linnaeaborealis

PKSSK

41 posts in this topic

Löytyisikö kokemuksia Pohjois-Karjalan keskussairaalasta?

Edited by panda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastailenpa nyt sitten itse ensimmäisenä, kun nyt kokemusta kyseisestä sairaalasta on.

 

Mun kokemukset ovat positiiviset. Kaikki kätilöt olivat mukavia ja kannustavia. Mun omia tuntemuksia ja mielipiteitä kyseltiin ja niiden mukaan toimittiin. Koko synnytyksen ajan oli turvallinen olo, tunsin että minusta pidetään huolta. Siitä iso kiitos ammattitaitoiselle kätilölle.

 

Vuodeosastolla en viihtynyt, mutta se johtui minusta itsestäni eikä siitä, että osastolla olisi jotain ollut vialla. Olin synnytyksestä todella väsynyt, enkä osannut levätä sairaalassa ollenkaan. Imetysten jatkuva kellottaminen varsinkin öisin tuntui todella raskaalta ja työläältä. Vauvan hoitoon sai osastolta hyviä neuvoja ja niillä vauva-arki kotona on lähtenyt hyvin käyntiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytyksestä en osaa sanoa kun mulle tehtiin sektio, se oli kyllä oikein hyvä kokemus. Mua pelotti varsinkin se puudutus, mutta henkilökunta oli tosi ihanaa, pitivät kädestä ja pyyhkivät kyyneleitä. Ja rentouttivat oloa kevyellä huumorilla. :lol:

 

Osastolla oli myös ihan ihanaa, aina sain apua tarvittaessa. (ja ekoina päivinä sektion takia tarvitsin sitä paljon..) Henkilökunta oli mun mielestä tosi mukavia, vaikka juuri silloin oli tosi paljon porukkaa osastolla, eli kiire oli varmaan heillä. Opastusta kaikkeen sain mielestäni ihan tarpeeksi. Ja nyt jälkeenpäin olen ihan yllättynyt miten hyvin siellä pidettiin meistä huolta, kun oon lukenut että joissain paikoissa on lähes aivan omillaan.

 

Vähän kyllä alkoi jo parina viimeisenä päivänä tympimään olla siellä (kun jouduin olemaan 5päivää), mutta se ei johtunut osastosta, vaan ihan vaan koti-ikävästä.

Ainut miinus ruuasta, se oli usein oikeasti aika pahaa, vaikka en yleensä nirso olekaan. Mun piti yksi päivä tilata mieheltä pizzaa sairaalaan.. Mut oli siellä hyviäkin ruokia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Äkkiseltään vilkaistuna sivujen sisältö vaikutti olevan ajantasaista, eli tutulta näytti omalta sairaalassaoloajalta.

 

Kylläpä olivatkin vanhan näköiset sivut :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytys & sairaalapelko alkaa pyöriä mielessä pikkuhiljaa kun laskettuun aikaan on enää reilut 5 viikkoa. Meillä on tutustumiskäynti sairaalaan vasta 3vkon päästä eli tosi myöhään synnytyspelkoani ajatellen. Tai siis synnytyspelkohan on ihan väärä sana, suurin asia mitä mä pelkään siinä synnytyksessä on se että mä joudun sairaalaan. Siihen kamalaan ja pelottavaan rakennukseen.

Edited by mm1981

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Synnäri sijaitsee 3. kerroksessa, jossa on myös synnytyssali, lasten teho-osasto sekä sydänosasto. Siitä en ole varma, mennäänkö synnyttämään samasta ovesta kuin muutkin, esim. ensiapuun tulevat potilaat menevät, mutta uskoisin että näin on tai en ainakaan muista että siellä olisi erillistä ovea. Voin kyllä olla väärässäkin.. Osaston ovet on mun mielestä öisin lukossa, jos oikein muistan ja sairaalassa kiertää vartija. En ole koskaan siellä työskennellessäni törmännyt siihen, että käytävillä hortoilisi öisin sekavia ihmisiä muilta osastoilta, koska heillä ei yksinkertaisesti ole pääsyä muille osastoille. Jokaisella osastolla on omat yöhoitajansa jotka kyllä myöskin bongaavat sieltä sellaiset jotka ovat lähdössä jonnekin asiattomille teille :).

