Galentin

Kulttuurierot kasvatuksessa ja lastenhoidossa

49 posts in this topic

Joo, nuo keisarinleikkaukset ja korvakorujen laittaminen on ihan kulttuurisidonnaisia juttuja. Täällä Espanjassa on todella yleistä jos vähänkään on rahaa ottaa yksityinen lääkärivakuutus, jotka täällä on kyllä paljon halvempia kuin Suomessa. Synnytystilanteessa se takaa sitten yksityishuoneen yksityisestä sairaalasta ja äidin pyynnöt keisarinleikkauksesta otetaan melkein aina huomioon. Ja kyseessä on tosiaan pyynnöt, ei terveydelliset seikat. Ja tytöille tosiaan laitetaan jo synnytyksen jälkeen nuo korvareiät juuri tuon "tunnistettavuuden" takia. Tai näin minulle ainakin on asiaa perusteltu kun sitä ole kysynyt. Toisaalta, jos korvakorujen laittaminen kuuluu asiaan, niin mieluummin sitten niin, että ne laitetaan hygieenisesti sairaalassa kuin esim. koruliikkeessä tai kampaajalla tms. Itsellä on vaan liian elävänä muistikuvana se, kun sain "hyvämaineiselta" kampaajalta tulehduksen päänahkaani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös täällä Argentiinassa varmaan 99% tyttövauvoista on korvakorut, jotka laitetaan jo sairaalassa ja keisarinleikkaukset ovat todella yleisiä yksityisissä sairaaloissa, joissa vanhemmat käytännössä sanelevat lääkärille miten toimitaan. Julkisissakin sairaaloissa sektiot ovat yleisempiä kuin Suomessa, koska jos vähänkin synnytys pitkittyy tai vauvan vointi heikkenee, niin lääkärit pelkäävät hoitovirhesyytteitä ja tekevät mieluummin jo ajoissa sektion.

Edited by Eva Luna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidan lahella olevasta yksityissairaalasta tehtiin televisioon dokumentti, missa synnytyksia kaynnistettiin mm siita syysta etta lapset olivat syyslomalla ja voivat taten olla mummolassa hoidossa kun aiti synnyttaa. Ja yksi nainen pyysi yllattain vkolla 39 keisarinleikkausta koska sanoi tuntevansa olonsa vahan vasyneeksi eika mitenkaan jaksa edes ajatella sita fyysista urakkaa mika alakautta synnyttaessa olisi edessa :rolleyes:<_<

 

^ Taalla ovat myos sektiot todella yleisia noistakin syista, pelataan hoitovirheita ja oikeuteen haastamista (nain ainakin mun katilon mukaan).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Itse en ole vauvaa paljon ulkona nukuttanut, monesta syysta mutta esim meilla on ketut ongelma, juuri taas yksi jolkotti tuossa menemaan. Ei kai se vaunujen kimppuun kavisi mutta vahan jannittaa silti. Mua kylla taas vahan arsyttaa Suomalaisten ehdoton asenne ulkona nukuttamiseen. Kaipa niista vauvoista ihan kunnon kansalaisia tulee vaikkei ulkona nukkukkaan satoi tai paistoi.

 

Mulle tuli tästä mieleen kun selvitin miehelleni (amerikkalainen) joku aika sitten, miten vauvat nukutetaan Suomessa ulkona kesät talvet. Mies siinä vähän sitten vastusteli ja ihmettelin miksi. No, mun selkeästä selityksestäni oli saanut sen kuvan, että meinaan nukuttaa meidän vauvan parvekkeella YÖT :D ! Oisin mäkin tuosta jo huolestunut :D !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli tästä mieleen kun selvitin miehelleni (amerikkalainen) joku aika sitten, miten vauvat nukutetaan Suomessa ulkona kesät talvet. Mies siinä vähän sitten vastusteli ja ihmettelin miksi. No, mun selkeästä selityksestäni oli saanut sen kuvan, että meinaan nukuttaa meidän vauvan parvekkeella YÖT :D !

 

Hahahaa, tää on hauska ketju ja mielenkiintoinen!

