaikki tarvittavat paperit Suomeenkin, jotta vaestorekisteriin paivitettaisiin pojan tiedot mahdollisimman nopeasti, ja saisimme tarvittaessa tilattua Suomesta pikapassin ennen matkaa. Huoh. Kylla on vaikeaa! (Mitas menin hoppuilemaan lentojen kanssa...) Eilen kaytiin jo passikuvassa - huvittavaa, etta kuva nukkuvasta vauvasta kelpaa seuraavat 5 vuotta :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Coco, ma en kylla muista etta meidan olisi pitanyt vihkitodistus laittaa menemaan UK-passihakemuksen mukana :huh: En tosin voi olla 100% varma koska tuntuu etta siita ajasta on ikuisuus :P Sa olet jo varmaan kaynyt Govermentin sivuilla mutta tassa on linkki aiheeseen kuitenkin, ainkaan mun puusilma ei loytanyt mainintaan vihkitodistuksen mukaan vaatimisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Vihkitodistus tarvitaan, jos hakemuksen tukena kaytetaan lapsen isan tietoja. Ollaan menossa postiin tanaan, katsotaan mita siella sanotaan meidan suomalaisesta todistuksesta. Jos ei kelpaa, niin pitaa ottaa passitoimistoon yhteytta ja kysella, jos sinne kelpaa minun passini ja esim. nuo viime vuosien P60:t tai vastaavat, kuten Naan mainitsi. Fingers crossed!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, sen siita saa kun lukee kiireessa eika katso kenelle vastaa :D Tottakai kuulutte -98 exodukseen B)

 

Mulla on edelleen ikuisuusprojektina Suomen kansalaisuuden hakeminen. Pitaisi varmaan alkaa kaivaa syntymatodistusta esiin ja pistaa se menemaan to the arse end of nowhere (sorry kaikki Milton Keynesissa asuvat!).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyva mina! Loysin syntymatodistuksen B) Lahetin sen legalisoitavaksi, ja paperi tuli takaisin leimoineen vahan reilun paivan paasta - tosi nopeaa toimintaa! Huomasin myos, etta jos rekisteroinnin haluaa suorittaa suurlahetyston kautta, pitaa tayttaa lomake ja ottaa passeista kopiot. Jos taas hoitaa homman Suomen maistraatin kautta, riittaa pelkka legalisoitu syntymatodistus. Lahetin sen siis Jyvaskylaan. Kerron kun tiedan kuinka kauan prosessiin menee. Passia haetaan varmaan kesalomalla Suomesta kasin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mina lahetin legalisoidun syntymatodistuksen taalta Suomeen lauantaina, ja keskiviikkona pojan tiedot olivat vaestorekisterissa - tehokasta toimintaa myos siella paassa. Kirjallinen tieto siita kotiin tuli perjantaina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielako sopii joukkoon? Asun Lontoossa miehen ja kaksi vuotiaan pikkupojan kanssa - vasta nyt vahingossa loysin taman palstan ja olisi kiva jutella muiden ulkosuomalaisten kanssa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietenkin mahdut!!! Taalla on vaan ollut aika hiljaista viimeaikoina... Pitaisko suorittaa vahvuuslaskenta??

 

Mina siis olen asustellut 7 vuotta Briteissa, nyt pari vuotta Jenkeissa ja syksylla muutetaan perheen kanssa takas Brittein saarille. Perheeseen kuuluu amerikkalainen mies ja 11 kk vanha pojannassikka :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minakin olen taalla vaikkakaan en paljoa kirjoittele taalla ketjussa. Olen asunut taalla Yhdysvalloissa jo nelja vuotta ja meilla on 03/2009 syntynyt poitsu.

 

Iina77 - vahanko upeaa, etta paasette muuttamaan takaisin Eurooppaan. Minusta olisi ihana muuttaa joskus takaisin manner-eurooppaan. Mies haluaisi muuttaa Suomeen ja saada Suomen kansalaisuuden. Mina en vain ymmarra miten han ikina oppisi suomen kielen tarpeeksi hyvin sita varten. :girl_wink: Ja en tieda jaksaisinko elaa enaa Suomen talvessa. Mutta nyt ollaan tyytyvaisia taalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmottautuisin minakin mukaan, vaikka laskettuun aikaan on viela reilu 2 kuukautta.

