Nadda

Lapsen lähisuku

68 posts in this topic

Ehkä hieman harhaanjohtavaa nimittää serkkuja sun muita lähisuvuksi, mutta toisaalta ne ovat oman perheen jälkeen sitä lähimmäistä sukua minun mielestäni (isovanhemmat poissulkien).

 

Millaiset suhteet teidän lapsilla on sinun tai puolisosi sisaruksiin? Entä heidän lapsiin eli lastenne serkkuihin? Paljonko on ikäeroa? Voitteko pyytää lapsia leikkikaveriksi tai aikuisia lapsenvahdiksi? Asutteko samalla paikkakunnalla? Pidätkö tärkeänä läheisiä suhteita näihin sukulaisiin? Haluaisitko, että lapsesi ystävystyy serkkujensa kanssa?

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole sisaruksia. Pojilla on yksi serkku isän puolelta. Mun yksi parhaista ystävistä on samalla mun serkku, joten mä en todellakaan ajattele, että serkku olisi jotain kaukaista. wink.gif Mulla itelläni on 15 serkkua. Toisiin pidän enemmän yhteyttä kuin toisiin. Tiedän myös suuren osan poikien pikkuserkuista.

 

 

Päivitetty :)

Edited by AnneJ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun mielestä serkut on lähisukua. Toisten kanssa olen tekemisissä enemmän ja toisten vähemmän. Varmaan riippuu paljon siitäkin, kuinka läheiset välit vanhemmilla on sisaruksiinsa, että kuinka paljon serkut ovat viettäneet lapsena aikaa toistensa kanssa.

 

Meidän vauvalle ei valitettavasti tule paljon serkkuja. Sääli minusta. Mutta minkäs teet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän Tylleröllä on eno vaimoineen ja heiltä kolme serkkua (vanhin syksyllä 7, nuorin joulun aikaan 4), täti miehineen ja kaksi serkkupoikaa (kohta 5 ja nuorempi puolitoista). Siskoni kanssa olen tiiviisti yhteydessä, vaikka eri paikkakunnilla asutaankin ja veljeenkin tulee pidettyä hyvin yhteyttä, vaikka hänkin on toisella puolella maailmaa. Omiin serkkuihini en juuri yhteyttä pidä.

 

Isänsä puolelta tulee täti, joka toivottavasti ei ihan vielä perhettä perusta (on sen verran nuori). Myös isänsä serkut ovat reilusti nuorempia, joten ihan hirveästi heihinkään yhteyttä pidetä. Siipan suku asuu samalla paikkakunnalla kuin me.

 

Itseäni harmittaa, kun omissa serkuissani ei ole ollut ketään läheistä. Kyllähän sitä synttäreillä on käyty ja juhlissa nähdään, mutta siihen se sitten jääkin... Osasyynä on sekin, että samanikäiset serkkuni olivat poikia, eikä heidän kanssaan sitten tullut touhuttua. Saa nähdä kuinka oman muksun kohdalla käy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muksulla on 1 täti, 3 setää, 2 enoa ja kummatkin mummot ja papat. Serkkuja (mieheni puolelta) muksulle on ehtinyt tulla 5 joista osa on kouluikäisiä ja nuorin on 7 kk vanhempi kuin poika.

Mun vanhemmat ja veljeni asuvat samalla paikkakunnalla 200 metrin päässä meiltä ja heitä nähdään melkein päivittäin. Miehen vanhempia nähdään pari kertaa kuussa ja miehen sisaruksia perheineen harvemmin. Miehen siskon perhettä tosin nähdään useammin kuin muita miehen sisaruksia, sillä heidän lapsensa ovat aika lähellä poikamme ikää ja osaavat jo jonkin verran leikkiä yhdessä. :)

Toivon, että välit pysyisivätkin läheisinä kumpaankin suuntaan. Välimatkan ei pitäis olla este, sillä kaikki lähisukulaiset asuvat alle tunnin ajomatkan päässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poitsulla on mun puolelta yks eno ja kolme tätiä. Yks tädeistä synnyttää syksyllä pojalle serkun. Muut tädit ja eno on vasta 16, 13 ja 6-vuotiaita. Mun sisaruksiin meillä on erittäin läheiset ja lämpimät välit. Asutaankin tosi lähekkäin, vanhin sisko ja sen mies asuu itseasiassa samalla kadulla kun me. Mulla on ollu äitin puolen serkkuihini aina kans tosi läheiset välit ja varmasti mun ja mun sisarusten lapsilla tulee oleen sama juttu.

