Sisly

Lentomatkat 1-vuotiaan kanssa

109 posts in this topic

^ Mikä turvaistuin teillä on?

Me ei olla vielä tuolle kirpulle ostettu kun mahtuu kaukaloon niin hyvin ja tämä olisi hyvä kriteeri meille kun sitä istuinta joudutaan viemään mukana reissuilla että saisi koneessa käyttöön. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä alle 2-vuotiaalle voi Finnairilla ostaa oman paikan. Pitää vain laittaa, että hän on yli 2-vuotias. Se maksaa enemmän, mutta saapahan oman paikan. Mun veljen perhe teki näin, kun heidän nuorempi poikansa oli vähän vajaa 2-vuotias. Eihän Finnairilla tiedetä, minkä ikäinen lapsi on ennen kuin vasta lähtöselvityksessä (jos silloin katsovat sen iän passista), eikä siinä enää ruveta paikkaa eväämään, kun se on maksettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mikä turvaistuin teillä on?

Me ei olla vielä tuolle kirpulle ostettu kun mahtuu kaukaloon niin hyvin ja tämä olisi hyvä kriteeri meille kun sitä istuinta joudutaan viemään mukana reissuilla että saisi koneessa käyttöön. :)

 

Meilla on amerikkalainen sunshine kids radian istuin. Se on todella kapea istuin niin pitaisi mahtua istuimelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla on amerikkalainen sunshine kids radian istuin. Se on todella kapea istuin niin pitaisi mahtua istuimelle.

 

Onpas näppärän oloinen ja luulisi tosiaan mahtuvan koneen penkille. :)

Piti heti mennä googlettamaan minkälainen istuin on kyseessä. Harmi ettei sitä saa Euroopasta kun Saksassakin myyvät vain sitä vyöistuinta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seuraa tyhmä kysymys, koin tämän ketjun lähimmin oikeaksi tämän kysymiseen...

 

 

MIKSI 2-vuotiaasta lähtee menemään oma hinta matkoilla? Siis tottakai ymmärrän paikan hinnan koneessa/bussissa ym., mutta muuten? Kyllähän 2-3-vuotias voi hotellilla esim. nukkua isossa pinnasängyssä (mikä meillä oli hotellin kautta tässä alkuvuodesta) ja ne olosuhteet ei hotellissa mihinkään muutu siitä, onko lapsi esim. 1- vai 2-vuotias.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis valmismatkoilla? Varmaankin pääasiassa just tuon lentojen maksullisuuden takia. Ja todennäköisesti hotellit veloittavat matkanjärjestäjiltä myös lasten yöpymisestä, vaikka huone olisi muuten sama ym. Siis vaan koska voivat veloittaa :)

Ja ehkä se 2-vuotias syö myös jo enemmän esim. hotelliaamiaisella :D

 

Valitusvirsi: Air Canadalla saa kuljettaa ilmaiseksi ainoastaan sateenvarjorattaita. Muista pitäïsi maksaa 150 dollaria. Suuntaansa. skilletgirl.gif Eli meidän on pakko ennen kesän reissuja ostaa pienet rimpulat, vaikka kuvittelin pärjääväni pelkillä Bugiksilla.

 

Onko joku muu törmännyt jollain lentoyhtiöllä vastaaviin kokorajoituksiin tms?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seuraa tyhmä kysymys, koin tämän ketjun lähimmin oikeaksi tämän kysymiseen...

 

 

MIKSI 2-vuotiaasta lähtee menemään oma hinta matkoilla? Siis tottakai ymmärrän paikan hinnan koneessa/bussissa ym., mutta muuten? Kyllähän 2-3-vuotias voi hotellilla esim. nukkua isossa pinnasängyssä (mikä meillä oli hotellin kautta tässä alkuvuodesta) ja ne olosuhteet ei hotellissa mihinkään muutu siitä, onko lapsi esim. 1- vai 2-vuotias.

