Mrs-W

Raskaus ja kissat

137 posts in this topic

Meilläkin on kaksi täysin sisäkissaa, ja mies kiltisti siivoaa hiekkalaatikon. Itse silittelen kissoja ja pidän sylissä mutta pesen kädet kissan silittelyn jälkeen. Kissat eivät saa tulla nukkumaan sänkyyn.

Mua neuvolassa varoiteltiin myös kukkapenkki/kasvimaamylläyksestä, jos sinne on naapurin kissa (meillä naapurissa on vaan 3 kissaa ja kasvimaallani käyvät) kakkinut niin hanskat kädessä, ja käsipesua ahkerasti mylläämisen jälkeen.

Kyllä teen pihalla kukkahommia ja putsaan kasvimaata, ohjeistuksen mukaan hanskat kädessä ja käsipeu hommien jälkeen. Myös aijon huolellisesti pestä kaikki kasvikset mitä kasvimaaltani/kasvihuoneesta kerään. Pesen myös ahkerasti kaupan kasvikset ym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymykseen kissojen matojen tarttumisesta: Kissojen perussisäloiset (suolinkaiset, hakamadot jne.) eivät tartu ihmiseen. Toki kissan itsensä takia on syytä pitää huolta säännöllisistä madotuksista.

 

Ja toksoplasmoosi on huomattavasti todennäköisempää saada raa´asta jauhelihasta tms. kuin kissan ulosteista, joita tosiaan pitäisi kulkeutua suuhun, jotta tartuntaa tapahtuisi. Mutta koska kyse on vakavasta asiasta, niin siitä ei varmasti ole haittaa jos minimoi pienetkin riskit ja jättää laatikon tyhjentämisen muille. Harmaita hiuksia ei kuitenkaan tarvitse kerätä kissan vuoksi. Huolellinen käsihygienia on tärkeintä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä on 3 kissaa, kaksi vanhaa persialaista ja yksi nuorikko maatiainen. kyllä minä olen edelleen se joka hiekan putsaa ja kissat hoitaa. meillä on kissat vielä raakaravinnolla, joten myös raa'an lihan leikkuu on jokapäiväistä. olen tehnyt vain sen, että nykyään huolellisemmin pesen aina leikkuulaudan ja veitsen heti niitä käytettyäni. samoin pesen saippualla käteni heti leikkuun ja laatikon tyhjennyksen jälkeen. alkuun käytin vielä desinfioivaa käsiainetta mutta käteni kuivuu verille sen ansiosta joten parempi pitää kädet kuitenkin kohtuu kunnossa kun desinfioida.

 

meillä oli myös matoja, suolinkaisia kun otettiin tuo pikkukissa, joten niidenkin kanssa olen joutunut tekemisiin. suolinkaiset muuten voivat tarttua myös ihmisiin! 2 matokuuria annettiin kaikille ja se oli sillä silee. soitin ja kysyin neuvolasta mitä tehdään, kun suolinkaiset voi tarttua ihmisiin, mutta lääkäri ei pitänyt asiaa mitenkään tärkeänä. kysyi vain onko minulla oireita, ei ollut, joten annettiin asian olla. myös tokson vasta-aineet katsottiin yhdessä vaiheessa, mutta negaa nekin näytti.

 