 

Osastoilla on yleensä rauhallista yöaikaan ja ihan varmasti saat nukkua (tai valvoa vauvan kanssa :)) yösi sikäli rauhassa siltä pelolta, että joku tulisi sinne häröilemään. Toisin kun terkkasi, olisin sitä mieltä että nimenomaan tuon pelon takia kannattaisi käydä siellä tutustumiskäynnillä että näkisit millaisiin paikkoihin olet menossa. Ja jos mahdollista, niin käydä vaikka etukäteen tutustumassa yksin/miehen kanssa sairaalaan ulkopuolelta ja käydä vaikka katsomassa siellä paikka, johon ilmoittaudutaan kun mennään synnyttämään.

 

Kaikki menee varmasti hyvin, usko pois! Tsemppiä tulevaan koitokseen :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta kukkis! Tieto siitä ettei muilta osastoilta ihan oikeasti pääse sinne tosta vaan hortoilemaan helpottaa paljon. :)

 

Kyllä mäkin uskon että hyvin se kaikki menee, en tiedä mistä nuo oudot pelot aina välillä nouseekaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikäli järjestelyt eivät ole kahdessa vuodessa muuttuneet, niin synnyttämään mennään tosiaan ensiavun ovesta. Sieltä ohjataan kyllä eteenpäin. :) (on siellä kyllä kylttejäkin)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä synnytin Joensuussa tammikuussa 2007 ja kokemus oli erittäin positiivinen. Harmittaa, kun ei voi toista lasta enää synnyttää siellä. Kätilöitä ehti synnytyksen aikana olla kolme, jotka olivat ystävällisiä ja kannustavia. Samoin lastenhoitajat osastolla olivat tukena ja auttoivat tarvittaessa ja ohimennen aina kyselivät, miten sujuu. Ensimmäisen yön sain olla yksin kahden hengen huoneessa ja sitten yllättäen saimmekin perhehuoneen. Aluksi sanottiin, että niihin oli pitkä jono, emmekä tulisi pääsemään. En tiedä, miten yhtäkkiä asia järjestyikin kuitenkin. Ainoa miinus oli, että wc ja suihku oli käytävällä. Ruokapuoli toimi hyvin ja erityisesti pidin siitä systeemistä, että jääkaapista sai hakea jogurtteja, mehua ja hedelmiä milloin halusi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt mulla on takana myös toinen synnytys tässä sairaalassa. Mitään negatiivista sanottavaa mulla ei vieläkään ole. Kätilöt kyselivät mun omia toiveitani ja niitä kunnioitettiin. Ponnistusvaiheen aikana kätilö osasi neuvoa, miten kuunnella omaa kehoa ja miten milläkin hetkellä kannattaa ponnistaa.

 

Vuodeosastolla meni nyt paremmin kuin ensimmäisellä kerralla. Imetyksiä ei enää tarvinnut kellottaa, vaan pelkän aloitusajan ylöskirjaus riitti. Hoitajilta sai riittävästi apua ja neuvoja. Sairaalassa olo aika jäi mieleen positiivisena kokemuksena.

Edited by linnaeaborealis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla nyt on synnytyksestä jo aikaa, mutta sen verran täytyy sanoa, että jos lapsi joutuu 3E:lle (eli tehohoidon osastolle) niin siellä imetysohjaus on olematonta. Muuten hoito on varmasti hyvää, mutta äitiä ei kuunnella eikä toiveita oteta huomioon. Olisin itse halunnut imettää jo ekoina päivinä kun lapsi vietiin tarkkailtavaksi, mutta siellä olevat hoitajat eivät osanneet käyttää edes lypsypumppua saati vaivautuneet opastamaan ensikertalaista imetyksen kanssa. Aina kun menin sovitusti imettämään niin olivatkin puoli tuntia aikaisemmin jo antaneet pullosta, koska lapsella vain oli nälkä. Taistelin sitten lapsen vierihoitoon ja 3C:llä sitten imetysopastus oli paljon laadukkaampaa.