 

 

 

Se hinta tulee juurikin lentopaikasta ja veroista. Harvemmin hotellista, esim. huoneistohotellin kohdalla. Oon ymmärtänyt, et matkan hinnasta suurin osa koostuu juurikin tuosta lennosta, hotelli itsessään ei maksa kuin murto-osan. Korjatkoon joku vielä viisaampi.

Liityisko tuo 2 vuoden ikäraja jotenkin turvallisuuteen, että sen kokoista lasta ei enää kuljeteta lentokoneessa sylissä? Tuntuisi loogiselta. Ainakin ne penkkien välit on niin ahtaat etten itse enää pari vuotiasta sylissä jaksaisi pitää koko matkaa.

 

Oon siis pampamin kanssa samoilla linjoilla. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kauhusta kankeana olen lukenut tätä ketjua. Onko siis sulaa hulluttaa edes lähteä yrittämään lomalennolle karvaa vaille 2-vuotias sylissä? Hän on vielä kaiken lisäksi isokokoinen. Mitä ruokia olette ottaneet taaperoille lennoille mukaan? Tyttö ei enää purkkiruuista välitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lensimme muutamaa päivää vaille 2v. lapsi sylilapsena 6h lennot, enkä voi suositella! Mies oli todella tuskaisen näköinen, vaikka lapsi oli niin kiltisti kuin vain voi olla. Ensi kerralla maksamme ilomielin omasta paikasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lensin pari viikkoa sitten yksin viisikuisen vauvan kanssa 11h lennon vaihtoineen. Vauva nukkui mun sylissä pitkät pätkät ja oli muutenkin helpohko tapaus, mutta silti oli aika rankkaa, kun omaa asentoa oli vaikea vaihtaa, lapsi sylissä ei mahtunut syömään ym

 

Onneksi KLM:n henkilökunta oli mahtavaa ja auttoi kaikin mahdollisin tavoin.

 

 

Sanoin lennon jälkeen, että en enää suostu noin pitkiä lentoja tekemään yksin, mutta nyt saattaa käydä niin, että meille on tulossa pakollinen käynti Suomeen ja sitten on vaan selvittävä.

 

Muuten aattelin, että yksin lentäisin ehkä max 3h lentoja ja miehen kanssa jos oltais molemmat voitaisi tuollaisia mannertenvälisiäkin tehdä siihen asti kunnes poika on vuoden paikkeilla, sen jälkeen kyllä ostetaan hänelle oma paikka, muuten ei kestä hermo. Parivuotiaan kanssa lentäisin näiden mun kokemusten perusteella max 2h lennon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on edessä 13h (päivä)lento puolitoistavuotiaan kanssa. Edellisen kerran oli vastaava tilanne esikoisen kanssa, mutta silloin edes toiseen suuntaan oli ilta-/yölento.

 

Ongelmallista on tosiaan se, että tyttö ei halua istua sylissä tai paikoillaan pitkään. Autossa istuminen sujuu, kun on istuimen vöissä kiinni, mutta lennoilla.. epäilen...

 

Mitä kivoja applikaatioita / sovelluksia iphonessa on taaperoille? Nimenomaan 1,5 -vuotiaalle, tuolle melkein nelivuotiaalle tuntuu löytyvän kiinnostavia pelejä ym. Löysin ainakin Miina ja Manu pelin/kirjan. Pitää testata ja totutella kuulokkeisiin ennen matkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua kiinnostaisi kaikki vinkit siihen kuinka lentää aivan pienen eli noin pari viikkoisen vauvan kanssa.

 

Olisiko kelleen neuvoja tai kokemusta asiasta? :)

Edited by Kurukulla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma kokemus on, etta ihan pienen vauvan kanssa on oikeastaan kaikkein helpointa matkustaa - ainakin jos imettaa ja on joku kantoliina tms. Pieni vauva nukkuu muutenkin paljon ja lentokoneen hurina tyynnyttaa ihanasti. Leluja tai mitaan viihdyketta ei tarvi ja vauvaaa on kevyt pidella. En ma osaa siihen mitaan muita vinkkeja antaa kuin ton kantoliinan. Ja myssyn - muuten meidan vauvat on olleet aina hatutta, mutta lentokoneessa pienena myssy on kans ollut hyva. 

