Suvi

Pienelle lapselle kasvisruokaa?

65 posts in this topic

^ jos osaa itse perustella valitsemansa ruokavalion ja miten se ei ole mitenkään sekaruokavaliota huonompi niin ei pitäisi kyllä älähtää. Sitten voi kyllä mun mielestä älähtää takaisin ja tehdä tarvittaessa vaikka virallisen valituksen, se on sitten jo ihan ammattitaidottomuutta. Lapsen kasvisruokavaliosta on nykyään jo paljon tietoa ja julkaisuja, ja varmasti valtaosa neuvolaterkoista alkaa tajuta että kasvissyöjävanhemmat tietävät ravitsemuksestaan yleensä tosi paljon ja osaavat myös lapsen ravitsemuksen koostaa (usein ravitsemusterapeutin avulla vielä, että varmasti lapsi saa riittävästi kaikkea).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Antsa, meillä on kahden ruokavalion keittiö ja ihan hyvin toimii. Tehdään usein kaksi samantapaista ruokaa, esim. peruna-jauhelihalaatikko miehelle ja peruna-soijarouhelaatikko minulle.

 

Lueskelin juuri Tiede 2000 -lehden teemanumeroa 10/2009, jossa ennustettiin, että 20-30 vuoden päästä liha alkaisi olla juhlaherkkua ja kasvispainotteinen ruokavalio normaalia arkiruokaa. Aika paljon myyttejä on rikottavana sitä ennen. Juuri mistä täälläkin on puhuttu että "kasvava lapsi tarvitsee lihaa" ja "kasvistuokavalio aiheuttaa kovasti haasteita ja hankaluutta". Niin kuin Thingumykin mainitsikin, niin ainoa B-vitamiini, mitä kasviksista ei saa on B12 ja sitäkin saa maitotuotteista. Luulen, että monet yhdistää kasvisruokailun veganismiin, mikä sitten vaatiikin ehkä vähän enemmän tarkkuutta, että kaikki tarvittavat ravintoaineet tulisi saaduksi. Ja Antsa, kyllä minuakin vähän jännitti neuvolatädille ilmoittaa, että meidän neidille ei tulla tarjoilemaan lihaa eikä kanaa (epäilin, että pitäisi minua ihan hörhönä, jolla lepsen etu on toissijainen asia), mutta ihan hyvin tuo asian otti! :)

 

Niin ja sen voisin vielä sanoa, että pari vuotta sitten tarkistutin varmuduen vuoksi B12 ja foolihappoarvoni (molemmat kuulemma vaarassa olla liian matalia kasvisruokailijoilla), ja molemmissa arvoni olivat hieman keskitasoa parempia... vaikka en todellakaan ole omalla kohdallani tuijottanut sitä mitä suuhuni laitan muuten kunhan sinne ei mene lihaa eikä kanaa... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mä välttämis ruokavaliota kenellekään suosittele. Itse syötin typylle kesällä mansikoita ja sain haukkuja siitä jokapuolelta. Tiedän vain työni puolesta että jos on linsseille allerginen niin nuo punaiset saa pahimmat reaktiot aikaan. Eli voisi kokeilla vaikka vihreillä että tuleeko mitään.

 

Se miksi ituja ei suositella vauvoille ja raskaana oleville on salmonella. Söin kyllä vastoin sääntöjä ituja raskaana kun olen niitä koko elämäni syönyt. En ole koskaan kylläkään saanut salmonellaa ja vuosittain käyn testeissä(työn takia). Ja se riski tulee siitä kun ei voi tietää kuinka puhtaissa oloissa niitä kasvatetaan kun ovat kuitenkin koko kasvamisen ajan kosteassa(bakteereille otollinen kasvualusta).

 

Thingymy, kyllä mä tarkastelen ruokavaliotani usein vaikka olen alan ammattilainen niin siltikin mietin että saan tarpeeksi monipuolisesti kaikkea. Minä kun en vitamiineja voi syödä. Kukin tyylillään siis.

