Hellu

Kerrossänky, ja yläpetiin siirtyminen

19 posts in this topic

Mietin tässä jo (kun ei parempaakaan tekemistä päivisin ole wink.gif ) tulevaisuuden nukkumisjärjestelyjä. Mikä ikäisenä lapsenne on mennyt kerrossängyn ylävuoteeseen nukkumaan? Ihan tällaista galluppia, toki on yksilöllisiä eroja. Muutakin kerrossänky -aiheeseen liittyvää voipi laittaa smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on myös riittänyt aikaa miettiä tulevaisuuden nukkumisjärjestelyjä... :) Kun sitten joskus mahdollisesti laitamme lapset yhteiseen huoneeseen, kerrossängyllä saisi mukavasti tilaa säästettyä. Meidän lapsilla ikäeroa on melkein neljä vuotta eli vaikka isoveli olisi jo niin iso, että osaa olla varovainen korkealla niin pikkusisko ei.. Olen ajatellut, että ratkaisu voisi olla irroitettavat tikkaat, eli yläsänkyyn ei päiväsaikaan pääsisi kun nostan tikkaat ylös. Onko tälläisiä kerrossänkyjä (joissa tikkaat ei ole kiinteät) olemassa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä otettiin juuri viikko sitten kerrossänky käyttöön. Yläsängyn isomman oikeudella valloitti samantien 4,5 vuotias isoveli ja 2,5 vuotias pikkusisko sai alakerran pesän :) Tyttö ei ole kertaakaan edes yrittänyt yläsänkyyn, kun ennen käyttöönottoa käytiin säännöt tarkasti läpi. Samalla harjoiteltiin isoveljen kanssa yläsänkyyn kiipeämistä ja sieltä alastuloa pimeässä, niin ei sitten ensimmäisenä yönä jännittänyt kauheasti kun piti lähteä veskiin.

 

Meillä on melko matala sänky, sellainen Unipuu. On ollut ainakin tämän ajan tosi tukevan oloinen ja mukava käytössä (vaikka onkin ostettu käytettynä).

 

Irrotettavat rappuset tuossakin on, mutta ne sai myös ruuvattua kiinni. Me ruuvattiin, että on pojan mukavampi kiivetä sänkyyn ja alas.

 

-piiras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tuli syksyllä kerrossänky; 6v ja 5v vuorottelevat yläpedissä nukumisesta ja 2,5v kulkee yläpedissä ja laskeutuu pois sieltä kuin vanhatekijä. Nukkumaan en vielä 2,5vuotiasta uskaltaisi laittaa, kun ei sitä tiedä kuinka yöllä unisena laskeutuminen onnistuisi, mutta päivisin tuo kerrossänky ei ole mikään vaaratekijä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä siirryttiin syksyllä, esikoisen ollessa 5 vuotta ja hän nukkuu yläpedissä. Nuorempi on 2,5 eikä ole osoittanut minkäänlaista mielenkiintoa yläpetiä kohtaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö siirtyi nukkumaan yläpetiin ollessaan 3v5kk. Samalla pikkusisko siirtyi pinnasängystä kerrossängyn alasänkyyn, hänellä ikää tuolloin 1v3kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä ikäinen lapsi teidän mielestänne voi nukkua kerrossängyn yläpetillä? Haluaisin lasten makuuhuoneeseen kerrossängyn, että leikkitilaa jää enemmän, mutta onko alle kouluikäinen vielä niin unenpöppörössä ja rauhaton öisin, ettei osaa tulla turvallisesti alas sieltä vaikkapa vessareissua varten? Lisälaitaa voidaan tehdä vaikkapa kattoon asti, mutta miten tuo "tikapuissa" kulkeminen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen siirty yläsänkyyn tossa muutama kuukausi sitten, oli silloin siis 3½ v. Hyvin on toiminut, ei toi sieltä alas tule öisin itsekseen ikinä, ei juurikaan kesken yön käy pissalla ja jos sellanen tarve tulee, niin huhuilee sitten mua tai isäänsä apuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen, kohta 3,5 v. siirtyi parisen viikkoa sitten kerrossängyn yläsänkyyn, ja tosi hyvin osaa mennä itse tarpeen vaatiessa yöllä vessaankin.

