Mrs-W

Raskaus ja kissat

137 posts in this topic

Ennen kuin lapsi tulee taloon (=syntyy), suosittelen hakemaan eläinkaupasta (ainakin musti&mirri myy) Feilway-hajustimen. Yksi hajustin kiinnitettynä sähköpistorasiaan riittää noin 60neliön asuntoon. Haihdutin sisältää kissaemon samankaltaista haihduttavaa hoirmonia, joka rauhoittaa kissan kuin kissan. Meillä toiminut mm. muuton ja uusien kissatulokkaiden kohdalla. Hankitaan myös helmikuuksikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^komppaan täysin, meilläkin käytetty muuttojen yhteydessä kuin koiranpennun tulon yhteydessä. Ja kannattaa se haihdutin kiinnittää töpseliin siihen huoneeseen, missä kissat eniten viettävät aikaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen kuin lapsi tulee taloon (=syntyy), suosittelen hakemaan eläinkaupasta (ainakin musti&mirri myy) Feilway-hajustimen. Yksi hajustin kiinnitettynä sähköpistorasiaan riittää noin 60neliön asuntoon. Haihdutin sisältää kissaemon samankaltaista haihduttavaa hoirmonia, joka rauhoittaa kissan kuin kissan. Meillä toiminut mm. muuton ja uusien kissatulokkaiden kohdalla. Hankitaan myös helmikuuksikin.

Vinkkinä muuten, että tuota Feliway:tä saa edullisemmin tilattua Zooplussan kautta. Ilmainen toimitus kun tilaus on yli 39 eur, eli kannattaa samalla tilata vaikka jotain ruokaa tms. Meillä on nyt ollut Feliway taas käytössä kun kolmas kissa asteli taloon, ja käytetään taas sitten kun vauva saapuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kans noit kissoja piisaa,sillo 11 v sit en saanu mitää ohjeita mut nyt neuvolas todettii vaa et joko mies putsaamaan(no sitä ihmet meil ei nää =) tai sit hanskat kätee,meil ei ees ehdotettu mitää verikoetestiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taas siivoan tarvittaessa kissojen vessan (pääasiassa silloin kun mies ei ole kotona), jonka jälkeen pesen kädet huolella ja käytän viel desifiointiainetta :)

 

Kiitos Arby vinkistä! Pitääpi laittaa tilaukseen :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on 4-kissaa,joista yksi on jo aika vanha,puolikuuro ja huononäköinen. Tätä yhtä lukuunottamatta kaikki 3-kissaa rakastavat nyt mun mahaa. Tämä on nyt alkanut 1kk sitten,että kissat haluaa tulla mun mahaa vasten nukkumaan,kun olen kyljelläni. Muuten meidän kissat on olleet aika epäsosiaalisia,joten ilmeisesti ne nyt sitten vaistoaa jotain, tai saattaahan ne ehkä kuulla sydänäänetkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä on kaksi kissaa, ja tällä hetkellä mennään viikolla 29. Mies ei ole innostunut ollenkaan siivoilemaan laatikoita, mutta tuskinpa se paljon hyödyttäisikään, kissat kun nukkuvat sängyssämme. Jostain syystä myös meidän kissat pitävät ylipaljon seurastani, etenkin toinen, joka normaalisti ei pidä edes minusta kovinkaan paljon. Se on siirtynyt jostain syystä jalkopäästä minun tyynyni viereen nukkumaan. :D Arvelin että kisu on alkanut pitää minusta enemmän siksi, että hajuni on varmaankin muuttunut erilaiseksi. Mutta jos kerran moni muukin on kokenut tykästymisen raskauden aikana, on siinä varmasti todellakin jokin tuoksu tms. joka erittyy kissojen nenään ja miellyttää niitä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia vinkistä Yazz!

 

Me taidamme hankkia sellaisen hajustimen. Meillä on kaksi kissaa, molemmat sisäkissoja, eikä siis tiedetä vielä, miten reagoivat tähän uuteen tulokkaaseen. Alussa mietin tota toksoplasmoosin mahdollisuutta, mutta tuskin sisäkissoilla sitä on. Ollaan miehen kanssa vuoroteltu laatikon siivouksessa. En käytä hanskoja, koska lapiolla siivoan laatikkoa, mutta hengityssuojain mulla on, kun jäi koulujutusta. Mukava, kun hajut ei käy niin pahasti nenään. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka;

olen vasta saanut tietää olevani raskaana ja olen löytöeläintalon "kissakätilö". Mulle tulee joka vuosi tiineenä löydettyjä kissoja ja ne synnyttää mun luona sekä ovat luovutusikään asti 12-13 syntymän jälkeen. tänään tulee uusi pentue emolla on jo kaksi 4 viikkoista pentua ja sillä kasvaa mahassa uudet, olen siis kiinni kissoissa joulukuuhun asti....