 

Joo, kasvissyöjillä on anemiaa :lol: Itse aloitin lääkärin kehoituksesta veren luovuttamisen kun hemppa oli 168. Ja tämä luku oli silloin kun en syönyt kanaa/kalaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin neuvolasta sellainen suuntaa-antava ohje "9-12 kk ikäisen vegaanin päivän ruoat". Siinä on mainittu soijajugurtti. Onko kukaan antanut vauvalle soijajugurttia? Minkä ikäisenä? Itse söin tänään Go green soijajugurttia ja siinä oli kaiken maailman säilöntäaineita ja lisättyä sokeria, joten en ainakaan heti olisi sellaista maistattamassa meidän vajaa 9kk ikäiselle. Mitenköhän sitten noita Yosa-"jugurtteja" uskaltaisi antaa? Meillä ei siis ole vegaanivauvaa, mutta olisi kiva keksiä jotain vaihtelua välipaloille. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä en ole vielä miettinyt noita, mutta ainakin Alprollahan on maustamaton soijajogurtti. Siihenhän voisi itse lisätä sitten marjoja tai hedelmiä. Yosa-sarjassa on pari "jogurttia", joihin ei ole lisätty sokeria. Nuo tuotteiden tiedot löytää täältä: Yosa ja Alpro. Mun mielestä tuo Alpron maustamaton sekä Yosan mansikka-banaani ja persikka-passion näyttäisi vauvalle sopivilta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thingumy, mä nyt ostin tota Alpron mustikkajugurttia. Tosi paljon on neiti siitä tykännyt!!! -Tyhmä minä -ei tullut mieleen ostaa maustamatonta - ens kerralla sitä sitten! Jääkaapissa on myös odottamassa Yosan mansikka-banaani. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiva että maistui! :)

Mä ostin tänään tota Alpron maustamatonta, ei olla vielä sitä maisteltu. Onhan siinä noita ainesosia, mutta ei kai mitään mitä ei saisi antaa :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostetaanpa tätä! Meillä kiinteiden syönti aloitetaan varmaankin vasta lähempänä joulua, mutta ei-lihaa-syövänä perheenä kiinnostaisi, mikä on ensimmäinen proteiinipitoinen tuote, jota vauvan kasvisruokavalioon olette lisännyt? Tofu, soijarouhe, jotkin pavut, linssit tai herneet? Onko näistä jotain suositusta olemassa ja jos on, niin miksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollaan kasvissyöjiä. Olipa kiva löytää ketju, jossa keskustellaan aiheesta.

Mulla lapsi pian puoli vuotias, joten on joutunut vähän alkaa miettimään, miten menetellään. Oman ruokavalioni osaan koostaa, mutta hieman alkoi tulla epävarmuutta siitä, miten lapsen kohdalla teen, joten kysyin neuvolasta apua, josta ravintoterapeutti oli antanut seuraavanlaisia ohjeita:

- 6 kk:n ikään mennessä aloitetaan raudansaannin turvaamiseksi täysjyväviljapuurot

- hyvänä lisänä (kala ja) kananmuna, hyvä antaa kerran päivässä esim. lounaalla vaihdellen

- 7 kk:n iässä aloitettu perinteisesti soijajauho, tofu, tempeh ja makeuttamaton soijajogurtti (soijajauhoja eka kerralla ihan vaan 1-2 tl, jotta näkee tuleeko oireita, jos ei, määrää lisätään asteittain), tofu ja soijajogurtti annokset ovat suuremmat ja niitä muutama kerta viikossa kalan tai munan tilalle

- kasvissoseisiin on hyvä lisätä ruokaöljyä, aluksi 1-2 tl

- lapsen kasvun mukaan 7-8 kk iästä alkaen proteiinipitoisia lisätään myös päivällisen kasvissoseeseen

 

Näillä ohjeilla ajattelin itse päästä alkuun. Kohtahan tuolle muksulle saa siis alkaa jo antaa vaikka mitä; tofua sun muuta ja soijajogurtti lähtee ehdottomasti kokeiluun. Soijajauhoja meinasin alkaa nyt lisäämään lounasajan kasvissoseeseen.

 

Tuo kala on mainittu tuolla siksi, että vielä kun vauva saa kaupan purkkiruokia, olen antanut kalaa jonkin verran (pari kertaa viikossa), mutta se todennäköisesti putoaa pois sit kun syö mun kans samaa, kun itse en kalaa syö. En halunnut vaan liikaa yksinkertaistaa noin pienen ravitsemusta heti alkuunsa, kun tietoa ja taitoa ei oikein paljoa ole vielä mitä tulee näin pieneen lapseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika nyt 8,5 kk. Syödään maitotuotteita, kalaa ja kananmunaa. Ajattelin myös että voisin ostaa hirvenlihaa jossain vaiheessa, eli riistaa voisi mahdollisesti silloin tällöin syödä.

