Sign in to follow this  
Followers 0
Leine

Korvikkeille & tuttipullolle opettaminen täysimetyksen jälkeen

15 posts in this topic

Olisko vinkkejä, miten opettaa vauva täysimetykseen jälkeen juomaan tuttipullosta korviketta?

 

Meillä 7 kk vauveli ja täysimetin 6 kk. Mä ja mies olemme yrittäneet tarjota pullosta korviketta, mutta ei kelpaa. Vaikuttaisi siltä, että korvike maistuu hänen mielestään oudolta. Harmittaa, etten tarjonnut täysimetyksen aikana pulloa enkä korviketta, koska nyt oudoksuu molempia. Jotenkin en jaksa uskoa, että korvikemerkeissä olisi makueroja. Silikonista ja luonnonkumista pullotuttia olen testannut.

 

Kohtalotovereita ja vinkkejä kaipailen... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos olet tarjonnut korviketta lämmitettynä, voisit kokeilla huoneenlämpöistä tai vähän viileämpääkin. Maku on voimakkaampi, jos maito on lämmin. Toinen mikä tuli mieleen on nokkamukin kokeilu. Tuossa iässähän voisi jo jättää tuttipullot välistä ja suoraan siirtyä nokkikseen, jos vaikka siitä innostuisi. Tai mahtaisiko auttaa, jos sekoitat korviketta pumpattuun rintamaitoon ja vähitellen lisäät pitoisuutta? Tai sitten vaan tyrkytätte sinnikkäästi sitä pulloa, jos vaikka ajan kanssa tottuisi erilaiseen makuunkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin liputtaisin nokkamukien puolesta. Tuttipullosta voi olla kuitenkin oma hommansa myöhemmin vierottaa ja teidänkin vauva on jo sen verran iso, että osaisi varmasti jo ainakin pienen opettelun jälkeen nokkamukistakin juoda. :) Nokkamukeihinkin on kuitenkin kaikkia eri vaihtoehtojakin. Pehmeääkin nokkaa löytyy jos haluaa aloittaa pehmeästi ja vähän kaiken mallisia.

 

Muuta en nyt osaa sanoa! Anteeksi, kun en nyt oikein vastannut kysymykseen. girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö sai ensimmäisinä kuukausina satunnaisesti (ei edes viikoittain) äidinmaitoa tuttipullosta ja kelpuutti sen 4kk ikäiseksi asti, jolloin tuli stoppi. Oppi kuitenkin juomaan vettä nokkamukista n. 5kk ikäisenä, joten päätimme aloittaa korvikekokeilutkin suoraan nokkamukista n. 6,5kk vanhana (oli siis saanut reilun 2 kuukauden ajan kaiken maidon rinnasta).

 

Kokeilin aloittaa maidon sijaan velleillä, koska niissä on enemmän makua. Lämmin velli oli kuitenkin totaalinen nou-nou, tyttö huitoi mukia ja käänsi päätä syrjään ja kitisi. Viikon kokeilun jälkeen vaihdoin korvikemaitoon ja päätin tarjota sitä jääkaappikylmänä. Ensinnäkin silloin mukin pystyi laittamaan aina välillä kylmään, maitoa ei tarvinut heittää pois jos se ei kelvannut ja kohtahan sitä siirrytään jo kylmään lehmänmaitoon muutenkin. Tarjosin maitoa aluksi aina imetyksen päälle, ja tyttö sai katsella mukia rauhassa ja suostui ottamaan pieniä hörppyjä. Tosi nopeasti, ehkä viikossa maito rupesi kelpaamaan melko hyvin.

 

Tämä opettelu tapahtui vasta ihan pari viikkoa sitten (tyttö on nyt 7,5kk) ja nyt jo olen voinut jättää välillä imetyksen väliin ja antaa maitoa mukista. Pari päivää sitten tyttö pärjäsi imettämättä kun olin pois klo 8-17. Niin ja meillä on käytössä eri nokkamukit vedelle ja maidolle, ettei luule saavansa jotain ja sitten tarjotaankin jotain ihan muuta.

 

En voi siis antaa mitään yleispäteviä neuvoja mutta näin meillä, toivottavasti tästä on jotain hyötyä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos näistä vastauksista. Taian kokeilla nokkamukia. Jotenkin vierastan nokkamukia, sillä esikoinen ei käyttänyt sitä. Tuttipullosta oli niin helppo antaa maidot ja vellit.

Ajattelin siirtyä korvikkeisiin pikkuhiljaa ja lopettaa imettämisen kokonaan ~3 kk päästä. Onko tosiaan niin, että 7kk ikäinen on jo tarpeeksi vanha käyttämään nokkamukia eli ei vain tutustumaan moiseen kapineeseen? Ku mun lapsihan on vielä ihan vauva :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt alkanut pullo maistumaan pitkän ja vaivalloisen taistelun jälkeen.

