Guest Tiina83

Koska lopetitte/lopetatte pillerit?

197 posts in this topic

Hei,

 

olen syönyt Microgynon pillereitä nyt jo viisi vuotta putkeen, ja vauvan yrittäminen tulee ajankohtaiseksi n. vuoden kuluttua. Kuinka kauan olisi teidän mielestänne hyvä olla ilman pillereitä ennen yrityksen aloittamista, ja onko sillä väliä aloittaako yrityksen vaikka heti pillereitten lopettamisen jälkeen? Oon ajatellut että jos olisi esim. 6kk ilman pillereitä ennen yrityksen aloittamista, mutta ois kiva kuulla mielipiteitä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

sitä on hankala sanoa, kun voi raskautua ensimmäisestä kierrosta pillereiden jälkeen tai voi mennä vuosia. meillä meni 10kk ennen kuin tärppäsi. riippuu ihan siitä miten pillerien hormonit tasaantuu ja onko muita ongelmia (kuten esim. pco, joka saattaa olla taantuneessa tilassa pillereitä syödessä ja puhjeta kunnolla muutaman kuukauden päästä pillereiden lopetuksesta) tiedossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kuullut, että pillereiden jälkeen kierron normalisoitumiseen menee n. 6kk:tta.

Itsellä heti pillereiden lopettamisen jälkeen, kierto pysyin normaalina. Mitä nyt uusia oireita ilmestyi, mm. rintojen kipeytyminen ennen menkkoja. Mutta kun kului 6-7kk:tta pillereiden lopettamisesta, yhtäkkiä menkkoja ei kuulunut. Olin jo aivan varma, että olin raskaana. Testejä tein pari, ja negaa näytti.. Menkat tulivat melkein kaksi viikkoa myöhässä. En tiedä oliko pillereiden lopettamisella vaikutusta tähän.. Kuitenkin yli8vuotta menkat olivat olleet säännölliset, josta 3vuotta käytin pillereitä. Hassua kyllä, että noin pitkän ajan jälkeen pillereiden lopettamisesta tulisi :grin: , mutta olen kyllä kuullut, että näin on käynyt muillekkin.. Mutta tietenkin syynä olisi voinut olla myös ovulaation myöhästyminen kierron aikana tai jokin muu..

 

Lopetin pillerit jo 1,5vuotta sitten, ja aloimme käyttämään kortsua. Vauvakuume iski vasta sen jälkeen reilu vuosi sitten, joten emme yrittämisen takia hormonaalista ehkäisyä lopettaneet. Vihdoin 15.12.2010 jätimme myös kortsun pois..:tender::lipsrsealed:

Edited by Möhkövantti3

Share this post


Link to post
Share on other sites

E-pillerit jätin aikanaan pois, kun alkoi 11 kk:n tjottailu. Sen jälkeen elämän tilanne muuttui täysin ja ehkäsyrenkaan jätin 3 kk:n käytön jälkeen pois, kun aloimme yrittämään esikoista, joka tärppäsikin heti ensimmäisestä kierrosta. Nyt käytössä on minipillerit, jonka reseptiä en aikonut mennä uusimaan, vaikka yrittäminen ei alakaan näiden loppuessa. Ainakin 5 kuukautta menee, ennen kuin edes tjottailua harkitaan, jotta sektiosta toipuminen olisi saanut tarpeeksi aikaa. Ja osittain molempien pillereiden pois jättämisessä on huomioitu tuo hormonien tasaantuminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen käyttänyt nyt laastaria noin pari vuotta, välillä ollut muutama tauko. Nyt lopetin kesken ekalla kierroksella ja ryhdyimme samantien puuhiin :). Neljän päivän päästä tuli jo veristä vuotoa. Kiinnittymisvuotoa tai jotain muuta oviksen aikoihin? en tiedä.. Saa nähä kun testaan viikon päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse lopetin pillerit / renkaan 1v 5kk ennen tjottailua. Kierto ei ole vieläkään tasaantunut, ja syön primolut-tabletteja sen vuoksi. Tjottailtu ollaan vasta tämä kierto, joten en vielä osaa sanoa, että miten nopeasti sitten onnisti. Menkat tulevat olemaan nyt myöhässä, mutta mitä todennäköisemmin syynä siihen vain se, etten tämän kierron aikana syönyt noita tabletteja unohduksen vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me on annettu joka kerta saman tien lupa vauvalle, kun oon lopettanut pillerit/ehkäisyrenkaan. Mulla tasaantui kierrot saman tien (ainakin kahdella ed.kerralla), ja tärppäsikin suht. nopeasti. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä lopetin yhdistelmäehkäisypillerit siinä vaiheessa, kun aloimme yrittää raskautta (esikoinen sai alkunsa puolessa vuodessa). Kierrot olivat paljon säännöllisemmät kuin ennen e-pillereitä sekä kuukautiset kivuttomammat ja lyhyemmät kestoltaan, mutta ovulaatiot huomattavasti kivuliaammat. En usko, että ehkäisypillereillä oli mihinkään em. seikkaan mitään vaikutusta, vaan ikääntymiselläni, sillä olin käyttänyt pillereitä noin 10 vuotta eli parikymppisestä kolmikymppiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse lopetin ehkäisyn 8kk sitten.Ensin näytti siltä että elimistö palautui heti normaaliin kiertoon mutta sitten meni pari kk ja alkoi tulla tuhruilua ja kunnon kuukautisia ei kuulunut. Nyt olen syönyt teroja 2 kiertoa koska limakalvo pillereiden jäljiltä niin ohut että sen takia ei ole menkkoja.Eikä terotkaan ole auttanut joten tulevassa kierrossa primolutit käyttöön!girl_mad.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloimme yrittämään heti pillereiden lopettamisen jälkeen, mutta ei ainakaan ensimmäisestä yrityksestä vielä napannut, mihin oltiin kyllä varauduttukin. Vähän jännittää, kuinka omat hormonitoiminnat palautuu ennalleen reilun kymmenen vuoden pillereiden syönnin jälkeen.. Ei millään malttaisi odottaa. girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pillerilaatat jää apteekkiin ens torstaina, tän jälkeen esikoinen saa tulla silloin kun haluaa. (kuumeilijana haluaisin mahdollisimman pian). Olen syönyt pillereitä lukion 1. vuosikurssilta saakka finniongelman vuoksi. Saas nähä millaiset kauheat kivut sielt iskee -.-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen aina ostanut pillereitä 3kk:n satsin kerrallaan. Tänä vuonna alettiin tosissaan vauvasta puhumaan ja sovittiin, että syön jo ostetun satsin ja sitten loppuu. Noh, eihän sitä malta. :grin: Vielä olis ollu yksi levy jäljellä mutta päätettiin etten enää sitä syö.

Edited by NeNNNi

Share this post


Link to post
Share on other sites

11 vuoden putken jälkeen jätin pillerit pois nyt maaliskuussa 2011. Ekat luomumenkat alkoi ihan normaalisti kp 30, ja oviksenkin bongasin tuossa pari viikkoa sitten. Vaikuttaisi siltä että kroppa toimii jotenkin normaalisti siis. Nyt sitten heitetään kortsut pois ja aletaan yrittää.

Edited by Arby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkoitus olisi aloittaa yritys vasta ensi helmikuussa, mutta parhaillaan harkitsen jättäisinkö hormonaalisen ehkäisyn pois jo nyt. Takana kymmenen vuotta tätä hormoneiden pumppaamista elimistöön, ensin seitsemän vuotta pillereitä ja nyt kolme vuotta renkaalla. Ehkäisyrenkaat kun nyt on loppu joka paikasta ja jokatapauksessa mennään kortsulla siihen asti kun niitä taas saa, niin ehkä tässä samalla vaivalla sitten lopettaisi käytön kokonaan. Vähän jännittää miten alkaa kroppa toimimaan noin pitkän pillereiden popsimisen ja renkaan käytön jälkeen.. Toisaalta en voi kyllä sietää kortsuja, joten en kyllä jaksaisi niidenkään kanssa lähes vuotta pelailla :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin ehkäisyrenkaan aika tasan kolme vuotta ennen yrityksen aloittamista, silloin ajatuksella, että ehkä vuoden päästä olisi voinut aloittaa yrityksen. Miestä en sitten saanut juttuun mukaan ihan siinä vuodessa ja sitten lähdin vielä vaihtoonkin, joten homma siirtyi, ja ihan hyvä näin :). Rengasta ehdin käyttää kaksi vuotta ja sitä ennen pillereitä 8kk ja lopetuspäätös oli kyllä yksi elämäni parhaista. Enemmän kylläkin harmittaa, että tuli ikinä hormonaalista ehkäisyä aloitettua :girl_sigh: . Kierto oli sekaisin tosi pitkään ja vasta nyt on alkanut tasoittua. En tiedä, voiko hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa noin pitkään vai piilotteliko ne vaan joitain ongelmia sen ajan, mutta ennen pillereiden aloittamista mun kierto oli säännöllinen eikä mulla ollut koskaan mitään ongelmia sen kanssa. Toivottavasti pystyn tulemaan raskaaksi kuitenkin...