 

Toki olimme jutelleet hänen kanssaan yläsängystä, ja näyttäneet kuvia yms. ja hän olikin ihan innoissaan saadessaan korkealla olevan sängyn. :) Mielestäni riippuu myös lapsen luonteesta, oma esikoiseni on sellainen rohkea rämäpää. Arempi tai pelokkaampi lapsi ei ehkä uskalla? 4,5 vuotias on kuitenkin jo suht iso, häneltä kannattaa ehkä itse kysyä, mitä mieltä on yläsängyssä nukkumisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotona lapsilla on jatkettavat sängyt, mutta pk:ssa olivat laittaneet tytön(3v8kk) yläpetiin, josta olikin tullut ryminällä alas vaikka pyysin nimenomaan etteivät laita yläsänkyyn. Ehkä lapset nukkumistapakin määrittää sitä, milloin lapsen uskaltaa siirtää yläsänkyyn. Meidän esikoinen pyörii hirveästi unissaan.

Edited by Arska

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen oli muistaakseni 2v. 2kk kun siirtyi parvisänkyyn. Sänky on tällaineni Sotkan sänky. Sänky on tosin meidän sänkymme päädyn päällä eli teoriassa jos mätkähtäisi alas, putoaisi vanhempien sänkyyn. Tästä jo voitanee päätellä, että syy parvisänkyyn siirtymiseen oli tilanahtaus. Ennen tuota poika nukkui häkkisängyssä ja kun pikkusisko oli tulossa, oli pakko tehdä tällainen ratkaisu suoraan. Meidän parisänkymme + pojan parvisänky + kuopuksen häkkisänky täyttävät aika näppärästi makuuhuoneen niin että tyhjää lattiatilaa jää n. puoli neliömetriä.

 

Sänky on meillä niin, että täysin umpinainen laita on edessä ja toinen puoli seinään päin, koska rappuset eivät mahtuneet alas meidän sänkymme kanssa. Poika siis kiipeää tuosta laudan yli sänkyyn ison sängyn päältä. Laita ilman aukkoja pitää huolen ettei kovin helpolla kieri alas. Lapsi on todella rauhallinen nukkuja, joten ei ole ikinä kauheasti epäilyttänyt että putoaisi. Aika vauhdilla saa kyllä pyörähtää että tuon laidan yli tulee.

 

Itse olen nukkunut yläsängyssä (kerrossänky tai parvi) kai 6-vuotiaasta 22-vuotiaaksi ja vain kaksi kertaa olen tullut yöllä alas. Toisella kerralla olin kääriytynyt peittoon ja mätkähtänyt alas heräämättä alastuloon, toisella kerralla kiipesin unissani kaapin kohdalta ja heräsin äitini sängyssä. Pojan tavoin olen aina ollut rauhallinen nukkuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen tätä myös pohtinut. Ihan vielä en 2v10kk ikäistä neitiämme uskaltaisi yläsänkyyn laittaa nukkumaan. Lasten sänkyyn siirtyi keväällä ja on sieltä mätkähtänyt kerran alas. Pääsi kylässä kokeilemaan yläsänkyyn kipuamista ja kerran tipahti niistäkin tikkaista. Tytöllä on pituutta aika vähän, vaikka taidot riittäisivät kiipeilyyn aiheuttaa pituus haastetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samoin pohtinut oikeaa ikää kerrossänkyyn. Surffasin ja kokosin forumeilta vanhempien kertomia kerrossänky-kokemuksia ja suosituksia yhteen:

 
 