 

Ensimmäinen lisä kasvis- ja hedelmäsoseisiin oli meillä kala ja kananmuna. Sitten 7kk iässä soijajauho, jota ensin se 1-2 tl sekoitettuna kasvissoseeseen. Sen jälkeen punaisia linssejä ja kikherneitä pieninä määrinä. Kalaa me syödään melkein joka toinen päivä.

 

Olisin kiinnostunut vähän kuulemaan ruokailuistanne. Eli meillä syödään nykyään suurin piirtein näin:

aamupuuro+hedelmäsosetta

maito

luonas kalaruoka tai kasvisruoka soijalla tai linsseillä

maito

välipala hedelmäsose tai soijajugurtti tai "kaupan vauvajugurtti"

maito

päivällinen kasvissose ilman lisiä

maito

iltapuuro hedelmäsoseella

maito

 

Kuulostaako ihan ok:lta vai pitäisikö tuohon päivälliseenkin lisätä jotain proteiinia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika nyt 8,5 kk. Syödään maitotuotteita, kalaa ja kananmunaa. Ajattelin myös että voisin ostaa hirvenlihaa jossain vaiheessa, eli riistaa voisi mahdollisesti silloin tällöin syödä.

 

Ensimmäinen lisä kasvis- ja hedelmäsoseisiin oli meillä kala ja kananmuna. Sitten 7kk iässä soijajauho, jota ensin se 1-2 tl sekoitettuna kasvissoseeseen. Sen jälkeen punaisia linssejä ja kikherneitä pieninä määrinä. Kalaa me syödään melkein joka toinen päivä.

 

Olisin kiinnostunut vähän kuulemaan ruokailuistanne. Eli meillä syödään nykyään suurin piirtein näin:

aamupuuro+hedelmäsosetta

maito

luonas kalaruoka tai kasvisruoka soijalla tai linsseillä

maito

välipala hedelmäsose tai soijajugurtti tai "kaupan vauvajugurtti"

maito

päivällinen kasvissose ilman lisiä

maito

iltapuuro hedelmäsoseella

maito

 

Kuulostaako ihan ok:lta vai pitäisikö tuohon päivälliseenkin lisätä jotain proteiinia?

 

Mun korvaan kuulostaa ainakin suht hyvältä. Proteiinia tulee maidosta ja sit jos annat jogurttia + kasvissoseen protskulisällä/kala-aterian. Ja jos meinaat myöhemmin lihaa kumminkin antaa.

 

Mä kyllä mietin, et eihän tuo kasvisruokavalio ole, jos riistaa meinaa antaa ja kalaa syödään. Mutta ei siitä sen enempää.

 

Kalasta muuten sanottiin neuvolassa, että n. 2 kertaa viikossa on sopiva määrä antaa. Ja eiks se ole ihan aikuisillekin niin, et kaks kertaa viikossa ois aika optimaalinen määrä syödä kalaruokaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Kalaa voi kalalajeja vaihdellen syödä 2-3 kertaa viikossa.

 

Pieni liha-, kana-, kala-, muna-annos on riittävä. Alkutotuttelussa 1 tl (5g) jauhettua lihaa tai vastaavaa yhdellä soseaterialla on sopiva määrä. Alle yksivuotiaalle riittää 1 - 1,5 rkl (15-25g) lihaa ateriaa kohti."

 

