Pupuliin

Raskaus ja työnantaja

172 posts in this topic

Mä kerroin pomolle aika varhaisessa vaiheessa eli vk 4+?. Hän suhtautui asiaan loistavasti, onnitteli ja oli tyytyväinen että kerroin asiasta. Ymmärtävät paremmin miksi juoksen vessassa puolen tunnin välein :lol: Olin yllättynyt ja oli suuri helpotus kun sai asian sanottua. Toisaalta oli aika hurja huomata kuinka paljon podin huonoa omaatuntoa raskaudesta vaikka aina olen ollut sitä mieltä että ei kannata liikaa pohtia yrityksen kannalta juttuja. Yritys kun ei taatusti asjattele työntekijän tunteita missään vaiheessa. Pahasti on aivopesty minutkin :o Ajatteluun vaikuttivat myös työtoverit, joiden mielestä yrityksessämme hankkiudutaan raskaaksi vain työpaikan säilymisen toivossa.. No meitä on moneen junaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla taas kävi niin, että määräaikaista työsuhdettani päätettiin jatkaa kun henkilö, jonka sijainen olen päätti jatkaa hoitovapaalle. No kerroin sitten kun sopimus tuli allekirjoitettavaksi ja siinä sitten esimies meinasi vetää sopimuksen pois ja sanoi, että katsotaan nyt sitten sitä työsuhteen pituutta uudelle. Pari viikkoa meni epötietoisuudessa vaikka tiesin tämän olevan laitolta. Liitosta en saanut mielestäni kauhean kummoista apua mutta lähetin tasa-arvovaluutetulle keissini ja sieltä tuli hyvää tietoa asian eri aspekteista listattuna lakipykälillä.

 

Liiton mukaan tämä on valitettavan yleistä ja moni ei edes pidä oikeuksistaan kiinni vaan tyytyy työantajan laittomuksiin. Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että rehellisyys ei tässä asiassa aina kannata ja jos työsopimuksenne on katkolla ja jatko epävarma pantatkaa tietoa raskaudesta niin kauan, että jatko varmistuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla soppari ois alun pitäen tehty vuoden loppuun jos viimesen oisin äippälomalla. Nyt jostain ihmeen syystä tehtiinki sitte vaan lokakuun loppuun. Saa nähä jatkavatko sitä vaan sillä kuukaudella minkä olisinki töissä. Pomo kyllä lupaili, mutta kummasti voi ääni muuttua kellossa vielä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma esimies on suhtautunut raskauteen todella hyvin niin kuin kaikki työkaveritkin. Ylemmät esimiehet ovat sitten hieman nurisseet. Ja palkanlaskija haluaa jostain syystä pyöritellä niitä äitiysrahapapereita ennen kuin ne voi lähettää kelaan. Ja palkanlaskija haluaa vielä itse katsoa ne paperit ja sitten lähettää ne eteenpäin. En kyllä ymmärrä miksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En muista, olenko jo tähän ketjuun kirjoittanut, mutta nyt tilanne on muuttunut. Itselläni myös ikävä tilanne edellisen työnantajani kanssa (nykyään olen kotiäiti, joten tätä toista raskautta ei tarvitse kenellekkään ilmoitella :) ). Ensimmäinen kommentti raskaudesta kertoessa oli, että mistä mää nyt sijaisen siihen löydän ja muutenkin tuntui, että raskauden myötä suhtautuminen muuttui negatiiviseksi, vaikka välillä pomo oli mielinkielin ja suurinpiirtein lässytti mun mahalle. :blink:

 

Eka isku tuli sitten, kun määräaikainen työsuhteeni piti uusia, ja yrittivät laittaa sopimuksen kestämään äitiysloman alkuun, että olisivat säästäneet tes:sin mukaan maksettavan 3 kk:n äitiysloma-ajan palkan ja seuraavan kesä kesälomarahat. Ja olisivat jalomielisesti tarjonneet minulle 500 euron bonusta. :huh: No, olin yhteydessä tasa-arvovaltuutetun toimistoon ja asia selkisi, kun en pelästynyt esimieheni uhkailuja ym. Mutta bonus jäi, yllätys yllätys, saamatta.