Käytäntöjä ja vinkkejä on monenlaisia. Kiva, jos tuosta olisi apua myös muille kerrossänkyä miettiville.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä esikoinen on nyt 3v 3kk ja ostettiin jo etukäteen kerrossänky pari kuukautta sitten. lapselle itselleen oli heti aivan päivän selvää, että menee nukkumaan yläsänkyyn eikä meistä vanhemmista kumpikaan laittanut vastaan. ekana iltana kun sinne sitten olisi pitänyt mennä nukkumaan, niin lapsi alkoi pelätä, että tippuu. laitettiin tyyny sinne päähän, jossa ei ole portaita, katsottiin vielä yhdessä korkeat ja tukevat laidat ja vakuuteltiin, että laitojen yli ei pääse tippumaan. parina iltana sanoi pelkäävänsä tippumista, mutta kun yöt meni aina tosi hyvin (eikä lapsi ole koskaan puoliunissaan lähtenyt liikkeelle), niin ongelmaa ei enää ollut. jossain vaiheessa taisi jalka lipsahtaa kun kiipesi yläsänkyyn, mutta ei tippunut pahasti eikä saanut mitään traumoja. nykyään kiipeilee sänkyyn milloin mitenkin, yleensä sängyn toisesta päädystä, jossa ei siis todellakaan ole portaita. hyvin sujuu kiipeilyt ja lapsi on kyllä tosi taitava. olen itse sitä mieltä, että kiipeillä pitää jos meinaa kiipeilemään oppia ja turhat kiellot tai varoittelut ei palvele ketään. eri asia tietysti jos lapsi on unissaan liikkuvaa sorttia ja on pelkona, että yöllä kiipeää esim. laidan yli kuvitellen, että sänky on lattian tasalla.

 

muoks. meillä on siis tämä sotkan kerrossänky. tosi tukeva, kunnon rappuset ja kuten kuvasta näkyy, niin yläsängyssä on korkea laita.

Edited by Tuu-tikki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isompi oli vähän vajaa 4v ja pienempi 1v 7kk, kun siirtyivät kerrossänkyyn. Isompi oli innoissaan ajatuksesta vaikka vähän jännittikin. Harjoitteli pari viikkoa yksin ja sitten vasta pikkusisko tuli perässä pinniksestä.

 

Pienemmän siirtyessä alasänkyyn jouduttiin ottamaan isommalta tikkaat pois (kaksiveellä taito kiivetä ylös muttei yhtään järkeä päässä siellä ollessaan/alas tullessaan), mikä taisi olla lopulta se kovin paikka. Mietin pitkään onko se tytölle liian pelottavaa, kun niin vastusteli sänkyä tuon jälkeen, mutta sitten kertoi haluavansa tikkaat ihan siksi että voisi karata. :grin: Ei saanut. Kunhan tottui tikkaattomuuteen ja lopetti ne huudot, oli ihan kätevää, että vain yksi lapsi saattoi karata. :P Pienempi kun kuitenkin teki sitä ihan tarpeeksi yksinkin uuden tilaisuuden tultua.

 

Nyt puoli vuotta myöhemmin esikoinen on oppinut nousemaan ja laskeutumaan ilman tikkaitakin. Ihan kätevää, paitsi karkailuiltoina. Onneksi alkaa jo uskoa puhettakin (eli on lahjottavissa/uhkailtavissa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapset 3v ja 1v9kk ja nyt juuri 3v täytettyään siirrettiin lapset kerrossänkyyn. Hyvin sujuu yläsängyssä nukkuminen ja sieltä yölläkin alas tuleminen, on sen verran rauhallinen poika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2v9kk oli isompi kun muutti yläpetiin, sänkynä Liisan kaksikerroksinen. Ei oo ollut mitään ongelmia, tosin on aina ollut rauhallinen nukkuja (alta parivuotiaasta nukkui sängyssä ilman erillistä turvalaitaa, eikä ole koskaan tippunut).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now