 

Miehen siskoihin pidetään kans kyllä yhteyttä, mutta niillä ei ihan niin läheiset välit oo ollu ikinä. Sieltä suunnalta ei kyllä serkkujakaan oo ainakaan lähiaikoina luvassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojalla on kolme tätiä, jotka ovat kaikki minua ja miestä nuorempia, joten ihan äkkiä ei taida olla serkkuja tulossa. Nuorin täti täyttää yhdeksän syksyllä. Minulla on 14 serkkua, miehellä taas kuusi. Pikkuserkkuja pojalle on kertynyt tähän mennessä kolme, valitettavasti eivät asu lähellä kuten minun sukuni. Sikäli harmi, ettei tiedossa ole suurta serkkulaumaa, se oli itselle niin itsestäänselvyys pienenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytöllä on mun puolelta kaksi tätiä ja kolme serkkua. Miehen puolelta tytöllä on kolme tätiä, kolme setää ja 32 serkkua.

 

Mun siskojen ja toisen siskon lasten kanssa ollaan tekemisissä päivittäin, koska asumme naapureittain. Siskon lapset ovat iältään 6v., kohta 5v. ja 2v. 9kk. Etenkin tämä siskon nuorin poika ja meidän tyttö ovat tosi hyviä kavereita keskenään. Leikkivät mielellään yhdessä ja keksivät ihan kahdestaankin puuhaa. Joskus tulee pientä erimielisyyttä, mutta ei mitään isompaa kinaa. Siskon lapset ovat myös välillä meillä hoidossa, ja sisko on sellainen jolle voin huoletta jättää oman tytön hoitoon.

 

Miehen sisaruksista yhtä siskoa ja yhtä veljeä nähdään lähes viikottain. Muita noin kerran kuussa, kesällä tosin mökkeilemme samalla mökillä, eli näemme useammin. Miehen sisarusten lasten ikähaitari on 1 kk-19v. Ja näitä serkkuja on siis 32. Kaksi serkkua on suunnilleen samaa ikää meidän tytön kanssa, ja toivon että tulevaisuudessa he ystävystyisivät keskenään. Nyt jo touhuilevat mielellään yhdessä. Myös yksi 3-vuotias serkku leikkii tosi mielellään tyttömme kanssa. Serkkutyttö ei cp-vammansa vuoksi pysy aina ikätoveriensa perässä leikeissä, mutta tykkää kuitenkin olla nuorempiensakin kanssa. Eniten kyläillään juuri näissä perheissä joissa on samanikäisiä lapsia.

 

Musta on tosi tärkeää että meidän lapset oppivat tuntemaan serkkunsa, setänsä ja tätinsä. Ihanaa kun on laaja tukiverkko ympärillä, ja aina lapselle leikkikavereita tarjolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapsilla tulee olemaan yksi täti miehen puolelta ja yksi eno minun puoleltani. Kälyllä on kaksi lasta, tyttö 8v. ja poika 3kk. Minun puoleltani ei lapsille serkkuja vielä ole, mutta toivotaan että pian tulisi. :) Meidän molempien sisarukset asuvat melkein 500 kilometrin päässä meistä ja vielä toisistaankin eri puolilla Suomea. Muutaman kerran vuodessa nähdään heitä, välimatka on kyllä vähän esteenä. Ihan hyvissä väleissä ollaan muuten heidän kanssaan ja lapsia otetaan meille lomilla.

 

Mulla on kaksi serkkua, molempien kanssa ollaan väleissä muttei niin kovin läheisesti tekemisissä. Miehellä on serkkuja enemmän ja vähän vähemmän nähdään heidän kanssaan.