 

Nyt keskustellaan asianajajien välityksellä siitä, rikkoiko ex-työnantajani tasa-arvolakia, kun ei uusinut työsuhdettani hoitovapaan aikana, vaikka samat hommat jatkuivat ja uusivat äitiyslomasijaiseni työsuhteen. Liiton asianajaja on ollut aivan mahtava ja kannustava, vaikka kirjallisessa selvityksessa, joka firman piti tehdä, oli aivan törkeitä, henkilökohtaisuuksiin meneviä valheita, mm. että olisin sanonut, etten palaa työhön, vaikka sitä tarjottaisiin ja että olisin käynyt toimistolla jossakin työsuhteeseen liittyvässä loppukeskustelussa, vaikka en tuolloin ollut ollut lähelläkään toimistoa. Nyt tuntuu kuitenkin, että olen asiassa niskan päällä, saa nähdä kuinka käy. Vaikeaksi taistelun tekee se, että olen uudestaan raskaana ja pelkään, että tälläinen tunteille käyvä riitely tekee hallaa vauvalle. Kuitenkin haluaisin asiasta taistella ihan vain senkin takia, etteivät vastaisuudessa kohtelisi raskaana olevia tai perhevapailla olijoita näin huonosti. Kehotan muitakin pitämään puolensa, jotta työnantajat oppisivat jotakin.

Edited by Heisel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on palkanlaskija-harjottelija alkanu "ryppyilemään", kertoi yleisesti kaikille kuinka monta henkeä on raskaana ja anto aia selkeesti ymmärtää ketkä on kyseessä. Samainen tyyppi on joku työsuojeluvaltuutettu (tms) eli hänen pitäis kyllä tietää että kertomansa asiat on laittomia... Ja pomo ei usko, että kyseinen tyyppi ois huhuja levitelly tai varsinkaan ilmaissut kovin selkeesti kenestä on kyse....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heisel, tosi paljon sulle tsemppiä ja rohkaisua tilanteeseesi (siis tähän riitajuttuun). Itse olen muussa yhteydessä yrittänyt puolustaa lainmukaista toimintaa ja ollut välillä melko yksin, sillä monen mielestä "ei voi sanoa mitään, kun ei sitten enää sopimusta uusita". Hienoa, että jaksat olla rohkea. Anna juristin hoitaa asia ja keskity itse odotukseen. Näköjään ei ole mitään rajaa, mitä työnantajat kehtaa valehdella, kuten esim noi sun "työhönpalaamattomuusilmoituksesi" ja "loppupalaverisi"...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on vakituinen työsuhde ja kerroin raskaudestani hyvin varhaisessa vaiheessa. Pomoni suhtautui muka hyvin, mutta kaikki mitä tapahtui sen jälkeen on pilannut puolet raskaudestani.

Minut palkattiin 1,5 v sitten, jotta perehtyisin esimieheni hommiin (eli päällikön tehtäviin) ja siirtyisin hänen tehtävään kun hän itse jää eläkkeelle (eli nyt kesällä 2010). Tehtävä oli alusta asti hyvin epämääräinen, perehdytystä käytännössä ei ollut, mutta loppujen lopuksi hyvää työtä tein. No, kun ilmoitin raskaudestani, suunnitelmat muuttuivat dramaattisesti. Kanssani ei keskusteltu ollenkaan, vaan päätettiin heti lähteä rekrytoimaan uusi henkilö juuri siihen tehtävään, johon minun olisi pitänyt siirtyä ja vieläpä vakituiseen suhteeseen. Juu, ajattelin, että oma vika kun tulin raskaaksi (ja kuinka typerä olin! Syytin itseäni ja vauvaa , että näin oli käynyt!), mutta sitten tajusin, ettei näin saisi tehdä. Kysyin muutaman kerran ihan suoraan sekä omalta esimieheltäni että hänen esimieheltään, että olisitteko ottaneet uuden päällikön, jos itse en olisi jäämässä äitiyslomalle ja vastaus oli EI. "Olet tehnyt hyvää työtä, älä nyt murehdi." Mutta paikka, jota olin odottanut ja joka olisi ollut selkeä askel eteenpäin omalla uralla vietiin jalkojen alta. En edes tiedä mihin tehtävään palaan, jos palaan: oli monesti sanottu, että tämä väliaikainen "perehtymis"tehtävä lopetetaan kun itse siirryn päällikön tehtäviin. Mutta nyt lauletaan uutta laulua: joko tulet takaisin tähän tai katsotaan sitten. "Ammattimaisesti" iso pomo on sanonut: "Katso ensin vauva sylissäsi, sit puhutaan". Kaikista pahin on se, että tämä uusi henkilö tulikin jo taloon ja minä jouduin perehdyttämään häntä!!!