 

Mulla on muutaman kerran pistänyt kaupungissa asuessa ja bussilla matkatessa silmään joidenkin maahanmuuttajaäitien tapa syöttää rattaissa istuvalle, noin 2-vuotiaalle lapselle välipalaksi sipsejä. Suomalaisesta näkökulmasta tuntuu todella käsittämättömältä, se suolan määrä jne. ja kun vaihtoehtoja tosiaan riittää pilvin pimein. Voiko siinä olla se ajatus et peruna nyt on juures/kasvis; väliäkös sillä syödäänkö sitä päivän mittaan keitettynä, muusina vai perunalastuina? Kun mun mielestä ainakin sipsit on selkeesti vain herkuttelutarkoituksessa syötäviä enkä tiedä antaisinko noin pienelle, ainakaan kovin säännöllisesti!

 

Olen asunut Saksassa ja yritän miettiä, pistikö siellä silmään jokin suomalaisesta kummallinen tapa. Ei kyllä mitään kovin dramaattista tule mieleen. Sielläkin kyllä tietääkseni on aika suosittua selvittää sukupuoli ennen syntymää ja miettiä nimi jo todella hyvissä ajoin valmiiksi. Ehkäpä jos olisi jo siellä asuessaan ehtinyt tulla äidiksi niin näitä juttuja olis paljon enemmän mut silloin ei kyllä tullut kiinnitettyä huomiota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ja vain kosteuspyyhkeillä puhdistamista vaipanvaihdossa olen ihmetellyt itsekin. Kuvittelisin että pelkkä vesi olisi paras keino mutta tosiaankin kun lapsia ei ole niin mistä minä sen tiedän.

 

 

Taytyy nyt lainata itseani kun tiedan paremmin. Mina kuvittelin, etta olisin pessyt vauvan pyllyn vaipanvaihdon yhteydessa Suomen malliin. Tosiasia on, etta pesin pyllyn ehka alle viisi kertaa. Kaikki muut kerrat olen kayttanyt kosteuspyyhkeita. Ne ovat vain niin katevia. Lapsi on siina yhdessa paikassa, ei tarvitse retuuttaa huoneesta toiseen. Valilla on tullut vaippaihottumaa mutta en usko, etta ne johtuvat kosteuspyyhkeista silla olen ostanut hypoallergenisia. Ja lapsi kylvetetaan noin joka toinen paiva - joka paiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole koskaan nähnyt noita Suomessa näytettäviä kanadalaisia sarjoja, mutta olen nyt täällä lukenut pari kanadalaista lastenhoito-opasta ja käynyt sairaanhoitajan pitämässä perhevalmennuksessa ja niiden perusteella tuntuu, ettei eroja suomalaisiin käytäntöihin ja neuvoihin niin hirveästi ole.

 

Noi kaukalossa kuljetukset ympäri ostoskeskusta on tietysti oma lukunsa, mutta toisaalta kaupunkimaisessa ympäristössä ns. trendikkäimmillä alueilla jossa on ostoskatu, kahviloita ja kunnon jalkakäytävät ja näkyy suht paljon myös Bugaboon ja parin muun kalliimman luokan valmistajan vaunuja koppineen ja äitejä ystävien kanssa kävelyllä. Ehkä mutka suoristaen voisi siis ajatella, että paremmin toimeen tulevat perheet hankkivat myös vaunut ja ne joilla tekee tiukkaa, vain jonkin sortin "travel systemin" eli kevyehköt rattaat, joihin saa kaukalon kiinni. Mutta ei kait vaunuja tarvitsekaan, jos ainoat reissut tehdään aina autolla ja harrastuksissa ja kyläillessä vauva otetaan kaukalosta pois.

 

Mutta muuten en ole huomannut kovasti vielä eroja. Peppupesuunkin noissa oppaissa kehotetaan käyttämään vettä ja pesulappuja ja imetystä täällä suositellaan vuoden ikäiseksi ja täysimetystä 6 kk asti ja herkuista varoitellaan. Toki siis noita kertakäyttöpyyhkeitä myydään iiiisoissa perhepakkauksissa ja äidinmaidonkorviketta mainostetaan paljon, joten kyllä niillä tietenkin on paljon käyttäjiä, mutta suositukset ovat siis samat kuin Suomessa.

 

Noissa oppaissa on esitelty myös perhepeti mahdollisuutena ja paljon niissä puhutaan myös lapsentahtisesta ruokinnasta yhtenä mahdollisuutena eli samoja juttuja kuin Suomessa.