meillä poika on pian 10 kk ja huomenna ollaan menossa ravitsemusterapeutille. Itse olen kasvissyöjä, mutta pojalle annetaan kalaa maidon ja munien lisäksi. Olipa hyvä ketju! me ollaan annettu kaupan kalasosepurkkiateria 2-3 kertaa viikossa. Vielä en ole antanut tofua, linssejä tms. ollenkaan. Pitääpä heti huomenna ostaa maustamatonta luomutofua ja linssejä, kun näköjään muutkin ovat rohkeasti antaneet! ;) Itse olen oivaltanut sen, että yleisesti luullaan että ihminen tarvitsee jotenkin älyttömästi proteiinia ja varsinkin lihan muodossa. Itse asiassa määrät ovat yllättävän pieniä, kuten tuohon alkuun laittamaani infossa sanotaan. (Ravitsemusterapeutti lähetti sen minulle spostitse). Poika on niin sihtikurkku, että en vielä itse ole tehnyt kala-annoksi. Tosin voihan kalankin soseuttaa. Kuinka olette maustaneet itsetehdyn kalan alle 1-vuotiaalle? Tilliä ainakin voi vissiin laittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, totta, eihän tämä periaatteessa kasviruokavalio ole kun kalaa ja riistaa joskus syödään (tai siis poika) muuta lähimpänä ehkä sitä. Ja ihmiset kuitenkin mieltävät tämän kasvisruokavalioksi. Ja tätä lähempää keskustelua ei löytynyt ;) Taitaa tässä keskustelussa olla muitakin jotka ei puhtaasti kasvisruokavaliolla ole.. Riistaa tosiaan tarkoitus antaa noin kerran kaksi kuussa. Ehkä, saa nyt nähdä. Ja vaikka syödään kalaa niin sekin menee joidenkin mielestä ihan yli.. hmm.. :girl_mad: Mutta ne kommentit nyt jätetään omaan arvoonsa. Tai ainakin yritetään. Muiden kommentit vaan joskus saa aikaan syyllisyyttä, sen takia riistankin ajattelin ottaa ruokavalioon. Alkaa sitten miettimään että teenkö mä nyt jotain vahinkoa lapselle tällä vaikka tiedänkin etten tee..

 

Meilläkin olisi lähete ravitsemusterapeutille, mutta en ole vielä jaksanut mennä, kun ei tunnu ajankohtaiselta. Tuo proteiiniasia lähinnä aiheuttaa hämmennystä. Ehkä siksi että itse tykkään pitää omassa ruokavaliossa huolta erityisestä proteiinin ja rasvan osuudesta ja olen lukenut että lapsi tarvitsee enemmän proteiinia suhteessa kuin aikuinen. Mutta maito toisaalta sisältää kyllä sitä mukavasti. MLL:n lasten kasviruokaoppaassa muistaakseni suositeltiin kalaa annetavaksi 2-4 kertaa viikossa.. Ja meillä kyllä syödäänkin usein 3-4 kertaa viikossa... Ja Evirakin suosittelee kalan syömistä vähintään 2 kertaa viikossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mun mielestä tuo on ihan vaan sekaruokavalio. Onhan niitä kaikkia kivoja nimityksiä pescovegeistä lähtien, mutta IMO vegetaarinen ruokavalio on sitä, että se ei sisällä lihaa/kanaa/kalaa/riistaa. Mutta ei tässä tarvitse siitä vääntää. Jokainen tyylillään. Meitä on moneksi.

 

Tuo proteiiniasia on mustakin hieman hankala. Meillä on niin, että lapsi tosiaan on saanut sitä kalaa parisen kertaa viikossa. Nyt on alkanut jotenkin karsastaa kalaruokia, joten meinasin, et jätetään vähäks aikaa pois ja kokonaan ne jää pois sit, kun siirtyy mun kans syömään samaa ruokaa, ellen sit satunnaisesti anna jotain. Mut epäilen, et en, kun en itselleni kalaa kokkaile.

 

Jos epäilyttää se proteiinin saaminen, niin voithan lisätä kasvissoseisiin esim. teelusikallisen tai kaksi soijajauhoja. Mulla tuo lapsi on reilu ½-vuotias ja sain ohjeeksi näin alkuun lisätä sitä ensin lounaalla ja sit myös päivällisellä (kun alkaa syödä sen kaksi kasvissoseateriaa päivässä). Sit sitä proteiinia saa, jos vaikka kasvissoseen kanssa annat keitettyä kananmunaa tai välipalalla soijajogurttia tms. Tai näin sain ohjeeksi, että niinä päivinä kun ei anna esim. kalaa, voi proteiinin saannin turvata esim. noilla. Niin ja olihan siinä ne tofut sun muut mainittu. Tää tuntuu musta ainakin kauheen hankalalta näin alkuun, mut eiköhän tää tästä. Sit viimeistään helpottuu, kun lapselle saa antaa samaa ruokaa kuin aikuisille, ei tarvi niin miettiä ja pähkäillä.

 

Meillä kans tais terveydenhoitaja puhua jotain 2-3 kala-ateriasta viikossa. Kaipa silläkin on jotain merkitystä, mitä se kala on, mitä antaa. Esim. jotain lohta ei käsittääkseni suositella syötäväksi esim. neljää kertaa viikossa? Vai onko se niin, et rasvaista kalaa olis hyvä syödä pari kertaa viikossa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalalajeja vaihdellen juu..