meillä kissat on siis päivät ulkona. niin ja meillä on kasvihuone ja kasvimaa, joten myyrätkinhän levittää toksoa. olen kuitenkin tuolla pihallakin häärännyt normaalisti niinkuin ennen. en oikein usko että sitä saan. minäkin pesen säännöllisesti käteni koska syön myös kynsiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietityttää kans tää toksoplasmoosi-vaara kissoista johtuen. Meillä kaksi sisäkissaa, jotka kulkevat pitkin pöytiä ja nukkuvat meidän sängyssä, useesti vielä meidän tyynyillä. Tulevat aina usein kun ollaan nukahdettu, ihan viereen nukkuun. Hiekkalaatikot saa mies tyhjentää. Niitä aion itse vältellä. Muutoin mietin kuinka varuillaan kissojen kans pitää olla? Pitäiskö aina kissoja siliteltyään pestä kädet? Ja jos nyt sattuis kissa raapaseen, niin voiko toi tokso levitä niin? Ja mulla on usein tapana pussata kissoja päähän, kai sekin pitää lopettaa, jos toinen kissa oliskin sattunut just nuoleen peräpäätään ja heti sit vaikka toista kissaa päästä. Meneeköhän jo ihan ylihysterian puolelle tällaiset mietinnät, vai onko ihan aiheellisia pohdintoja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle neuvolassa sanottiin että jos sen tokson välttämättä haluaa niin kissankakkaa saa hauduttaa muutaman päivän lämpöisessä ja sitten syödä eikä saa välttämättä siltikään. :P Ja todennäköisempää se on saada vaikka kukkamullasta kuin kissasta, etenkin jos nämä ovat sisäkissoja eivätkä syö eläviä jyrsijöitä.

 

Meillä on viisi kissaa enkä toimi niiden suhteen juurikaan erilailla kuin ennen. Mies vaihtaa hiekat yleensä mutta ostin kyllä hanskat että voin sen tehdä itsekin. En pese käsiä käsittelyn jälkeen ja on noita tullut pussailtuakin.

 

Tämä ei nyt liity kissoihin mutta toksoon kuitenkin eli luin että sen voi saada myös koe-eläimistä. Voiko sen sitten saada myös lemmikkijyrsijöistä, meillä kun on myös hiiriä lemmikkinä? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin kisu nukkuu satunnaisesti meidän sängyssä ja varmasti työpäivien aikana kulkee pöydillä ym.

 

Olen kuitenkin päätynyt siihen, että kun meidän kisu on sisäkissa, eikä siten pääse syömään lintuja ja tai jyrsijöitä eikä kuopimaan multaa, niin en keksi oikein mitään, mistä kissa voisi tokson saada. Ei syö myöskään raakaa lihaa.

 

Tästä johtuen en ole kissaa mitenkään vältellyt enkä ole kokoajan pesemässä käsiä kissan silittelyn jälkeen. Mies tosin tyhjentää hiekkalaatikon ihan vaan varmuuden vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en osaa suhtautua tähän asiaan kovin vakavasti. Meillä on 2 sisäkissaa, jotka silloin tällöin ovat päässeet ulkoilemaan valjaissa. Mies siivoaa meilläkin kissanhiekkalaatikon, mutta en mitenkään välttele kissoja vaan pidän sylissä ja silittelen niin kuin ennenkin. Toinen kissoista tunkee myös sänkyymme, mutta sille ei oikein mahda mitään. Olisi liian tunkkaista nukkua makkarin ovi kiinni ja tämä kissa alkaisi muutenkin heti kiljumaan ja raapimaan ovea, jos sen pääsy makkariin estettäisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 2 pääasiallisesti sisäkissaa, takapihalle pääsevät tosin päivittäin "narun nokassa", ja n.2 kuukauden välein kun käydään "mummolassa", niin ovat siellä maalla ihan irrallaan.

 

Kyllä tulee itelläki siliteltyä ja pussailtua kisuja samaan malliin ku ennenki, enkä kyllä pese käsiä joka silittelyn jälkeen... Kisujen hiekka-astian puhdistukset oon kans suosiolla jättäny miehelle B) , ens kuussa on vaan ainaki pari päivää tiedossa että mulla pitää puhdistukset hoitaa ku mies lähtee toiselle paikkakunnalle koulutukseen. Mutta ei paniikkia siitäkään.

 

Musta on ihana ku joskus tuo nuorempi kisu tulee mun mahan päälle tai viereen, ja kehrää, että kuuleekohan vauva sen ja tunnistaako sit myöhemmin sen äänen.. :wub:

Pikkusen kyllä pelottaa että mitä kisut on vauvasta mieltä, ku tää nuorempi etenkin on kauheen arka, ja varmaan jollain tapaa kuvittelee olevansa tällä hetkellä "meän vauva".?!