 

pyydän toksotestin mutta eka neuvola on vasta elokuussa. en osaa päättää olenko huolissani vai en. mitähän mun pitäisi maalaisjärjellä tehdä. pennut tassuttelee ulosteita tassuissaan huoneessa.... löytöpennut. tämä on työtäni.

 

antakaa vinkkejä; alustavasti olen nyt tehnyt niin, että olen valmistellut yhden huoneen kissoille ja rajaan niiden kulun vain tähän tilaan, huone on iso. poistin matot ja peitteet on pestävissä 90 asteessa.

onko muita ideoita?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minusta olet toiminut jo hyvin tähän mennessä. :) Olisiko sinulla ketään, kenestä saisit ainakin väliaikaisesti apua? Tai voisitko tehdä jotain muuta raskausajan? On vaikea sanoa, mikä todennäköisyys se oikeasti on, että vaarannat sikiön hyvinvoinnin, koska et varmaankaan ole ainoa kissojen kanssa raskausaikana eläjä. Tärkeää on varmasti tehostaa käsihygieniaa, koska suun kauttahan bakteeri tarttuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei tule meno muuttumaan vaikka raskaana olenkin. Kasvatan siis rotukissoja ja nytkin taloudessa 11 kissaa + syksylla suunnitelmissa olevat pentueet. Pakollisia pentueita tulee myos ensikevääseen kun ensi synnyttajien iät alkaa menna liian korkeiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää oli kyllä valaiseva info,koska neuvola täti kysyi vain minulta"onko minulla kissoja"ja kun vastasin että"joo,sisäkissa"niin asia jäi siihen.Hän oli siis ilmeisesti sitä mieltä että sisäkissoista ei voi moista tartuntaa saada tai on hyvin pieni riski.Itsellä myös ollut kissoja 12-vuotiaasta lähtien,mutta silti tuntuu että en ole välttämättä immuuni.Mieheni hoitaa hiekkalaatikon,muutamia poikkeuksia luukuunottamatta,joten tämän plokin lukiessani,olen melko varma että moista vaaraa minulla ei ole...toki tarkkana olen.Mutta luulempa että saan sen kyllä ennemmin lihasta/vihanneksista kuin sisäkissastani.

Sisäkissat saavat tartunnan kaikesta raa´asta lihasta ja kalasta.Pienin riski saada kissalle matoja on tuo naudan paistijauheliha.Kissa on syytä madottaa kausittain vaikka onkin sisäkissa.Sisäkissa vain "kärsii"madoista harvemmin,mutta kun ne sen saavat ovat todella epämiellyttäviä kissalle,joten hoitakaa ne pois :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen sitä mieltä että saan toksoplasmaasin sata kertaa ennemmin pihahommissa kuin meidän kissoilta. :P En kuitenkaan sulje vaihtoehtoa pois, mutta putsaan kyllä itsekin kissojen vessaa ja olen niin tehnyt oikeastaan koko raskauden ajan. Käsienpesu kuuluu normaalistikin ohjelmaan vessan putsauksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko ketään purrut kissa raskauden aikana?

Minua puri oma kissa viikonloppuna ja jouduin sairaalaan iv- antibiooteille.. Eivät siellä puhuneet mitään mahdollisista sikiövaurioista, mutta silti vähän jännittää..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todennäköistä on, että sä stressaat turhaan. Antibiootti on ollut "raskausystävällinen", joka on hyvin mahdollisesti tappanut mahdolliset bakteerit jotka ovat tulleet puremajäljen kautta. Kuitenkin jos kissa on perusterve niin ei siitä pitäisi mitään tulla, joka aiheuttaisi vaaraa.