 

Olispa kiva joskus keskustella ilman tällästä vääntämistä. Juu, ei ole kasvisruokavalio, ei. Mutta koska pääasiassa kasvisruokaa lapsi syö, niin eikö täältä nyt ihan ok ole pyydellä neuvoa ja keskustella. Ja kun esim. neuvolassa asiasta mainitset niin kyllä vaan kasvissyöjäksi luokitellaan vaikka kalaa syö. Sitä nyt meinasin tässä.

Ja kun esim. riistaa saatamme antaa joskus, niin eihän se paljon ravitsemuksellisesti vaikuta jos vaikka kerran kuussa saa punaista lihaa. Niinpä mielelläni täällä olisin ollut keskustelussa mukana jos se nyt ei ketään häiritse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei nyt tarvitse suuttua!

 

Ei tarvitse vääntää asioista, mutta keskustella sen verran, et musta on ainakin ihan eri asia jos ruokavalio on kasvispainotteinen, kuin että on vegetaristi.

 

Tuo on musta kyl ihan käsittämätöntä, miksi kalaa syövä ihminen luokitellaan kasvissyöjäksi, koska mun mielestä kalasta nyt ei saa kasvista tekemälläkään. :girl_to_take_umbrage2:

Onhan niitäkin tullut vastaan, jotka ihan pokkana sanoo, et joo mä oon kasvissyöjä... mut syön mä kanaa! :girl_sigh:

 

Tietenkin mä en voi olla varma, mistä tässä ketjussa pohjimmiltaan sittenkään on kyse. Ihan yleisellä tasolla kasvisruuan antamisesta lapselle (vaikka antaisi lihaakin) vai siitä, kun lapsesta kasvatetaan vegetaristi. Kaipa se on ihan sama. Mä itse olen ollut kasvissyöjä (ei siis lihaa, kanaa, kalaa tai riistaa) noin viisi vuotta. Mä en voisi kuvitellakaan kutsuvani itseäni kasvissyöjäksi, jos mun lautaselleni eksyisi kala edes kerran vuodessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpa ikävää mihin vääntöön tämä ketju on ajautunut! :(

 

Meillä on esikoinen mennyt nyt lihattomalla ja kanattomalla ruokavaliolla koko ikänsä .. ikää on nyt 1v 11kk. Kuopuksen kohdalla kiinteät aloitettiin pari viikkoa sitten neidin ollessa 6kk. Neuvolasta saatiin taas vähän tylyä kommenttia tästä valitsemastani ravitsemuskellisesta linjauksesta "Aiotko noudattaa samaa ruokavaliota kuopukselle kuin esikoiselle?", "Oletko ajatellut, että lapset voisivat nyt jo valita syövätkö lihaa vai eivät?".

 

Harmittaa kyllä tosi paljon kun neuvoloilla (ainakaan meidän terkalla) ei ole asiantuntemusta antaa ravitsemuksellista ohjausta kuin sekaruokavaliota noudattaville perheille. Vaikka yhden lapsen kohdalla olen jo joutunut selvittämään ravitsemuksellisia asioita kun lapsi ei syö lihaa ja kanaa niin kyllä nyt taas kaipaisi vähän tukea tähän meidän ruokavalioon. Hyviä neuvoja taas sainkin lukemalla tämän ketjun läpi. :)

 

Mutta harmittaa kyllä tosi paljon se kuinka tärkeänä lihaa pidetään lapsen ravitsemuksessa. Ja edelleen tuntuu, että olen todella outo kun anna lapsilleni sitä tärkeää lihaa... girl_to_take_umbrage2.gif Taas olisi kova tarve vertaistuelle! Onko täällä kuulolla uusia vauvaperheitä, joissa liha ja kana eivät tule kuulumaan ruokavalioon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mihin aikaan (kuinka monen kk:n iässä) olette mitäkin "lihan korviketta" alkaneet tarjota pikkuisillenne? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin tänään 3 kk neuvolassa ennakkoon kiinteidenaloitusinfo. En ollut vielä itse ajatellut koko asiaa enkä siksi viitsinyt mainita, että lihaa en ole antamassa (kun terkka oli mut raskausaikana pistämässä ravintoterapeutille, kun ei tajunnut, että lakto-ovo-vege syö munaa ja maitoa...). No joka tapauksessa mua rupes raudan saanti huuolettamaan, kun se on terkan mukaan pääsyy siihen, että kiinteitä täytyy kuusikuiselle alkaa syöttämään. Mutta täysviljatuotteet siis riittää? Vai pitäisi jotain muutakin raudan lähteenä syödä? Pavut, pinaatti ja suurissa määrissä kaali ja herneet oli neuvolan vältettävien listalla...