 

3E:llä on muuten myös perhehuone, mutta sitä eivät kenellekään mainosta eivätkä automaattisesti tarjoa. Eli jos lapsi joutuu tehohoidon yksikköön, täytyy vanhempien polkea jalkaa ja vaatia perhehuonetta, että saavat olla samalla osastolla lapsen kanssa. Tätä en tiennyt vasta kuin oman synnytyksen jälkeen, joten en osannut vaatia. Ensi kerralla meinaan olla jämäkämpi siinä, että lasta ei viedä heti sektion jälkeen teholle jos ei ole kiire (meillä ei olisi ollut) ja että pääsisin teho-osaston perhehuoneeseen, jolloin imetys, kenguruhoito jne olisi paljon helpompaa kuin jos täytyy seilata osastojen välillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ihan ot, mutta mua rupes ihmetyttää toi sairaalan lyhenne kun olen tottunut itse siihen , et se on PKKS mutta google antos itten selityksen tolle ihme litanialle :grin: (T: siellä syntynyt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään ajankohtaista tietoa millaista sairaalassa on nykyään?

Nuo sivut vaikuttaa niin vanhoilta että milloin lie päivitetty.... skilletgirl.gif

Esikoisen syntymästä reilut 3vuotta, tutustumiskäyntiä tarjottiin vain esisynnyttäjille, niin aika hämärältä tuntuu...

 

Esim se askarruttaa, että mites nuo vierailut? Onko kuten 3vuotta sitten, että isä ja vauvan sisarukset saa käydä milloin vaan, isovanhemmat myös milloin vaan päiväsalissa, muut vieraat sitten kielletty...? Vai onko tullut jotain vierailuaikoja isovanhemmillekin? (jostain ihankuin olisin noin kuullut, mutta en muista mistä vai liekö ollut unta...)

 

Kaikkea muutakin kokemuksia saa kertoa, jotenkin jäänyt tää sairaala tuonne pinon pohjalle niin ei oo kukaan aikoihin kommentoinut mitään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään ajankohtaista tietoa millaista sairaalassa on nykyään?

Nuo sivut vaikuttaa niin vanhoilta että milloin lie päivitetty.... skilletgirl.gif

Esikoisen syntymästä reilut 3vuotta, tutustumiskäyntiä tarjottiin vain esisynnyttäjille, niin aika hämärältä tuntuu...

 

Esim se askarruttaa, että mites nuo vierailut? Onko kuten 3vuotta sitten, että isä ja vauvan sisarukset saa käydä milloin vaan, isovanhemmat myös milloin vaan päiväsalissa, muut vieraat sitten kielletty...? Vai onko tullut jotain vierailuaikoja isovanhemmillekin? (jostain ihankuin olisin noin kuullut, mutta en muista mistä vai liekö ollut unta...)

 

Kaikkea muutakin kokemuksia saa kertoa, jotenkin jäänyt tää sairaala tuonne pinon pohjalle niin ei oo kukaan aikoihin kommentoinut mitään...

 

Me käytiin viime viikolla siinä valmennuksessa :)

 

Vierailut oli tosiaan niin, että isä ja sisarukset saa käydä milloin vaan, muut vieraat arkisin 18-19 ja viikonloppuisin 14-16 osaston yleisissä tiloissa.

 

Sivut on vanhat, mutta niin vaan siellä synnytysvalmennuksessa oli samat kuvat kun siellä sivuillakin :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie synnytin esikoisen lokakuussa 2009 tuolla. Synnytys meni hyvin ja kätilö oli selvästikin ammattilainen. Joutui yksin hoitamaan koko synnytyksen, kun osastolla oli kiire ja ilmeisesti vieresessä salissa hieman akuutimpi tilanne, joka vaati useamman lääkärin ja kätilön paikalle. Kätilö oli sopivan jämäkkä, mutta osasi myös tarpeen tullen kannustaa, mikä tietysti on aina hyvä juttu.

