Miljamaria

Otatko/Otitko äitiyspakkauksen?


580 posts in this topic

Kiinnostaa, kuinka moni ei ota äitiyspakkausta vaan ottaa mieluummin 140 euroa. Ja onko tämä yleisempää sitten kun odottaa toista/kolmatta/neljättä jne lasta.

 

Perusteluja olisi myös kiva kuulla, miksi olette päätyneet äitiyspakkaukseen tai rahaan.

Edited by Miljamaria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me odotellaan vasta esikoista mutta ei oteta pakkausta. Ihan siksi että on saatu kavereilta niiiiiiin paljon kaikkea tavaraa ja vaatetta että se tuntuu turhalta. Varsinkin kun siinä kuitenkin tulee jotain sellastakin joka jäisi kokonaan käyttämättä.

 

Käytetään tuo raha sitten lisänä vaunu-budjettiin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en tiedä. Olin jo melkein päättänyt että ei oteta, kun mun sisko sanoi että se on ihan turha kun vaatteet on niin valjun värisiä (yhtä lukuunottamatta) ja haalari talvivauvalle liian iso ja enstalveks liian pieni. Ainoat hyödylliset on ne kammat ja kynsisakset yms peruskamat. Ja se pahvilaatikko+patja että vauva voi siinä nukkua aluks kun pinnasänky tuntuu liian isolta pikkuiselle. Mut nekin saadaan mun siskolta. Meillä on siinämielessä hyvä tilanne että siskonpoika syntyi melkein tasan vuosi aikaisemmin kuin meillä on la. Eli kaikki sen vanhat kamat luulis olevan melko suoraan sopivia ja väritykseltäänkin ne mun mielestä enimmäkseen käy niin tytölle kuin pojallekin. Ruskeeta, vihreetä, keltaista, raidallista jne.

 

Mut silti... tuntuu niin typerän pieneltä rahamäärältä ottaa se rahanakin. Ja sit kun ois niin kiva avata se paketti ekaa kertaa. Kyse on siis enemmän tunteesta, ei hyödystä.

 

Kaikki jo synnyttäneet sanoo että äippäpakkaus on ihan turha ja ei kannata ottaa. Silti kaikki ottaa sen... jotkut jopa toisen lapsen kohdalla. Ja sitten katuvat myöhemmin.

Edited by MarsiM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän höhlä äänestää. Meille tulossa esikoinen ja pakkaus otettiin. Mutta en mä vielä osaa sanoa, miten toimin seuraavan lapsen kanssa. Ehkä otetaan raha tai ehkä otetaan pakkaus. Sen näkee sitten. Olisin tohon toivonut sellaista vastausta kuin "en tiedä" tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoiselle otetaan pakkaus ja mitä luultavimmin myös seuraavallekin, jos sellainen joskus saadaan aikaiseksi :)

 

Minusta se rahakorvaus on sen verran pieni summa, ettei sillä oikein saa mitään, pari kertaa käy kaupassa ja se on siinä.

Ja onhan se kiva varmaankin laittaa toisellekin lapselle ihan uutta ettei aina tarvi olla sisaren vanhoissa tamineissa, itse kun olen meidän perheen kolmas lapsi joten sisaruksien vaatteita on tullut pidettyä ihan riittämiin.

Toki mieli voi muuttua tässä ajan kuluessa, mutta tänään näin.

 

Vastausvaihtoehto "en tiedä" olis ollu kyllä tarpeen tuon kakkosen kohdalla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisäsin tuon en tiedä -vaihtoehdon. En tullut ajatelleeksi sitä, kun itse odotan toista lasta parhaillaan. :D

 

Me otettiin esikoiselle pakkaus, mutta tosi paljon jäi kyllä niitä vaatteita käyttämättä. Pieniä vaatteita oli sen verran mukavaa shoppailla, että niitä kyllä riitti, ja kaapista tuli valittua vauvan päälle aina niitä jotka eniten miellyttivät silmää. Kynsisakset sun muut tarvikkeet osoittautuivat hyödyllisiksi, mutta ne olisi toki saanut halvemmallakin kuin "ostamalla" 140 euron äitiyspakkauksen...

 

Kakkoselle ei oteta pakkausta. Esikoisen kaikki tavarat ja vaatteet on tallessa joten raha on järkevämpi ottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisia odotellaan ja pakkaus otetaan nyt ainakin molemmille. (muoks. Siis kaksi pakkausta ja yksi raha.) Jos joskus hankitaan kolmas lapsi, voi olla, ettei pakkausta enää oteta. Vastasin kuitenkin, etten osaa sanoa. Voihan se olla, että halutaan säästää kaikille omat pakkaukset tai tosiaan jotain ihan omaakin kolmannelle olis tietysti kiva saada.