Edited by Yazz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni seitsemän kissaa (kasvatan rotukissoja) ja kaikki sisäkissoja tietty. Ulkotarha meillä on, mutta eivät ne sieltä mitään kärpästä suurempaa saalista ole saaneet koskaan. Tokso katsottiin multa verestä eikä mulla ole vasta-aineita sitä vastaan, joten eipä kyllä mun kissoillanikaan sitä edes sitten ole kun aivan varmasti olisin sen jo sairastanut sitten. Ja tuskin tulee olemaankaan kun ei ole tähän päivään asti mitään tullut. Eniten olen huolissani ollut noista naapureiden ulkokissoista jotka käyvät meidän kasvimaalla yms. ulostamassa. Mutta onni on nyt siinä, että kasvukausi on ohi ja ennen lapsen syntymää ei kyllä kasva mikään peruna tai sipuli tuolla pihalla. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kissa löytyy ja itse olen joutunut (lapiolla) kissalaatikon putsaamaan. Kädet desinfioin laatikon putsauksen jälkeen vaikka lapiota käytän. Kissa on pääasiassa sisällä, välillä kesällä kävi valjaissa ulkona. Ei ole katsottu toksoa tai muutakaan, en hoksannut yhtään pyytää. Toisaalta neuvolassa oli puhe että on kissa ja lisäksi jyrsijöitä talossa, eivätkä ehdottaneet mitään niin sitten sitä ei varmaan tarvitse? = S Hieman huolettaa miten saa sitten vauvan nukutettua sisällä niin että voin vahtia koko ajan ettei kissa vain mene nukkumaan samaan sänkyyn. Tuo kun kiipeää kaikkien ihmisten päälle heti kun joku istuu alas tai menee pitkälleen. Muutan en usko että ongelmia tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse ajattelin tokso-testauksen pyytää asap (nyt vasta 4+0) ihan vaikka omalla rahalla maksettuna yksityisellä, koska riski kohdallani on varmasti normaalia korkeampi. Omista kissoista en taatusti tartuntaa saa (sisäkissoja, teollinen ruokavalio, mahdolliset lihat kulkevat aina pakkasen kautta, laatikon siivous monta kertaa päivässä jne). Lisäksi meillä on aina kotihoitolaisia (tämäkään ei imho ole riski, hiekkisen siivoan hanskojen kanssa, ja nämä kissat asuvat omassa huoneessa). MUTTA viikoittain käyn esyn löytökissoja hoitamassa ja p**kaa tulee tongittua omiin tarpeisiin. Kirsikkana kakussa asun etelä-Euroopassa :-( Todella, todella toivon, että olisin tokson jo sairastanut. Uskon, että tartunnan saa paljon herkemmin ruoasta kuin kissoista, mutta jos vahinko kävisi, niin voin hyvin kuvitella kaikkien "kissat lahtiin kun tulee lapsia" - ihmisten kommentit.

 

Testituloksiin asti vaan tarkkaa käsihygieniaa, ja vähemmän esykissojen pussailua. Ja ennen kaikkea ruoan riskien huomioonottoa. Eipä tässä kai muutakaan voi, esy-toiminta kun on henkireikäni, enkä todella siitä haluaisi luopua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yllatyin ettei neuvolan kautta saanut toksoa testautettua.. jotenkin koko juttua tulkittiin vaheksyvan riskina. Olisi ollut ihan kiva tietaa tarvitseeko varoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyhämmää löysin tälläsen aiheen!  :grin:  Mä mietin jo esikon odotusajan että mikä kumma siinä kissanhiekassa nyt on niin kummallista, mut nythän se selvis. :D

 

Noh, enivei, meillä sisäkatti 4v tammikuussa ja se on kyllä todellinen ihme jos meillä ukko siivois hiekkalaatikon. :D Ehei sitä päivää näjy. Esikon synnytysreissulta kun palasin niin ekana kysyin että ootko kissan vessan siivonnut, niin pyöritteli silmiään että noooo, nyt kun kysyt niin on muuten unohtunut.  :grin:  Että ihan itse aion tässäkin raskaudessa sen hoitaa, enpä mä sitä kakkaa käsin sieltä kaiva. :) Ja siksi toisekseen, ukko on reissuhommissa ja uskon että kisumisu viihtyy siistissä vessassa ympäri viikon, ei vloppuisin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen sitä mieltä jos on liian varovainen kaikki sieltä kissasta tarttuu. Eli mies hoitaa kissan vessan siivouksen mutta en mä kissaani jättäisi silittämättä ja rapsuttamatta. Kissa ei kuitenkaan ole ikinä ulkona käynnyt (parvekkeella nuuhkasemassa talvella lunta ja samantien sisälle). Ja juuri ennen raskautta loppui pitkä neljän viikon antibiottikuuri kisullamme joten eiköhän ne kaikki bakteerit siitä nelijalkaisesta ole jo kaikonnut. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on 3 kissaa ja olen kyllä hoitanut edelleen hiekkikset itse mutta koittanut myös pitää huolen hygieniasta. Täytyy seuraavan kerran neuvolassa kysellä että pitäiskö testata vaiko ei.. Sisäkissoja ne kyllä on eikä raakaruokaakaan syö mutta eihän sitä ikinä tiedä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kakkoslapsi tulossa rv 14 ja jälleen kissat muuttuneet hellyyden kaipuisiksi ja änkeää "iholle".

Vanhempi tyttökissa oli aikamoinen "vauva" esikoista odottaessa ja haki lähelle ja syliin nukkumaan ja kehräämään. Tällä kertaa yrittää koko ajan mahan päälle makoilemaan ja kehräämään.

Kollipoika joka on tullut esikoisrn jälkeen muuttui myös hellyyden haluiseksi ja kovasti puskee ja vaatii rapsutuksia ja nhuomionosoituksia.

 

Hauskoja nämä otukset :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin mies hoitaa laatikoiden puhdistuksen. Kissat ovat sisäkissoja, mitä nyt joskus on valjaiden kanssa pikkuisen takapihalla ulkoiltu. Kissoja rapsuttelen ja silittelen kyllä ihan entiseen malliin, mutta makuuhuoneeseen meillä ei tule kissat eikä koira enää, kun tuppasivat viemään koko sängyn... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now