 

Eli asustelen mieheni kanssa Pohjois-Englannissa, olen ollut taalla jo yli 5 vuotta (aluksi tulin kaymaan kaverini luona viikonlopuksi joka sitten vahan venahti...) Kaukaisena haaveena siintaa Suomeen muutto, mutta nakojaan aika on kullannut muistot ja jotenkin pitkat loskatalvet yms on paasseet multa jo unohtumaan. :girl_sigh:

 

Mielenkiinnolla luen Cocon pojan rekisteroinnista, silla tama kaiketi on meilla suht pian edessa! :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taalla on vaan ollut aika hiljaista viimeaikoina... Pitaisko suorittaa vahvuuslaskenta??

 

Hep, taalla ollaan. Suomi-Wales pariskunta, asumme Etela(hko)-Englannissa ja pikkuinen ulkosuomalainen on 8 kuukauden vanha. Olisi kiva jos saisimme vahan piristettya tata keskustelua taalla :)

 

Talla hetkella itsea mietityttaa lapsen suomen kielen kehitys. Nyt ollaan kaksistaan kotona mutta syksylla menen toihin osa-aikaisesti ja lapsi menee paikalliseen paivakotiin. Missakohan vaiheessa englanti jyraa ohi vai voikohan suomen kielen kehitysta kannatella vierella tasaveroisena kun ollaan suurin osa paivista edelleen kotona ja kaymme usein myos Suomessa...Miten muilla?

 

Onko teilla muuten pitanyt paikkansa etta kaksikielisen lapsen kielen kehitys on vahan hitaampaa, esim sanojen tulo, niinkuin monesti sanotaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Rhia,

 

Meilla on melkein 2.5 vuotias poika. Han kay espanjan kielista tarhaa, kotona puhutaan englantia ja meilla on suomalainen au pair. Tarkoituksena on etta han oppisi kaikkia kolmea kielta ja ihan hyvin on mennyt tahan asti. Englanti tuntuu olevan se vahvin kieli ja sitten suomi, espanja pitaa peraa talla hetkella. Meilla on tarkoituksena myos aloittaa Suomi-koulu Lontoon kirkolla ensi syksyna.

 

Meidan pikkuinen sanoi ensimmaisen sanansa kuuden kuukauden ikaisena ja vaikka hanen aktiivinen sanavarasonsa on ehka vahan pienempi kuin yksi kielisen niin kehitys ei ole ollut hitaampaa. Enka ole ihan varma tuosta sanavarastostakaan silla vaikka han ehka osaa vahan vahemman sanoja han sitten osaa ne kaikki kylla kolmella kielilla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan asuttu Oslossa nyt puolisen vuotta. Poika täyttää kuun lopussa kaksi vuotta.

Mä olen vielä hoitovapaalla ja aion olla vielä ainakin vuoden. Käydään pojan kanssa aktiivisesti avoimessa päiväkodissa ja leikkipuistoissa. Lähinnä tavataan norjalaisia kavereita ja heidän lapsiaan, mutta myös muita suomalaisia.

 

Poika puhuu suomea (sen minkä puhuu) ja siinä sivussa joitain sanoja norjaa. Tajuaa selvästi milloin paikalla on norjalainen koska käyttää silloin kaikkia osaamiaan norjan sanoja. "Tittut tack-tack, se där, ha det!" tulee ikäänkuin yhtenä lauseena.

 

Meillä on tarkoitus asustaa täällä yhteensä kolme vuotta, joten vielä 2,5v jäljellä. Toisaalta mä viihdyn tosi hyvin, toisaalta on ajoittain koti-ikävä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmoittelenpa minakin itsestani... Australissa olla kollottelen, poika on melkein 9kk.

 

Kavipa tassa mielessa, etta mita jos ulkosuomalainen lapsi tarvitsee sitten joskus puheterapiaa suomalaisten aanteitten loytamiseksi? Eli jos englanti menee kuin vetta vaan, mutta suomalainen R puuttuu, niin eihan siina nuo onnettomat ulkomaalaiset puheterapeutit osaa paljon (kai?) auttaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla on kaynyt sama mielessa kun "R" on esim. mun englantilaiselle miehelle mahdoton... Toivottavasti lapsi aikanaan oppisi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mina ilmoittelen taalla jos jollekin tama asia on tarkea.

 

Taalla Yhdysvalloissa on todella monet drop side cribs:it recall:ettu (superhienoa suomea taas mutta koittakaa kestaa) joten jos jollakin sellainen on niin kannattaa tarkistaa onko oma pinnis listalla. Yksi keino "korjata" pinnis on ruuvata laita kiinni niin ettei sita saa tiputettua. Myos jos oma pinnis on recall-listalla niin valmistaja yleensa lahettaa jonkinlaisen korjausvempeleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietenkin mahdut!!! Taalla on vaan ollut aika hiljaista viimeaikoina... Pitaisko suorittaa vahvuuslaskenta??