 

Olishan se kiva, jos lasten serkut asuisivat lähekkäin ja heille tulisi hyvät välit, joita ylläpitäisivät aikuisinakin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojallamme on eno, täti ja setä. Pikkuveljelläni ei ole toistaiseksi edes parisuhdetta, joten serkkuja ei ainakaan oletettavasti ole ihan heti tulossa. Miehen puolelta pojalla on kolme serkkua, kaikki tyttöjä. Serkut ovat 11-, 4- ja 3-vuotiaita. Serkkujen määrä ei miehen puolella ainakaan kovin monella enää kasva puheiden mukaan, toivottavasti veljeni innostuisi muutaman serkkukaverin joskus pyöräyttämään ;)

 

OT:na, meidän kavereilla ei juuri ole lapsia, joten leikkikavereita ei lähipiirissä monia ole. Onneksi olemme ystävystyneet esim. kerhoissa muihin lapsiin ja äiteihin, joiden kanssa olemme alkaneet pitää yhteyttä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytöllä on n. 3 kk vanhempi (tyttö-)serkku, joka iloksemme muuttaa melkeinpä naapuriin. :) Näin saavat lapset sitten yhdessä leikkiä, kun kerran viihtyvät hyvin toistensa seurassa. Lisäksi lapsenvahti on tarvittaessa ihan vieressä. ;)

 

Lapsen muut serkut (5 kpl) asuvat kaukana ja heitä nähdään harvakseltaan. Sinänsä harmi, sillä kaikki ovat samaa ikäluokkaa (4 kk - 3 v.) ja olisi mukava, että lapsi saisi heistäkin seuraa.

 

Osa omista sisaruksistani on vielä suht nuoria, joten he myös leikkivät tytön kanssa paljon. :) Tädeistäkin on siis iloa muussa kuin lapsenhoitomielessä.

 

Mä haluaisin, että suhteet sisaruksiini sekä heidän lapsiinsa säilyisivät hyvinä, kuten myös miehen sisaruksiin perheineen. Itse en ole ollut kaikkien serkkujeni kanssa koskaan tekemisissä enkä edes tiedä/muista heidän nimiään tai tunnistaisi kadulla. :mellow: Kyse ei ole kuitenkaan siitä, että serkkuja olisi älytön määrä, sillä heitä on ~ 30.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on isosisko ja pikkuveli. Siskollani on kaksi lasta. Miehellä on veli ja sisko, veljellä kolme lasta, siskolla kaksi.

 

Siskoni on tyttömme kummi ja omiin sisaruksiini meillä on tiiviit välit. Harmittaa, että tyttömme syntymän jälkeen tapahtui jotain ja miehen sisarukset eivät pidä meihin mitään yhteyttä. Eivät tulleet edes ristiäisiin. En ymmärrä mitä tapahtui ja parempi kun en edes mieti asiaa. Alkaa aina vaan ottamaan päähän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän vauvalla tulee olemaan 4 tätiä ( :rolleyes: ) ja syntymähetkellä 5 serkkua. Vanhin serkuista on 12 ja nuorin 1,5v. Kolme serkuista asuu 400km:n päässä ja 2 65km:n päässä.

 

Yksi täti asuu 40km:n päässä (siskoni) ja häntä aiomme kyllä hyödyntää lapsenvahtina, on tosin itsekin siihen lupautunut (tulee olemaan kummi). Käytännössä saattaisimme antaa vauvan myös miehen siskolle hoitoon (asuu sen 65km:n päässä) mutta en usko että yhteydenpitomme muuttuu sen aktiivisemmaksi vauvan tulon myötäkään, joten hyvin epätodennäköistä.

 

Vanhinta serkkua voisikin pyytää mukaan esim.matkoille.. Saisi hoitaa vauvaa kun ollaan esim. rinteessä laskemassa yhdessä miehen kanssa, tai esim. risteilylle mukaan, niin saisi käydä syömässä.

 

Leikkikaveriksi serkuista ei ole kuin pakollisissa sukujuhlissa.

 

Toisilla serkut ovat läheisiä, mutta paljonhan näihin vaikuttaa sisarusten omat välit. Esim. itselläni pikkuserkut ovat olleet läheisempiä kuin oikeat serkut. Eli mielestäni ei ole mitään väliä mikä se sukulaissuhde oikeasti on, aika näyttää kenen kanssa viettää aikaa ja kenen seurassa lapsikin viihtyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsilla on kolme serkkua, mutta näkevät useammin pikkuserkkujaan kuin serkkujaan, jotka ovat jo isoja koululaisia.