 

Tilanne siis se, että 7kk tyttö ollut ihan pienestä lähtien tosi kova tissitakainen, pullo ja tutti ei ole kelvannut. Pulloon olen koittanut totutella aina sillon tällön mutta se on johtanu vaan tytön raivareihin. Nyt sitten olen itse raskaana ja imettäminen sattuu joten sitä on alettu pakostakin jättämään pois.

 

Ensin koitettiin normaalipullolla(avent), sitä tyttö ei tajunnu ollenkaan kun sieltä tulee niin paljon maitoa vaikkei imekkään. Hirveet raivarit. Otettiin monien pullojen ja mukien jälkeen Mam:in pullo mistä saa melkolailla samanlaisen otteen kun pullosta. Vähän pienemmät raivarit ja pullolla leikkimistä. Aloin vaan pikkuhiljaa jättämään imetyskertoja välistä ja tarjosin pullosta lämmintä maitoa. Otti pienellä hirmu koville. Kerran sitten annoin vähän viileämpää maitoa (huoneen lämpöstä) jota sai juotua ehkä 40ml. Parina päivänä sain juotettua kerran päivässä tuon 40ml. Enempää ei mennyt. Sitten ostin kaupasta tuttelia. Tarjosin lämpymänä, kelpas jotenkuten (ehkä 50ml) kun käveli samalla ympäri kämppää kun juotti, max 2 kertaa päivässä. Tajusin tarjota huoneenlämpösenä ja se alko maistumaan vähän paremmin. Pari päivää ollaan nyt menty tällä: huoneenlämpöstä tuttelia Mam:in pullosta ja tyttö juo jo kohtuu hyvin. Tänään juonu jo 4 kertaa 50-100ml. Tää on huimaa edistystä, mä jo ajattelin ettei tästä tule mitään..

 

Samaan aikaan jätin yöimetyksen härskiksti vaan pois, kerran saa aamulla 4-7aikaan vähän maitoa. Ekana yönä heräs huutamaan/kitisemään 15min välein ja mä istuin silmät ristissä sitä taputtelemassa, seuraavana yönä heräili ehkä 5 kertaa mutta ei ollut vailla maitoa ja nukahti kun meni viereen seisomaan. Muina öinä herää kerran syömään, ja kerran heräs kun oli ilmeisesti unissaan kääntynyt selälleen (nukkuu siis mahallaan) ja nukahti kun käänsin oikein päin. Kyllä helpottaa, 5 kuukauden iässä nimittäin alko öisin semmonen tissiralli että oli äiti melko väsyny jo. Heräili 0,5-2h välein joka yö ja oli aina vailla tissiä ja nukahtaminen oli vaikeeta takas.

 

Tsempit siis jokaiselle joka yrittää pulloon totuttaa, se on kova homma ja kestää aikansa että löytää omat konstinsa ja parhaan makuisen korvikkeen. :girl_smile:Toivottavasti joku edes saa apua tästä mun romaanista.

 

Muoks. Meillä ei siis nokkamukiakaan huoli. Jos ei ole sitä "tippalukkoa" (en nyt muista mikä nimeltään) niin tulee liian kovaa ja jos on niin ei tajua imeä. Mukejakin on koitettu montaa erinlaista.

Edited by kude

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös ongelmia pullosta juomisen kanssa. Täysimetyksellä ollaan menty mutta tarvetta olisi saada annettua myös lypsettyä maitoa pullosta jotta minäkin pääsisin vähän omille asioille välillä. Ensimmäinen kokeilu n. kk sitten ei onnistunut lainkaan, siitä parin päivän päästä syöminen taas sujui isän sylissä parinakin eri päivänä. Nyt kun 2,5 kk vanhalle tytölle tarjottiin pulloa niin raivarithan siitä tuli. Kokeiltiin isän tarjoamana sekä mun sylistä, jopa niin että ensin tissiä ja siihen perään pulloa. Vaan ei, pelkkää irvistelyä ja raivoamista.

 