 

Osallistun vahvuuslaskentaan. Meidän supisuomalainen perhe on asunut nyt reilut puoli vuotta Australiassa: minä, mies ja 1,5-vuotias tyttö.

 

Olen miettinyt myös tuota puheenkehitystä, että onko se viivästynyt vaiko olisiko normaalistikin tässä vaiheessa näin vähän sanoja. Nyt olemme lomalla Suomessa ja sanavarasto kasvaa joka päivä. Kuukausi sitten tyttö sanoi vasta "hauva" ja "kiikuu". Tyttö on ollut neljänä päivänä tarhassa joten kuulee englantia paljon, lisäksi tietysti lastenohjelmat on englanniksi (tai no suosikkisarja Pingu nyt ei kovin paljoa kieltä kehitä :)) Tarhassa on näköjään oppinut ainakin no no no no no NO! Huomasin kun kinasi serkkupojan kanssa leluista :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä taitaa kaikki jo asustella ulkomailla? En sinänsä kuulu ketjuun (vielä) että täällä vasta pohditaan muuttoa. Miehellä olisi mahdollisuus työskennellä ulkomailla ensi vuonna, joten aikaahan tässä vielä on harkita.

 

Kiinnostaisi tietää, mitä asioita kannattaisi ottaa huomioon muuttoa harkitessa? Meillä suuntana Aasia. Ja yksi lapsi on, pian kolmevuotias ja toista harkitaan. wink.gif Ja tosiaan vasta mietintäasteella ollaan eikä ole varmaa pääsisikö mies edes siihen paikkaan jos päätetään lähteä yrittämään. Taustaselvitystä on silti tehtävä. biggrin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmottautuisin minakin mukaan, vaikka laskettuun aikaan on viela reilu 2 kuukautta.

 

Eli asustelen mieheni kanssa Pohjois-Englannissa, olen ollut taalla jo yli 5 vuotta (aluksi tulin kaymaan kaverini luona viikonlopuksi joka sitten vahan venahti...) Kaukaisena haaveena siintaa Suomeen muutto, mutta nakojaan aika on kullannut muistot ja jotenkin pitkat loskatalvet yms on paasseet multa jo unohtumaan. girl_sigh.gif

 

Mielenkiinnolla luen Cocon pojan rekisteroinnista, silla tama kaiketi on meilla suht pian edessa! grin.gif

 

No ei ne talvet Geordielandissakaan mitään herkkua kyllä ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

JackieO, missä päin Kiinaa asustatte? Olisi mielenkiintoista kuulla, minkälaista elämä siellä lasten kanssa on. Kiina olisi siis meidänkin kohdemaana, jos päätetään lähteä. Onko täällä muita, joilla on kokemuksia asumisesta Kiinassa? Kuulisin mielelläni kokemuksia :) Miten lapsenne viihtyvät, onko siellä paljon suomalaisia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ottiainen, mihin pain Kiinaa teidan muutto olisi suuntautumassa? Mun tuttu on asunut nyt 1,5-vuotta Shanghaissa kahden pienen lapsen kanssa ja mun ystava asui kaksi vuotta Pekingissa. Molemmille Kiina on tuntunut olleen hieno ja varmaan osittain myos hammentava kokemus kun se kulttuuri on niin erilainen. Kiinassahan taitaa kaikissa lansimaalaistalouksissa olla oma Ayi joka auttaa talouden ja lastenhoidossa olipa molemmat vanhemmat sitten toissa tai toinen kotona. Shanghaissa kuten myos Pekingissa tuntuu olevan kylla paljon suomalaisiakin ja taalla palstallakin on pari, koitahan jaksaa huhuilla niin saat henkilokohtaisia kokemuksia :)

 

Marthe no onpa harmi etta olet saanut osaksesi tommoista kommentointia! Mun verkosto taalla koostuu lahinna vain toisista suomalaismammoista joten en ole tormannyt tamankaltaiseen kritiikkiin. Tarttis varmaan itse mun ryhdistaytya ja etsia myos paikallista seuraa jotta voisi oppia enemman kielta ja taman maan tapoja mutta toistaiseksi en ole siihen jaksanut ryhtya kun kayn osan viikosta toissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now