Tätejä, setiä ja enoja on yksi kappale kutakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän typyllä on eno minun puolelta ja miehen puolelta setä ja täti. Eno on neidin kummisetä ja nähdään lähes päivittäin. Miehen sisarusten kanssa emme ole tekemisissä. Serkkuja neidillä ei vielä ole ja meidän vanhempienkin serkut ovat melko etäisiä. Kavereiden lapset ovat siis ainoat vauvakaverit tällä hetkellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytöllä on neljä tätiä, mutta serkkuja ei ole ja vähän näyttää siltä ettei sellaisia tulekaan. Tädeistä kaksi on tytölle todella läheisiä ja toiset kaksi sitten välimatkan takia vähän kaukaisempia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole sisaruksia, joten mun puolelta suku loppui lyhyeen.. Miehellä on sisko ja tällä kaksostytöt ja heidän lapsiluku on täynnä. Meidän tytöt on syntyneet 2005 ja 2007 ja nuo serkkutytöt on 2006, koko porukka 1,5v sisälle. :lol: Eli tosi kivasti on ikäerot menneet ja nyt jo kaikki leikkivät kivasti yhdessä. Ollaan tosi paljon tekemissä ja asutaan lähekkäin. Olisi tietty kiva jos olisi enemminkin tätejä/setiä/enoja/serkkuja meidän lapsille, mutta eipä tässä mitään tehtävissä ole.. Pikkuserkkuja lapsilla olisi vaikka mitenpaljon, mutta ei olla miehen kanssa mitenkään paljoa tekemisissä omien serkkujen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neidillä on mun puolelta täti, tätipuoli ja enopuoli Täti on 24v ja lapsia mahdollisesti (toivon mukaan) parin vuoden kuluttua. Täti -ja enopuoli on vielä alle 15 kesäisiä, joten sieltä ei ole odotettavissa mitään pitkään aikaan.

 

Isin puolelta tulee kaksi setää ja täti. Toisella sedistä on kaksi lasta, iältään 6 ja 4 vuotiata, joten ei heistä pahemmin taida tulla leikkikavereita. Miehen sisko saa taas lapsen marraskuussa, joten heidän lapsosesta voisi tullakin läheinen serkku meidän tytöille, varsinkin kun meidän tuleva syntyy myös varmaankin marraskuun puolella ;)

 

Jo olemassa olevat serkukset asuvat 200 metrin päässä, mutta juuri tuon ikäeron takia (sekä rasavilleyden) ei lapset juuri ole olleet yhdessä.

 

Hoitoapua ei olla vielä pahemmin tarvittu ja ehkä hoitamiset menee tulevaisuudessa paremmin, kun lapset ovat vähän vanhempia.

 

Itselläni on 3 serkkua ja 1 kappale on jo haudassa. Tämä hautaan päätynyt oli lapsuudessa hyväkin ystävä ja vietittiin paljonkin aikaa yhdessä, mutta sitten hän teki elämässään valinnan, johon en halunnut osallistua missään määrin ja pistin välit poikki. Tuo valinta koitui sitten kohtaloksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Millaiset suhteet teidän lapsilla on sinun tai puolisosi sisaruksiin? Entä heidän lapsiin eli lastenne serkkuihin? Paljonko on ikäeroa? Voitteko pyytää lapsia leikkikaveriksi tai aikuisia lapsenvahdiksi? Asutteko samalla paikkakunnalla? Pidätkö tärkeänä läheisiä suhteita näihin sukulaisiin? Haluaisitko, että lapsesi ystävystyy serkkujensa kanssa?

 

 

Tulevalle esikoisellemme: tädit 1kpl, sedät 3kpl, eno 1kpl ja serkut 3kpl. Ikäeroa serkkuihin on niin, että vanhin on 7v, toinen on 3v ja kolmas on 2v. Eli pienemmistä saa hyvin leikkikavereita. Veljiä ja siskoja saamme helposti pyydettyä lapsenvahdiksi, koska asumme kaikki lähekkäin tai siis miehen puoleisten sisarusten kanssa asumme. Ja miun mielestä se on hienoa, jos lapsemme on läheisissä väleissä lähisuvun kanssa, koska itse en ole. Kaikki omat sukulaiset on jäänyt etäisiksi ja asuvat myös kaukana. Yritän ainakin oman lapseni kanssa, että hänelle ei käy näin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on 2 veljeä, joista toinen asuu lähellä ja toinen toisessa maassa. Isoveljellä, joka siis asuu lähellä, on kaksi lasta, 2v4kk ja 5kk. Meidän lapsi siis tulee olemaan alle vuoden heidän nuorintaan nuorempi. Näen kälyäni (veljeni vaimoa) ja lapsia todella usein, joten uskon, että lapsemme tulee olemaan läheinen näiden serkkujensa kanssa. Kälyni sisko on myös poikansa, 1v3kk, kanssa usein mukana. Eli tässä on sit monta lasta, joiden kanssa voi leikkiä.