Äitiysloma täällä on 12 kk ja se on osin palkallista, olisikohan n. 65 % palkasta minkä saa valtiolta tukena tiettyyn dollarirajaan asti. Asiat tuon suhteen on siis paljon paremmin kuin rajan toisella puolella.

 

Ulkona nukuttamisesta kysyin perhevalmennuksessa ja ei mua siellä ainakaan täysin tyrmätty. Kehotettiin vain laittamaan suojatulle takapihalle, ei etuterassille. Ja enemmän toisaalta osa tuntui olevan huolestunut juuri elukoista (pesukarhuja, oravia, kojootteja, villikissoja) kuin kidnauppauksen mahdollisuudesta.

[sairaalassa olosta ja synnytyskäytännöistä ei oo vielä kokemusta, synnytysvalmennus on vasta parin viikon päästä. Mutta käsittääkseni ainakin keisarinleikkaukseen pitää olla perusteet, eli sitä ei ainakaan julkisessa terveydenhuollossa saa noin vain toiveesta.

Raskaudenaikainen seuranta on ollut samanlaista kuin Suomessa, osin jopa parempaa, koska olen päässyt lääkärille kerran kuussa, toisin kuin entisessä kotikaupungissani, jossa säästetään rankalla kädellä neuvolapalveluista. Seulonnat samat kuin Suomessa]

Edited by Lainie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asuin Skotlannissa 7 vuotta, mutta en silloin paljon kiinnittänyt huomioita vauvoihin ja pikkulapsiin. Yksi asia, joka häiritsi oli ihan pienille limun antaminen tuttipullosta tai nokkamukista. Se oli järkyttävää. Jotenkin kuvittelin, että siellä ollaan tietosia, että ei noi pienille anneta limua, mutta ei näköjään. Mutta siellä muutenkin luullaan että ranskalaiset ja juusto on terveellinen ateria syödä illallisena...

 

Nyt kesällä käydessäni lontoossa huomasin muutaman äidin kantaman vauvaa tukematta niskaa ollenkaan. Se näytti todella pahalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse ainakin pyyhin joka kerta neidin pyllyn kosteuspyyhkeillä, kun on niin paljon helpompaa. Ei tulis mieleenkään lähteä joka vaipan vaihdossa pesemään tuota :) Sisko myös tekee näin, Englannissa asustelee :)

 

Joo ja niin kuin moni muukin niin miksi ihmeessä sitä ulkonanukuttamista mainostetaan ja tuputetaan niin paljon? Neuvolassakin oikein kysellään et kuinka lapsi nukkuu ulkona ja kuinka paljon. Huoh, en ole uloskaan vieny vartavasten nukkumaan, jos nukkuu niin nukkuu sillon kun käydään vainuilemassa.

 

ja meilläkin on semmoset "matkarattaat" mihin saa turvakaukalon kiinni. Itse ainakin suosin et laitan neidin ihan kunnolla sinne. Ja hyvin ollaan näin tarvellakin pärjätty noilla :)

 

Sen ainakin oon kuullut siskolta et D-vitamiiniä ei tarvi antaa ja oli ihan ihmeissään, kun täällä pitää antaa ja saa sellaisen kuvan et on huono äiti jos ei anna. Itse haluaisin tietää et vaikuttaako tuo auringon määrä sitten muka niin paljon, kun en muuta keksi et miksi meillä sit pitää antaa? Tottakai sen antamisella on suotuisia vaikutuksia tullu nyt uusissa tutkimuksissa ja hyvä et nostettin määriä.

 

Niin ja sen et Suomessa ei käytetä vaippapusseja. Me ollaan nyt roudattu niitä Englannista mukana ja saatu jo kahteen kertaan lisääkin, kun Suomessa ne maksaa ihan hirmuhintoja!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta muuten en ole huomannut kovasti vielä eroja. Peppupesuunkin noissa oppaissa kehotetaan käyttämään vettä ja pesulappuja ja imetystä täällä suositellaan vuoden ikäiseksi ja täysimetystä 6 kk asti ja herkuista varoitellaan. Toki siis noita kertakäyttöpyyhkeitä myydään iiiisoissa perhepakkauksissa ja äidinmaidonkorviketta mainostetaan paljon, joten kyllä niillä tietenkin on paljon käyttäjiä, mutta suositukset ovat siis samat kuin Suomessa.