 

Tiedän, että tämä kuulostaa pikkumurehtmiselta verrattuna tapauksiin, joissa työsuhde päätetään (tai ei jatketa) raskauden takia. Mutta silti - oma ongelma on ISO ongelma, koska on oma. Olen käyttänyt niin paljon aikaa asian käsittelemiseen, keskustelin meidän luottamusmiehen kanssa ja lisäksi riippumattoman lakimiehen kanssa ja ratkaisu olisi ollut viedä työnantaja oikeuteen...Pomojeni kanssa kyse ei ole syrjinnästä, vaan tämä on "aikataulukysymys"...

Koko tämä tilanne on "syönyt" minua henkisesti ja vienyt ilon raskaudesta. Ironista kyllä tämä tapahtuu osastolla, jonka pitäisi toimia esimerkkinä muille - eli juuri HR osastolla. Mutta suutarin lapsilla ei näköjään ole kenkiä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Että pistää vihaksi, Kevätkääryle! Olen kenties erikoistunut ärsyyntymään työsyrjinnästä, jota Sinun tapauksesi todellakin on. Joskus tuntuu että pomot ovat jopa niin tyhmiä, etteivät tajua, että esim em ei oikeasti voi tehdä, vaan aina löytyy joku muka hyväksyttävä syy kuten aikataulutus. He ovat kerran myöntäneet, että ainoa syy suunnitelmien muuttumiseen on raskautesi. Tietenkin voi olla vaikea näyttää toteen... En tajua, miten päällikön sijaiseksi rekrytoidaan vakinaista henkilöä, vaikka tehtävään on jo ajateltu vakinainen työntekijä (eli sinä). Poissaolosi mittainen sijainen korkeintaan.... Rohkeutta ja voimia, mitä nyt aiotkaan asialle tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mähän veikkaan, että työnantajien suhtautumiseen raskauteen vaikuttaa tämä Suomen aika korkea verotus ja sosiaalimenot.

On tietenkin hyvä, että Suomessa on lakeja, jotka estävät raskaina olevien syrjimisen, mutta asettukaapa hetkeksi työnantajän/yrittäjän asemaan.

 

Varsinkin pienyrityksissä on aika iso rasite, jos työntekijä jää äitiyslomalle/vanhempainvapaalle/hoitovapaalle.

Usein on näitä naisia, jotka juuri koulutuksen ja yrityksen "talon tavoille" asettumisen jälkeen (kun yrityksen pitäisi saada heistä hyötyä eli tulosta) tulevat raskaaksi. Ikävä kyllä monella raskausaika ei ole helppoa aikaa ja moni on sairaslomalla. On aika vaikeaa antaa sitten näille naisille vastuullisia tehtäviä hoidettavaksi, jos ei ole varma, milloin on töissä ja milloin sairaslomalla.

 

Sitten äitiysloman ja kaikkien hoitovapaiden jälkeen he ilmoittavat toisesta lapsesta yms. Eli saattaa mennä vaikka 4 vuotta ennen kuin he palaavat töihin. Tällä aikaa pienyrityksellä ei ole ikävä kyllä varaa palkata sitten ketään töista hoitamaan työtehtäviä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No tuo on nyt anteeksi vaan ihan täyttä paskaa. Elinkeinoelämän keskusliiton edustajat ovat useampaan otteeseen tuonkin myytin peruneet. Pienyrittäjät tosin protestoivat EK:n linjauksia, mutta käytännössä pienyrittäjälle aivan yhtälaille minkä tahana työntekijän palkkaaminen on riski. Ihmiset kun eivät ole orjia vaan niillä on vapaatahto, joten työntekijät saattavat käyttäytyä ennakoimattomasti myös muista syistä kuin raskauden vuoksi.