 

Ihan pienen kanssa on hyva matkustaa myos siksi, etta saa (useimmiteb) tosi paljon apua ja posiivista huomiota :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama kokemus, ihan pikkuisen kanssa on helpoin. Varsinkin jos imettää. Äidille mukaan vesipullo ja jotain sellaista naposteltavaa, jota pystyy syömään yksikätisenä. Imetyksen alkutaipaleella on siis varsin usein nälkä ja jano. Sit kannattaa ottaa luonnonkuituinen isohko huivi /pasmiina, joka on monitoiminen imetyssuoja / vauvan peitto / hartianlämmitin. Saattaisin ottaa myös pienen tyynyn, jolla saa paremman imetysasennon esim läsinojaa korottamalla. Riippuu vähän. Pitkillä lennoillahan tyynyjä saa muutenkin, tosi lyhyelle en ehkä viitsisi vaivautua ja sielläkin usein saa tyynyn pyytämällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista. Minua kiinnostaa myös, että mites vaippa-asiat.  Olen kuullut, että jollain pienokaisilla menee maha sekaisin lentokoneessa. Varmaan siis lentokoneen vessassa on paras vaihtaa vaippa, jos sellainen pakkotilanne tulee eteen. Muuten toki vaihdan juuri ennen lentoa ja sen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on aina varmuuden vuoksi aika paljon vaippoja mukana, mutta toisaalta matkatkin on pitkia. Meidan vauvoilla ei oo ksokaan mennyt maha sekaisin, pain vastoin musta tuntui etta esikoinen oikein panttasi kakkaa koneessa :lol: Ihan pienen vauvan vaihtaminen lentokoneen vessassa on musta aika iisia, kun se mahtuu hyvin siihen minimaaliselle hoitotasolle eika liiku minnekaan. Huomasin just nyt, etta jo 5 kk vanha kiemurtelee aika tavalla ja vaihtaminen on paljon vaikeampaa. Baby wipesit on aika ehdottomia, niilla voi pelastaa seka maito- etta kakkakatastrofeja. 

 

Viela kommenttina Lainien kommenttiin - ma en ite jaksais raahata tyynya, kun niita saa kylla pyytamalla lyhyemmillakin lennoilla. Sen sijaan toi huivi on tosi hyva ja lyhyemille matkoille, joilal ei oo ruokatarjoilua omat evaat on kylla aika pop!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli 9 viikkoisella mukana äp-makuupussi koneessa ja muutoin kulki mandukassa/kantoliinassa. Koneesta oli jätetty tyhjä paikka meille viereen, joten siinä vauva kätevästi matkusti, mutta helppoa se todella oli muutoinkin.

 

Ja todellakin kosteuspyyhkeet ovat pop. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon näköjään jo taas niin tottunut näihn lyhkäisiin lentoihin, etten ees muistanut, että joillain lennoilla saa ruokaakin :D. Tosin niillekin on hyvä ottaa evästä, koska se ruokailu koneessa kun vauva nukkuu sylissä ja pöytää ei saa siihen laskettua, on aika vähäistä. Mä tankkasin mannertenvälisille aina kotona ensin ja sit kentällä, jotta selvisin ilman koneen lämmintä ruokaa. Aamupalan sai sitten yleensä onneksi jotenkin syötyä yhdellä kädellä.

 

Ja monta vaippaa oon vaihtanut kanssa vessassa. Ei ongelmia (jotkut vaihtaa siinä omalla paikalla, mutta musta se on vähän ikävää vierustovereille)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saahan vauvan kantorepun ottaa koneeseen käsimatkatavaroiden lisäksi? Mä en ainakaan saa Manducaa tungettua kaiken muun lisäksi käsimatkatavarana olevaan laukkuun... Luultavasti vauva on kantorepussa siinä vaiheessa kun lentoasemalla ollaan, joten kenellekään ei pitäisi olla epäselvää, että se on kantoreppu eikä joku muu kassi.