 

Oisko kellään muuten hyviä vinkkejä miten saa kissat pidettyä pois pinnasängystä, vaunuista? Mielellään tietenki voisivat olla menemättä niihin jo ennen ku vauva on syntynytkään, ja vielä vähemmän sen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oisko kellään muuten hyviä vinkkejä miten saa kissat pidettyä pois pinnasängystä, vaunuista? Mielellään tietenki voisivat olla menemättä niihin jo ennen ku vauva on syntynytkään, ja vielä vähemmän sen jälkeen.

 

Meillä on tiukka kuri kissojen suhteen muutenkin, joten helppo oli opettaa olemaan menemättä vaunuihin tai sänkyyn. Ja jos tavattiin kissa itse teossa, niin sitten suihkuun. Tietenkin yöajaksi ennen kuin vauva oli syntynyt kasattiin vaunuihin/sänkyyn jotain tavaraa, ettei kissoilla ole edes mahdollisuutta mennä sinne. Ja sitten kun vauva oli maailmassa, konkretisoitui kissoille hyvin, että nämä ovat vauvan paikkoja eivätkä heidän. Tietenkin siellä sängyssä on käyty tepastelemassa ja varmaan vaunuissakin silloin, kun ollaan oltu pois kotoa, mutta eipä noille oikein mitään voi tehdä. Mutta sitä ei ainakaan mun mielestä tarvinnut pelätä, että kissat olisivat halunneet mennä yhtä aikaa vauvan kanssa nukkumaan. Pikemminkin vauva kierrettiin kaukaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa! Onko tämä sitten se keino jolla saan miehen siivoamaan kissan vessat??

Siitäkun saa motkottaa joka päivä eikä siltikään onnistu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ottakaa vaan ihmiset hyvät kissankakkojen siivoamiset vakavasti.

Tuttavani sai keksenmenon raskauden aikana kun vain siivosi kissankakka-astian, eikä

muuta. Ei eipä kannata mennä koskemaan kissavessaan 9 kk:n aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ystäväsikö sairastui siis toksoplasmoosiin? Vai sai muuten vaan keskenmenon? Toksopalsmoosinhan voi saada muualtakin kuin kissanvessasta, itse asiassa on todennäköisempää saada se ravinnosta kuin kissan jätöksistä. Kissanvessan voi siis siivota huoletta, kun vain huolehtii perushygieniasta. Suurempi riski on raaka tai huonosti kypsennetty liha.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oisko kellään muuten hyviä vinkkejä miten saa kissat pidettyä pois pinnasängystä, vaunuista?

 

Me laitettiin sänky ja vaunut niin täyteen tavaraa (pääosin pehmoleluja niitä kun löytyy!) ettei sinne mahtunut sekaan yksikään kissa. Ennen vaunut ja sänky oli todella kiinnostavia paikkoja, mutta vauvan synnyttyä ja vauvan hajun levittyä niihin, ei ne ole kiinnostaneet enää tippaakaan. Turhaan siis murehdin kissankarvaa etukäteen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten teidän muiden miehet on kissojen hiekkalaatikon tyhjennykseen paneutuneet? Ärsyttää oma mieheni, jonka mielestä olen varmaan itse keksinyt suunnilleen tuon tokso-jutun, niin vähättelevästi/rennosti se suhtautuu siihen. On se nyt hoitanut sen tyhjennyksen, mut edelleen saa muistutella ja vahtia, et hoitaako se sen joka päivä? Oon vaan miettinyt sitä, et kuinkahan nopeasti kissan ulosteista ne parasiitit lähtee leviään, kun useimmiten puhutaan vain yli vuorokaudesta. Ja mä kun olen vähän nipo, niin välillä kyllä tyhjennys venyy yli vuorokauteen, ainakin tunneissa. Ja onko kellään tietoa siitä, et ne parasiititko sit leviää hiekkaankin ja kissojen tassujen mukana ympäri kämppää vai? Oon tässä miettinyt, et pitäiskö mun vaan ite hoitaa sekin homma, kun miehen hoitamana se on noin ylimalkaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen ihan normaalisti kissan kakat laatikosta putsannut. Nehän otetaan sieltä lapiolla eikä käsillä sörkitä. Meillä on ainakin vielä semmonen pitkävartinen hiekkalapio, niin tuskimpa bakteerit siihen otin kohtaan pääsevät edes kiipeemään. Sikälimikäli tokso tarttuukin niin huonosti, niin tuskin se pinnoillakaan elää. Käsihygieniasta toki pidän huolen ihan ilman raskauttakin. Ja kun sisäkissa tuokin misse on, niin en ole siitä alkanut huolehtimaan. Enemmän mietityttää just noi vaunu ja pinnishommat. Siis sit kun se vauva on syntynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multa otettiin neuvolassa noi tokso-vasta-aineet verikokeella, kun sitä tarpeeksi pyysin. Negatiiviset oli, eli en ole sairastanut toksoplasmoosia missään vaiheessa, vaikka kissat olleet meillä reilun 6 vuotta. Sisäkissojahan noi on, joskus narussa viety ulos.