 

Osaston toimintaan taas en ollut yhtä tyytyväinen. Myö tultiin osastolle illalla juuri kun isien vierailuaika oli loppunut, joten jouduin heti synnytyksen jälkeen jäämään yksin vauvan kanssa, meitä ei ees otettu osastolle mitenkään vastaan kauhean kiireen takia, vaan synnytyssalin kätilö meidät saattoi huoneeseen ja jäin yksin sinne, juuri esikoisen synnyttäneenä. Hetken aikaa siinä ihmettelin maailmaa ja vauvaa, kunnes vauva alkoi itkeä ->soitin kelloa, ja töykeän oloinen sairaanhoitaja tuli vain kysymään, että vienkö vauvan pois, että saat levätä (siinä kaikki perehdytys osaston toimintaan jne.), hämmentyneenä toki ajattelin, että hyvähän tässä ois nukkua, että ok, jos käytäntö on tälläinen niin vie vaan. Enhän mie älynny, että voisin vierihoidossakin vauvan pitää. Ehkä tuosta äkillisestä vauvan poisviennistäkin johtuen, kun parin tunnin päästä vauva tuotiin takaisin rinnalle, en uskaltanutkaan enää siellä vauvaa pois päästääkään (juu... hormooonithormoonit...). Seuraavana päivänä meidät oltiin muutenkin kuin unohdettu. Meidän piti itse pyytää apua ja neuvoa, missään vaiheessa ei mitään tarjottu, ei mitään imetysneuvoja tai vauvanhoitovinkkejä. Siinä vaiheessa kun alettiin kysellä kotiin pääsyä, niin alettiinkin yllättäin tarjoamaan neuvoja (ja toki pitämään huolta, että kotona pärjätään). Niin nopeasti sieltä kyllä lähdettiin, kun vain pois päästiin. Sitä yöllistä sairaanhoitajaa lukuunottamatta kaikki oli kyllä mukavia ja ystävällisiä, mutta ehkä ensimmäisen saaneena oisin odottanut hieman lämpimämpää vastaanottoa ja "perehdytystä", myös sellaiset alkeellisetkin vauvahoitovinkit ois ollu sillä hetkellä ihan tarpeen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan kenelläkään tuoreempia kokemuksia täältä? :) Loppuvuodesta olisi itsellä edessä synnytys täällä ja uudempia kokemuksiakin olisi kiva lukea. Eniten kiinnostaisi tieto, että onkohan täällä mahdollista synnyttää veteen..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^En osaa vielä auttaa, itselläni synnytys edessä viimeistään elokuussa. Tässä kuitenkin uusille nettisivuille linkki, sairaalan sivut uudistuivat jonkun aikaa sitten, tuolta löytyy aika hyvin infoa kun nappailee eri välilehtiä auki. Myös mm, imetyksestä on aika paljon kerrottu.  http://www.pkssk.fi/web/14730/71

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma kokemus on 3/2012 eli reilun vuoden takaa. Veteen ei voi synnyttää. Synnärillä on yhdessä salissa allas, johon pääsee avautumisvaiheessa. Pyrkivät pitämään tämän salin "tyhjillään" että mahdollisimman moni pääsisi altaaseen, tietysti ruuhka-aikaan voi tulla tilanne, että tämäkin sali on normikäytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sairaalassa ei saa nykyisin vierailla kuin vauvan isä ja sisarukset. Kukkiakaan ei saa osastolle lähettää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie oon 2 kertaa tuolla synnyttänyt ja olen kyllä ollut tyytyväinen, ohjausta on saanut minkä on tarvinnu ja muutenkin sattunu mun kohalle todella mukavia ihmisiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaanpa tätä jos kellä olisi ajankohtaisempaa tietoa ja kokemuksia. Itsellä, jos kaikki menee hyvin, olisi edessä synnyttäminen tuolla, kaksi aiempaa ovat syntyneet muualla. Miten esim. tutustumiskäynnit, pääseekö uudelleensynnyttäjät tutustumaan vai onko se varattu pelkästään esikoisen odottajille?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt keväällä täällä synnyttäneenä todella positiivinen kokemus takana!Ymmärtääkseni tutustumiskäynnille pääsee, jos sairaala ei ole aiemmin tuttu, eli kannattaa heille soittaa ja sopia käynnistä.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now