JackieO

Tuttipullosta vieroittaminen

64 posts in this topic

Me lopetettiin tuttiulloilu kertarysäyksellä noin kaksi viikkoa sitten. Poika oli saanut maitoa kaksi kertaa päivässä pullosta siihen asti.

 

Poika ei ole kysellyt pullon perään muttei myöskään juonut pisaraakaan maitoa sen jälkeen. Kun sanoin ettei pullosta enää juoda niin poika vaan totesi että "ei sitten" eikä vaan enää juo maitoa lainkaan.

 

Mua alkaa hermostuttaa ja mietin pitäsikö ottaa pullo takas käyttöön. Jugurttia syö ja juustoa myös mielellään mutta maitoa ei sitten niin millään.

 

Mitä olette mieltä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletko tarjonnut pillillä juotavaksi? Ihan perusmukista niinkuin isot pojat juo? Meillä ei juoda maitoa nokkamukista eikä lasista juoda suoraan, mutta pillit on kivoja ja niillä juodaan maitoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo kokeiltu on. Ei kelpaa...

 

Mähän yritin vierottaa jokunen kuukausi sitten ja kyselin täällä neuvoa ja sainkin hyviä vinkkejä sulta ja Suvilta muistaakseni. No sitten poju tuli tosi kipeäksi ja oli pakko saada alas juomista ja tuttipullo tuli taas käyttöön.

 

Sillon viime vieroituksen aikaan poika kaipasi pulloa tosi paljon, mutta nyt ei ollut enää moksiskaan. Kunhan nyt lopetti maidonjuomisen.

 

Mä olen yrittänyt antaa lasista ja mukista ja nokkamukista, mutta kun ei niin ei. Ei myöskään pillillä, ei sekoitettuna mehuun tai kaakaoon. Ei, eijeijei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perjaatteessa jos saa tarvittavan maitomäärän jogurtista, juustosta ja muun ruoan seassa niin en ehkä stressaisi. Jos pitäisi vain taukoa ja aina välillä tarjoaisi sitten maitoa kokeilumielessä pienen määrän kerrallaan.

 

Nokkamukista ja muistahan se maito tulee nopeammin kuin tuttipullosta eli yks ehdotus voisi olla myös juottaa maitoa vellitutista tai venttiilitutin isoimmasta päästä, jos pikku hiljaa tottuisi taas siihen että maito tulee nopeammin ja sitten taas kokeilla nokkamukista.

 

Meneekö muut nokkamukista tai lasista hyvin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vesi ja mehu menee lasista/mukista hyvin, nokkamukista ei poika oikeastaan tykkää juoda lainkaan.

 

Vellituttia vois tietty kokeilla. Tähän mennessä olen tarjonnut maitoa joka aterialla, mutta kun poika näkee että se on "ammuu" niin kieltäytyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletko tarjonnut pillillä juotavaksi? Ihan perusmukista niinkuin isot pojat juo? Meillä ei juoda maitoa nokkamukista eikä lasista juoda suoraan, mutta pillit on kivoja ja niillä juodaan maitoa.

 

Nyt illalla poika suostui juomaan huimat neljä kulausta pillillä kun väitin että palomiehet ja poliisit juovat paljon maitoa. :girl_haha: Ehkä tää tästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huijaus, uhkailu ja lahjonta, ne toimii aika hyvin usein :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuopus oli 1v 6kk kun tuttipullottelu loppui. Yhden illan itki iltamaidon perään ja kävi hakkaamassa pikku nyrkeillä jääkaapin ovea, mutta siihen jäi pullon ikävöinti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä ikäiseen asti lapsesi sai iltamaitoa? 2v ja saa yhä , mutta nokkiksesta

 

Miten vieroitus onnistui? Poika alkoi kitisemään pulloa myös päivällä, leikkasin tutista puolet pois ja sanoin että rikki on...huutoa, paiskomista, yritti juoda rikkinäisestä tutista, yritti juoda pullosta ilman tuttia...iltaisin n. 3 iltaa huusi sängyssä, nokka mukia paiskoi nurkkaan, katseltiin sitten sitä rikkinäistä tuttiosaa ja pikkuhiljaa rauhottui. Nyt saa maitoa nokkanukista päivisin ja iltaisin, yhä nukkumaan meno on vaikeaa ( aiemmin juoksi sänkyyn odottamaan pulloa ). Tulisielu lapsi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen tätä.