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tälle esikoiselle tuli 2007-pakkaus :) Mahdollisista sisaruksista en osaa sanoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on ollut alusta asti selvää, että ensimmäiselle lapselle otetaan pakkaus. Tämän vuoden pakkauksessa on suht neutraalit värit, joten kaikki otetaan mielellään siitä vastaan. Ja pakkauksessahan on vähän muutakin tarviketta, odotan innolla että pääsen hypistelemään niitä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikoiselle otettiin pakkaus :) Sit kun pikkukakkonen ilmottaa tulostaan niin otetaan myös pakkaus :) Vaikka vaatteita jo onkin kivasti :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otettiin äitiyspakkaus tulevalle esikoiselle. En osaa sanoa vielä miten toimitaan seuraavan lapsen kanssa sitten joskus. Nytkin kun tuntuu olevan noita vauvanvaatteita niin paljon :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoiselle otettiin pakkaus. En edes miettinyt avustuksen ottamista rahana. Jos meitä joskus toisella lapsella siunataan, otetaan hänellekin pakkaus. On sitten molemmilla aikuisina ihmeteltävänä omat pakkaukset :rolleyes: ja retrovaatteet omille lapsille valmiina. 140 € on kuitenkin aika vähän, tunnearvo on mielestäni suurempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Otettiin äitiyspakkaus tulevalle esikoiselle. En osaa sanoa vielä miten toimitaan seuraavan lapsen kanssa sitten joskus. Nytkin kun tuntuu olevan noita vauvanvaatteita niin paljon :)

Näin meilläkin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen sai pakkauksen, samoin junnu koska esikoisen pakkaus oli jo junnun syntyessä hivenen vanhentunut...(ikäeroa 7vuotta). nyt masukki ei saanut omaa pakkausta vaan otin rahan, edellisestä pakkauksesta kun ei ole kuin 2 vuotta aikaa.

 

ja ei se pakkaus nyt oikeastaan niin ihmeellinen ole. ainoa mitkä on ollut meillä käytössä on harsot, toppapuku ja makuupussi. näiden lisäksi joku satunnainen vaate joskus ja tietty vesilämpömittarit yms pikkutavarat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä pakkauksen kannalla ollaan, onhan se paljon arvokkaampi kuin tuo rahasumma.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Esikoisia odotellaan ja pakkaus otetaan nyt ainakin molemmille. (muoks. Siis kaksi pakkausta ja yksi raha.)

 

siis hä? kaksi vauvaa mutta kolme äitiysavustusta? vai enkö mä nyt vaan tajua jotain... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mama: niin se menee :)

 

Kelan sivuilta:

 

"Jos perhe saa samalla kertaa useampia lapsia, äitiysavustusta korotetaan niin, että toisesta lapsesta saa kaksi, kolmannesta kolme jne. äitiysavustusta. Kaksosista saa siis yhteensä kolme pakkausta tai 420 euroa (ensimmäisestä lapsesta 140 euroa ja toisesta 2 x 140 euroa). Kolmosille äitiysavustus on kuusi äitiyspakkausta tai 840 euroa (140 euroa + 2 x 140 euroa + 3 x 140 euroa). Monikkoperhe voi itse valita, minkälaisen äitiyspakkausten ja rahan yhdistelmän se valitsee"

Edited by TaMaKo

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Juuri näin. Itseasiassa mies oli vähän sitä mieltä että otettaisiin kolme pakkausta, mutta kun niin paljon on tullut jo vanhoja vaatteita sukulaisilta ja kavereilta, luulen, että kahdella mennään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoiselle otettiin pakkaus, toiselle lapselle rahana. Meillä lapsilla ikäeroa 1v10kk, joten esikoiselta oli vielä hyvässä kunnossa pakkauksen tavarat. Onhan se pakkaus arvokkaampi kuin vaihtoehtoinen rahasumma, mutta mä en nähnyt mitään tarvetta kahdelle pakkaukselle -varsinkin, kun osa pakkauksen vaatteista jäi meillä täysin käyttämättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoiselle otin pakkauksen ja varmaan jos joskus toinen siunaantuu niin otetaan myöskin pakkaus. Riippuu siitä että miten heti perään toinen olisi tulossa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille esikoinen tulossa ja pakkaus otetaan. Luulen kyllä että seuraavallekin otetaan pakkaus, on siinä kuitenkin paljon kaikkea tarpeellista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now