 

Neuvolantädin kanssa keskusteltiin asiasta ja sainkin jo mielen rauhan alkustressaamisen jälkeen.

Nyt vaan luin Stakesin Meille tulee vauva- esitteestä, jonka neuvolasta sain, että kissoja ei saisi päästää samaan sänkyyn odottavan äidin kanssa nukkumaan. Nimenomaan tokson tarttumisen kannalta, kiva vaan kun meilläkin toinen kissa erityisesti tulee aina yöllä nukkuun mun pään viereen.

 

Pääseekö teillä muilla kissat nukkuun samaan sänkyyn kanssanne? Ei kissat meillä tosiaan sänkyyn kakkaile :), mut mihinkähän tämä perustuu, ettei kissoja sais sit sänkyyn päästää? Tuntuu ihan hullulta, et oma järki on ihan kadoksissa tässäkin asiassa raskauden suhteen, saan monista asioista paniikin aikaiseksi, kun alan pohtiin ja paisutteleen asioita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kissa nukkuu sängyssä ja mun vieressä (peiton alla tai päällä). Sitä se on tehnyt koko ikänsä eli lähes 17 vuotta... En mä kyllä voi sitä nyt muuttaakaan tai jos yritän estää sitä pääsemästä makkariin yöksi, niin kukaan ei siltä huudolta ja raapimiselta nuku... :(

 

Olis kyllä ihan kiva tietää, että miksi ei kissat sais nukkua samassa sängyssä..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin kun mietin, et aatellaanko siinä et kissa vois kuljettaa tassuissaan mahd. kakkaa sänkyyn vai, et kun kissa nuolee itteensä kaikkialta, myös peräpäästä, niin silloin mahd. parasiitit peräpäästä leviäis muualle turkkiin ja siten sänkyyn lakanoihin? Mutta kuinka todennäköistä se sitten on? Ja kuinka suuri riski?

 

Meilläkään ei kyllä onnistu, että alettaisiin nukkumaan makkarin ovi kiinni? Sieltä ne kisut yrittäis tulla oven läpi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenenkään kissoilla ollut microsporum canis-sientä? Meillä tätä valitettavasti on, toinen kissa saanut sen aikanaan emolta. Alkuun yritettiin häätää parin vuoden ajan, mutta ei hoito tepsinyt. Meihin aikuisiin tämä on jo vuosia sitten tarttunut, ja ihminenhän saa tähän resistenssin kerran sairastettuaan, tosin kuin kissat.