 

Tämä on minusta tosi hämmentävää kun WHO:n kansainvälinen äidinmaidonkorvikkeen markkinointia koskeva koodi aika yksiselitteisesti kieltää korvikkeen mainostamisen kuluttajille, ainoastaan terveydenhuollon ammattilaisille saisi markkinoida periaatteessa. Suomessahan tässä asiassa ollaan tosi tiukkoja.

 

Itse ainakin pyyhin joka kerta neidin pyllyn kosteuspyyhkeillä, kun on niin paljon helpompaa. Ei tulis mieleenkään lähteä joka vaipan vaihdossa pesemään tuota :) Sisko myös tekee näin, Englannissa asustelee :)

 

Joo ja niin kuin moni muukin niin miksi ihmeessä sitä ulkonanukuttamista mainostetaan ja tuputetaan niin paljon? Neuvolassakin oikein kysellään et kuinka lapsi nukkuu ulkona ja kuinka paljon. Huoh, en ole uloskaan vieny vartavasten nukkumaan, jos nukkuu niin nukkuu sillon kun käydään vainuilemassa.

 

ja meilläkin on semmoset "matkarattaat" mihin saa turvakaukalon kiinni. Itse ainakin suosin et laitan neidin ihan kunnolla sinne. Ja hyvin ollaan näin tarvellakin pärjätty noilla :)

 

Sen ainakin oon kuullut siskolta et D-vitamiiniä ei tarvi antaa ja oli ihan ihmeissään, kun täällä pitää antaa ja saa sellaisen kuvan et on huono äiti jos ei anna. Itse haluaisin tietää et vaikuttaako tuo auringon määrä sitten muka niin paljon, kun en muuta keksi et miksi meillä sit pitää antaa? Tottakai sen antamisella on suotuisia vaikutuksia tullu nyt uusissa tutkimuksissa ja hyvä et nostettin määriä.

 

Niin ja sen et Suomessa ei käytetä vaippapusseja. Me ollaan nyt roudattu niitä Englannista mukana ja saatu jo kahteen kertaan lisääkin, kun Suomessa ne maksaa ihan hirmuhintoja!

 

Luulen, että d-vitamiinisuositukset vaihtelevat ylipäätään kansallisesti ja Suomessahan tärkein syy lisätarpeeseen on vähäinen auringon määrä. Auringonvaloa saa merkittävästi vähemmän Suomessa kuin vähänkin etelämpänä varsinkin talvisin eikä täällä aikuisillakaan iho tuota vitamiinia tarpeeksi auringosta edes kesäisin välttämättä.

 

Kumpaakaan omaa lasta ei ole nukutettu ikinä ulkona, toki jos olemme liikkeellä niin nukkuvat rattaissa, mutta koskaan ei ole erikseen viety ulos. Suomessa tämä taitaa olla sellainen "no kun näin on aina tehty" -juttu, jota itse arkkiatri Ylppö suositteli ja jota ei kauheasti ole kyseenalaistettu (vaikka aiheesta on tehty tutkimuskin että ei ole hyötyä eikä haittaa).

 

Kävin keväällä tuolloin 9-kuukautisen tyttöni kanssa Brysselissä ja siellä ihmisillä tuntui olevan käytössä lähinnä tosi kevyitä rattaita, ei kuitenkaan mitään suojakaukaloviritelmiä tai sateenvarjorattaita vaan sirompia malleja. Lapset oli myös puettu tosi siististi suomalaisesta perspektiivistä, kaikilla oli siistit takit yms. kun täällä kaikilla tuntuu olevan samat kuraiset haalarit keskustassakin päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Mulla on muutaman kerran pistänyt kaupungissa asuessa ja bussilla matkatessa silmään joidenkin maahanmuuttajaäitien tapa syöttää rattaissa istuvalle, noin 2-vuotiaalle lapselle välipalaksi sipsejä. Suomalaisesta näkökulmasta tuntuu todella käsittämättömältä, se suolan määrä jne. ja kun vaihtoehtoja tosiaan riittää pilvin pimein. Voiko siinä olla se ajatus et peruna nyt on juures/kasvis; väliäkös sillä syödäänkö sitä päivän mittaan keitettynä, muusina vai perunalastuina? Kun mun mielestä ainakin sipsit on selkeesti vain herkuttelutarkoituksessa syötäviä enkä tiedä antaisinko noin pienelle, ainakaan kovin säännöllisesti!