Kurkkupastilli: En mäkään voinut kortsuja sietää, ja harkitsinkin pitkään kuparikierukkaa niiden sijasta. Yllättävän nopeasti niihin kuitenkin tottui, ja nyt kun vauvaa yritetään, tuntuu ihan kummalliselta olla ilman :grin: . Suosittelen Sultanin Ultra Thinejä, ne on parhaita kondomeja, mitä olen löytänyt, koska sillä merkilläkin on paaaljon väliä! Meidän ensimmäinen kortsuyhtyminen renkaan lopetuksen jälkeen tapahtui kesäkumi-Magicin kanssa ja oli kyllä jotain ihan hirveetä, mieskin jo harkitsi ryhtyvänsä selibaattiin :girl_haha: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka kauan olisi teidän mielestänne hyvä olla ilman pillereitä ennen yrityksen aloittamista, ja onko sillä väliä aloittaako yrityksen vaikka heti pillereitten lopettamisen jälkeen?

 

Minulla on ollut nyt kahdesti todella kivulias munasarjakysta ja gyne sanoikin minulle, että kun raskaudenyritys tulee meille ajankohtaiseksi, aloittakaa yritys heti pillereiden lopettamisen jälkeen (> pillerit ts. hormonit estävät ainakin osittain kystan synnyn, joten minulla pillerittömän kauden olisi hyvä olla mahdollisimman lyhyt). Joten tuskin siitä mitään haittaakaan on, että aloittaa yrityksen heti (?).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kurkkupastilli: En mäkään voinut kortsuja sietää, ja harkitsinkin pitkään kuparikierukkaa niiden sijasta. Yllättävän nopeasti niihin kuitenkin tottui, ja nyt kun vauvaa yritetään, tuntuu ihan kummalliselta olla ilman :grin: . Suosittelen Sultanin Ultra Thinejä, ne on parhaita kondomeja, mitä olen löytänyt, koska sillä merkilläkin on paaaljon väliä! Meidän ensimmäinen kortsuyhtyminen renkaan lopetuksen jälkeen tapahtui kesäkumi-Magicin kanssa ja oli kyllä jotain ihan hirveetä, mieskin jo harkitsi ryhtyvänsä selibaattiin :girl_haha: .

 

Heh, meilläkin ensi hätiin kaiveltiin laatikon pohjalta jotain ikivanhoja Magiceja, joissa jo päiväyksetkin melkein alkoivat paukkumaan vastaan... Ja kyllä meinasi itku tulla niiden kanssa! :girl_impossible: Kiitos siis vinkistä, pitänee nuo ottaa seuraavaksi kokeiluun. Olo oli taas kuin teinillä kondomeja ostaessa ja ihan piti hetkeksi pysähtyä miettimään mistä hyllystä niitä löytyykään.. :tender:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuosi ennen yritystä ja ois näemmä pitänyt lopettaa vieläkin aikaisemmin tai oikeestaan olla aloittamatta pillereitä ollenkaan, sillä nyt mulla ei ole säännöllisiä kiertoja ilman lääkkeitä. :skilletgirl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkäisyrengas jätettiin tammikuussa pois ja toukokuussa alettiin yrittämään. Mä halusin pitää vähän paussia ennen yritystä et näkee millainen kierto on ja miten ovulaatio tulee jos tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hormonikierukka otettiin pois reilu vuosi sitten ja kuin ihmeessä kierto on tasoittunut ihan normaaliksi hormonivuosina... Ennen pillereitä ja kierukkaa kierto oli 28-60 päivää ja nyt kuin nakutettuna siinä 27-28 päivää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin renkaan käytön n. 4 kk ennen yrityksen alotusta. Kyllästyin sen aiheuttamiin muutoksiin itsessäni. Ei vaan sovi mulle. Hormoniehkäisyä en enään ikinä halua... :skilletgirl: Luomuna sen olla pitää :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin hyvissä ajoin, varmaan yli vuosi sitten ihan vaan sen takia, kun tiedän että lähitulevaisuudessa aletaan yrittää. Tiedä meneekö yrittämisen alkuun vuosi taikka pari.. Mutta ainakin on hormonaalinen ehkäisy lopetettu hyvissä ajoin. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pillerit tuli lopetettua jo pari vuotta ennen yrityksen aloitusta aurallisen migreenin puhkeamisen vuoksi. Noin vuosi meni ennen kierto tasoittui kunnolla.

Edited by RouvaH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pillerit lopetin 12/10 ja kierto alkoi tasaantua toukokuussa joten yritys alkoi kai sitten varsinaisesti kesäkuussagrin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now