 

Alkaa vähän jännittää, miten lento tulee sujumaan tuon 9 kk ikäisen kärsimättömän touhuajan kanssa. Lento kestää "vain" n. neljä tuntia, mutta joskus puolen tunnin bussimatkakin on ikuisuus, jos vauva päättää kyllästyä jo alkumetreillä... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lennot ovat menneet hienosti. Ensimmäisellä kerralla vauva oli noin 3-4 viikkoinen (viikon reissu). Toisella reissulla vauva oli noi 1,5 kk. Lenntoja oli 2 per suunta, mutta hienosti meni. Yhden lennon alussa vauva inahti hieman nälkäänsä. Vauveli taisi nukkua kaikkilla kahdeksalla lennolla eli helppoa kuin heinänteko. Saas nähdö

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me on matkustettu 2pvä vajaan 2v kanssakin ilman paikkaa. Yleensä muksut leikkii siellä jalkatilassa, tekevät ns majan. Turbulenssi on sit eri asia, silloin on sylissä. Meillä myös tietysti on jo kolme lasta eli esim nyt kun lennettii 11h lentoa niin kaksi isointa mahtui samalle penkille ja vauva sai oman penkin pötköilyyn. 

 

Ihan pieni vauva on maailman helpoin. 9kk ehkä pahin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostetaanpas tätä ketjua, jos joillakin olisi lisää kokemuksia :)

Ensi viikolla lennän yksin 10kk tytön kanssa 4,5 tunnin lento ja jännittää aika paljon. Lensin saman lennon kun tyttö oli 5kk ja silloin meni tosi hyvin. Nyt tyttö ei kauan jaksa istua paikallaan ja imetyskin loppui nyt viikkoa ennen matkaa. Olin varautunut siihen että imetys voisi pelastaa jos muuten on vaikeeta saada tyttö nukkumaan. Saa nähdä miten käy. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pelasti juurikin tuo jalkatilassa leikkiminen yli 7h lennon, kaikista jännempiä oli lentokoneesta saadut muovilusikat jne ei lelut   :grin: ja jos on etupenkkipaikka siinä on paljonkin tilaa jossa myös mahtuu vaihtamaan (ei haisevaa *vierustoverit*) vaippaa tarvittaessa lattialla. Paljon mukaan rusinoita/naksuja/smoothieita jne joita voi syödä nousu/lasku ja ilmakuoppatilanteissa kun pitää olla vöissä kiinni. Lattialla onnistui myös nukkuminenkin jolloin saimme syödyksi itse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin lueskelemassa.

 

Viikon päästä lennän ainoana aikuisena 12h lennon (Helsinki-Singapore) 8kuisen ja 2veen kanssa. Jännittää, mutta luottavaisin mielin. 

Pienempi kulkee kentällä kantorepussa ja isompi kävelee itse (talutusreppu mukaan jos on ihan päätön meno, mutta en laita heti päälle kun tuo vihaa sitä niin paljon, että pahimmassa tapauksessa saan sitten kantaa molemmat lapset kentällä..). Eniten pelottaa lentokentällä ollessa että jos esikoinen heittäytyy hankalaksi kun mulla on vauva selässä ja 2x käsimatkatavarakassi niin ei kauheasti pysty esikoiselle mitään tekemään. 

 

Koneeseen mulla tabilla ohjelmia ja pelejä esikoiselle, oma tuttu tyyny, uusi tarra- ja värityskirja sekä paljon evästä molemmille. Vauvalle myös pari uutta lelua. Muksut saa nämä uudet tekemiset nähdä ensimmäisen kerran vasta koneessa. 

 

Vauvalle on (Finnairin) koneeseen varattu se babybasket ja sormet ristissä toivon, että vauva nukkuu hyvin lennolla. Isomman puolesta toivon ja pelkään samaa, hänet kun on huomattavasti vaikeampi saada nukkumaan jo kotioloissakin ja jouluna kun lennettiin 1,5v esikoisen kanssa niin lapsi valvoi sujuvasti koko 8h lennon joka oli määräänpäässään Suomen aikaa klo 2 yöllä....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now