 

Etelä-Amerikkalainen kaverini oli kerran käymässä Suomessa ja teki itselleen ruokaa. Paistoi lihaa ja mitä muuta nyt laittoikaan lautaselleen, ei tainnut kuitenkaan olla oikein mitään kasviksia. Lopuksi lisäsi kourallisen sipsejä. Sille siis ilmeisesti nuo sipsit oli sen annoksen kasvis. Kyseessä toki nuori aikuinen, mutta mistä muualtakaan nuo tavat tulisivat kuin lapsuudesta.

 

 

Tuolla samaisessa maassa myöskin vastasyntyneille laitettiin korviksia, ja kummasteltiin vähän, kun minä sitä kummastelin.

 

Muista täällä mainituista aiheista:

 

Me ihan suomalaisina Suomessa käytämme vauvan pyllyn pyyhintään kosteuspyyhkeitä. Tämä siksi, kun vauvan jalkojen iho ei kestä jatkuvaa pesua.

 

Vauvan nukutamme ulkona paljolti siksi, kun siellä se nukkuu paremmin. Sisällä nukutus voi kestää kevyesti puoli tuntia, huudon kera, ja sitten nukkuu puoli tuntia. Ulos nukahtaa viidessä minuutissa ja nukkuu kaksi tuntia. En siis mitenkään pidä ulkona nukutusta pakkona. Jos asuisin savuisessa suurkaupungissa tai varkaiden ja kojoottien keskellä, nukuttaisin sisälle. Jos vauva nukkuisi hyvin sisällä, nukuttaisin nytkin, niin ei tarvitsisi aina pukea niin kamalasti päälle.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on jaanyt vahan epaselvaksi etta miksi niita vauvoja nukutetaan ulkona?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arvo Ylpön idea, muistaakseni ehkäisemään tuberkuloosia. Ja ilmeisesti suurin osa vauvoista nukkuu ulkona paremmin - tosin periaatteessahan kaikki ihmiset nukkuvat hieman viileämmässä paremmin.

 

(Saas nähdä miten meillä mies suhtautuu tähän suomalaiseen omituisuuteen... meillä parveke on niin avonainen kyllä, että ei ihan kamalassa säässä voi laittaa vauvaa unille ulos.)

 

 

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sadesuoja vaan vaunuihin, niin aika kamalassakin säässä kyllä onnistuu biggrin.gif

 

Nimim. Laitan vauvan ulos nukkumaan silloinkin, kun sää on niin kamala, että itseä kauhistuttaa se puolen metrin matka ovelta vaunuille laugh.gif

 

Ja joo, vauva nukkuu ulkona paremmin, ja sen saa helpommin nukahtamaan sinne. Nyt kun on isompikin lapsi kotona häärimässä, niin vauva saa myös nukkua siellä rauhassa eikä herää isomman touhuihin. Ja kyllä minä uskon, että raitis ilma tekee ihan hyvää (tosin nyt kun on toinen lapsi, niin saa se sitä muutenkin kun käydään puistoilemassa, mutta muuten vain en kyllä tämän ikäisen kanssa ulkoilisi).

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitten musta tuntuu etta suomalaiset lapset olis allergisenpia kuin britti muksut? Suomessa on kuitenkin tarkempaa mita lapselle syotetaan, vahemman polya kun ei ole naita kokolattia mattoja ja aika steriileja kamppia muutenkin. Ehka mun sukulaisten muksut on vaan tavallista allergisimpia ja britti ystavien muksut terveempia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eikö se taida olla liian steriili ympäristö,joka niitä allergioita aiheuttaa? En tiedä, mutta näin kuvittelisen, joten ei tuossa mitään ihmeellistä. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä ei nyt liity iha kasvatukseen tai lastenhoitoon, mutta kulttuurieroihin kuitenkin. Ruotsissa on tapana lähettää vauvakuvalliset kiitoskortit kaikille, jotka ovat muistaneet vauvaa syntymän jälkeen. Onhan tämä tapa jo jossain määrin siirtynyt Suomeenkin, mutta Ruotsissa se tuntuu olevan eräänlainen pakko eli katsotaan vähän pahalla, ellei kiitoskorttia kuulukaan. Suomessa en ole omassa tuttavapiirissä törmännyt tähän tapaan, mutta vauvapalstoilla kylläkin. Yleensä täällä vaan kiitetään muistamisesta sanallisesti. Olen myös ymmärtänyt, että Amerikassa on samanlainen tapa vauvakorttien suhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, taalla Yhdysvalloissa on tapana lahettaa Baby announcement tutuille. Me lahetimme sellaiset kun molemmat lapset syntyivat kaikille sukulaisille ja ystaville, myos Suomeen. Ja sitten piti lahettaa viella tutuille ja tyokavereille, ja joillekin kumminkaimoille. Itsesta on aina ihanaa kun saa niita kortteja kun useiden vanhojen tuttujen kanssa ei olla kuin joulukorttilinjalla niin nain saa nama isot elamanmuutokset omaan tietoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Mutta muuten en ole huomannut kovasti vielä eroja. Peppupesuunkin noissa oppaissa kehotetaan käyttämään vettä ja pesulappuja ja imetystä täällä suositellaan vuoden ikäiseksi ja täysimetystä 6 kk asti ja herkuista varoitellaan. Toki siis noita kertakäyttöpyyhkeitä myydään iiiisoissa perhepakkauksissa ja äidinmaidonkorviketta mainostetaan paljon, joten kyllä niillä tietenkin on paljon käyttäjiä, mutta suositukset ovat siis samat kuin Suomessa.