Mikä ihme neuvoksi?? Kuinka aikaisin voi alkaa kokeilemaan sitä nokkamukia? Tähän pitäisi ehdottomasti löytyä joku ratkaisu koska mun pitäisi pystyä käymään muutaman tunnin (reilu 3 h) työkeikoilla silloin tällöin, mutta siitähän ei tule mitään jos ei lapsi syö pullosta koska nälkä saattaa iskeä jo parin tunnin jälkeen edellisestä syötöstä. :hysteric:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nokkamukille taitaa teidän lapsi olla vielä vähän pieni, mutta hörppyyttämistä voisit kyllä kokeilla. Ja pullokin voi onnistua paremmin, jos sä et ole itse paikalla: mene vaikka kävelylle, ja anna miehen tarjota pulloa. Jos ei kelpaa, niin vartin päästä uusi yritys. Pullo voi yllättäen kelvata, kun tissiä ei yksinkertaisesti ole saatavilla ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä oikein hörppyyttäminenkään toiminut, sylki joko pois tai sitten nieli mutta päälle kauhea huuto ja heiluminen, jolloin mieheltä ei kyllä syöttäminen onnistu yksin kun tarvitaan toinen joka pitää kiinni. (Kamalaa kidutusta kun yritetään syöttää muutoin kuin tissistä, ehh...) Pitää vain sitkeästi yrittää tarjota sitä pulloa ja vielä niin että mä en ole lähimaastossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten onnistuisi lääkeruiskusta? Ja ootteko kokeilleet myös luonnonkumisesta tutista? MaM-merkillä on myös sellainen silikoninen "silk teat"-tutti, joka saattaisi kelvata. Nuo silk teat ja luonnonkumi ovat suutuntumalta karheampia kuin perussilikonitutti eli on "ihomaisempi" se tuntuma. Aventin ykköstutit ja Tommee Tippeen ykköstutti on tosi hitaalla virtauksella, joten jos vauvan mielestä tulee liian vauhdilla se maito niin nuo voisi olla vaihtoehtoja. MaM-tutit käy esim aventin pulloon ja noita luonnonkumisia (ainu-merkkisiä muistaakseni) on ainakin kapeisiin pulloihin, joten pakko ei ole uutta pulloa ostaa vaan pelkkiä tutteja kokeiltavaksi. Pumpatun maidon kanssa voi olla helpompaa kuin korvikkeen (tai sitten ei...).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ongelma on se, ettei vauva osaa imeä tutista vaan lähinnä ensin pureskelee sitä ikenillään ja pyörittelee suussaan, ja sitten vähän ajan päästä alkaa huuto vaikka huomaa että tutista tulee maitoa (ollaan paineltu siitä tippoja suuhun). Sama ongelma MAM-tuttien kanssa, niidenkin kanssa menee vain pureskeluksi. Tänään kokeiltiin MAM-pullon sijaan Aventin ykköstutilla ja jollain toisella vähän pienemmällä pyöreäpäisellä pullotutilla (kummatkin silikonia). Pitää varmaan hankkia testattavaksi luonnonkuminen pyöreäpäinen tutti ja koklata vielä sillä lääkeruiskullakin.

 

Sen siitä saa kun ensin pelkää imuotteen katoamista ja välttelee tutin ja tuttipullon tarjoamista, ja sitten käy näin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitystä: Aventin ykköstutilla on pari kertaa onnistunut pullon (40-50 ml) tyhjentäminen kun ensin ollaan sitkeästi lutkutettu ja pureskeltu tuttiosaa. Lopulta se oikea imu sieltä on löytynyt, vähän olen sormella painellut tuttiosaa lisäksi jotta heruisi paremmin.

 

Ehkä juominen alkaa sujumaan kun sitkeästi joka päivä kokeillaan.

Edited by Hermione

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oisko tähän aiheeseen kohtalotovereita? Vauva 4 kk täys-rintaimetyksellä, vihaa pulloja ja tutteja ja panadol-ruiskua ja kaikkea ylimääräistä suuhun pantavaa. Kasvu ollut pari kk naftia ja helpottais mun mieltä tuhannesti, kun ottais muutakin kuin rintaa. Pari sosekokeiluakin sylkenyt pois (ei tosin vihannut lusikkaa kuten pulloa). Miten, oi miten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä voin niin samaistua suhun, meillä kuopus oli tissitakiainen, alkoi kunnolla syömään kiinteitä 7kk iässä kun sai ihan itse laittaa kaiken suuhunsa, tuttia ei imenyt koskaan, tuttipullosta poika saatiin juomaan elämänsä aikana alle viisi kertaa. Mulla ei ole antaa mitään ihme vinkkejä, toivoisin että olisi, muistan kuinka ahdistavaa oli jos täytyi lähteä lapsen luota, kun tiesi, että toinen ei syö sinä aikana. Kokeiltiin niin pumpatulla maidolla kuin joka ikisellä korvikkeellakin, poika oli jopa n.7kk ikäisenä hoidossa yön yli, jonka aikana ei suostunut syömään mitään... Lopulta annoin periksi. Siinä symbioosissa sitä sitten kyhjötettiin. Heti kun oppi juomaan nokkamukista niin helpotti, koska siitä hän suostui juomaan. Mutta on ihan satavarmaa, että seuraava opetetaan väkisin ainakin tuttipulloon vaikka heti synnärillä!

Älkää ymmärtäkö väärin, aion imettää ja mieluusti pitkään, mutta tahdon myös, että lapsi voi jäädä isänsäkin kanssa kahden kotiin ilman, että isä joutuu stressaamaan sitä kun tietää, ettei saa lasta syömään mitään..!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0