 

Työnantajalle tulee kustannuksia mikäli TES:ssä on niin sovittu palkallisen äitiysloman ajalta ja tämä on korkeintaan kolme kuukautta. Äitiysvapaa ja hoitovapaa ovat KELA:n niin voimakkaasti tukemaa, että jos yritys menee tuosta syystä konkurssiin niin vaikeudet olisivat olleet edessä joka tapauksessa. Esim. hoitovapaa-aikana työnantaja ei joudu maksamaan kiekkoakaan työntekijälle muuta kuin siinä kohtaa kun hän pitää ensin äitiys- ja vanhempainvapaan aikana pitämänsä lakisääteiset vuosilomat pois.

 

Raskausaikaiset sairauslomat ovat tietenkin ennakoimaton riski, mutta tässä kohtatilanne on se, että kuka tahansa meistä saattaa sairastua ja lopulta palkallista sairauslomaakaan ihmisellä ei pysty koko raskauden aikana olemaan. Tämäkin on TES-riippuvainen ja puhutaan taas vain muutamista kuukausista. Lakisääteisesti palkallinen sairausloma on 9+1-päivää eli mikäli TES:ä ei ole katkeaa palkanamaksu tuon jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä suhtautuminen on positiivista, ala nyt on sellainen, että nuoria naisia on töissä jonkun verran ja lisääntyminen on enempi sääntö kun poikkeus. Mä olen tällä hetkellä määräyskirjalla, joka kestää toukokuun puoleen väliin, mutta sitä on luvattu jatkaa äitiysloman alkuun asti, jos nyt ei mitään jatkuvaa sairauslomaa tule tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen töissä hyvin miesvaltaisella työpaikalla (omalla osastolla 26 miestä ja 2 naista minun lisäkseni, pomoni on minua reilun 10 vuotta vanhempi mies). Ensimmäistä odottaessa kerroin pomolleni suunnilleen viikolla 7, että jään vapaalle, pidän kaikki 3 vuotta ja muutan siksi aikaa ulkomaille. Pomo onnitteli lämpimästi, kyseli suunnitelmista ja kiitti kun kerroin niin hyvissä ajoin - saatiin aikaa suunnitella tehtäväjaot ja projektit uudelleen poissaoloajakseni.

 

Nyt olin joulukuussa pari viikkoa sijaistamassa pitkällä sairaslomalla ollutta kollegaa, ja kerroin, että tulen maaliskuussa muutamaksi kuukaudeksi takaisin töihin, ja jään taas heinäkuussa äitiyslomalle. Jännitti hirveästi kertoa, mutta pomon reaktio yllätti. Hän melkein syöksyi työpöytänsä yli halaamaan ja onnittelemaan :)Sopivasti tiedossa on "juuri minulle sopiva" projekti tuolle töissäoloajalle, ja sitten tilauskanta näyttääkin vähän hiljaisemmalta seuraavan vuoden, joten noin 1,5 vuotta taidan pitää vapaata tästä toisesta lapsesta.

 

Olen kyllä iloinen, olen pitänyt työstäni ja työpaikastani kovasti, ja on mukava tietää, että olen tervetullut palaamaan, kun koen itse olevani siihen valmis - ja lapset myös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpa monella ollut kurjia tilanteita töissä raskautumisen johdosta.