 

Miehen veljellä on tyttö, 9kk, ja toinen tulossa marraskuun lopussa (eli n. 2kk meidän lasta nuorempi). Ongelmana on se, että he asuvat 50 km päässä, eikä meillä ole autoa. Sinne meneminen on siis aika hankalaa...

 

Meillä on viel käynyt niin, että isoveljeni on mieheni kaveri (sitä kautta tutustuttiin) ja olen ystävystynyt kälyni kanssa niin, että näen häntä todella usein ja useammin kuin veljeäni. Eli heidän kanssaan tulee sit automaattisesti vietettyä enemmän aikaa.

 

Mun äidin puolen serkkuihin mulla on aika läheiset välit, mutta osa heistä asuu ulkomailla. Yhtä näemme aika usein (hän on myös mieheni vanha kaveri), mutta veikkaan, ettei hänelle ole lapsia vähään aikaan tulossa, eikä hän mielellään lapsia hoidakaan ;) Kyllä me kuitenkin varmasti hänen kanssaan aikaa vietämme, myös sitten, kun lapsi on syntynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehellä ei ole sisaruksia ja poikamme onkin ensimmäinen lapsenlapsi hänen vanhemmilleen. Miehen kummitäti perheineen on hyvin läheinen samoin kuin isovanhemmat. Asuvat suht lähellä, me Vantaalla ja he kaikki Helsingissä.

 

Itselläni on kaksi siskoa ja heillä molemmilla lapsia. Vanhemmalla siskollani on 9- ja 1v 3kk ikäiset pojat. Pidämme yhteyttä heihin jonkin verran ja tulevaisuudessa varmasti enemmän, eihän nuorimmalla ja mun pojalla ole loppun lopuksi ikäeroa kuin 9kk. Eilen juuri heillä käytiin ja ensi kesänä molemmat ovat varmasti aikamoisia vilperttejä.

 

Toisella siskollani on kohta 3-vuotias vaikeasti kehitysvammainen poika. Heidän kanssaan ollaan lähes päivittäin tekemisissä.

 

Muihin omiin sukulaisiin en juurikaan pidä enää yhteyttä (lukuunottamatta omia vanhempiani), syystä että kummisetäni eikä tätini ole tähän päiväänkään mennessä vielä onnitellut minua tai miestäni lapsen saamisesta. Joten mulla ei ole mielestäni mitään syytä pitääkkään heihin minkäänlaista yhteyttä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kaksi siskoa, joilla kummallakin on lapsia. Vanhemman siskon kanssa emme juurikaan pitele yhteyksiä. Nuoremman kanssa soittelemme useita kertoja päivässä ja näemmekin miltei joka päivä. Lisäksi ollaan tekemisissä tiiviisti pojan mummin kanssa. Omaan kaveripiiriini kuuluu muutama perhe , joissa lapsia ja joita näemme aika usein. Näillä mennään ja hyvin on pärjätty :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsellamme on kaksi tätiä, eno ja setä sekä kaksi etäistä tätipuolta, joiden kautta myös kaksi serkkua. Heidän ksnddssn ei olla valitettavasti yhteydessä. Omien sisarusteni ja vanhempieni kanssa olemme enemmän tekemisissä kuin miehen puolen suvun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän mukulalla tulee olemaan minun puolelta kaksi tätiä ja yksi eno sekä viisi serkkutyttöä, miehellä ei ole sisaruksia. Molempien siskojen kanssa tulee soiteltua viikoittain, joskus useamminkin... varsinkin nyt kun olen raskaana ^_^ veli on sen verran nuorempi, että yhteydenpito tapahtuu lähinnä vanhempien kautta (asuu vielä kotona).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka lapsen isä on kuollut, sukulaisiin pidetään silti ( tai juuri siksi) tosi tiiviisti yhteyttä.

 

Samoin omiin sukulaisiini. Useita kertoja kuukaudessa vieraillaan sukulaisten kesken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now