Tämä on minusta tosi hämmentävää kun WHO:n kansainvälinen äidinmaidonkorvikkeen markkinointia koskeva koodi aika yksiselitteisesti kieltää korvikkeen mainostamisen kuluttajille, ainoastaan terveydenhuollon ammattilaisille saisi markkinoida periaatteessa. Suomessahan tässä asiassa ollaan tosi tiukkoja.

Ikivanha postaus mutta vastaan silti. Taalla Briteissa tuo markkinointikielto on ainakin kierretty niin etta mainostetaan Follow-on tms maitoa, tyyliin: Kun olet valmis vieroittamaan rintamaidosta niin meidan korvike takaa lapselle kaikki tarvittavat vitamiinit etc.  Eli niita ihan ensikorvikkeita ei saa mainostaa mutta yli puolivuotiaille sitten jo mainostetaankin vaihtoehtona. USA:ssa kieltoa ei mielestani edes ole, Kanadasta en tieda.

 

Mielenkiintoinen ketju, pitaisikin listata omia huomioita :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mehän ei enää olla Kanadassa, joten ei pysty tarkistamaan, mutta saattaapa hyvin olla kanssa just noin. Me ei koskaan ostettu siellä korviketta, niin en sen tarkemmin katsonut mitä niissä mainoksissa tarkalleen ottaen luki.

 

Mun on pitänyt päiväkirjaani no pitkään listata nykyisen maan ja Suomen eroja, mutta en oo saanut aikaiseksi, nythän se koko päikky on jossain pölyttyneenä.

 

Ehkä yritän tehdä tänne joskus listauksen, näitä on mielenkiintoista lukea.

Edited by Lainie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jatketaanpa vanhaa mielenkiintoista ketjua. Odotan meidän ensimmäistä täällä Kiinassa ja kulttuurieroja kyllä löytyy.

 

Sektiot on täällä tosi yleisiä, varmaan noin puolet lapsista syntyy sektiolla ja siihen painostetaan jos vauva on yli 3.5kg syntyessään. Toki täällä naiset ovat pienempiä...

 

Synnytyksen jälkeen äidin ja vauvan pitää pysyä kotona kuukauden verran ja äiti saa lähinnä maata ja hoitaa vauvaa. Monesti äiti, anoppi tai hoitaja tulee kotiin avuksi. On paljon erilaisia sääntöjä mitä saa tai ei saa tehdä tai syödä.

 

Kunnon vaunuja täällä näkee aika vähän ja ne eivät ole kovin kätevät bussissa tai metrossa. Monesti vauvoja kannetaan sylissä tai sitten kantorepussa.

 

Lisää huomioita tulee varmasti tässä odotuksen aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuosta oli muuten mielenkiintoinen juttu Suomen Kuvalehdessä vähän aikaa sitten. Tosiaan äidiltä ei hirveesti kysellä että mitä haluaa ja ilmeisesti edes suihkussa ei saisi käydä ensimmäiseen kuukauteen!

 

Olin jenkeissä (New Yorkissa) käymässä äsken niin siellä pisti silmään metroissa varoitusjulisteet perhepedin vaarallisuudesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now