 

Olen vakituisesssa työsuhteessa, isossa firmassa. Itse kerroin esimiehelleni kehityskeskustelussa (ekan ultran jälkeen, muistaakseni rv 13) raskaudesta. Esimies on kohta eläkeiässä oleva mies, joka meni hetkellisesti sekaisin - että jaaha, vai niin...no meidän pitää sitten sijaista miettiä... Mutta muuten suhtautuminen on ollut positiivista ja korrektia. Esimieheni halusi seuraavassa tiiminkokouksessa keskustella kevään sijaisuuksista ja toimien hoidosta, joten siinä selvisi tilanteeni muullekin tiimille (tämä siis sopi minulle) ja nyt etsitäänkin jo sijaista. Sillä tavalla ihana tilanne, että olen itse saanut esittää sekä perehtymisajankohdan että aikatarpeen ja nyt osallistua aktiivisesti sijaisen valintaankin. (meillä siis sisäinen haku tähän minun tehtävääni).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä minultakin jonkin verran riittää ymmärrystä pientyönantajia kohtaan, mutta raskaussuojeluun velvottaa lainsäädäntö, joten siinä ei kai ole (pitäisi olla) muuta vaihtoehtoa kun noudattaa vaan... Omasta kokemuksestani nostaisin esille vaan tuon raskausajan sairastamisen ja pitkät hoitovapaat, joilla monesti perustellaan tätä raskaana olevien sivuuttamista. Nämähän on yhtä ennakoimatonta kuin muukin sairastaminen, ja yhtälailla voisi ajatella, että esim. eläkeikää lähentyvät ovat enemmän sairaslomalla tai innottomampia ottamaan suurinta vastuuta työpaikalla.

 

Yhdessä työpaikassa oli eräs henkilö, joka kesästä toiseen jatkoi kuukauden kesälomaansa 1-2 kk sairaslomalla. Sekin sekoitti pienessä työyhteisössä kesät aika hyvin. Muistan myös miten lapsensa saaneet naiset pitivät pomon hyvin tietoisina, että olen potentiaalinen äitiyslomalle jääjä, ja samalla tiedettiin, että tulen olemaan paljon sairaslomalla ja "sit ainakin sen 3 vuotta pois". Jatkuvat määräaikaisuudet tekevät ihmisistä raadollisia kun ei koskaan tiedä, kenen sopimus jää uusimatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun tilanne ei ihan mahdoton ole, mutta kyrsii silti. Ja peruspessimistinä en oikein jaksa toivoa positiivisesti.

 

Alunpitäen minulla oli vakipaikka. Tulin raskaaksi ja jäin äitiyslomalle ja muutamaksi kuukaudeksi hoitovapaalle. Ilmoitin työnantajalle palaavani töihin 2010 alusta. Noh, joulukuussa 09 päättyivät yt-keskustelut, joiden tuloksena minun nimikkeeni lopetettiin (eli laillinen irtisanominen). No tuuri kävi vain pari päivää neuvottelujen päätyttyä, sain paikan toiselta osastolta. Tosin käytännössä määräaikaisen. Eli vakipaperit minulla on yhä edelleen, jatkan vanhana työntekijänä, mutta yt-neuvottelujen tuloksena allekirjoitettiin sopimus, että minut irtisanotaan vasta heinäkuun lopussa.

 

Tosin nyt tilanne on se, että jään jo heinäkuun alussa uudestaan äitiyslomalle. Tuo sopimus irtisanomisestahan tyänantaja pystyy siis purkamaan jos on tarvetta työvoimalle, mutta mitäpä vain veikkaatte että työnantaja tekee. Juu en varmasti saa jäädä taloon. Vielä ärsyttävämmän tilanteesta tekee se, että sisäisessä haussa oli avautunut hoitovapaani aikana paikka jonka olisin halunnut (ja josta olin aiemmin kehityskeskusteluista puhunutkin) ja kohtuu todennäköisesti saanutkin ilman lomaani. Eli menetin äitiyslomani vuoksi sekä sellaisen työpaikan (tai ainakin mahdollisuuden halea siihen) minkä olen pitkään halunnut, että vielä ihan ylipäätään työpaikan!! Ja miten kauan mä sitä mettästin alunperinkään. prkl. :angry: Ei sais olla katkera, mut minkäs teet näiden hormonien keskellä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä ole ajatellut ihan vielä kertoa töissä, mutta taitaa olla edessä aikasta pian. Esimieheltä tuli eilen viestiä, että onhan mulla kaikki hyvin, kun on ollut aistivinaan, että jokin painaa mieltä...(esimies on tyyppiä, joka huomaa aina kaiken). En mielestäni ole ollut yhtään erilaisempi, mutta ehkä sitten hieman ajatuksissani. No sovittiin, että jutellaan tässä lähiaikoina lisää...Saa nähdä miten suhtautuu, koska viimeksi, kun juteltiin, niin hänellä oli kaikkea lisähommaa suunnitteilla mun varalle...taitaa mennä suunnitelmat uusiksi ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä jouduin aika aikaisessa vaiheessa kertomaan pomolle raskaudesta koska pahoinvoinnit vaivasivat alkuun niin paljon että jouduin hakemaan saikkua. Ihan ymmärtäväisesti suhtautui, ehkä hiukan yllättyi ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh, mitä työnantajia tässä maassa vielä nykypäivänäkin on, noita lukiessa kyllä raivo nousi :angry: työskentelen itse suuressa yrityksessä vakkarina ja kerroin esimiehelle joskus viikolla 11+, koska nähdään kasvotusten todella harvoin enkä halunnut asiaa hoitaa puhelimessa. Muuten olisin halunnut vielä odottaa jonkin aikaa ennen kertomista. Esimies onnitteli iloisesti kuten kaikki työkaveritkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hohhoijaa miten joissakin työpaikoissa edelleen sorsitaan raskaana olevia naisia ja myös niitä jotka ovat "siinä iässä"!