 

Miten on sienen häätö onnistunut nykylääkkeillä? Ajattelin ensin, että joudumme kissoista luopumaan kun tulin raskaaksi, mutta eläinlääkärissä olivat eri mieltä. Nyt ajatuksena olisi ottaa uudet viljelyt, ja aloittaa tuo häätö uudestaan. Täytyy toivoa että tepsii, vauva-sieni yhtälö kyllä kuullostaa omiin korviini lähes mahdottomalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ollut kissojen kanssa tekemisessä 25 vuotta - asuimme maalla kun olin lapsi ja kissat kulkivat ulkona ja pyydystivät hiiriä. Nyt pyysin neuvolasta lähetettä toksoplasmoosi-kokeeseen ja sainkin sen. Vastauksen mukaan veressäni oli toksoplasmoosin vasta-aineita, joka kertoi siitä, että olin sairastanut toksiplasmoosin joskus.

Nykyään meillä on kolme sisäkissaa ja tämä toksotulos antoi kyllä mielenrauhan siihen, että saan nyt jatkaa kissan vieressä nukkumista :) Ja valitettavasti joudun taas jakamaan miehen kanssa vastuun kissanhiekan siivoamisesta.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä sain myös juuri tietää, että verikokeessa näkyi ne toksoplasmoosi vasta-aineet eli olen joskus sen sairastanut, joten ei tartte nyt onneksi kissoja vältellä. :) Meillä on kissoja jotka kulkee paljon ulkona koska maalla asutaan, niin niiden kanssahan se riski olisikin ollut suurempi kuin sisäkissojen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kissalta löytyi eilen matoja. La on parin viikon päästä enkä tässä tilanteessa halunnut testata apteekin lääkkeitä vaan turvadun eläinlääkärin matopiikkiin. Tälle päivälle ei kuitenkaan saanut aikaa, joten nyt joudun kärvistelemään asian ja kysymysten kanssa täällä kotona.

 

Heisimadot ei kaiketi tartu helposti ihmiseen, tai lääkäri sanoi, että jos en syö rottaa niin olen turvassa. Mutta miten on vauvan laita? Voiko kissa kuljettaa jotain madonätkiä tai munia peräpäässään ympäri kämppää, sohvalle, matoille? Ja kaunko ne säilyy elinvoimaisina <_<? Vaunuistakin sen yksi päivä yllätin. Panikoinkin tässä nyt, että voiko vauva saada jonkun tartunnan jos esim sen suuhun joutuu vaunuista jotain kissasta peräisin olevaa.. Mietin, millä desinfioida kämpän, sohvan ja vaunut ym.

 

Vai onko koko paniikki ihan turhaa? :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä onneksi mies hoitaa kissan, niin kuin tähänkin asti.

tarttuuko se vaan jos on "kosketuksissa" ulosteen kanssa? vai täytyykö ruveta välttelemään koko kissaa? oon vähän pihalla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä oon ymmärtänyt että ulosteen kanssa täytyy olla tekemisissä. Itse en voisi tuota rakasta karvapalloa lykätä syrjään vaan oman vainoharhaisuuteni takia. Ihan samalla tavalla paijailen ja pussailen kun ennenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä on hullua ajatella, että toksoa voisi jotenkin välttää pelkästään välttämällä kissan ulosteita.. Siis faktahan on, että kissa nuolee takamustaan sekä sitten koko turkkiaan. Ei voi olla joka silityksen jälkeen pesemässä käsiään.

 

Meillä on kaksi sisäkissaa, joita käytän pari kertaa viikossa ulkona narussa. Silittelen ja pussailen kissojani, ja toinen niistä nukkuu yöt vierelläni. Täs just jouduin myös pari kertaa pesemään kissani pepun kakasta, kun oli ollut sen verran löysää, että jäänyt karvoihin kiinni (eli se siitä ulosten käsittelyn välttämisestäkin..). 

 

Kysyin neuvolassa sitä testiä, mutta täti oli sitä mieltä että 'ei kuulu normaaleihin testeihin'.. Pitänee kysyä lääkäriltä toista mielipidettä. 

 

En kuitenkaan aio muuttaa käyttäytymistäni kissojani kohtaan, sillä he ovat minun henkireikäni kurjassa arjessa.  :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now