 

Poika on rauhaton nukkumaan mennessä ja vasta nyt unikoulun avulla saatiin rauhoitettu kahden tunnin sirkustelu puolen tunnin pyöriskelyyn. :rolleyes::grin: Pullo ollut olennainen osa sänkyyn rauhoittumista ja joskus jos pullon jälkeen on sirkustelu mennyt liian rauhattomaksi (ja alkaa muuttua huutoraivoksi, miten en tahdo tuota nukuttaa) niin on annettu hetken kuluttua toinen satsi maitoa joka on sitten rauhoittanut niin että on saanut nukahdettua.

 

Mä oon valmis tekemään vieroituksen pullosta ihan vauvan askelin, en halua kahden päivän raivovieroitusta. Mulle tulee vaan mieleen kaksi erilaista tapaa, eli niihin metodeihin kaipaisin vinkkejä ja kokemuksia.

Olisiko siis parempi vaihtaa maito esim lämpimään veteen? Tuntuu mahdolliselta, että hyväksyisi veden maidon tilalta. Ja pulloveden jälkeen siirtyä veteen nokkiksesta ja vesinokkis mun puolesta saisi pidempäänkin pysyä sitten pinniksessä..

Vai alkaa vähentää maitoa siellä pullossa kunnes loppuu kokonaan? Mun veikkaus on, että tää olisi vaikeampaa. Nykyään kun jos saa unille vain pikkupullon maitoa niin aloittaa raivon heti kun maito loppuu ja oon yhdistänyt sen tosiaan siihen, ettei saanut tarpeeksi vielä..

 

Ei tästä nyt täysin raivotta selvitä, mutta jos nyt mahdollisimman vähällä kuitenkin.. Tuo on sellaista tyyppiä meinaan, että kun kunnon raivomoodiin pääsee niin siinä ei mene kauaa että raivoo äänensä olemattomiin ja tutisee paniikissa. Tutina rauhoittuu n puolen tunnin sylittelyllä ja sen jälkeen saa aloittaa kaiken alusta.. Ei siis innosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on 1v3kk, ja saa edelleen ennen unille menoa maidon tuttipullosta. Ennen 2v synttäreitä olisi tarkoitus vieroittaa pullosta kokonaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuttipullosta luovuttiin lopullisesti 1v10kk iässä. 1v2kk iästä lähtien pullosta annettiin vain unimaito. 1v6kk iässä luovuttiin päiväunille mennessä maidosta. 1v10kk iässä lopetettiin iltaisin maidon antaminen. Ensimmäinen ilta ilman pulloa oli vaikea, mutta sen jälkeen ei pulloa kaivattu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollaan oltu nyt viikko (poika 1v6kk) ilman unipulloa. Saa vielä maitoa kyllä, mutta juo sen sohvalla. Opetellaan siitä eroon myöhemmin..

 

Vaikeinta on ne hetket kun herää liian aikaisin päikkäreiltä tai keskellä yötä, kun ei voi enää maidolla tainnuttaa. Pakko vaan nyt kestää tynkäpäikkäreitä ja tuoli on kiikutettu lastenhuoneeseen, että jaksaa siellä öisin pojan kanssa istuskella jos se on tarpeen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pullo jäi pois 1v3kk iässä. Onneksi olin jo kaukaa viisas eli jo kolmen kuukauden iässä aloin totuttaa siihen ettei pullolle/rinnalle nukahdeta iltaisin. Oppi nopeasti kun tottui iltalauluun, lisäksi nukkui vieressä puoli vuotiaaksi asti. Silloin loppui myös yösyötöt. Pullosta ei koskaan muodostunut tosi tärkeä, vuoden tietämillä alettiin järjestelmällísesti vähentää pullon käyttöä, lopulta sai enää pari kertaa päivässä. Päiväunille mennessä joi maitoa mutta ennen kuin alkoi nukkua. Sitten tuli pari päivää ettei saanut ollenkaan (oltiin koko päivä pois kotoa) ja seuraavana päivänä jätin kokonaan pois. Ekoille päikkäreille mennessä neiti palasi makkarista keittiöön ja sanoi kiukkuisena "mamma!". Kun ei saanut niin itkeskeli nukutettaessa mutta rauhoittui kuitenkin nukkumaan. Sen jälkeen pulloa ei enää mainittu ja se unohtui. Katseli kyllä haikeana serkun maitopulloa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now