 

Mulla on onneksi kaikki mennyt tähän asti hyvin. Olen määräaikaisessa työsuhteessa, samassa paikassa jo kolmatta vuotta. Tällä hetkellä olen viransijainen ja työsuhde on heinäkuun loppuun. Kerroin pomolle kehityskeskustelussa rv 11+2 ja työkavereille pari päivää myöhemmin. Kaikki ovat olleet iloisia ja onnitelleet. Pomo sanoi suoraan että haluaisi ehdottomasti pitää mut talossa, ja jos avonaisia paikkoja tulee, haluaa palkata minut. Asia ei ole täysin hänen päätettävissään, vaan riippuu siitä tulee tämä sijaistamani henkilö takaisin töihin 3 vuoden virkavapaaltaan. Se taas riippuu hänen tämänhetkisestä työpaikastaan. Mutta pomoni sanoin: "Kyllähän sä tiedät ettei raskaus ole mikään peruste palkkaamatta jättämiselle".

 

Siis työn jatkuminen on epävarmaa, mutta jos meillä on edelleen syksyllä tämä paikka auki, saan jatkaa. Katotaan kuinka mun käy...

 

Kerroin näin varhain, koska raskaus vaikuttaa jonkun verran mun työhöni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli töissä meneillään just yt-neuvottelut, kun raskaudesta kertominen tuli ajankohtaiseksi. Olin muistaakseni puolessa välissä raskautta, kun mulla oli kehityskeskustelu esimiehen kanssa, jolloin kerroin raskaudestani. Esimies ehdotti saman tien toisia hommia, sillä silloinen työni oli fyysisesti todella raskasta. Jälkikäteen sain kuulla, että olisin varmasti saanut monoa ellen olisi raskaana (olin uusin meidän työtiimissä ja järjellä ajateltuna fiksuin ihminen potkittavaksi ulos).

Share this post


Link to post
Share on other sites
^No tuo on nyt anteeksi vaan ihan täyttä paskaa. Elinkeinoelämän keskusliiton edustajat ovat useampaan otteeseen tuonkin myytin peruneet.

 

 

 

 

Pienyrittäjät tosin protestoivat EK:n linjauksia, mutta käytännössä pienyrittäjälle aivan yhtälaille minkä tahana työntekijän palkkaaminen on riski. Ihmiset kun eivät ole orjia vaan niillä on vapaatahto, joten työntekijät saattavat käyttäytyä ennakoimattomasti myös muista syistä kuin raskauden vuoksi.

 

 

Ahaa, täyttä potaskaa? Jos tämä "myytti" on kerran kumottu EK:n toimesta, voinet varmaan sitten lähettää linkin kyseiseen juttuun?

 

Hedelmällisessä iässä olevan naisen palkkaaminen on tilastollisesti suurempi riski kuin miehen palkkaaminen.