 

Sinänsä mua ei tämä ruokavaliojuttu huoleta, kun veljenpoika on lakto-ovovegenä kasvanut terveeksi viskarilaiseksi, mutta tästä ketjusta sai kyllä tosi hyviä vinkkejä! Ja meidän lapsesta(sista) ei varmaan ihan vegejä tulekaan, kun mies syö lihaa ja ajattelin, että on luontevaa, että isä voi sitä laittaessaan tarjota koko poppoolle (paitsi siis mulle) liharuokaa. Ja kalaa ja riistaa syödään miehen perheessä paljon ja niitä voisin itsekin syödä, jos liharuokia taas rupeaisin 15 vuoden tauon jälkeen syömään (itse kalastettua kalaa olen kyllä vähän maistellut, en siis ole enää vege...) eli nekin on musta meidän lapsen ruokavalioon ok. Mutta hyvin kasvispainotteisella ruualla tullaan elämään, kunnes lapsi ehkä itse joskus valitsee toisin.

 

Sekin tuli nyt mieleen, että jos lapsella kuitenkin tälläinen sekaruokavalio on, että silloin tällöin saa kotonakin lihaa (vaikka todennäköisesti pääosin kasvisruualla kasvaa), voiko hoidossa vaatia mitään erikoisruokavalioita? Kun on se aikamoinen muutos, jos ensin saa lihaa kerran pari kuussa ja sitten yhtäkkiä joka päivä... (Kuuluu ehkä taaperopuolelle tuo kysymys, mutta tässä samalla sen tänne laitoin, kun taaperoelämä ei meillä ole vielä ollenkaan ajankohtaista, kunhan vaan tuli nyt mieleeni.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Eihän teidän tarvitse sinne hoitoon kertoa, että kotona syö silloin tällöin lihaa, kun se kerran muutenkin on noin harvoin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin, nyt on meilläkin kohta tämä kiinteiden aloitus ajankohtainen ja mulla on noista puuroista kysymys, täällä olis varmaankin paras asiantuntemus tästä kun neuvolanterkka ymmärsi mun kysymyksen ihan väärin. Haluaisin keittää pojalle puuroa johonkin muuhun kuin veteen että tulisi vähän enemmän kaloreita ja maistuisi paremmalle (kun tuo on niin hoikka) - minkä ikäiselle voi antaa puuroa joka on keitetty kauramaitoon tai riisimaitoon? Miehen kanssa keitetään aina soijamaitoon mutta sitä ajattelin vielä vältellä kun on hieman hankalammin sulavaa. Vai keitänkö tässä alussa vaikka omaan pumpattuun äidinmaitoon, kun en halua antaa niitä kaupan lehmänmaito-/korvikepohjaisia puuroja? Imetystä en siis ole korvaamassa noilla kasvismaidoilla, vaan käyttäisin vain ruuanlaitossa.

 

(Terkka siis luuli että tarkoitan tavallista maitoa ja käski keittää puuron veteen. Mun omalla järjellä ajateltuna kauramaidon pitäis olla ihan ok jos kerran kaurapuurokin on ok, mut onko näin?).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Miksi et keittäisi veteen ja laita sekaan kasvisöljyä? :) Ja sitten vaikka jotain hyvää marjaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ no just tuli tuo mieleen kun olin lähettänyt viestin :girl_smile: kun itsekin syön puuron öljyn + marjojen kanssa. Mutta voiko noita kasvismaitoja käyttää? Me ollaan miehen kanssa niin totuttu noihin että jos ne käy vauvallekin niin voitais keittää kaikille samanlainen puuro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saitko ayashe mistään vastausta tähän kysymykseen?

 

Mä nostelen tätä ketjua -olisi kiva tietää onko täällä foorumilla edelleenkään muita kasvis (kala) ruokailijaperheitä kuin ketkä tässä ketjussa ovat joskus itsensä ilmiantaneet! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now