Kukaan ei ole orja, mutta käytännössä työntekijä myy palkkaansa vastaan sen 7,5h/arkipäivä elämästään.

Tätä oikeutta yritys haluaa yrittää käyttää, koska joutuu siitä maksamaan. Miksi yrityksen sitten teettävät vaikka terveysselvityksiä ennen työhönottoa? Juuri siksi, että haluavat varmistua työntekijän olevan myös käytettävissä.

Yrityskään ei ole orja, vaan sillä on vapaatahto palkata juuri valitsemansa henkilö.

 

 

 

Työnantajalle tulee kustannuksia mikäli TES:ssä on niin sovittu palkallisen äitiysloman ajalta ja tämä on korkeintaan kolme kuukautta. Äitiysvapaa ja hoitovapaa ovat KELA:n niin voimakkaasti tukemaa, että jos yritys menee tuosta syystä konkurssiin niin vaikeudet olisivat olleet edessä joka tapauksessa. Esim. hoitovapaa-aikana työnantaja ei joudu maksamaan kiekkoakaan työntekijälle muuta kuin siinä kohtaa kun hän pitää ensin äitiys- ja vanhempainvapaan aikana pitämänsä lakisääteiset vuosilomat pois.

 

Raskausaikaiset sairauslomat ovat tietenkin ennakoimaton riski, mutta tässä kohtatilanne on se, että kuka tahansa meistä saattaa sairastua ja lopulta palkallista sairauslomaakaan ihmisellä ei pysty koko raskauden aikana olemaan. Tämäkin on TES-riippuvainen ja puhutaan taas vain muutamista kuukausista. Lakisääteisesti palkallinen sairausloma on 9+1-päivää eli mikäli TES:ä ei ole katkeaa palkanamaksu tuon jälkeen.

 

Eli yrität vakuuttaa, ettei pienyrittäjällä ole hätäpäivää kustannusten suhteen?

Naisyrittäjyyskeskus on laskenut, että vauva maksaa työnantajalle vähintään 10 000euroa.

 

Tässä eräs laskelma omalta alaltani:

 

Naistyöntekijä tulee taloon. IT-alan aloituspalkka 3000e + 3kk:n koeaika.

-Koulutusjakso 3kk, sis. firman ulkopuolisia kursseja 5kpl a la 2000e = menot työnantajalle sosiaalikuluinneen kaikkineen: 28 000e.

Nainen ilmoittaa olevansa raskaana 6. kuulla ja ikävä kyllä on sairaana, joten hänelle ei voi antaa mitään asiakasprojektia eli firma ei voi hänellä teettää haluamaansa työtä -> koeajan jälkeen äitiyslomaan ei tuottoa firmalle, vain palkkakuluja, joista KELA kattaa pienen osuuden. = menot 12 000e.

 

Nainen aloittaa äitiys- ja vanhempainkauden:

Palkkakulut sosiaalikuluineen 6000euroa/kk (Tästä valtio korvasi noin 70%)

 

Pätevän sijaisen löytäminen rekrytoimiston kautta: 10 000e haastetteluineen + head hunting palkkio.

Sijaisen palkkamenot sosiaalikuluineen 7000e/kk. Taas ensimmäiset 3kk koeaikaa ja koulutusjaksoa, joista taas kurssit kustansi 5kpl 10 000e yhteensä.

 

 

Vanhampainkauden jälkeen nainen jäi hoitovapaalle pariksi vuodeksi, jonka jälkeen hän ilmoitti olevansa uudelleen raskaana ja jäävänsä äitiyslomalle. Loppujen lopuksi nainen on vieläkin hoitovapaalla 2. lapsensa kanssa.

 

Hän ei ole tehnyt tuottavaa työtä yritykselle päivääkään, mutta yritykselle (yrittäjälle) on koitunut hänestä eli jo 150 000e:n kulut.

Pienyrittäjälle ei kyllä ole oikein varaa palkata tuottamatonta työntekijää, tämä on totuus.

 

"Mikroyrittäjälle vanhemmuus on sietämätön riski, joka voi johtaa konkurssiin", sanoo Yrittäjänaisten Keskusliitto ry:n toimitusjohtaja Marjukka Karttunen.

 

 

Omasta mielestäni pitää kulkea aika laput silmillä, jos oikeasti ihmettelee, miksi työnantajat karttavat hedelmällisessä iässä olevia naisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No valitettavasti linkkejä ei ole tarjota, sillä tieto on saatu perhevapaaseminaarista jossa EK oli eräs alustajista ja materiaaleja ei jaettu sähköisessä muodossa.

 

Siitä että vauva maksaa yrittäjälle vähintään 10 000 euroa on vielä pitkä matka tuohon laskemaasi 150 000 euroon. Jos suomalaisen palkansaajan keskiansio on alle 3000 euroa jäädään tuon alle ovat laskusi tehty keskiarvoa korkeammilla kuukausipalkoilla, varsinkin kun naisten keskipalkka on matalampi kuin miesten keskipalkka. Toki tuollainen tilanne on ikävä ja kaikki voivat olla yhtä mieltä, että tuo on kohtuutonta työnantajalle. Nuo luvut koskevat kuitenkin vain vaativissa asiantuntijatehtävissä työskentelevää tiettyä ryhmää. Monella muulla teollisuusalalla uuteen työntekijään ei tosiaankaan tarvitse upottaa vastaavia summia. Tälläisiä linjauksia tehdessä tulisi ottaa huomioon, että ihmisiä työskentelee useilla aloilla, useissa erityyppisissä tehtävissä. Toki mitä vaativammasta asiantijuudesta puhutaan niin sitä kalliimmaksi rekrytoinnit tulevat, se ei silti poista sitä tosiasiaa että suurin osa suomalaisista työskentelee muissa kuin vaativissa asiantuntijatehtävissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisena esimerkkinä voin kertoa itseni julkishallinnon pätkätöistä. Kuukausipalkka on lähempänä 2000 euroa kuin 3000 euroa. Määräaikainen työsuhde päättyy äitiysloman aikana, eikä sitä uusita. Tilalleni ei palkata ketään, olenhan jo itsekin määräaikaista lisätyövoimaa. Maksullista koulutusta minulle ei ole hankittu, koska pohjakoulutukseni on ollut riittävä enkä tee niin erityistehtäviä, etteikö perusmaisteri niissä pärjäisi. Työnantajan kustannukset minusta ovat siis käsittääkseni yhden kuukausipalkan verran, joka tulee siltä kuukaudelta, jolloin olen vielä työsuhteessa ja äitiyslomalla.

 

Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että lasten saamisesta johtuvat kustannukset eivät tulisi olla työnantajan kontolla. Nuorten naisten pätkätyöt ja tuo hedelmällisessä iässä olevan naisen palkkausriski verrattuna hedelmällisessä iässä olevaan mieheen poistuu vasta sitten kun vauvoista johtuvat kustannukset maksetaan oikeasti puoliksi tai jopa kokonaan julkisin varoin. Pienten työnantajien asema on kohtuuton, mutta isojen firmojen tai ainakin julkisten työnantajien tulisi pystyä tuo riski kantamaan. Raskaussyrjintä ja syntyvyys ovat olleet yhteiskunnankin agendalla, joten sen takia asiaan on kiinnitetty nykyisessä laajuudessa lainsäädäntöteitse huomiota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Työnantaja on suhtautunut hyvin tähän asti, kun minun ei ole tarvinnut olla sairauslomalla. Nyt olen 31.viikolla ja ollut kolme päivää sairauslomalla selkäkipujen ja useiden harjoitussupistuksen vuoksi. Näiden päivien aikana olen yrittänyt auttaa työnantajaa löytämään itselleni sijaista ja joutunut kuuntelemaan huokauksia ja lukemaan sähköpostia kuinka vaikeaa sijaista on löytää. Eli henkisesti ei ole ollut helppoa olla sairauslomalla. Kotiin jäämistäkin pohdin aika lailla, kun tiesin, että sijaisongelma tulee, mutta terveydenhoitajan puheet vauvan terveydestä ja riskien minimoinnista purivat minuun. Työnantajan kohtelu vaan vahvistaa tunnetta, etten enää palaa ko. taloon vuoden kuluttua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now